Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
LIJN66
Berichten: 12
Lid geworden op: Do 29 Nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor LIJN66 » Zo 09 Dec 2018, 16:04

Hallo allemaal,
jullie hebben vast wel eens gehoord van Lijn 83 van Nijmegen station - Venlo station door Breng en Arriva. Eigenlijk vind ik de lijn een beetje nutteloos. Het kan Beter een Limburgliner van Nijmegen tot Maastricht gaan :lol: . Wat vinden jullie hier van?

Sittard - Maastricht word op het moment gebruikt door NS. Waarom niet door Arriva als RS16 (S6)?

De ijzeren rijn loopt midden door De meinberg. Waarom maken ze de rails niet voor personen vervoer of maken ze de rails ondergronds?

Laat een Reactie achter *bus* *trein*

(dit is alleen een idee)

LIJN66
Laatst gewijzigd door LIJN66 op Zo 09 Dec 2018, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Check altijd in en uit!

en-es
Berichten: 935
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor en-es » Zo 09 Dec 2018, 16:25

Arriva rijdt toch ook treinen op Sittard-Maastricht?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14237
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor Meltrain » Zo 09 Dec 2018, 16:40

Klopt, de stoptreinen zijn van Arriva en de intercity's zijn van NS.
Sterker nog: er zijn maar drie stations in Limburg waar geen treinen van Arriva stoppen.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Western Soldier
Berichten: 996
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor Western Soldier » Zo 09 Dec 2018, 16:51

Welke behalve Weert en Eijsden? Ik tel er zelfs maar 2.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 589, 590, 84, 86, 88, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5583
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor Etienne » Zo 09 Dec 2018, 16:52

@beheer: Kan dit topic naar de ideeënomgeving verplaatst worden?
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

LIJN66
Berichten: 12
Lid geworden op: Do 29 Nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor LIJN66 » Zo 09 Dec 2018, 16:52

Eygelshoven markt
Check altijd in en uit!

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7001
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor regenmaker » Zo 09 Dec 2018, 16:54

Western Soldier schreef:Welke behalve Weert en Eijsden? Ik tel er zelfs maar 2.


Horst-Sevenum
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).

Wijzigingen VRR
9 juni 2019 - Düsseldorf, Essen, Mülheim, Oberhausen, Hagen
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - Bochum, Gelsenkirchen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14237
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en Sittard - maastricht

Berichtdoor Meltrain » Zo 09 Dec 2018, 16:55

LIJN66 schreef:Eygelshoven markt

Nee, daar stopt Arriva sinds vandaag wel (alleen is het voorlopig nog met een treinvervangende bus). :P
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Western Soldier
Berichten: 996
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor Western Soldier » Zo 09 Dec 2018, 17:41

regenmaker schreef:
Western Soldier schreef:Welke behalve Weert en Eijsden? Ik tel er zelfs maar 2.


Horst-Sevenum


Dank, die nam ik niet mee.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 589, 590, 84, 86, 88, 51, 53 en 54.

bartjemestrom
Berichten: 637
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor bartjemestrom » Zo 09 Dec 2018, 18:29

LIJN66 schreef:Hallo allemaal,
jullie hebben vast wel eens gehoord van Lijn 83 van Nijmegen station - Venlo station door Breng en Arriva. Eigenlijk vind ik de lijn een beetje nutteloos. Het kan Beter een Limburgliner van Nijmegen tot Maastricht gaan :lol: . Wat vinden jullie hier van?

Sittard - Maastricht word op het moment gebruikt door NS. Waarom niet door Arriva als RS16 (S6)?

De ijzeren rijn loopt midden door De meinberg. Waarom maken ze de rails niet voor personen vervoer of maken ze de rails ondergronds?

Laat een Reactie achter *bus* *trein*

(dit is alleen een idee)

LIJN66


Redelijk wat onzin...

Lijn 83 is een goed bezette lijn, net als de Maaslijn. Als een van beide zou wegvallen ontstaan er capaciteitsproblemen. Tevens bedienen beide lijnen een andere kant van de Maas.

Tis dat lijn 66 van Venlo naar Roermond een goede bezetting kent, ander was die vanwege zn letterlijke parallelloop met de Maaslijn allang opgeheven als ik de verhalen mag geloven.

Arriva rijdt al op Sittard-Maastricht met de stoptrein vanuit Roermond als RS12.

Ijzeren Rijn en Meinweg, laat dat de nimby's en naruurliefhebbers niet horen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5319
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor Chrysa » Zo 09 Dec 2018, 21:31

bartjemestrom schreef:
Ijzeren Rijn en Meinweg, laat dat de nimby's en naruurliefhebbers niet horen.


Dan bouw je hem toch gewoon ondergronds? :roll:

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1726
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor Yanaike » Zo 09 Dec 2018, 21:39

...en meteen met vier sporen? :D

Western Soldier
Berichten: 996
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor Western Soldier » Zo 09 Dec 2018, 22:21

Jeetje, Maastricht afsnijden van de rest van het land, goed plan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 589, 590, 84, 86, 88, 51, 53 en 54.

Jef400
Berichten: 4764
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor Jef400 » Di 11 Dec 2018, 13:03

Niets
\
\
\
\
\
\
Nergens

Lijn66

goedemiddag

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

SuperGhost
Berichten: 2832
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor SuperGhost » Di 11 Dec 2018, 16:35

bartjemestrom schreef:Lijn 83 is een goed bezette lijn, net als de Maaslijn. Als een van beide zou wegvallen ontstaan er capaciteitsproblemen. Tevens bedienen beide lijnen een andere kant van de Maas.
Klopt, al is er wel een behoorlijk verschil tussen de 83 op Nijmegen-Gennep en de 83 op Gennep-Venlo. Dat die lijn nu gedeeld wordt komt juist omdat het stuk Nijmegen-Gennep voor een belangrijk deel onder Breng valt.

Wat mij betreft zou die lijn geknipt kunnen worden in Gennep en de deelstukken vastgemaakt worden aan andere lijnen tot:
- Lijn 83 Cuijk - Gennep - Venlo (geheel Arriva)
- Lijn 300 Arnhem - Nijmegen - Gennep (geheel Breng).

TreinenFreak
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 07 Dec 2013, 17:38

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor TreinenFreak » Di 11 Dec 2018, 17:53

SuperGhost schreef:Klopt, al is er wel een behoorlijk verschil tussen de 83 op Nijmegen-Gennep en de 83 op Gennep-Venlo. Dat die lijn nu gedeeld wordt komt juist omdat het stuk Nijmegen-Gennep voor een belangrijk deel onder Breng valt.

Wat mij betreft zou die lijn geknipt kunnen worden in Gennep en de deelstukken vastgemaakt worden aan andere lijnen tot:
- Lijn 83 Cuijk - Gennep - Venlo (geheel Arriva)
- Lijn 300 Arnhem - Nijmegen - Gennep (geheel Breng).

Wat is daarvan het voordeel tegenover bijvoorbeeld:
- Lijn 83 Cuijk - Gennep - Venlo (geheel Arriva)
- Lijn 383, of welk lijnnummer je wilt, Nijmegen - Gennep (geheel Breng)

Dat lijkt mij een enerzijds een stuk betrouwbaarder maar ook logischer omdat de vraag naar een doorgaande verbinding naar mijn mening nihil is.

SuperGhost
Berichten: 2832
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor SuperGhost » Di 11 Dec 2018, 18:23

Omdat dat je geen rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Nijmegen hebt. Daarnaast wil de regio ook al een tijdje lijn 300 verlengen naar Malden (ook vanwege dat 1e punt) en aangezien je Malden ook niet te veel wilt bedienen is het dan het meest logisch om dat dus als vervanging van de 83 te doen.

umbusko
Berichten: 294
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor umbusko » Di 11 Dec 2018, 23:19

Of je koppelt de 300 aan de 1 (Nijmegen Centrum - Malden).

SuperGhost
Berichten: 2832
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor SuperGhost » Wo 12 Dec 2018, 00:50

Naast dat die niet bij elkaar passen qua frequenties, win je er ook niets mee. Voor het deel van lijn 1 binnen Nijmegen is niet zo snel een ander logisch eindpunt te vinden, waardoor je eerder meer DRU's nodig zult hebben.
Lijnen 83 en 300 zitten bij Heyendaal nu al bij elkaar en hebben vergelijkbare frequenties. Als je ze dus aan elkaar kan koppelen bespaar je zelfs DRU's en ben je ook efficiënter bezig (de spitsrichting op de 300 op CS<->Heyendaal is tegenovergesteld aan die van de 83, zodat je op dit deel niet met lege bussen terug hoeft te rijden).

umbusko
Berichten: 294
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor umbusko » Wo 12 Dec 2018, 01:26

Nu ik er nog eens zo over nadenk, denk ik eigenlijk dat het heel onlogisch is om iets anders met die 300 te doen dan het rondje Heyendaal. Daar rijden nu al te weinig bussen op de drukke momenten: de haltes Huygensgebouw en HAN (beide richting Station Heyendaal) worden al regelmatig voorbijgereden omdat de bussen volzitten en de 83 zit rond die tijden ook vol. De hele dag reizen er trouwens wel mensen van en naar de campus; bovendien biedt die 300 een rechtstreekse verbinding van de campus richting Bemmel en Arnhem, ik zie regelmatig mensen specifiek de 300 pakken.

Los daarvan hoeft andere frequenties niet te betekenen dat je niet kunt koppelen. Een kwartierdienst en een halfuurdienst koppel je aan elkaar door de helft van de ritten wel door te laten rijden en de andere helft niet. :wink:

BrengMe
Berichten: 1908
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor BrengMe » Wo 12 Dec 2018, 11:26

SuperGhost schreef:Omdat dat je geen rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Nijmegen hebt. Daarnaast wil de regio ook al een tijdje lijn 300 verlengen naar Malden (ook vanwege dat 1e punt) en aangezien je Malden ook niet te veel wilt bedienen is het dan het meest logisch om dat dus als vervanging van de 83 te doen.

Het idee om lijn 300 naar Malden te verlengen is volgens mij al lang in een stille dood gestorven. Ik heb er in ieder geval al een tijd niks van gehoord. En 'de regio' die dat zo graag wilde, was volgens mij de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, die nu dus is opgegaan in de provincie Gelderland.

Wat betreft het koppelen van lijn 300 en lijn 83 sluit ik mij helemaal aan bij umbusko. Koppelen van deze twee lijnen zal waarschijnlijk zorgen voor capaciteitsproblemen tussen Nijmegen CS en Heyendaal en zorgt voor een veel te lange en vertragingsgevoelige lijn. Een directe verbinding van Limburg naar het stadscentrum van Nijmegen lijkt me niet noodzakelijk, die is er nu immers ook niet en daar wordt ook niet over geklaagd. Als je echt een directe verbinding vanuit Limburg naar het centrum van Nijmegen wil hebben, zou ik eerder lijn 83 naar Plein 1944 verlengen.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

OV-kilometers 2019 (stand 23-3):
Trein: 2821,3 km; Bus: 393,2 km; Tram 0,0 km; Metro: 28,2 km; Ferry: 0,0 km.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7001
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor regenmaker » Vr 14 Dec 2018, 06:47

Volgend jaar wordt als het goed is een nieuw plan voor de HOV en stadsdiensten uitgerold in Arnhem Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).

Wijzigingen VRR
9 juni 2019 - Düsseldorf, Essen, Mülheim, Oberhausen, Hagen
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - Bochum, Gelsenkirchen

lijntaxi
Berichten: 262
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor lijntaxi » Wo 02 Jan 2019, 11:58

umbusko schreef:Of je koppelt de 300 aan de 1 (Nijmegen Centrum - Malden).

Of je trekt lijn 91 van Cuijk station door naar Nijmegen Station via Malden en Radboud UMC of de bushaltes Bestuursgebouw en Erasmuslaan en station Heyendaal via de spoorkuil naar Nijmegen.
Of anders het herstel van buslijn 75, die begin jaren 90 reed tussen Venlo en Nijmegen.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor erjeebee » Do 03 Jan 2019, 06:37

Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

lijntaxi
Berichten: 262
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Lijn 83 als Maasbuslijn en nog wat andere dingen

Berichtdoor lijntaxi » Ma 07 Jan 2019, 23:42

Met dit verschil. Lijn 91 stopt in mijn voorstel wel bij Station Cuijk.
De gaat over de A73. Ter hoogte van de nieuw aan te leggen afslag Malden Noord/Nijmegen Radboud UMC wordt via een nieuw aan te leggen vrije busbaan de weg vervolgd. Parallel aan de (Rijksweg) N844 komt eveneens een vrije busbaan te liggen.
Dit is nog altijd goedkoper dan al die plannen die 20 jaar op zich laten wachten...
Laatst gewijzigd door Zugführer op Di 08 Jan 2019, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast