Pagina 1 van 3

Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: zo 09 dec 2018, 17:08
door LIJN66
Stel, er word geld gemaakt voor een metro of tram. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn :lol: !
In welke plaats of gedeelte zou die lijn worden gemaakt?

Alternatief en waarom:
-Roermond; handig voor toeristen die van het station naar de outlets willen gaan. Tevens handig voor scholieren
-Venlo; Handig voor vervoer in centrum en Internationale verbindingen. Tevens handig voor scholieren
-Weert; Handig voor vervoer in centrum en Internationale verbindingen. Tevens handig voor scholieren
-Maastricht; Handig voor vervoer tussen Belgie en de beide kanten van de maas. Tevens handig voor scholieren en een handige maar duur Alternatief voor de sneltram
-Zuid-Limburg; Handig voor toeristen en vervoer tussen het Drie landenpunt en Heerlen. Tevens handig voor scholieren en internationale verbindingen.

Idee voor lijnen:
-Maaslijn; van nijmegen tot maastricht
-Rurtallijn; Monchengladbach naar Roermond
-Heuvellijn; Hasselt naar Aachen via Frielandenpunt

Heb jij nog een leuk idee of Alternatief? laat het weten!

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 00:13
door erjeebee
Ik mis de metropolen Sittard-Geleen en Parkstad (Heerlen-Kerkrade).

En ik wil niet azijnpissen maar
- Roermond, Weert: Stadsdiensten nauwelijks levensvatbaar, echt veeeel te weinig reizigers.
- Venlo en Sittard-Geleen: Stadsdienst iets levensvatbaarder, maar nog mega-ver van aantallen waar je een tram voor zou willen aanleggen.
- Parkstad: Bussen doen het aardig goed. As Hoensbroek-Heerlen Station-Hogeschool-Ziekenhuis zou je kunnen vertrammen (misschien ook Brunssum-Heerlen station?), maar ik denk dat het desalniettemin heeeel lang duurt voor je die investering eruit hebt,
Alle andere lijnen: aantallen ondanks dat ze het goed doen toch nog veel te laag.
- Maastricht: Misschien zou je AZM-Station-Markt-Brusselse Poort-(Daalhof? is daar ruimte voor een tram?) kunnen vertrammen qua reizigersaantallen. Maar ook hier: terugverdientijd?
Of de tram Hasselt Maastricht (die ik nog niet zo gauw gerealiseerd zie worden) doortrekken naar AZM
Andere lijnen: ondanks redelijk bezet: veel te lage aantallen.
- Zuid-Limburg als geheel: Ik zou niet weten wat je daar zou kunnen vertrammen.. misschien Aachen-Vaals-Gulpen-Maastricht qua reizigersaantallen.
Maar ook hier: dure lijn om aan te leggen.. door stedelijk gebied waar je de ruimte niet hebt in Aachen en Maastricht.. Maasbrug nodig, geaccidenteerd terrein...... ook hier: terugverdientijd heeeeel lang..

- Maaslijn: bestaat al.. en na de electrificatie zal een doorgaande trein Nijmegen-Maastricht vast overwogen worden
- Ruhrtallijn: ligt te gevoelig. Belgie wil m graag gereactiveerd hebben vanwege de verbinding Antwerpen-Roergebied. Goederen dus. En dat wil NL niet (wel de lasten niet de lusten). Passagiersvraag is echt veel te gering om reactivering om die reden te doen. Als die passagiersvraag er echt was bestond er allang een (snel)busdienst Roermond-M.Gladbach in een acceptabele frequentie. De weginfrastructuur (N280/Autobahn 52) is prima geschikt voor een snelle busverbinding.
- Heuvellijn: Ik snap niet wat je hier wilt? Een tram aanleggen het drielandenpunt op? Of de Montzenlijn reactiveren voor reizigersvervoer, station aanleggen in Gemmenich en dan een pendelbus? Voor allebei zie ik geen enorme reizigersstromen.

En metro en Zuid-Limburg zijn natuurlijk 2 begrippen die totaal niet met elkaar te rijmen zijn.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 00:30
door Suus
Ik weet dat dit niet Limburg is, maar als ze dat zijlijntje naar Dalheim echt een schung zouden willen geven, dan zouden ze daar een wat eenvoudiger tariefsysteem moeten invoeren. Dan wordt het misschien nog eens wat, het is nu dankzij een aanbesteding weer een tijdje levensvatbaar maar de volgende keer wordt die dienst vrijwel zeker opgeheven en dan kan je de nu al praktisch onmogelijk geachte verlenging naar Roermond ook wel vergeten.

Reizigers worden van die lijn weggepest door een waar tarievenoerwoud ontstaan door twee verkeersverbonden die elkaars vervoersbewijzen nog niet eens in overgangsvorm accepteren (VRR-tickets zijn niet te koop verder dan Mönchengladbach-Genhausen terwijl AVV-tickets alleen geldig zijn tussen Wegberg en Dalheim, het bovenliggend NRW-tarief is duurder) terwijl dat bij de parallel lopende buslijn wél is opgelost (men heeft wel 6 A4'tjes nodig om het uitgelegd te krijgen, maar vooruit).

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: di 11 dec 2018, 19:50
door regenmaker
@Erjeebee: Die buslijn Roermond - Mönchengladbach komt er, maar pas in 2020.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: di 11 dec 2018, 21:20
door huibf
Roermond en Weert, die tweede iets te grote dorpen kennen een stadsdienst die nu niet echt overloopt met reizigers.
Enig potentieel zou een electrische pendelbus zijn tussen NS en de Outlet, elk kwartier.

Vergeet niet dat een tramlijn al 40x meer kost dan een vrijliggende busbaan. Waaroom denk je dat Eindhoven heeft gekozen voor een HOV busbaan.

Start maar eens met het openen van stations tussen Weert en Roermond. Dát lukt al niet.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: di 11 dec 2018, 23:58
door erjeebee
regenmaker schreef:@Erjeebee: Die buslijn Roermond - Mönchengladbach komt er, maar pas in 2020.

Endlich......
Wordt dat een (semi-)sneldienst of gaat ie unterwegs lekker door alle kleine Dörflein slakkengangen?

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 12 dec 2018, 06:17
door regenmaker
Het gaat om een verlenging van de SB83.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 12 dec 2018, 07:55
door huibf
Was dat al niet eerder zo?
Ik weet dat er vroeger een overstap mogelijk was op de grens.
Maar daarvoor ?

Het idee overigens staat op http://www.bz-mg.de/aus-dem-umland-nrw- ... c2wAY.dpbs

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: do 13 dec 2018, 15:03
door SLToilet
Een tram kan nog net, maar een metro in Limburg!? Dan ben ik toch wat sceptisch. Vooral in het noorden en midden zie ik eigenlijk alleen een rol weggelegd voor de uiteinden van een Zuid-Limburgs, Eindhovens of Gelders S-Bahn-achtig net, daarbij de huidige S-lijnen buiten beschouwing latende.

Voor de rest zou ik lightrail bij Maastricht naar Hasselt niet uitsluiten maar daar mag nog weleens goed worden gekeken naar de manier waarop om de kansen te vergroten.
Echter, niks zou te gek zijn voor Vaals, dat is immers praktisch een voorstad van Aken. Dat zou een mooi eindpunt kunnen zijn van een Stadtbahn (gecombineerde tram/metro). Dat als verlengde van een lijn die langs verschillende belangrijke Akense wetenschappelijke instituten komt.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: do 13 dec 2018, 15:29
door trolly
En waarom zou een metro geen optie voor Limburg zijn? Reeds lang voor de opening van de Rotterdamse metro beschikte Limburg al over een uitgebreid ondergrond spoornetwerk, waarover flinke aantallen passagiers vervoerd werden. 't Is dat het comfort wat te wensen overliet en de stations niet allemaal even eenvoudig bereikbaar waren. Anders zou ik zeggen: gewoon opengooien, de tunnels liggen er al :Y

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: do 13 dec 2018, 16:10
door Lijn 45
:lol:

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: do 13 dec 2018, 18:14
door ArrivaBas
trolly schreef:En waarom zou een metro geen optie voor Limburg zijn? Reeds lang voor de opening van de Rotterdamse metro beschikte Limburg al over een uitgebreid ondergrond spoornetwerk, waarover flinke aantallen passagiers vervoerd werden. 't Is dat het comfort wat te wensen overliet en de stations niet allemaal even eenvoudig bereikbaar waren. Anders zou ik zeggen: gewoon opengooien, de tunnels liggen er al :Y

Vormden de mijnen een heel netwerk? :')

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: za 15 dec 2018, 13:32
door trolly
Niet per sé, maar de vraag is of dat nodig is om een netwerk te vormen. Het antwoord is nee.

Uitgaand van het idee dat in Rotterdam en Amsterdam twee lullige tunnels voldoende zijn om een netwerk te heten, hieronder een plaatje van het gangenstelsel van de drie grootste verdiepingen van Staatsmijn Emma, op dezelfde schaal geprojecteerd op een plattegrond van Amsterdam. Per verdieping meer kilometer tunnel dan het Amsterdamse tramnet, zo te zien.

Afbeelding

Plaatje is in 3D te bekijken met zo'n tweekleurig brilletje.

Gevonden op https://www.demijnstreek.nl/destaatsmijnenemma.php, alwaar veel meer over dit onderwerp, zoals het gebruik van vriestechniek voor de schachtbouw, zoals een halve eeuw later ook toegepast bij de bouw van de Oostlijn van de Amsterdamse metro :shock:

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: zo 16 dec 2018, 04:43
door erjeebee
En er zijn ook nog wat betunnelde heuveltjes zoals de St Pietersheuvel.
Rails er in en gaan met die metrobanaan.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 17 dec 2018, 20:28
door n-evo
trolly schreef:Uitgaand van het idee dat in Rotterdam en Amsterdam twee lullige tunnels voldoende zijn om een netwerk te heten [...]

Vereiste van een metronetwerk is dan ook niet dat zo'n trein per se door een tunnel moet. Bovengronds schijnt ook prima te gaan. *trein*

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 17 dec 2018, 22:14
door erjeebee
Eh, .., maar, maar, hij moet toch op z'n minst een stukkie van het traject ondergronds, anders is het echt geen metro.
Toch?
Astie helemaal bovengronds rijdt noem je zoiets toch tram of light rail of S-bahn of weetikveel.

Edit: Realiseer me ineens dat de 50 in A'dam helemaal bovengronds rijdt maar toch metro heet.
Wat is dan de precieze definitie van Metro?

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 17 dec 2018, 22:36
door Yanaike
Een metro is een soort 'trein' die in principe geen gelijkvloerse kruisingen heeft met geen enkel ander vervoersmiddel (maar ook op die regel zijn uitzonderingen, in het buitenland, dat wel).

Eigenlijk komt het er op neer dat er bij/tussen de definities sneltram, lightrail, metro en S-Bahn een groot grijs gebied is, waar niet echt een duidelijke grens valt te trekken waar het ene systeem ophoudt en het andere begint.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: ma 17 dec 2018, 22:51
door trolly
Yanaike schreef:Een metro is een soort 'trein' die in principe geen gelijkvloerse kruisingen heeft met geen enkel ander vervoersmiddel (maar ook op die regel zijn uitzonderingen, in het buitenland, dat wel).

Eigenlijk komt het er op neer dat er bij/tussen de definities sneltram, lightrail, metro en S-Bahn een groot grijs gebied is, waar niet echt een duidelijke grens valt te trekken waar het ene systeem ophoudt en het andere begint.


:Y

Zie voor de "uitzonderingen" overigens ook de Amsterdamse 51 en alle gelijkvloerse kruisingen in het Rotterdamse metronet.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: di 18 dec 2018, 10:44
door reisthijs
erjeebee schreef:Edit: Realiseer me ineens dat de 50 in A'dam helemaal bovengronds rijdt maar toch metro heet.
Wat is dan de precieze definitie van Metro?
De 50 is niet altijd een metro geweest, toen de lijn werd geopend werd het een sneltram genoemd.

Lange tijd werd in Nederland alles wat geen échte metro was heel krampachtig 'sneltram' genoemd. De definitie van een metro was zelfs wettelijk vastgelegd in het 'metroreglement'.

Daar is men langzamerhand op teruggekomen. Voor de reizigers boeit het immers niet of de "uitzonderingen" aan een formele definitie voldoen zolang ze deel uitmaken van hetzelfde netwerk.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: di 18 dec 2018, 22:36
door erjeebee
Ik vind niet direct een definitie van Metro in het reglement anders dan dat gelijkvoerse overgangen niet zijn toegestaan (waar dan weer ontheffing voor kon worden verleend, wat klaarblijkelijk in Rotterdam is gebeurd)

Anyway, back to Limburg... hier en daar een tram zou misschien kunnen... ooit... maar een metro.....

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 00:13
door MLouter
Nou ik heb de website van Infrastruct even gekeken en daar tekenen ze het een na het andere lijntje in Nederland binnen, van metro tot tram tot HSL's voor heel Nederland. Dus gewoon bouwen die Parkstadmetro.

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 01:26
door erjeebee
watdehek is Infrastruct???

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 07:48
door ArrivaBas
Een webstek vol zwaar doorgeslagen en onhaalbare ideeën. :X

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 20:03
door Vinny
erjeebee schreef:Ik vind niet direct een definitie van Metro in het reglement anders dan dat gelijkvoerse overgangen niet zijn toegestaan (waar dan weer ontheffing voor kon worden verleend, wat klaarblijkelijk in Rotterdam is gebeurd)

Anyway, back to Limburg... hier en daar een tram zou misschien kunnen... ooit... maar een metro.....

Een volwaardige metro lijkt me ook enorm overdreven, maar de bestaande spoorlijnen en de zijtak naar Hasselt kunnen wel worden opgewaardeerd zodat er een vervoerssysteem ontstaat dat qua kwaliteit en comfort vergelijkbaar is met S-bahnnetwerken in Duitsland en Zwitserland :Y

Re: Metro en Tram in Limburg

Geplaatst: wo 19 dec 2018, 22:16
door MLouter
erjeebee schreef:watdehek is Infrastruct???


Veel plezier, de link is gegeven. _O-