Gewenste viersporigheid

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Gewenste viersporigheid

Bericht door samsam538 »

Op welke trajecten is viersporigheid wenselijk volgens jullie. Op het lijstje staat bij mij:
  • 1. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar aansluiting (sprinters niet meer afhankelijk van IC)
    2. Delft Zuid - Schiedam (hogere frequentie sprinters)
    3. Breda - Tilburg (bij PHS gaan er op dit traject 6 IC's rijden + 4 sprinters + goederen)
    4. Arnhem - Nijmegen (bij PHS gaan er op dit traject 6 IC's rijden + 4 sprinters + 2x stoptrein Elst + goederen)
    5. Amsterdam Bijlmer Arena - Amsterdam Amstel (zodat de sprinter niet meer de ICE in de weg staat)
Laatst gewijzigd door samsam538 op zo 18 nov 2018, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door BrengMe »

Kan je je wensen ook nader toelichten? Als we hier alleen maar lijstjes gaan opsommen en niks gaan beargumenteren wordt het moeilijk discussiëren namelijk (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door trolly »

Er bestaat ook zoiets als ongewenste vijfsporigheid. Heel naar, maar ze gaan d'r wat aan doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Ferdinand »

Ik heb niet bijzonder veel verstand van hoe treinen precies ingepast worden op het spoor, maar ik denk dat het stukje tussen Woerden en Gouda Goverwelle op termijn ook viersporig moet worden. Het lijkt me nu al krap met 4 IC's en 4 Sprinters per richting. Als er nu één trein vertraagd is heeft dat al effect op treinen daarachter. Dat zorgt voor een domino-effect.
Vanaf Den Haag heb ik weleens meegemaakt dat mijn trein werd opgeheven in Gouda omdat hij +10 had. Daarna kon ik gelukkig wel snel overstappen op de IC vanuit Rotterdam.

Wanneer het spoor tussen Woerden en Goverwelle wordt verdubbeld kan de Sprinter uit Tiel voortaan ook doorijden naar Gouda, Zoetermeer en Den Haag.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door samsam538 »

BrengMe schreef:Kan je je wensen ook nader toelichten? Als we hier alleen maar lijstjes gaan opsommen en niks gaan beargumenteren wordt het moeilijk discussiëren namelijk (A)
Bijvoorbeeld: zodat treinen beter ingelegd kunnen worden, hogere frequentie en robuustheid.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Western Soldier »

Nou, ik denk dat je op termijn toch echt wel een 4-sporig station kunt gebruiken. Er rijden nu 10 treinen per uur per richting plus goederentreinen. Ik vraag me af hoe lang je dat houdbaar acht. Zeker als er op termijn meer treinen moeten gaan rijden aangezien de sprinters in de spits overvol zitten richting Amsterdam.

Dan zal ik maar eens ingaan op genoemde deeltrajecten.

1. Utrecht Vaartsche Rijn-Aansluiting de Haar
Er rijden daar nu 4 intercity's per uur en 4 sprinters per uur en daarnaast nog de ICE. Dat valt dus op dit moment met gemiddeld 8,5 treinen per uur erg mee. De lengte van het stuk is wel redelijk lang voor een stuk waar intercity's niet voorbij sprinters kunnen. Op dit moment is het nog houdbaar met de huidige dienstregeling, maar als er meer intercity's gaan rijden en meer sprinters zal het best wel eens een flessenhals kunnen worden, zeker als daar bovenop nog een extra intercity naar Keulen of misschien wel naar Berlijn bovenop komt. Dan wordt het erg lastig plannen. Ik zelf ben nu met een dienstregeling bezig en heb kunnen constateren dat het zonder inhalen te Driebergen-Zeist moeilijk wordt om een goede dienstregeling in te plannen. Ik heb het echter wel voor elkaar kunnen krijgen om het stuk 4-sporigheid enkel nodig te hebben tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Vaartsche Rijn. Wel pleit ik ervoor om de aansluiting bij De Haar iets te verlengen. De maximum snelheid op de spoorlijn naar Rhenen is 100 kilometer per uur en dat betekent dus dat als de sprinters het baanvak naar Utrecht oprijden eerst nog naar 130 (SGM kan niet harder) moeten optrekken. Ik ben er voorstander van om ervoor te zorgen dat de sprinters al 130 rijden op het moment dat ze op het spoor uit Arnhem terechtkomen, dan kun je met name de andere kant op ervoor zorgen dat de intercity iets minder vertraging krijgt als de intercity achter een vertraagde sprinter zit.

2. Delft Zuid-Schiedam Centrum
Met 4 intercity's Amsterdam-Dordrecht(-Vlissingen) plus 2 intercity direct treinen Den Haag-Eindhoven en daarnaast 4 sprinters en soms de Benelux is het daar nu al aardig vol. Als daar nog 2 intercity's en sprinters bijkomen is het gewoon noodzaak. Tot die tijd moet je het met de huidige infrastructuur kunnen redden denk ik.

3. Breda-Tilburg
Hier rijden nu 4 intercity's en 2 sprinters naast de sprinter naar Tilburg Universiteit. Als dat naar 6 intercity's en 4 sprinters gaat lijkt het mij gewoon te doen om dat in te passen. Wellicht heb je tot Tilburg Universiteit 3 sporen nodig als je nog steeds kerende sprinters wil hebben, waarbij het middelste spoor een keerspoor wordt, maar meer lijkt mij niet nodig zolang er niet nog meer treinen op de planning staan.

4. Arnhem-Nijmegen
Het is nu een flessenhals, al komt dat met name door de verbindingen met beide Betuweroutes (passagiers en goederenspoorlijn geef ik nu beiden dezelfde noemer) die gelijkvloers aangelegd zijn. Als je nu beide Betuweroutes een ongelijkvloerse aansluiting geeft los je denk ik al een groot deel van het probleem op. Er rijden nu namelijk 4 sprinters en 6 intercity's + 2 stoptrein Tiel in de spits. Het is daarnaast een relatief kort stuk dus het lijkt mij als je de aansluitingen aanpakt gewoon te doen om het met 2 sporen vol te houden. Mogelijk dat je de stoptrein uit Tiel pas voorbij Elst kunt laten invoegen, maar heel veel ruimte voor 4-sporigheid ter plaatse is er bovengronds in elk geval zeker niet. Het zal in elk geval een behoorlijk kostenplaatje met zich meebrengen. Als er al iets moet gebeuren zal het bovendien eerst Arnhem-Elst moeten zijn schat ik in.

Dan nu nog stukken die nog een optie zouden kunnen zijn.
5. Gouda Goverwelle-Woerden
Hier rijden er per richting 4 sprinters en 8 intercity's per uur. Dat zijn 12 treinen per uur. Dat is veel en zeker als het treinenbestand op dat stuk wordt uitgebreid lastiger plannen. Het voordeel is echter dat er tussen Gouda Goverwelle en Woerden geen stops meer zijn en aangezien het verschil minimaal 3 minuten tussen 2 treinen moet zijn, lijkt het mij wel te doen om bijvoorbeeld 16 treinen in te plannen. Dat het lastig is, is duidelijk, maar of het helemaal noodzakelijk is weet ik niet zeker. Als de viersporigheid bij Gouda Goverwelle zodanig wordt verlengd dat de sprinters op snelheid zijn op het moment dat er slechts 2 sporen liggen, dan lijkt het mij voldoende. De andere kant op na vertrek vanaf Woerden lijkt het mij ook voldoende als er 4 sporen liggen tot het punt waar sprinters de maximale snelheid hebben.

6. Hilversum-Gooiboog
Hier rijden op het moment 10 treinen per uur. Het stuk is niet heel lang, maar heeft relatief veel stops. Als je meer treinen zoals bijvoorbeeld intercity's wilt laten rijden tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal en een losse intercity naar Berlijn dan wordt het in elk geval een stuk lastiger plannen. Mogelijk dat niet het hele stuk 4 sporen hoeft te hebben, maar delen van de lijn kan wel eens op termijn noodzakelijk worden. De belangrijkste aanpassing die moet gebeuren lijkt mij toch een ongelijkvloerse kruising vanaf Utrecht Centraal bij aankomst in Hilversum. Ik denk dat dat toch wel het grootste pijnpunt wordt.

7. Gooiboog-Almere Centrum
Hier rijden op dit moment heel veel treinen. 4 intercity's per uur naar de Zuidtak en 2 intercity's naar Amsterdam Centraal en dan nog naar beide richtingen 2 sprinters en nog de sprinters naar Utrecht Centraal. Als je daar op termijn meer treinen nodig hebt, wat niet ondenkbaar is gezien de enorme groei van Almere, dan zul je toch genoodzaakt zijn om toch ook daar 4 sporen hebben. Volgens mij zijn er weliswaar al plannen in die richting, maar zolang het niet definitief is hoe dank ook handig om het hierbij mee te nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Ik heb niet bijzonder veel verstand van hoe treinen precies ingepast worden op het spoor, maar ik denk dat het stukje tussen Woerden en Gouda Goverwelle op termijn ook viersporig moet worden. Het lijkt me nu al krap met 4 IC's en 4 Sprinters per richting. Als er nu één trein vertraagd is heeft dat al effect op treinen daarachter. Dat zorgt voor een domino-effect.
Het voordeel van Woerden - Gouda Goverwelle is juist dat er geen stations tussen liggen, waardoor treinen er ongeacht de treinsoort in principe op blokafstand achter elkaar aan kunnen rijden zonder elkaar echt te hinderen. Op goederentreinen na kan alles wat daar rijdt immers ook nog even hard.
Vanaf Den Haag heb ik weleens meegemaakt dat mijn trein werd opgeheven in Gouda omdat hij +10 had. Daarna kon ik gelukkig wel snel overstappen op de IC vanuit Rotterdam.
Aannemelijk een [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] geweest, dan is het probleem vooral dat 'ie bij een +10 zijn kering in Utrecht niet meer haalt
Wanneer het spoor tussen Woerden en Goverwelle wordt verdubbeld kan de Sprinter uit Tiel voortaan ook doorijden naar Gouda, Zoetermeer en Den Haag.
En wat heb je daar dan precies aan? Die trein rijdt 6 minuten achter [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] naar Den Haag aan terwijl er nu een kwartiersdienst tussen Gouda en Den Haag is qua sprinters.
Daarnaast staat op de tijd dat de [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] zou kunnen aankomen in Gouda Goverwelle de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] daar nog langs het perron en kan eerstgenoemde niet naar het andere perronspoor omdat er een IC strak achter 'm aan zit. Daar zit 'm de grootste beperking ook in: weliswaar worden de stops op Goverwelle in de nieuwe dienstregeling wat korter dan nu, maar er blijft in die buurt een inhaling van een Sprinter door een IC nodig. Dus ookal liggen er 20 sporen tussen Goverwelle en Woerden, je dienstregelingmodel valt en staat met de capaciteit op Goverwelle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Suus »

Ferdinand schreef:Ik heb niet bijzonder veel verstand van hoe treinen precies ingepast worden op het spoor, maar ik denk dat het stukje tussen Woerden en Gouda Goverwelle op termijn ook viersporig moet worden. Het lijkt me nu al krap met 4 IC's en 4 Sprinters per richting. Als er nu één trein vertraagd is heeft dat al effect op treinen daarachter. Dat zorgt voor een domino-effect.
Daar rijden nu 8 IC's en 4 sprinters en dat gaat prima, omdat de treinen pas als ze op snelheid zijn na Goverwelle en Woerden invoegen en er geen tussengelegen stations zijn. Daar de spoorlijn eens flink uitbreiden wil je om zoveel mogelijk reden echt voorkomen, want dat wordt een verhaal zonder einde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Vanaf Den Haag heb ik weleens meegemaakt dat mijn trein werd opgeheven in Gouda omdat hij +10 had. Daarna kon ik gelukkig wel snel overstappen op de IC vanuit Rotterdam.
Aannemelijk een [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] geweest, dan is het probleem vooral dat 'ie bij een +10 zijn kering in Utrecht niet meer haalt
Ik ben dagelijks [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]-reiziger en ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn trein bij +10 werd opgeheven. Heeft ook niet zo veel zin, hij keert in Utrecht op de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] en dan heb je niks aan eindigen in Gouda.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Ferdinand »

Nee, hij eindigde in Woerden (excuses). In Gouda stapte echter vrijwel iedereen uit, waaronder ik.

Dankzij Google kan ik kijken wanneer het was. Het was op 18 april 2018, vertrek vanaf Den Haag rond 16:30. Trein reed op een zijspoor en er werd omgeroepen dat er problemen met de trein waren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:2. Delft Zuid-Schiedam Centrum
Met 4 intercity's Amsterdam-Dordrecht(-Vlissingen) plus 2 intercity direct treinen Den Haag-Eindhoven en daarnaast 4 sprinters en soms de Benelux is het daar nu al aardig vol. Als daar nog 2 intercity's en sprinters bijkomen is het gewoon noodzaak. Tot die tijd moet je het met de huidige infrastructuur kunnen redden denk ik.
Voor dit stukje geld hetzelfde als voor Goverwelle-Woerden: er is niet echt een probleem, omdat intercity's en sprinters kort achter elkaar aan kunnen rijden. Viersporigheid op dit stukje is alleen noodzakelijk als station Schiedam Kethel gebouwd zou worden.

Het is wel wenselijk dat het traject Schiedam Centrum-Rotterdam Centraal anders wordt ingericht, zodat de viersporigheid daar goed benut kan worden. Waardoor er genoeg ruimte blijft om een deel van de intercity's in Schiedam te laten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Western Soldier »

Delft Zuid heeft momenteel ook niet 4 sporen, maar verder heb je inderdaad wel gelijk. Ik ondersteun ook verder wat je schrijft over Schiedam Centraal-Rotterdam Centraal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door verfmeer »

Delft-Zuid wordt viersporig als ook de tweede spoortunnel in Delft in gebruik wordt genomen. De werkzaamheden daarvoor starten volgend jaar.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Wubbo »

Ferdinand schreef:Dankzij Google kan ik kijken wanneer het was. Het was op 18 april 2018, vertrek vanaf Den Haag rond 16:30. Trein reed op een zijspoor en er werd omgeroepen dat er problemen met de trein waren.
Ja, als ie stuk is wordt ie opgeheven, dat is niet heel raar. Daar helpt ook geen viersporigheid tegen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door SuperGhost »

Korte/middellange termijn:
1. Rijswijk - Rotterdam Centraal (Schiedam-Rotterdam dus aanpassen)
2. Arnhem Zuid - Elst
3. Vught - 's-Hertogenbosch
4. Zwolle - Herfte

Langere termijn
1. Arnhem Velperbroek - Elst Vork
2. Woerden - Gouda
3. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting
4. Houten Castellum - Geldermalsen
5. Tilburg Universiteit - Tilburg Aansluiting
6. Hilversum - Naarden-Bussum
7. Duivendrecht - Gaaspdammerweg Aansluiting
8. Almere Poort - Almere Oostvaarders
9. Zwolle - Wezep Aansluiting (of hoe die aansluiting officieel heet)
10. Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
11. Krommenie-Assendelft - Wormerveer
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Z2N »

Voor de korte termijn wordt 1 al deels gerealiseerd, komt 4 in 2021 in dienst en 3 in 2027. Verdubbeling van Arnhem - Elst is voor iedereen een belangrijk punt (zeker icm de treinen die via de betuweroute en Arnhem naar Bad Bentheim moeten gaan rijden), maar dat kost nou eenmaal een goede zak geld (Het budget voor de nieuwe brug in Utrecht + 2 kilometer extra spoor was ca 88 miljoen euro).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Western Soldier »

Dat laatste is dus ook nog een stuk goedkoper. In Elst heb je geen ruimte en ben je bijna genoodzaakt om de Vughtvariant toe te passen en dus ondergronds aan te leggen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Z2N »

Dat valt ook wel mee gelukkig, in Elst moeten de (bizar genoeg toegelaten) nieuwe woningen aan de oostkant van het spoor gesloopt worden (acht in totaal), evenals enkele woningen langs de Rijksweg Noord. Totale kosten voor onteigening van deze panden zal circa 6 miljoen zijn, gooi daar een half miljoen bij voor geluidswanden en daarna kan je de spoorlijn binnen Elst verdubbelen. De grootste horde blijft de Waalbrug in Arnhem.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door trolly »

Dat laatste lijkt me geen grote hindernis, aangezien de Waal langs Nijmegen stroomt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door SuperGhost »

Die uitbreiding van Arnhem gaat wel heel rap ja _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Z2N »

Daar waar ik Waal zei bedoelde ik Rijn, stop de tijd. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door trolly »

Bijna een uur. Jammer hoor, dag ijskast -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door Western Soldier »

Z2N schreef:Dat valt ook wel mee gelukkig, in Elst moeten de (bizar genoeg toegelaten) nieuwe woningen aan de oostkant van het spoor gesloopt worden (acht in totaal), evenals enkele woningen langs de Rijksweg Noord. Totale kosten voor onteigening van deze panden zal circa 6 miljoen zijn, gooi daar een half miljoen bij voor geluidswanden en daarna kan je de spoorlijn binnen Elst verdubbelen. De grootste horde blijft de Waalbrug in Arnhem.
Welke woningen bedoel je. Het is een parkeergarage. Van woningen is de laatste 20 jaar geen sprake geweest.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door OV-Hobbyist »

Z2N bedoeld de woningen ten noorden van het station, die gelegen zijn aan de Horizon, Sneeuwvlok en Vergezicht. Die liggen pal langs het spoor.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Bericht door trolly »

En behalve over de ligging van de Waal verschil ik ook hierover met Z2N van mening. De situatie lijkt me namelijk erg geschikt voor een nieuw spoor aan weerszijden van het bestaande spoor. Behalve dat daar gewoon plek voor is (wellicht met uitzondering van een pandje aan de Rijksweg Noord, lijkt daar bij de bouw van de onderdoorgangen van o.a. Dauw ook rekening mee te zijn gehouden door het aanbrengen van landhoofden aan weerszijden van het spoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten