Gewenste viersporigheid

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Alargule » Vr 23 Nov 2018, 19:19

€ 7.827.616.491,12.
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor SuperGhost » Vr 23 Nov 2018, 19:24

7,8 miljard om het hele Nederlandse spoorwegennet ondergronds te leggen? Koopje! *O*

Post
Berichten: 499
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Post » Vr 23 Nov 2018, 19:25

Dat is een koopje, daar leggen ze in Amsterdam alleen een metro voor aan.

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Alargule » Vr 23 Nov 2018, 19:26

Prijspeil 1900 he.
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor reisthijs » Vr 23 Nov 2018, 19:31

diederickx schreef:Makkelijk is het verkeerde woord. Los van een pittige stijging voor goederentreinen, ligt er dan een hellend station Weesp.
Goederentreinen gaan straks via de Betuweroute, Arnhem en Deventer dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Post
Berichten: 499
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Post » Vr 23 Nov 2018, 19:32

Niet? Die treinen hoeven niet omgeleid te kunnen worden?

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor reisthijs » Vr 23 Nov 2018, 19:41

Blijkbaar niet. Daar wordt in dat soort plannen tenminste geen rekening mee gehouden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor SuperGhost » Vr 23 Nov 2018, 19:49

Omleiden kan via Geldermalsen-Utrecht-Amersfoort :twisted:

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Vr 23 Nov 2018, 20:47

diederickx schreef:Makkelijk is het verkeerde woord. Los van een pittige stijging voor goederentreinen, ligt er dan een hellend station Weesp.


Ik kom op 1%, met einde perron Weesp op 2000 meter van het bruggehoofd en spoorhoogte langs het perron op maaiveld -6 meter, zonder vertikale bogen. Klinkt op zich niet heel verkeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Zonder verdere onderbouwing voor de kostprijs kan ik me voorstellen dat een separate boortunnel vanaf pak 'm beet Hakkelaarsbrug tot aan een aansluiting op de zuidtak bij Diemen, voorbereid op hoge snelheden en uitsluitend t.b.v. intercities wellicht opweegt tegen de kosten van een gigantisch ondergronds station Diemen, inclusief even breed aquaduct en tenminste een extra dubbelsporige brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Een tracée ten Noorden van de A1 is misschien minder problematisch dan het lijkt, omdat de grond waarschijnlijk toch nog grotendeels in handen van enige overheid zal zijn, als gevolg van het verleggen van de snelweg.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12393
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Vinny » Vr 23 Nov 2018, 22:06

Het probleem is heel simpel te verhelpen: je legt een nieuw kanaal aan dwars door het Naardermeer. Natuurlijk gaan er wat milieuorganisaties over de zeik maar dat is gewoon een kwestie van anders 1000 edelherten in de Oostvaardersplassen afschieten of dit accepteren. Doordat je tussen de Vecht en de Randmeren een nieuw kanaal aanlegt, kunnen de aquaducten in het spoor en de snelweg gewoon gebouwd worden zonder te steile hellingen of moeilijke stations.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Vr 23 Nov 2018, 22:49

Je verwart milieuorganisaties met dierenbeschermers. De laatsten zijn geïnteresseerd in het welzijn van het individuele dier, de eersten in de habitat als geheel. Dat wordt veel hertenpeper dus, in Almere en het Gooi.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3673
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Durashift » Za 24 Nov 2018, 22:27

Moeilijk 'gedoe': gewoon een stuk spoor op palen in het IJsselmeer aanleggen vanaf Almere Poort naar A'dam.
Windmolen erop zetten, 2 vliegen in één klap.
De wind betaald de brug terug, op den (lange) duur.
:wink:

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor trolly » Za 24 Nov 2018, 22:59

Als ze die ICNG's waterdicht maken heb je helemaal geen palen nodig.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3673
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Durashift » Za 24 Nov 2018, 23:29

:D *trein* :P

.. én roestbestendig....

maar goed.. dan zal vást het bodemleven van één of andere vis verstoort worden.. :X

Western Soldier
Berichten: 1128
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Zo 25 Nov 2018, 15:08

Ik wil er eigenlijk nog wel eentje toevoegen. Is het niet een idee om vanaf Amsterdam Centraal gezien onmiddellijk na Amsterdam Sloterdijk de HSL eigen sporen te geven, zodat vanaf dat punt de HSL al ongehinderd kan rijden. Dat wordt dan inclusief Schiphol Airport, waar wel wissels zijn om het mogelijk te maken dat er treinen vanaf Zuid de HSL op gaan of om weg te kunnen slepen indien nodig. Ook kan er dan voor gezorgd worden dat HSL treinen ook het conventionele spoor op kunnen als er omleidingen zijn. De HSL sporen krijgen dus ook een eigen tunnel en krijgen enkel verbindingen met de rest van de sporen vlak voor en na het station Schiphol Airport. Bij de Riekerpolderaansluiting komen er dan verbindingen om vanaf Zuid daar de HSL op te gaan. De HSL kan daar weliswaar niet op snelheid komen en dus hoeft het spoor niet geschikt te zijn voor hogere snelheden, maar een eigen tracé maakt de HSL wel een stuk betrouwbaarder.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

samsam538
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor samsam538 » Zo 25 Nov 2018, 15:11

De huidige plannen zijn volgens mij dat het verkeer over de HSL richting Amsterdam Zuid gaat, ipv Centraal. Daarom is er geen viersporigheid daar nodig.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 29 Nov 2018, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40802
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Suus » Zo 25 Nov 2018, 15:16

Als vaste reiziger op de HSL durf ik wel te beweren dat het huidige probleem met de betrouwbaarheid van de HSL niet het traject Amsterdam Centraal - Schiphol is. Ja, soms komt de trein achter een (vertraagde) sprinter te hangen, maar dat wordt meestal veroorzaakt door een probleem buiten die lijn.
Rame à l'approche

Western Soldier
Berichten: 1128
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Zo 25 Nov 2018, 17:53

Ook al wordt het dan niet veroorzaakt door de HSL zelf, de HSL zit dan achter de sprinter. Dus dan kan het nog altijd schelen. Vanaf Zuid wordt het ook nog een hels karwei om de treinen in te passen overigens als je dat zonder extra infra wil doen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12230
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Nov 2018, 20:16

Amsterdam Zuid wordt dan ook verbouwd. Overigens zal het allemaal wel meevallen met de problemen van de inpassing: ze gaan gewoon doorrijden op Amsterdam Zuid en nemen dan de plaats in van een trein die nu op Schiphol eindigt.

Jef400
Berichten: 4842
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Jef400 » Di 27 Nov 2018, 10:42

Western Soldier schreef:Ook al wordt het dan niet veroorzaakt door de HSL zelf, de HSL zit dan achter de sprinter. Dus dan kan het nog altijd schelen. Vanaf Zuid wordt het ook nog een hels karwei om de treinen in te passen overigens als je dat zonder extra infra wil doen.

Wat een bullshitargumentatie jongen. Die 3 minuutjes die je langer onderweg bent ben je op Schiphol alweer bijna kwijt. Dat is een enkele minuten durende stop.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Western Soldier
Berichten: 1128
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Di 27 Nov 2018, 14:16

Ik denk dat de 2 minuten die de trein stilstaat te Schiphol Airport dat die ook echt wel nodig zijn en minimaal één. Als de trein 3 minuten vertraging heeft dan raak je er misschien één kwijt. Aangezien de HSL al redelijk onbetrouwbaar is kan je maar beter zorgen dat de rest van het spoor waar de HSL treinen overheen komen zo goed mogelijk zijn. In mijn ogen hoort daar een eigen spoor vanaf Sloterdijk bij.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Jef400
Berichten: 4842
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Jef400 » Di 27 Nov 2018, 15:37

Dan raakt er wel weer een Eurostar vertraagd. Het is een non-probleem oplossen daar het al vrijliggend spoor betreft en de dienstregeling op de HSL nog enige ruimte laat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Western Soldier
Berichten: 1128
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Western Soldier » Di 27 Nov 2018, 18:25

Wanneer raakt er een Eurostar vertraagd? Als de ICD minder vertraging oploopt? Die volg ik niet?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40802
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor Suus » Di 27 Nov 2018, 18:28

Jef400 schreef:Dan raakt er wel weer een Eurostar vertraagd. Het is een non-probleem oplossen daar het al vrijliggend spoor betreft en de dienstregeling op de HSL nog enige ruimte laat.

Ik weet niet wat je probeert te zeggen maar wat er nu staat slaat kant nog wal.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1341
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Gewenste viersporigheid

Berichtdoor SLToilet » Wo 28 Nov 2018, 15:05

trolly schreef:We doen een boortunnel, dat kost toch bijna niks.


En al helemaal niet met de slappe veengrond daar bij Weesp, neuh kost bijna niks :mrgreen:

Wat mij betreft staat een stuk langer traject van eerder genoemde trajecten op het wensenlijstje:

- Houten Castellum-Boxtel.

Een kleine veertig kilometer. Met de volgende beredenering: minister Cora van Nieuwenhuizen had het al over een studie voor het verbreden van de A2 tussen Deil en Den Bosch naar 2x4 rijstroken. De capaciteitswinst hiervan is zo'n 33%, 2x 2000 voertuigen per uur. Maar ik heb het idee dat het weinig zoden aan de dijk zet terwijl ondertussen zowel de Maasbrug als de Waalbrug hiervoor compleet gesloopt en opnieuw opgebouwd moeten worden waarbij waarschijnlijk ook weer een brede reservering bijkomt met alleen nog maar hogere kosten. Ook geldt hier natuurlijk dat andere kunstwerken ook vervangen moeten worden. En het verkeer kan met de huidige stedelijke verdichting steeds moeilijker de stad in en we moeten dat ook niet meer makkelijker willen maken.

Plus het feit dat een proefballonnetje is gelanceerd voor 8 treinen per uur en voor de spoorlijn alleen bruggen met twee sporen hoeven te worden bijgebouwd en de huidige sporen per stuk 6000* reizigers kunnen vervoeren op ongeveer dezelfde maten als een rijstrook, geven mij de doorslag.

*Gebaseerd op 6x een volle VIRM-10. Dat is 3x zoveel als het aantal auto's dat een rijstrook normaliter kan hebben. Ga er gemakshalve vanuit dat weinig auto's met drie man zijn gevuld.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten