Rondje Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
vries809
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Rondje Amsterdam

Bericht door vries809 »

Enigszins (maar niet geheel) aansluitend op wat in het topic "S-Bahn Amsterdam" besproken is, het volgende idee: Is er wel eens over gedacht om verbindingsbogen aan te leggen tussen de Westtak en de Zuidtak (dus parallel aan de ringlijn van de metro)? Dat zou het, zonder verdere infrastructurele maatregelen, mogelijk maken om treinen vanuit de richtingen Hilversum en Utrecht "een rondje om de stad" te laten rijden, waarbij de (geplande) hoofdstations Centraal en Zuid beide bediend worden, terwijl er in geen van beide behoeft te worden gekeerd. Dus zowel interessant voor reizigers als dienstregeling-technisch.
Als dan bovendien de goederenboog van Diemen-Zuid naar Watergraafsmeer geschikt zou worden gemaakt voor reizigerstreinen (o.a. uitbreiding naar dubbelspoor), dan zou ook vanuit de richtingen Zaandam en Schiphol rondgereden kunnen worden. En met nòg een toevoeging, namelijk een aansluiting vanuit Haarlem op de Hemboog, zou dat dan ook vanuit de richting Haarlem kunnen, waarmee het dan mogelijk zou zijn vanuit alle vijf de richtingen: Hilversum, Utrecht, Schiphol, Haarlem en Zaandam.
Vergelijkbare situaties zijn te vinden in Sydney en Melbourne, waar de voorstadstreinen soortgelijke trajecten berijden, en in Chicago, waar de "L"-treinen (eLevated) ook een lus ("the loop") door de stad volgen. En ook de ring van de Berlijnse S-Bahn wordt voor een deel gebruikt om treinen vanuit de regio rond te laten rijden (al is daar geen sprake van een volledige ronde).
Op deze manier lijkt het mogelijk om met bescheiden middelen (zowel qua ruimte als financieel) een heel scala aan nieuwe treinverbindingen te creëren, waarbij, zoals gezegd, treinen niet langdurig stil moeten staan in A'dam Centraal of Zuid.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Z2N »

Er is fysiek geen ruimte meer voor extra treinen op de westtak, dus tenzij je die viersporig gaat maken gaat je dat niet lukken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Stel dat het fysiek mogelijk zou zijn, dan zit je nog met het dilemma welke kant je de ronde op gaat rijden?

En hoe denk je dat die ronde in de praktijk gaat werken? Reizigers van Weesp naar Amsterdam Zuid gaan echt niet de hele ronde Centraal-Sloterdijk-Lelylaan-Zuid uitzitten. Die wachten wel op de volgende trein die de ronde de andere kant doet, of stappen over in Diemen o.i.d., dat is veel sneller. Gevolg is dat je treinen aan het begin van de lus helemaal leegstromen, vervolgens vrijwel leeg rond Amsterdam rijden (waar je de spoorcapaciteit juist hard nodig hebt voor de volle treinen) en pas aan het einde van de lus weer volstromen.

Misschien dat zo'n concept op kleine schaal zou werken (doorkoppeling tram 15/17 in Den Haag? al weet ik niet of dat nou zo succesvol is?), maar met zo'n grote ring zie ik de meerwaarde niet zo.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door erjeebee »

vries809 schreef:Vergelijkbare situaties zijn te vinden in Sydney en Melbourne, waar de voorstadstreinen soortgelijke trajecten berijden
Ze rijden een rondje, maar daarmee houdt de vergelijking dan ook wel op.
In MEL en SYD zijn het korte rondjes DOOR (onder) het centrum van de stad.
In beide gevallen 6 km lang met een stuk of 5 stations allemaal in het CBD, allemaal met een flink aantal reizigers.
En het maakt niet uit hoe je het rondje rijdt, linksom of rechtsom scheelt maar een paar minuten.

In AMS is het een rondje van 30 km OM de stad, met maar 2 echt significante stations: Zuid en Centraal.
Wat Yanaike zegt is helemaal waar: je gaat bijv vanuit het Gooi niet via Centraal naar Zuid reizen, noch via Zuid naar Centraal.
Maar op kleinere schaal werkt het, zie SYD en MEL.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik zat zelf ooit eens aan een S-Bahn ringlijn te denken die van Hoofddorp naar Hoofddorp gaat, via Schiphol, Sloterdijk, Centraal, Diemen Noord, Duivendrecht en Zuid, en vice versa. Niemand gaat die ronde driekwart uitzitten, dus gaan treinen beide kanten op. Zeker tussen zeg maar Muiderpoort en Duivendrecht zul je alleen maar lokale reizigers hebben, maar je biedt wel enorm veel reismogelijkheden met zo'n ringlijn, reizen die elkaar steeds een beetje overlappen.
Ik doe ook maar wat
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door erjeebee »

Zou best levensvatbaar kunnen zijn, maar ook hier het probleem: Hoe frot je die treinen tussen wat er nu al rijdt zonder de westtak viersporig te maken (en oostelijk stuk zuidtak) en ook tussen Muiderpoort en aansluiting zuidtak zul je wat spoor moeten toevoegen.

De 50 doet natuurlijk al meer dan de helft van dit rondje..
Als je dan toch met geld gaat gooien, dan kun je dat ook gebruiken om het metrorondje af te maken: Isolatorweg doortrekken naar Centraal.
Bovengronds tot aan de Zaanstraat, daar ergens onderduiken (eventueel ook station daar ergens, al zie ik niet meteen waar), station onder het Haarlemmerplein, door naar Centraal en daar aantakken op de perrons van 51,53,54.
Klaar is kees voor een paar euro met wat nullen erachter.
En we noemen de tweeling die aldus wordt gebaard: 55 (Centraal-Amstel-Zuid-Lelylaan-Isolatorweg-Centraal) en 56 (andere richting)
Kweet alleen nog niet of die 55/56 tussen de 51, 53, 54 in te passen vallen tussen Centraal en Spaklerweg in de spits.
Hoe dicht kunnen de metro's op elkaar rijden?

Als er niks meer tussen kan: de 50 door laten rijden naar Centraal en die laten doorgaan op 53, 54 (v.v.) is natuurlijk ook een optie.
Alargule

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Alargule »

Interessante gedachte, waar ik jaren geleden ook eens mee heb zitten spelen. Ik denk dat het pas meerwaarde zou hebben als je naast Centraal en Zuid ook Lelylaan ('West') en Muiderpoort ('Oost') als knooppuntstations zou aanwijzen. En dat heeft feitelijk pas zin als je een Oost/Westmetro aanlegt, waarmee je reizigers van buiten Amsterdam ook de mogelijkheid biedt verder de stad in te reizen zonder op Zuid of Centraal aangewezen te zijn.

En ja, dat gaat heel veel geld kosten. Vanuit zuiver operationeel standpunt zie ik de meerwaarde van zo'n rondje niet. Alle (binnenlandse) treinen via Zuid zijn doorgaand; op CS is in principe voldoende capaciteit voor kerende treinen. En vergis je niet in de kosten voor een Zuidwestboog...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Klaasje »

In zekere zin ligt de Zuid-westboog er al in de Metrosporen. Interessant is dat ondanks de enorme parallelliteit van de metro en trein op grote delen van de ringbaan ze door de opzet van het systeem totaal andere delen van de vervoermarkt bedienen maar dat daarmee ook de synergie veel kleiner is dan ideaal zou zijn. Beide systemen integreren is vooral lastig omdat in het verleden systeemkeuzes gemaakt zijn die een integrale exploitatie lastig maken. Probeer maar eens een voertuig te vinden welke aan de crashnormen voor het hoofdspoor voldoet maar voldoende lage aslasten kent om over het metronet te rijden. Dan heb ik het nog niet over perron- en vloerhoogtes gehad...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat valt nogal mee hoor. Een SLT-zesje is bijvoorbeeld lichter dan een M5, en de Oostlijntunnel is destijds gebouwd om er met SGM in te kunnen rijden. Maar net als bij het door vries809 voorgestelde "rondje Amsterdam" mis ik ook hier het probleem waarvoor dit een oplossing zou moeten zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door Mojito »

erjeebee schreef:
Als je dan toch met geld gaat gooien, dan kun je dat ook gebruiken om het metrorondje af te maken: Isolatorweg doortrekken naar Centraal.
Bovengronds tot aan de Zaanstraat, daar ergens onderduiken (eventueel ook station daar ergens, al zie ik niet meteen waar), station onder het Haarlemmerplein, door naar Centraal en daar aantakken op de perrons van 51,53,54.
Klaar is kees voor een paar euro met wat nullen erachter.
Dat tracé is eind 2015 in de uitgebreide Metronetstudie onderzocht en verkend. Men gaat uit van drie nieuwe stations: Transformatorweg, Westerpark en Korte Prinsengracht. Lengte van het traject is 4,2 tot 4,5 km, kosten worden geraamd op een bedrag tussen de € 1,5 en 3,6 miljard, afhankelijk van welke variant men zou kiezen, waarbij de ondergrondse uiteraard duurder is. Prognose: ca. 55.000 reizigers per dag.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondje Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:Interessante gedachte, waar ik jaren geleden ook eens mee heb zitten spelen. Ik denk dat het pas meerwaarde zou hebben als je naast Centraal en Zuid ook Lelylaan ('West') en Muiderpoort ('Oost') als knooppuntstations zou aanwijzen. En dat heeft feitelijk pas zin als je een Oost/Westmetro aanlegt, waarmee je reizigers van buiten Amsterdam ook de mogelijkheid biedt verder de stad in te reizen zonder op Zuid of Centraal aangewezen te zijn.
In dat geval is het natuurlijk zeer wenselijk om vanuit alle richtingen directe treinen naar minstens twee knooppuntstations te laten rijden (één aan de Noord/Zuidlijn en één aan de Oost/Westlijn), maar een rondje langs alle vier lijkt me overbodig. Mits de capaciteit van de metrolijnen voldoende is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten