Pagina 2 van 4

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 11:37
door reisthijs
SuperGhost schreef:Langere termijn
1. Arnhem Velperbroek - Elst Vork
2. Woerden - Gouda
3. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting
4. Houten Castellum - Geldermalsen
5. Tilburg Universiteit - Tilburg Aansluiting
6. Hilversum - Naarden-Bussum
7. Duivendrecht - Gaaspdammerweg Aansluiting
8. Almere Poort - Almere Oostvaarders
9. Zwolle - Wezep Aansluiting (of hoe die aansluiting officieel heet)
10. Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
11. Krommenie-Assendelft - Wormerveer
Ook hier ontbreekt de nodige toelichting. Welke problemen los je op, welke gewenste nieuwe mogelijkheden qua dienstregeling ontstaan er?

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 12:42
door Roeland
SuperGhost schreef:Langere termijn
1. Arnhem Velperbroek - Elst Vork
2. Woerden - Gouda
3. Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting
4. Houten Castellum - Geldermalsen
5. Tilburg Universiteit - Tilburg Aansluiting
6. Hilversum - Naarden-Bussum
7. Duivendrecht - Gaaspdammerweg Aansluiting
8. Almere Poort - Almere Oostvaarders
9. Zwolle - Wezep Aansluiting (of hoe die aansluiting officieel heet)
10. Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
11. Krommenie-Assendelft - Wormerveer
Ik zie hier een aantal heel dure rivierkruisingen tussen staan (1, 4, 9 en 10). Dat wordt financieel wel een heel dure grap (en daarmee onhaalbaar).
Dat kan een stuk efficiënter door dan niet de bruggen/tunnels, maar alleen de goedkopere delen te verdubbelen.

Utrecht Vaartsche Rijn - De Haar Aansluiting los je al voor 90% op, wanneer je alleen tussen Utvr en Db 4-sporig maakt, want tussen Db en De Haar ligt nog maar één halte.
Zwolle - Hattemerbroek-asl (nr. 9) kun je ook oplossen door bij Htba een paar wissels in te leggen, zodat beide sporen op de spoorbrug in dezelfde richting kunnen worden gebruikt. Om .13/.43 kunnen dan zowel de Amsterdamse als de Utrechtse IC gelijktijdig in Zwolle binnenkomen, en om .17/.47 kunnen deze ook weer gelijktijdig vertrekken.
Een verdubbeling in Almere (nr. 8) is daarentegen wel nuttig, ondat je daarmee de opvolgtijd van IC's en sprinters rond Almere Centrum aanzienlijk kunt verkorten.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:15
door Western Soldier
OV-Hobbyist schreef:Z2N bedoeld de woningen ten noorden van het station, die gelegen zijn aan de Horizon, Sneeuwvlok en Vergezicht. Die liggen pal langs het spoor.
Die panden staan er al een hele tijd. Dat zijn dus geen panden die onlangs zijn neergezet.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:54
door Z2N
De panden tussen het spoor en de straat staan er pas zo'n 10 jaar, terwijl al veel langer duidelijk is dat de regio Arnhem-Nijmegen meer spoor nodig heeft. Tel daarbij op dat sindsdien de normen voor schouwpaden aangescherpt zijn, en ik heb sterkte twijfels over of deze panden kunnen blijven staan bij een eventuele viersporigheid hier.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 19:23
door Western Soldier
Welke panden heb je het over? Die ten noorden van het station staan er veel langer dan 10 jaar. In 2007 ging ik vanuit Arnhem in Nijmegen naar school en alles aan de route van de huidige 331 aan de kant van het spoor stond er toen al.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 21:59
door Wubbo
Ze staan er niet al veel langer dan 10 jaar. Toen ik in 2000 uit Elst vertrok was er van die wijk nog geen baksteen gelegd.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: di 20 nov 2018, 22:08
door Yanaike
De gebouwen aan het spoor bij de Sneeuwvlok en Vergezicht zijn gebouwd in 2005-2006. Die aan de Horizon zijn gebouwd in 2007.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: wo 21 nov 2018, 17:06
door Jelmer
waarom het traject tussen Zaandam en Krommenie-Assendelft niet eigenlijk? Best druk met per richting op werkdagen 4 sprinters en 4 intercitys

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: wo 21 nov 2018, 17:49
door waldo79
Dat past makkelijk, tussen Castellum en Geldermalsen rijden meer treinen op 2 sporen al zit daar maar één station tussen.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: wo 21 nov 2018, 19:11
door Bemined
De reden dat het Uitgeest - Zaandam tweesporig past is dat er in Wormerveer een inhaalmogelijkheid is voor de intercity. Momenteel gaat alleen de [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] aan de kant hier, maar met ETMET moet ook de [serie=Sprinter|2018|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] hier aan de kant en krijgt deze dus extra reistijd.
Roeland schreef:Een verdubbeling in Almere (nr. 8) is daarentegen wel nuttig, ondat je daarmee de opvolgtijd van IC's en sprinters rond Almere Centrum aanzienlijk kunt verkorten.
Ik zou eerder Weesp - Almere Centrum verdubbelen dan, met ETMET Schiphol - Almere heb je nu een inhaling van de sprinter in Weesp nodig (vandaar men Weesp ook achtsporig wil maken voor OV-SAAL), terwijl in Almere zelf geen inhalingen meer nodig zijn met de zonetrein variant (sprinters keren in Almere Centrum, en de intercity's uit Utrecht en Amsterdam gaan als stoptrein door naar Oostvaarders). Om die inhaling en bijbehorende lange stop in Weesp eruit te halen heb je dus een verdubbeling nodig tussen Weesp en Almere Centrum.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: wo 21 nov 2018, 19:39
door Klaasje
Bij die zonetreinvariant wordt er ingehaald op Almere C. Wil je dat voorkomen, is een viersporigheid parkwijk-oostvaarders nodig.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: wo 21 nov 2018, 20:08
door Bemined
Dan blijft Weesp - Almere een vertragingsgevoelige flessenhals met lange sprinterstops, terwijl Centrum - Oostvaarders eigenlijk alleen maar vier sporen nodig heeft om een korte overstap tussen de treinen Oostvaarders - Amsterdam op Lelystad - Schiphol te bieden zonder een van de twee een lange stop te geven.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: do 22 nov 2018, 07:44
door Roeland
Bemined schreef:Dan blijft Weesp - Almere een vertragingsgevoelige flessenhals met lange sprinterstops, terwijl Centrum - Oostvaarders eigenlijk alleen maar vier sporen nodig heeft om een korte overstap tussen de treinen Oostvaarders - Amsterdam op Lelystad - Schiphol te bieden zonder een van de twee een lange stop te geven.
De Hollandse Brug verdubbelen is een duur verhaal, voor dat geld kun je heel wat kilometertjes spoor op maaiveld aanleggen.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: do 22 nov 2018, 23:50
door SuperGhost
Is het dan niet praktischer om Weesp-Gaaspdammerweg 8-sporig te maken en Gaaspdammerweg-Duivendrecht en Gaaspdammerweg-A'dam Science Park 4-sporig? Dan werk je die lange sprinterstop ook weg, maar dan niet alleen voor de Flevosprinters, maar ook voor de Gooisprinters.

Je zou dan evt. kunnen beginnen met Weesp-Gaaspdammerweg 6-sporig te maken en de Zuid-as volledig 4-sporig.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 08:04
door Suus
Tussen Weesp en de Gaasperdammerweg Aansluiting zit ook een flinke spoorbrug :X

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 08:23
door trolly
:Y

En behalve die brug, zit er ook nog een wat kleinere brug direct voor Weesp (of erna, net hoe je kijkt). Die brug moet regelmatig open, en het is wel handig daarmee rekening te houden in de dienstregeling. Samen vormen die twee bruggen een uitdaging, want een aquaduct onder de Vecht, een horizontale stop in Weesp en een helling naar Rijnvaarthoogte zijn eigenlijk niet te combineren.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 12:15
door Z2N
Is het dan ook niet beter om een extra spoorlijn langs de A1 aan te leggen, tussen Gaasperdammerweg aansluiting en Muiderberg? Dan kan je wel een aquaduct inpassen, en hoef je een deel van het IC-verkeer nlnaar Flevoland niet door Weesp heen te leiden. Het scheelt twee minuten rijtijd, en je hoeft niets te verbouwen aan station Weesp.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 13:29
door trolly
Goed plan.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 14:12
door diederickx
Dat is volgens mij al eens onderzocht en afgeschoten, maar vraag me niet waarom.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 14:20
door Alargule
Lijkt me bijzonder lastig inpasbaar. Een A1 met de nodige op- en afritten, een parallelle hoogspanningsleiding, een extra aquaduct in de Vecht bij Muiden, een extra brug over het ARK, passage van knooppunt Diemen, en dat allemaal ongelijkvloers.

Ik zie de voordelen niet echt. Volgens mij moet het ook prima mogelijk zijn om een tunnel onder de Vecht bij Weesp te bouwen, gecombineerd met een verdiepte ligging van het station. Kost ook veel en is ook zeker niet eenvoudig, maar je hoeft er tenminste niet een heel nieuw tracé voor uit te tekenen.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 14:38
door Suus
Tunnel onder de Vecht vereist ook een tunnel onder het ARK, anders wordt de helling te steil.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 14:47
door trolly
We doen een boortunnel, dat kost toch bijna niks. En Alargule moet niet zo mopperen.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 16:01
door Alargule
De afstand tussen ARK en Vecht is langs de bestaande spoorlijn 2500 meter. Volgens mij moet dat makkelijk passen.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 18:08
door diederickx
Makkelijk is het verkeerde woord. Los van een pittige stijging voor goederentreinen, ligt er dan een hellend station Weesp.

Re: Gewenste viersporigheid

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 19:00
door Western Soldier
Leg alles maar ondergronds en als het even kan ook nog een metro erbij. Ik ben benieuwd hoe groot het bedrag zal zijn.