Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Een adviseur mobiliteit van de gemeente Zeist heeft gekeken naar mijn plan.

Ze bedanken me voor de moeite, maar zien het niet als een goede oplossing en wel om de volgende redenen:

- De buurtbus rekent minimaal € 1,73. Uit de pilot is gebleken dat men dat te duur vindt.
- De rijtijden sluiten niet aan bij de dienstenroosters van de zorginstellingen. De buurtbus rijdt van 8.30 uur tot 17.00 uur, 1x per uur.
- De bus rijdt van maandag tot en met vrijdag. Niet in het weekend.
- Uit de pilot blijkt dat Station Den Dolder en station Amersfoort zijn aangegeven als belangrijke herkomst en bestemmingslocaties. Echter, de buurtbus doet station Den Dolder en Amersfoort niet aan. Wel station Driebergen-Zeist en station Soest.

Nou, drie van de vier punten kloppen (deels) niet, dus ik voel me weer heerlijk serieus genomen. Ik heb ze gezegd dat ze die eisen eens wat minder streng moeten maken want er blijft geen betaalbare optie nodig zo.

Ik heb nog een bod gedaan aan de gemeente:
-bushalte aanleggen bij kruising Duinweg/N237 zodat naast bus 575 ook 72 kan stoppen bij De Wijngaard en Eleos. De Duinweg die met bakstenen is aangelegd, de gemeente haalt de weg wel eens door de war met de Mesdaglaan.
-Een bus-op-afroepsysteem a la U-Flex wat we ook zien op het eiland van Schalkwijk. Ik ben heel sceptisch over dit soort dingen moet ik zeggen.
-Niks doen. Niet genoeg vraag, opgeven omdat dat het goedkoopst is.

Het wordt optie drie vermoed ik.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Yanaike »

Welke punten van de gemeente Zeist kloppen niet, en waarom dan niet?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Z2N »

- De 1,73 lijkt mij realistisch. Minder vragen betekent meer subsidie
- Voor ruimere bedieningstijden heb je een aantal heel welwillende vrijwilligers nodig, en dat is lastig te regelen
- Dat je buurtbus niet naar die stations rijdt betekent niet dat daar je reizigers niet vandaan komen. Den Dolder is een logischere halte dan Soest.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Ferdinand »

Yanaike schreef:Welke punten van de gemeente Zeist kloppen niet, en waarom dan niet?
1. De gemeente heeft het flat-fare tarief niet goed begrepen. Ze stellen dat je minimaal €1,73 betaalt, dat klopt niet. Je betaalt ondertussen altijd €1,80. Mensen die nu een abonnement hebben voor zone Zeist hoeven niet eens extra te betalen.
2. Klein foutje met de tijden; de bus rijdt tussen 8:00 en 18:30. Ik merk dat steeds meer mensen de buurtbus ontdekken in Zeist, extra ritten in de ochtend en avond zijn wel haalbaar.
3. Niet in het weekend? Op zaterdag rijdt hij gewoon hoor!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Yanaike »

Oké slordige reactie van de gemeente Zeist dan inderdaad. Maar hoe heeft dit dan invloed op de argumenten?

1. Uit de pilot is gebleken dat men €1,73 te duur vind -> dan is €1,80 toch ook te duur?
2. Volgens de OV wiki rijdt die zelfs tussen 8:00 en 19:00, maar zou de buurtbus daarmee dan wél op de dienstroosters aansluiten?

En verder, ik ken Bosch en Duin niet. Maar als ik Bosch en Duin op zoek op Google Maps zie ik een groot bos met her en der wat huizen. En volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:Bosch en Duin is een buurtschap en villawijk in de Utrechtse gemeente Zeist, in de Nederlandse provincie Utrecht. Het grenst aan Huis ter Heide en heeft 2.540 inwoners (2006). Bosch en Duin telt veel villa's met grote kavels.
Kortom, een lage bevolkingsdichtheid en huishoudens met relatief hoge inkomens. Meestal is dat niet de groep mensen die van het OV gebruik maakt. Hoe denk jij hierover? Wat zou volgens jou de doelgroep zijn voor een OV-verbinding naar/vanaf/via Bosch en Duin?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Z2N »

Als in Bosch en Duin een gemiddeld driedienstenrooster gedraaid wordt sluiten de OV-roosters helemaal niet aan, die roosters kennen vroeg (7-15), laat (15-23) en nacht (23-7). Dan heb je aan het meeste OV niet zo veel, en aan een buurtbus niets.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

De tijden die Z2N nu noemt waren ook precies de tijden waarop pendelbus zorg Bosch en Duin reed
(hij heeft een eigen wiki!) http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Pende ... ch_en_Duin)

Maar je moet je nu bedenken; de perfecte verbinding was er dus bijna zes maanden lang voor het zorgpersoneel. De pendelbus sloot aan op de shifts en hij reed ook nog eens naar Den Dolder. Dat heeft dus niet echt geholpen. De chauffeur noemde mij na drie ritjes al vaste klant, dat zegt wat.

@Yanaike, die Bosch en Duiners zijn zo verwend als ik weet niet wat. Er staan overal van die bordjes van die pendelbus verspreid over het buurtschap, maar 99% heeft nog nooit gehoord van die pendelbus. Bosch en Duin Magazine heeft er gelukkig wel een stukje over geschreven, drie keer raden wie de auteur was. Iedereen pakt hier de auto. Tennisbaan 500m verderop? Ik pak de auto wel!
Op die Bosch en Duiners richten we ons dan ook niet. De Wijngaard is een enorm bejaardencomplex met veel personeel. Eleos is wat kleiner, maar mooi meegenomen omdat het dichtbij ligt.

En ik heb het gevoel dat ze denken dat het dus minimaal €1,73 is, dus dat het ook hoger kan worden. Dat is niet zo het is een vast tarief van €1,80 na BTW-verhoging. In tegenstelling tot de pendelbus kan er ook gereisd worden met een abonnement.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Z2N »

Maar als je zelf al aangeeft dat de doelgroep de bus niet neemt, wat is dan nog het nut van publieke uitgaven doen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Goed punt.

Ik wil eigenlijk vooral duidelijk maken dat nu elk plan kansloos is behalve dit buurtbusplan. De patiënten en bejaarden van die zorgcentra zullen dan ook gebruik kunnen maken van de lijn.
Het is de goedkoopste optie en het geeft buurtbuslijn 575 meer toegevoegde waarde t.o.v. streekbus 56.

U-OV gaat het ook nooit goedkeuren om snelbus 72 te laten stoppen bij de Duinweg. Hij verliest erg veel snelheid daar en het is ook nog eens gevaarlijk. U-Flex is eigenlijk gewoon RegioTaxi, maar dan goedkoper. Dat wordt ook niks. Buurtbusplan of niets. Dat is alles.

Er is trouwens helemaal niet geadverteerd met die pendelbuslijn in B&D. Ik zou dat wel willen doen ism vereniging Bosch en Duin. Probeerkaartjes enzo. Hop, de Bosch en Duiner het OV in!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Z2N »

Dan denk ik dat het WMO-vervoer wordt. Als dat goedkoper te realiseren is dan een buurtbus, is het het niet waard om iets anders te doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door waldo79 »

Ik bewonder je vastberadenheid, maar zelfs met afbraakprijzen ga je die bewoners het OV niet in krijgen. Als ik eerlijk ben vind ik dat het verbranden van publieke middelen.

Doodzonde (A)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

Nou doen jullie net alsof het een heel fortuin gaat kosten. Het weggetje via de Mesdaglaan, Populierenlaan en Duinweg is slechts 500 meter om en kost maximaal twee minuten. Een bushalte is niet eens nodig.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door TimoD »

Ook twee minuten kosten geld, zeker als die twee minuten geen of onvoldoende extra bezetting oplevert. En zolang die diensten niet aansluiten op de dienstregeling zal die extra bezetting uitblijven. ;)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

en toch gaat belangenvereniging Bosch en Duin e.o. het nog eens proberen om Bosch en Duin beter bereikbaar te maken met OV.

Ik heb het al eerder gezegd in dit topic, maar was toen niet echt expliciet. De gemeente Zeist heeft al interesse getoond in een extra bushalte voor lijn 575 bij de Duinweg. Het is echter al een tijdje geleden dat daar iets mee gedaan is, dus heb ik de gemeente maar nog ees een mailtje gestuurd.

Dit was te lezen in de reactie van ROCOV op het vervoerplan 2019 van Syntus Utrecht

ZEIST: De gemeente geeft aan dat zij lijn 575 graag een extra stop zien maken op de N237 ter hoogte van de
Duinweg.
ROCOV: Als de provincie een halte realiseert lijkt ons dat geen probleem. Wel moeten we dit
overleggen met de buurtbusvereniging, zij bepalen de dienstregeling. Vooralsnog zien wij vanuit het
potentiële gebruik + sociale veiligheid (geen geschikte haltelocatie op N237) geen toegevoegde
waarde voor aanleg van een dergelijke halte.


Hoe lastig kan het zijn om een halte bij de Duinweg te realiseren? Uitzonderlijk is een oversteekplaats op een 2-baans-80km/u-weg niet; Dijnselburg heeft exact dezelfde situatie. Waarom zou dat niet bij de Duinweg kunnen? Daarnaast heeft een halte bij de Duinweg meer potentiële reizigers dan laatstgenoemde halte.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Jef400 »

Vraag het op het wegenforum zou ik zeggen. Iets zegt mij dat oude situaties niet automatisch ook nieuw ingepast kunnen worden :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin 2.0

Bericht door Ferdinand »

In deze editie van Bosch en Duin's Magazine zit de originele folder die uitgegeven is toen Park Bosch en Duin aangelegd werd. Deze folder is in 1930 uitgegeven.

In dit foldertje zit ook een kaartje van Bosch en Duin.
Afbeelding

Toen er dus nog nauwelijks huizen stonden in dit gebied was het al beter bereikbaar per OV dan het nu is, maar maak je niet druk; ik ga niet pleiten voor de heractivering van de spoorlijn. In de gids valt ook nog te lezen dat het park vanaf 7:35 om het uur vanaf Utrecht te bereiken was per autobus. Wat een luxe!

Men betaalde destijds tussen f 0,75 en f 1,25 voor een vierkante meter. 'Vindt ge het "duur"? WIJ NIET' valt er nog te lezen aan het eind van het boekje.

Hoop dat ik iemand nog blij heb kunnen maken met dit stukje geschiedenis van dit park.

En om on-topic te blijven: de BBVS heeft voor de zoveelste keer de OV-expert gevraagd om te kijken naar een halte aan de Amersfoortseweg. Ik zei nog tegen hem dat het kansloos was, maar het was al te laat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten