Nou, ik denk dat je op termijn toch echt wel een 4-sporig station kunt gebruiken. Er rijden nu 10 treinen per uur per richting plus goederentreinen. Ik vraag me af hoe lang je dat houdbaar acht. Zeker als er op termijn meer treinen moeten gaan rijden aangezien de sprinters in de spits overvol zitten richting Amsterdam.
Dan zal ik maar eens ingaan op genoemde deeltrajecten.
1. Utrecht Vaartsche Rijn-Aansluiting de Haar
Er rijden daar nu 4 intercity's per uur en 4 sprinters per uur en daarnaast nog de ICE. Dat valt dus op dit moment met gemiddeld 8,5 treinen per uur erg mee. De lengte van het stuk is wel redelijk lang voor een stuk waar intercity's niet voorbij sprinters kunnen.
Op dit moment is het nog houdbaar met de huidige dienstregeling, maar als er meer intercity's gaan rijden en meer sprinters zal het best wel eens een flessenhals kunnen worden, zeker als daar bovenop nog een extra intercity naar Keulen of misschien wel naar Berlijn bovenop komt. Dan wordt het erg lastig plannen. Ik zelf ben nu met een dienstregeling bezig en heb kunnen constateren dat het zonder inhalen te Driebergen-Zeist moeilijk wordt om een goede dienstregeling in te plannen. Ik heb het echter wel voor elkaar kunnen krijgen om het stuk 4-sporigheid enkel nodig te hebben tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Vaartsche Rijn. Wel pleit ik ervoor om de aansluiting bij De Haar iets te verlengen. De maximum snelheid op de spoorlijn naar Rhenen is 100 kilometer per uur en dat betekent dus dat als de sprinters het baanvak naar Utrecht oprijden eerst nog naar 130 (SGM kan niet harder) moeten optrekken. Ik ben er voorstander van om ervoor te zorgen dat de sprinters al 130 rijden op het moment dat ze op het spoor uit Arnhem terechtkomen, dan kun je met name de andere kant op ervoor zorgen dat de intercity iets minder vertraging krijgt als de intercity achter een vertraagde sprinter zit.
2. Delft Zuid-Schiedam Centrum
Met 4 intercity's Amsterdam-Dordrecht(-Vlissingen) plus 2 intercity direct treinen Den Haag-Eindhoven en daarnaast 4 sprinters en soms de Benelux is het daar nu al aardig vol. Als daar nog 2 intercity's en sprinters bijkomen is het gewoon noodzaak. Tot die tijd moet je het met de huidige infrastructuur kunnen redden denk ik.
3. Breda-Tilburg
Hier rijden nu 4 intercity's en 2 sprinters naast de sprinter naar Tilburg Universiteit. Als dat naar 6 intercity's en 4 sprinters gaat lijkt het mij gewoon te doen om dat in te passen. Wellicht heb je tot Tilburg Universiteit 3 sporen nodig als je nog steeds kerende sprinters wil hebben, waarbij het middelste spoor een keerspoor wordt, maar meer lijkt mij niet nodig zolang er niet nog meer treinen op de planning staan.
4. Arnhem-Nijmegen
Het is nu een flessenhals, al komt dat met name door de verbindingen met beide Betuweroutes (passagiers en goederenspoorlijn geef ik nu beiden dezelfde noemer) die gelijkvloers aangelegd zijn. Als je nu beide Betuweroutes een ongelijkvloerse aansluiting geeft los je denk ik al een groot deel van het probleem op. Er rijden nu namelijk 4 sprinters en 6 intercity's + 2 stoptrein Tiel in de spits. Het is daarnaast een relatief kort stuk dus het lijkt mij als je de aansluitingen aanpakt gewoon te doen om het met 2 sporen vol te houden. Mogelijk dat je de stoptrein uit Tiel pas voorbij Elst kunt laten invoegen, maar heel veel ruimte voor 4-sporigheid ter plaatse is er bovengronds in elk geval zeker niet. Het zal in elk geval een behoorlijk kostenplaatje met zich meebrengen. Als er al iets moet gebeuren zal het bovendien eerst Arnhem-Elst moeten zijn schat ik in.
Dan nu nog stukken die nog een optie zouden kunnen zijn.
5. Gouda Goverwelle-Woerden
Hier rijden er per richting 4 sprinters en 8 intercity's per uur. Dat zijn 12 treinen per uur. Dat is veel en zeker als het treinenbestand op dat stuk wordt uitgebreid lastiger plannen. Het voordeel is echter dat er tussen Gouda Goverwelle en Woerden geen stops meer zijn en aangezien het verschil minimaal 3 minuten tussen 2 treinen moet zijn, lijkt het mij wel te doen om bijvoorbeeld 16 treinen in te plannen. Dat het lastig is, is duidelijk, maar of het helemaal noodzakelijk is weet ik niet zeker. Als de viersporigheid bij Gouda Goverwelle zodanig wordt verlengd dat de sprinters op snelheid zijn op het moment dat er slechts 2 sporen liggen, dan lijkt het mij voldoende. De andere kant op na vertrek vanaf Woerden lijkt het mij ook voldoende als er 4 sporen liggen tot het punt waar sprinters de maximale snelheid hebben.
6. Hilversum-Gooiboog
Hier rijden op het moment 10 treinen per uur. Het stuk is niet heel lang, maar heeft relatief veel stops. Als je meer treinen zoals bijvoorbeeld intercity's wilt laten rijden tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal en een losse intercity naar Berlijn dan wordt het in elk geval een stuk lastiger plannen. Mogelijk dat niet het hele stuk 4 sporen hoeft te hebben, maar delen van de lijn kan wel eens op termijn noodzakelijk worden. De belangrijkste aanpassing die moet gebeuren lijkt mij toch een ongelijkvloerse kruising vanaf Utrecht Centraal bij aankomst in Hilversum. Ik denk dat dat toch wel het grootste pijnpunt wordt.
7. Gooiboog-Almere Centrum
Hier rijden op dit moment heel veel treinen. 4 intercity's per uur naar de Zuidtak en 2 intercity's naar Amsterdam Centraal en dan nog naar beide richtingen 2 sprinters en nog de sprinters naar Utrecht Centraal. Als je daar op termijn meer treinen nodig hebt, wat niet ondenkbaar is gezien de enorme groei van Almere, dan zul je toch genoodzaakt zijn om toch ook daar 4 sporen hebben. Volgens mij zijn er weliswaar al plannen in die richting, maar zolang het niet definitief is hoe dank ook handig om het hierbij mee te nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.