Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Dit verslag is bedoeld voor de evaluatie van de pendelbuslijn op 30 november en is gekopieëerd uit Word. Dit verslag heb ik zelf geschreven, veel leesplezier!


‘Beter OV voor Bosch en Duin’
Door: Ferdinand
Datum: 15-11-2018

Bosch en Duin heeft sinds kort een nieuwe OV-verbinding met station Den Dolder en Huis ter Heide. Dit busje rijdt 6x per dag langs alle verzorgingstehuizen van Bosch en Duin. Tot nog toe is dit busje vrijwel altijd leeg. Uiteraard moet daarbij gezegd worden dat de pilot slechts anderhalve maand loopt en nog een beetje op gang moet komen. Aan de buschauffeurs zelf ligt het in ieder geval niet, want die komen bijna altijd keurig op tijd!
Wel moet er aan de kosten gedacht worden en zoals het nu loopt zal het pendelbusje het niet lang volhouden. Dan moet er aan goedkopere alternatieven gedacht worden. In dit verslag zult u lezen hoe ik dit probleem zou oplossen.

Inhoud:
1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
2. Buurtbus 575
3. Het concrete plan
4. De voor- en nadelen


1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
Op de afbeelding hiernaast ziet u de oude situatie van het OV rond Bosch en Duin. Alle lijnen gaan langs ons dorp, maar geen enkele er doorheen. Ten oosten rijdt streekbus 59 (Hilversum-Zeist). Ten noorden van Bosch en Duin ligt het veelgebruikte station Den Dolder. Nu is het vooral het zuiden van Bosch en Duin dat slecht bereikbaar is omdat het station minimaal drie kilometer fietsen is en de bushaltes ook op een eindje liggen. Snelbus 72 (Amersfoort-Nieuwegein) raast langs Bosch en Duin. Een voorganger van deze bus heeft ooit gestopt ter hoogte van de Duinweg. Deze voormalige bushalte is echter verdwenen tijdens de afgelopen renovatie van de Amersfoortseweg. Sinds vorig jaar december rijdt buurtbus 575 (Driebergen-Soest) ook langs Bosch en Duin over de Amersfoortseweg.

Afbeelding


2. Buurtbus 575

Juist met laatstgenoemde buurtbuslijn zou meer gedaan moeten worden. Buurtbussen zijn er om gebieden te ontsluiten die niet rendabel genoeg zijn om er een normale bus te laten rijden. De buurtbus wordt uitgevoerd met dezelfde busjes als waarmee nu de pendelbus wordt uitgevoerd. Dit zijn omgebouwde Mercedes-Benz Sprinter busjes die plek bieden voor acht personen. De busjes zullen dus niet zorgen voor overlast of gevaarlijke verkeerssituaties.
De busjes worden gereden door vrijwilligers waardoor de kosten nog relatief laag blijven. Buurtbusvereniging Soest e.o. (BBVS) voert lijn 575 uit i.o.v. Syntus Utrecht.

Afbeelding
Buurtbus 575 op de Amersfoortseweg (N237)

Het is dus eigenlijk best wel opmerkelijk dat buurtbus 575 momenteel Bosch en Duin als het ware overslaat door via de Amersfoortseweg te rijden terwijl deze juist dunbevolkte gebieden bereikbaar zou moeten maken. Niet alleen personeel van de verzorgingstehuizen kan gebruik maken van de buurtbus. De buurtbus is toegankelijk voor iedereen en heeft voor mensen die gebruik maken van een rollator of voor moeders die met een buggy van de bus gebruik willen maken een oprijlaat aan de achterkant van de bus. In de bus zelf kan er betaald worden met de OV-Chipkaart. Dan betaal je een vast tarief van €1,73. Anders betaal je €2,70.
De buurtbus rijdt ook nog eens veel vaker dan de pendelbus dat nu doet. De buurtbus rijdt momenteel van ongeveer 8:30 tot 17:00 ieder uur in beide richtingen. De route loopt van station Soest-Zuid naar Driebergen waarbij de buurtbus onderweg langs o.a. Soesterberg, Zwembad Dijnselburg, Busstation Zeist, Diaconessenhuis en station Driebergen-Zeist rijdt. Op station Soest-Zuid kan er overgestapt worden op treinen naar Baarn en Utrecht en op station Driebergen-Zeist op meerdere treinen richting Utrecht en Arnhem.



3. Het concrete plan

Om Bosch en Duin beter bereikbaar te maken is mijn plan om de buurtbus 575 om te leiden via Bosch en Duin. Deze zou dan vanaf Dijnselburg niet rechts afslaan naar de Amersfoortseweg, maar rechtdoor gaan naar de Mesdaglaan. Vervolgens rijdt hij de Populierenlaan op. Vanaf de Populierenlaan slaat het busje rechtsaf de Duinweg op. Hier halteert de bus bij de ingang van Martha Flora en De Wijngaard. Momenteel staat de halte van de pendelbus te ver van de ingang. Dit kan als onwenselijk ervaren worden in het donker. Na de halte bij De Wijngaard komt er nog een halte t.h.v. Eleos. Hierna rijdt de buurtbus weer de Amersfoortseweg op en vervolgt zijn originele route.
Met dit plan wordt het grootste verzorgingstehuis van Bosch en Duin, De Wijngaard, en Eleos ontsloten.
Afbeelding

Amerpoort wordt met dit plan niet ontsloten met het OV. Deze instantie zou ook nog ontsloten kunnen worden door een grotere lus te maken in Bosch en Duin. De buurtbus zou dan de gehele Mesdaglaan afrijden, de Duinweg (in noordelijke richting) op en dan halteren bij Amerpoort. Vervolgens zou hij weer terug moeten rijden via de Spoorlaan en Dennenweg of door te keren en dan weer terug te rijden via de Duinweg naar De Wijngaard. Deze route zal echter te veel extra reistijd opleveren voor doorgaande reizigers en is ook niet echt aantrekkelijk door de smalle Spoorlaan of het keren.
Hoefstaete en de Sparrenheuvel zijn een stuk kleinere zorgcentra en liggen een stuk dichterbij station Den Dolder dus deze zullen geheel overgeslagen worden door de buurtbus.
Dit plan heb ik al eerder doorgegeven aan de buurtbusvereniging. De vereniging was toen enthousiast over dit plan en had zelfs al gekeken hoeveel extra tijd deze route zou kosten. Langzaam rijdend zou de route ongeveer drie minuten extra kosten. Richting Zeist heeft de buurtbus vaak tijd over waardoor er gewacht moet worden bij de eerstvolgende halte. Richting Soest speelt dit probleem niet. Hiervoor moet dus nog een oplossing gevonden worden in de dienstregeling.
Rond dezelfde tijd werd bekend dat de pendelbus al naar Bosch en Duin kwam. Dit was bij zowel mij als de BBVS nog niet bekend. Hierna is het plan dan ook van de tafel afgeveegd. Mocht de pilot met de pendelbus helaas toch mislukken (waar ik natuurlijk niet op hoop), dan kan dit plan alsnog ingevoerd worden.


4. De voor- en nadelen

De voor- en nadelen nog even op een rijtje:
Voordelen:
-Zeer lage extra kosten (de lijn is er al, net zoals de voertuigen)
-De Wijngaard en Eleos worden ontsloten
-Verbinding met populaire bestemmingen als Soest-Zuid, Zeist en station Driebergen-Zeist
-Rijdt een regelmatige dienstregeling tussen 8:30 en 17:00 (ieder uur)
-Er kan gereisd worden met de OV-chipkaart
-Geen grote streekbus door Bosch en Duin

Nadelen:
-Amerpoort, De Sparrenheuvel en Hoefstaete worden niet ontsloten
-Doet niet station Den Dolder aan
-Rijdt niet vroeg in de ochtend en laat in de avond (eventueel zou de dienstregeling uitgebreid kunnen worden na gesprekken met Syntus)
-Buurtbus 575 heeft een iets langere reistijd voor doorgaande reizigers


Ik wil u bedanken voor het lezen van mijn verslag. Voor extra vragen kunt u mij bereiken via:
Tel. : (in het orginele verslag wel, maar hier niet. Mocht je toch vragen willen stellen, stuur een PB)
e-mail:
Laatst gewijzigd door Ferdinand op do 15 nov 2018, 18:01, 8 keer totaal gewijzigd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door diederickx »

Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Aking »

En hoezo kon dit niet in je 1.0 stukkie er bij?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

@Diederickx, die dienen slechts ter decoratie. Het gaat om de tekst.

@Aking, omdat er nu een totaal andere situatie is. Ook heb ik mijn plannen veranderd t.o.v. 1.0. Ik hoop dat het niet een al te groot probleem vormt. Liever zou ik een reactie op het idee krijgen
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Mikos »

Dus, nu heb je een topic aangemaakt met een heleboel tekst over een onderwerp waar wij (ik in ieder geval) niet in thuis zijn en waarbij de inhoudelijke (en mogelijk aanvullende) afbeeldingen niet zichtbaar zijn en nu verwacht je een inhoudelijke reactie? Ik denk dat ik op basis daarvan besluit met: Wat een vaag topic.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Een momentje dan.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Mikos schreef:Dus, nu heb je een topic aangemaakt met een heleboel tekst over een onderwerp waar wij (ik in ieder geval) niet in thuis zijn en waarbij de inhoudelijke (en mogelijk aanvullende) afbeeldingen niet zichtbaar zijn en nu verwacht je een inhoudelijke reactie? Ik denk dat ik op basis daarvan besluit met: Wat een vaag topic.
En Mikos, hebben de afbeeldingen nog geholpen bij het begrijpen van de tekst? Ik heb het zo geschreven dat iedereen die nog nooit met het OV heeft gereisd het ook kan begrijpen. Daarom is het ook wat aan de lange kant.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Mikos »

Nu is het tenminste inzichtelijk voor de buitenstaander waar het over gaat. Welk probleem je precies oplost door de buurtbus van niks naar nergens te verleggen zodat de wijk wel wordt ontsloten, maar niet bij het dichtstbijzijnde station komt is me alleen nog een beetje een raadsel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door trolly »

Het idee dat buurtbussen een sociaal doel hebben is natuurlijk heel mooi, maar:
Ferdinand schreef:De busjes worden gereden door vrijwilligers waardoor de kosten nog relatief laag blijven. Buurtbusvereniging Soest e.o. (BBVS) voert lijn 574 uit i.o.v. Syntus Utrecht.
Zijn de vrijwilligers van de BBVS bereid om Bosch en Duin aan te doen? En om dat plausibeler te maken: zijn er vrijwilligers in Bosch en Duijn die voor de BBVS willen gaan rijden? En nog wat concreter: ben je zelf (gesteld dat je een rijbewijs hebt) bereid om achter het stuur te kruipen? Je kan namelijk wel een verhaal schrijven over wat wenselijk zou zijn, maar om dat werkelijkheid te laten worden moeten er ook middelen zijn. Dat betekent hier naast materieel ook vooral voldoende vrijwilligers.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Aking »

trolly schreef:En nog wat concreter: ben je zelf (gesteld dat je een rijbewijs hebt) bereid om achter het stuur te kruipen?
Volgens mij heeft mijnheer (nog) geen rijbewijs daar hij daar de minimumleeftijd nog niet voor heeft :wink:
Laatst gewijzigd door Aking op zo 18 nov 2018, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door trolly »

Scherp, Aking! Vandaar mijn voorbehoud.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Ik denk niet dat de vrijwilligers erg moeilijk gaan doen omdat ze een iets langere route gaan rijden.

Ik ben het wel met jullie eens dat Bosch en Duiners dan ook een steentje aan de buurtbus moeten bijdragen als hij door het buurtschap gaat rijden. Ik was sowieso al van plan om een stukje te gaan schrijven voor het Bosch en Duin's Magazine over de buurtbus (redactie vindt het een goed idee), daarbij kan natuurlijk ook een kleine advertentie om nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Er wonen vrijwel alleen maar oude mensen in Bosch en Duin, dus dat zal wel wat nieuwe vrijwilligers opleveren.

Er moet wel rekening gehouden worden met de pendelbuspilot. Ik schat de kans vrij klein in dat dat busje nog langer dan maart gaat rijden, maar toch.

@Mikos, een bus naar Den Dolder gaat het nooit worden. Dat kan echt niet uit. Dit is beter dan niets. Er moet wel beter geadverteerd worden met de buurtbus. Flyers in heel Bosch en Duin (het zuiden dan) en probeerkaartjes.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Mikos »

Ja, en dan? Dan kunnen de reizigers vanuit Bosch en Duin naar station Soest en station Driebergen-Zeist reizen. Wanneer ze naar Utrecht willen, kunnen ze beter lopend, fietsend of per auto naar station Den Dolder, want dat is vele malen sneller (en waarschijnlijk goedkoper). Of per lijnbus die vanaf de Prins Alexanderweg rijdt. Dan gaan ze die buurtbus niet nodig hebben. De doelgroep lijkt dus te liggen bij een handvol oudjes die in een verzorgingshuis wonen. Ik verwacht niet dat het hele hoge ogen gaat gooien qua reizigersbezetting. Dat het in één richting past in de dienstregeling is mooi en kan het zonder extra kosten en reistijd geïmplementeerd worden, maar de vraag is wie je er mee gaat bereiken.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Allereerst wil ik jullie bedanken voor het meedenken.

Mikos, je stelt nu dat vrijwel alle reizigers naar een station of Utrecht moeten. Dat aantal mensen zal wel groot zijn, maar er zullen zeker een hoop mensen zijn die in Zeist moeten zijn. Vergeet niet dat Bosch en Duin vrijwel geen voorzieningen heeft en dat het buurtschap altijd aangewezen is op Zeist en op mindere mate Den Dolder. Er zal ook wel een hoop personeel van de zorgcentra uit Zeist komen (De Wijngaard is echt een zeer groot complex, dat absoluut een OV-verbinding verdient). Eleos is volgens mij een complex voor minder welgestelde mensen, dus daar zal alleen personeel van het complex gebruik maken van de bus. De buurtbus bedient ook het Diaconessenhuis (hospitaal) in Zeist. Gezien het aantal ouderen in Bosch en Duin zal dat ook wel een populaire bestemming zijn.

Het ding is alleen dat je het de mensen moet vertellen. De mensen hebben geen idee wat een buurtbus is en vinden het eng. Veel mensen pakken de fiets, wat ook goed is. De mensen die slechter te been zijn nemen de auto of de RegioTaxi. Laat die mensen een keer de buurtbus gratis proberen en ze zullen het gemak ervaren.
Over de bezetting hoeven we ons volgens mij ook geen zorgen te maken. Naar mijn weten loopt de lijn redelijk goed. Zo'n groot probleem zou het ook niet vormen voor doorgaande reizigers, want bus 56 is voor hen. Van Driebergen-Zeist naar 't Zwaantje is met bus 56 23 minuten en met buurtbus 575 25. Dan kan de buurtbus er dus best wat langer over doen om een groter bereik te krijgen.

Overigens heeft De Wijngaard laatst nog uitgebreid. Er is nu ook een afdeling voor dementerende mensen (Martha Flora). Wellicht niet heel belangrijk, maar dit levert ook meer potentiële reizigers.
eti
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 00:13

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door eti »

Hallo, ik woon in Soesterberg en ik verbaas me erg over de buslijnen die met de komst van Syntus hier zijn gaan rijden.

Busje 575 is een heel gek samenraapsel van lijntjes. Hij vervangt deels de bus die een halfuursdienst reed tussen Soest en Soesterberg. Nu is het een uurdienst, en maar tot het station. De enige bedoeling van dit lijntje is dat Soesterbergers voorzieningen in Soest (gemeentehuis en politie) kunnen bereiken, maar een uurdienst die je maar halverwege brengt, schiet niet echt op.

Daarna rijdt hij een heel stuk net achter de 56 aan, dus zonder passagiers. Sinds een jaar of zo met een iets andere route in Zeist, zodat zwembad en ziekenhuis iets van een onduidelijke verbindng hebben. En in Driebergen rijdt hij dan een rondje door een wijk waar vroeger ook al een ander busje reed.

Daarbij rijdt dit busje een grote publiekstrekker in de omgeving - het militaire museum - gewoon voorbij. Maar daarvoor rijden dan weer twee andere lege lijnen: een naar Amersfoort (zonder stop onderweg en vaak alleen in het weekend) en een naar Driebergen en Austerlits (deels nog een busje dat achter de 56 aan kart).

En ondanks al die lege bussen komt er in Bosch en Duin inderdaad nog altijd geen bus, en ook de bus die vroeger Soesterberg vlot (via de Amersfoortsestraat) met Utrecht verbond, bestaat niet meer.

Ikzelf zou meer heil zien in reguliere bussen die van/naar een echt treinstation rijden, en niet een verbinding met als eindhaltes het militair museum en Austerlitz etcetera. Bijvoorbeeld een reguliere bus Amersfoort - Dierenpark - Soest Zuid - Militair Museum - Soesterberg - Bosch en Duin - Den Dolder - Bilthoven. Die zou dan een extra rondje Soesterberg kunnen doen (de sauna en de Apollo hebben nu namelijk geen busverbinding) en hij zou in Bilthoven de Centrumwijk en De Leijen kunnen doen ipv het huidige pendelbusje. En dit alles overdag 2x per uur, en op zondag 1x per uur, zoiets. Het lijkt mij dat er meer animo voor zou zijn dan voor de huidige 575 en die lege bus naar het museum.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Hi Eti, welkom op het forum!

Ik ben het helemaal met je eens dat de dienstregeling van bus 575 beter afgestemd moet worden op de dienstregeling van bus 56. Helaas moet er wel rekening gehouden worden met de overstap op de trein in Soest en Driebergen. In Soest biedt bus 575 een aantrekkelijke overstap op de sprinter naar Baarn en in Driebergen op de sprinter naar Utrecht, maar hier hoef je eigenlijk nooit lang te wachten. Ik reis redelijk vaak met de buurtbus en zie dat er bij bijna elke halte in Kerckebosch wel iemand staat. Die wachten op bus 56 die achter ons aan rijdt en 2 minuten sneller in Soesterberg is. Een kwartier na bus 56 rijden zou de reiziger vanaf Driebergen-Zeist naar Soesterberg meer flexibiliteit bieden waardoor er ook meer mensen in het algemeen kiezen voor de bus en voor 575.

Het NMM wordt inderdaad overgeslagen. Direct halteren bij de deur kost te veel tijd denk ik, wellicht kan er een halte bij de ingang van het museum geplaatst worden op de N413. Reizigers vanuit Soesterberg en Zeist kunnen al bus 381 nemen naar het museum. Bus 381 heeft overigens volgens mij buiten de spits ook genoeg aan een 8-persoonsbusje. Alleen het stuk tussen Austerlitz en Driebergen-Zeist wordt een beetje gebruikt.

Een totaal nieuwe buslijn die naar mijn weten niet bepaald populaire bestemmingen aandoet is geen goed idee. Tussen Amersfoort en Soest zal er wel redelijk gebruik gemaakt worden van de lijn, maar na Soest kan het echt niet uit. Tussen Soest en Soesterberg zijn er niet genoeg reizigers voor een reguliere bus. Een extra rondje voor de sauna is trouwens niet nodig. Dan kun je ook gewoon uitstappen bij Kontakt der Kontinenten. Vervolgens zou deze bus naar nog meer minder populaire bestemmingen rijden zoals Bosch en Duin en Den Dolder. In Bosch en Duin is er weinig vraag naar een verbinding naar Soesterberg en Soest, maar deze zou wel de pendelbus die binnenkort weer verdwijnt kunnen vervangen. Het stukje tussen Den Dolder en Bilthoven is sowieso geen goed idee. Daar rijdt al een trein. Bovendien zou buurtbus 575 dus verdwijnen als je deze buslijn zou invoeren. Dan verliest Zeist-Noord de rechtstreekse verbinding naar Driebergen-Zeist en het ziekenhuis en verdwijnen tal van andere belangrijkere verbindingen.

Buurtbus 575 via Apollo laten rijden is overigens echt geen slecht idee. Na Soesterberg zijn er toch niet veel doorgaande reizigers die er last van zullen hebben en de wijk ligt inderdaad niet bepaald dichtbij een halte ondanks dat er wel redelijk wat mensen wonen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En nu dan nog even over de buurtbus in Bosch en Duin. Ik heb gevraagd aan de chauffeur in de buurtbus hoe het nu zit met het plan. Hij gaf aan te weten van het plan, maar had slecht nieuws. Bosch en Duin ligt in de concessie U-OV en de buurtbus wordt gereden onder de vlag van Syntus Utrecht. U-OV doet moeilijk en wil dat busje daar niet hebben. Ze zijn bang dat bus 59 nog slechter bezet zal worden dan dat hij nu al is. Dat slaat natuurlijk nergens op want die bus rijdt iets van 300 meter door Bosch en Duin en heeft een miezerige halte bij de Vossenlaan.
Gewoon even flink zeiken bij U-OV en dat pendelbusje gaat toch wel floppen (en hoe!). Dan zullen ze wel moeten.

Ik las trouwens op internet dat er sowieso al plannen waren om een halte t.h.v. de Duinweg en Amersfoortseweg te plaatsen. Een oversteekplaats moet dan alleen gerealiseerd worden. Ontzettend gevaarlijk natuurlijk, dus blijft de omweg via Bosch en Duin aantrekkelijker.
De dienstregeling van buurtbus 575 wordt ook binnenkort aangepast hoorde ik. Straks is 'ie richting Driebergen niet altijd te vroeg en richting Soest niet altijd te laat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door SuperGhost »

Maar als goed aansluiten op de trein in Soest-Zuid betekend dat je in Soesterberg vlak na de 56 doorkomt, kun je dan niet beter die buurtbus schrappen tussen Soesterberg en Huis ter Heide? Het deel van/naar Driebergen kun je dan via Bosch en Duin naar station Den Dolder laten rijden. Het deel tussen Soest-Zuid en Soesterberg zou je evt. aan lijn 573 vast kunnen plakken om het aantrekkelijker te maken (volgens mij hebben die lijnen gespiegelde doorkomsttijden rond Soest-Zuid?).
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

De pendelbus tussen station Den Dolder en Huis ter Heide via Bosch en Duin is overigens de afgelopen twee maanden door één reiziger regulier gebruikt. Dit betrof een stagiaire, maar die heeft aangegeven dat ze binnenkort stopt.
Ik blijf het raar vinden dat in eerste instantie al die zorginstellingen aangaven dat er genoeg reizigers zouden zijn en dat er dan vervolgens maar één iemand in zit. Misschien kunnen we ook nog iets leren van bus 258 in Bilthoven, deze heeft een soortgelijke functie en is wel rendabel.
De zorginstellingen geven aan niet te zitten wachten op een buurtbus omdat deze alleen overdag rijdt en niet naar station Den Dolder rijdt
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door waldo79 »

Dat er gemiddeld maar één passagier in zit wil juist zeggen dat een buurtbus het enige openbaar vervoer is wat nog kans maakt. Stel: er zijn 8 ritten, dan kunnen er 7 ritten zijn waar niemand meegaat en één rit die helemaal vol zit. Daar kun je uit opmaken dat het busje bij speciale gelegenheden wordt gebruikt.

Gezien Bosch en Duin vooral uit lintbebouwing met villa's bestaat zal OV altijd een kwijnend bestaan lijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat het dan ook beter is om:
- de buurtbuslijn Soest-Zuid - Driebergen te schrappen en de buurtbuslijn Eemnes - Soest-Zuid te verlengen naar Soesterberg (en daar een goede aansluiting op lijn 52, 56 of 72).
- een nieuwe buurtbuslijn Den Dolder Station - Driebergen in te leggen als vervanging, die dan via Bosch en Duin rijdt.

Die nieuwe buurtbus kan dan tussen station Den Dolder en Zeist een halfuursdienst vormen met buslijn 59 (weliswaar met andere route tussen de beide plaatsen in). Daarmee heb je immers 4 voordelen:
- je rijdt niet meer onnodig direct voor/na reguliere buslijnen op Soesterberg - Zeist;
- je bediend station Den Dolder voor die instellingen;
- je geeft Den Dolder een halfuursdienst met Zeist, wat het OV ook aantrekkelijker maakt (een uursdienst vind men vaak te weinig);
- je geeft Den Dolder een directe verbinding met station Driebergen-Zeist (praktisch voor de enkele reiziger die ri. Arnhem/Nijmegen wil).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door nvdw »

Dat pendelbusje is er gekomen omdat het zorgpersoneel in die hoek vooral in de donkere uren niet meer van en naar het station of de bushalte durfde te lopen of te fietsen sinds de moord op Anne Faber. Die angst is blijkbaar weggeëbd of was ook weer niet zo schrijnend dat iedereen massaal in het busje is gaan zitten...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door SuperGhost »

Of dat busje heeft zo'n beperkte dienstregeling dat hij niet aantrekkelijk is?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

De rijtijden blijken niet goed aan te sluiten op de shifts van het zorgpersoneel en mensen vanuit Amersfoort klagen dat ze €1,50 moeten betalen voor het stukje tussen Prins Alexanderweg en De Wijngaard.
Het betalen gaat ook erg lastig door de slechte ontvangst in Bosch en Duin. Het lopen naar de bushalte bij de Wijngaard duurt langer dan het fietsen naar Prins Alexanderweg, halte is slecht verlicht, er is al een tekort aan personeel bij Connexxion etc. etc.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Het is maart en dat betekent dat dit vrijwel zeker de laatste maand wordt van de pendelbus tussen Huis ter Heide, Bosch en Duin en Den Dolder. Er maken veel te weinig mensen gebruik van de lijn.

Vanaf april zal er worden gekeken naar hoe het verder moet. Een nieuwe bushalte bij de Duinweg is naast mijn plan ook nog een optie. Eleos en De Wijngaard zijn gereformeerde zorgcentra. Het personeel is dat ook en veel van deze mensen wonen dan ook in de bijbelgordel. Amersfoort is een cruciaal station voor deze mensen en bus 72 zou deze mensen dan heel snel naar de zorgcentra kunnen brengen. Nadeel is wel dat er nog steeds niet voor de deur wordt gestopt.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

De volgende melding zag ik tijdens mijn ronde hangen bij de bushalte bij Eleos:

Dat betekent dus dat het klaar is. Kunnen we in memoriam nog een pagina van de pendeldienst krijgen op de wiki? Ik verzorg de info.Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten