Gewenste viersporigheid

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4875
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor reisthijs » Di 20 Nov 2018, 11:37

SuperGhost schreef:Langere termijn
1. Arnhem Velperbroek - Elst Vork
2. Woerden - Gouda
3. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting
4. Houten Castellum - Geldermalsen
5. Tilburg Universiteit - Tilburg Aansluiting
6. Hilversum - Naarden-Bussum
7. Duivendrecht - Gaaspdammerweg Aansluiting
8. Almere Poort - Almere Oostvaarders
9. Zwolle - Wezep Aansluiting (of hoe die aansluiting officieel heet)
10. Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
11. Krommenie-Assendelft - Wormerveer
Ook hier ontbreekt de nodige toelichting. Welke problemen los je op, welke gewenste nieuwe mogelijkheden qua dienstregeling ontstaan er?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Roeland
Berichten: 912
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Roeland » Di 20 Nov 2018, 12:42

SuperGhost schreef:Langere termijn
1. Arnhem Velperbroek - Elst Vork
2. Woerden - Gouda
3. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting
4. Houten Castellum - Geldermalsen
5. Tilburg Universiteit - Tilburg Aansluiting
6. Hilversum - Naarden-Bussum
7. Duivendrecht - Gaaspdammerweg Aansluiting
8. Almere Poort - Almere Oostvaarders
9. Zwolle - Wezep Aansluiting (of hoe die aansluiting officieel heet)
10. Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
11. Krommenie-Assendelft - Wormerveer


Ik zie hier een aantal heel dure rivierkruisingen tussen staan (1, 4, 9 en 10). Dat wordt financieel wel een heel dure grap (en daarmee onhaalbaar).
Dat kan een stuk efficiënter door dan niet de bruggen/tunnels, maar alleen de goedkopere delen te verdubbelen.

Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting los je al voor 90% op, wanneer je alleen tussen Utvr en Db 4-sporig maakt, want tussen Db en De Haar ligt nog maar één halte.
Zwolle - Hattemerbroek-asl (nr. 9) kun je ook oplossen door bij Htba een paar wissels in te leggen, zodat beide sporen op de spoorbrug in dezelfde richting kunnen worden gebruikt. Om .13/.43 kunnen dan zowel de Amsterdamse als de Utrechtse IC gelijktijdig in Zwolle binnenkomen, en om .17/.47 kunnen deze ook weer gelijktijdig vertrekken.
Een verdubbeling in Almere (nr. 8) is daarentegen wel nuttig, ondat je daarmee de opvolgtijd van IC's en sprinters rond Almere Centrum aanzienlijk kunt verkorten.

Western Soldier
Berichten: 1102
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Di 20 Nov 2018, 14:15

OV-Hobbyist schreef:Z2N bedoeld de woningen ten noorden van het station, die gelegen zijn aan de Horizon, Sneeuwvlok en Vergezicht. Die liggen pal langs het spoor.


Die panden staan er al een hele tijd. Dat zijn dus geen panden die onlangs zijn neergezet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Z2N » Di 20 Nov 2018, 14:54

De panden tussen het spoor en de straat staan er pas zo'n 10 jaar, terwijl al veel langer duidelijk is dat de regio Arnhem-Nijmegen meer spoor nodig heeft. Tel daarbij op dat sindsdien de normen voor schouwpaden aangescherpt zijn, en ik heb sterkte twijfels over of deze panden kunnen blijven staan bij een eventuele viersporigheid hier.
Journey of a night time

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 1102
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Di 20 Nov 2018, 19:23

Welke panden heb je het over? Die ten noorden van het station staan er veel langer dan 10 jaar. In 2007 ging ik vanuit Arnhem in Nijmegen naar school en alles aan de route van de huidige 331 aan de kant van het spoor stond er toen al.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12105
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Nov 2018, 21:59

Ze staan er niet al veel langer dan 10 jaar. Toen ik in 2000 uit Elst vertrok was er van die wijk nog geen baksteen gelegd.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1801
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Yanaike » Di 20 Nov 2018, 22:08

De gebouwen aan het spoor bij de Sneeuwvlok en Vergezicht zijn gebouwd in 2005-2006. Die aan de Horizon zijn gebouwd in 2007.

Jelmer
Berichten: 444
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Jelmer » Wo 21 Nov 2018, 17:06

waarom het traject tussen Zaandam en Krommenie-Assendelft niet eigenlijk? Best druk met per richting op werkdagen 4 sprinters en 4 intercitys

waldo79
Berichten: 4799
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor waldo79 » Wo 21 Nov 2018, 17:49

Dat past makkelijk, tussen Castellum en Geldermalsen rijden meer treinen op 2 sporen al zit daar maar één station tussen.
Mij best :)

Bemined
Berichten: 1784
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Bemined » Wo 21 Nov 2018, 19:11

De reden dat het Uitgeest - Zaandam tweesporig past is dat er in Wormerveer een inhaalmogelijkheid is voor de intercity. Momenteel gaat alleen de 4700 aan de kant hier, maar met ETMET moet ook de 4000 hier aan de kant en krijgt deze dus extra reistijd.

Roeland schreef:Een verdubbeling in Almere (nr. 8) is daarentegen wel nuttig, ondat je daarmee de opvolgtijd van IC's en sprinters rond Almere Centrum aanzienlijk kunt verkorten.

Ik zou eerder Weesp - Almere Centrum verdubbelen dan, met ETMET Schiphol - Almere heb je nu een inhaling van de sprinter in Weesp nodig (vandaar men Weesp ook achtsporig wil maken voor OV-SAAL), terwijl in Almere zelf geen inhalingen meer nodig zijn met de zonetrein variant (sprinters keren in Almere Centrum, en de intercity's uit Utrecht en Amsterdam gaan als stoptrein door naar Oostvaarders). Om die inhaling en bijbehorende lange stop in Weesp eruit te halen heb je dus een verdubbeling nodig tussen Weesp en Almere Centrum.

Klaasje
Berichten: 6599
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Nov 2018, 19:39

Bij die zonetreinvariant wordt er ingehaald op Almere C. Wil je dat voorkomen, is een viersporigheid parkwijk-oostvaarders nodig.

Bemined
Berichten: 1784
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Bemined » Wo 21 Nov 2018, 20:08

Dan blijft Weesp - Almere een vertragingsgevoelige flessenhals met lange sprinterstops, terwijl Centrum - Oostvaarders eigenlijk alleen maar vier sporen nodig heeft om een korte overstap tussen de treinen Oostvaarders - Amsterdam op Lelystad - Schiphol te bieden zonder een van de twee een lange stop te geven.

Roeland
Berichten: 912
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Roeland » Do 22 Nov 2018, 07:44

Bemined schreef:Dan blijft Weesp - Almere een vertragingsgevoelige flessenhals met lange sprinterstops, terwijl Centrum - Oostvaarders eigenlijk alleen maar vier sporen nodig heeft om een korte overstap tussen de treinen Oostvaarders - Amsterdam op Lelystad - Schiphol te bieden zonder een van de twee een lange stop te geven.

De Hollandse Brug verdubbelen is een duur verhaal, voor dat geld kun je heel wat kilometertjes spoor op maaiveld aanleggen.

SuperGhost
Berichten: 2875
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor SuperGhost » Do 22 Nov 2018, 23:50

Is het dan niet praktischer om Weesp-Gaaspdammerweg 8-sporig te maken en Gaaspdammerweg-Duivendrecht en Gaaspdammerweg-A'dam Science Park 4-sporig? Dan werk je die lange sprinterstop ook weg, maar dan niet alleen voor de Flevosprinters, maar ook voor de Gooisprinters.

Je zou dan evt. kunnen beginnen met Weesp-Gaaspdammerweg 6-sporig te maken en de Zuid-as volledig 4-sporig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40239
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Suus » Vr 23 Nov 2018, 08:04

Tussen Weesp en de Gaasperdammerweg Aansluiting zit ook een flinke spoorbrug :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Vr 23 Nov 2018, 08:23

:Y

En behalve die brug, zit er ook nog een wat kleinere brug direct voor Weesp (of erna, net hoe je kijkt). Die brug moet regelmatig open, en het is wel handig daarmee rekening te houden in de dienstregeling. Samen vormen die twee bruggen een uitdaging, want een aquaduct onder de Vecht, een horizontale stop in Weesp en een helling naar Rijnvaarthoogte zijn eigenlijk niet te combineren.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Z2N » Vr 23 Nov 2018, 12:15

Is het dan ook niet beter om een extra spoorlijn langs de A1 aan te leggen, tussen Gaasperdammerweg aansluiting en Muiderberg? Dan kan je wel een aquaduct inpassen, en hoef je een deel van het IC-verkeer nlnaar Flevoland niet door Weesp heen te leiden. Het scheelt twee minuten rijtijd, en je hoeft niets te verbouwen aan station Weesp.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Vr 23 Nov 2018, 13:29

Goed plan.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

diederickx
Berichten: 831
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor diederickx » Vr 23 Nov 2018, 14:12

Dat is volgens mij al eens onderzocht en afgeschoten, maar vraag me niet waarom.

Alargule
Berichten: 3138
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Alargule » Vr 23 Nov 2018, 14:20

Lijkt me bijzonder lastig inpasbaar. Een A1 met de nodige op- en afritten, een parallelle hoogspanningsleiding, een extra aquaduct in de Vecht bij Muiden, een extra brug over het ARK, passage van knooppunt Diemen, en dat allemaal ongelijkvloers.

Ik zie de voordelen niet echt. Volgens mij moet het ook prima mogelijk zijn om een tunnel onder de Vecht bij Weesp te bouwen, gecombineerd met een verdiepte ligging van het station. Kost ook veel en is ook zeker niet eenvoudig, maar je hoeft er tenminste niet een heel nieuw tracé voor uit te tekenen.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40239
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Suus » Vr 23 Nov 2018, 14:38

Tunnel onder de Vecht vereist ook een tunnel onder het ARK, anders wordt de helling te steil.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5023
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Vr 23 Nov 2018, 14:47

We doen een boortunnel, dat kost toch bijna niks. En Alargule moet niet zo mopperen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Alargule
Berichten: 3138
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Alargule » Vr 23 Nov 2018, 16:01

De afstand tussen ARK en Vecht is langs de bestaande spoorlijn 2500 meter. Volgens mij moet dat makkelijk passen.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

diederickx
Berichten: 831
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor diederickx » Vr 23 Nov 2018, 18:08

Makkelijk is het verkeerde woord. Los van een pittige stijging voor goederentreinen, ligt er dan een hellend station Weesp.

Western Soldier
Berichten: 1102
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Vr 23 Nov 2018, 19:00

Leg alles maar ondergronds en als het even kan ook nog een metro erbij. Ik ben benieuwd hoe groot het bedrag zal zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten