Geen concessies meer.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Geen concessies meer.

Bericht door Gothic-Writer »

Geen concessies meer.


Als het gaat om ideeën voor het openbaar vervoer, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd, is er eigenlijk maar één probleem aan te duiden, wanneer het gaat om waarom men klaagt over het openbaar vervoer (uitzonderingen daar gelaten, zoals bijvoorbeeld de punctualiteit van de treinen in Japan of het gratis openbaar vervoer in Luxemburg).

Het probleem is dat er nu personen zijn die totaal geen enkel verstand hebben van openbaar vervoer, nu bepalen of er ergens überhaupt nog wel openbaar vervoer moet zijn, of dat mensen maar gewoon een auto moeten aanschaffen om van A naar B te kunnen komen, zoals nu veelal het geval is in de "Westerse wereld".

Daarom ben ik benieuwd naar de mening van mede reizigers?

Persoonlijk zeg ik dan ook dat als het om openbaar vervoer gaat er maar twee partijen moeten zijn die bepalen hoe het openbaar vervoer geregeld wordt: de reizigers bepalen de routes, de chauffeurs/machinisten de dienstregeling en frequenties.
Politiek is de partij die hier volledig buiten moet blijven!

Een veel gegeven reactie zal zijn: Wie gaat dat dan betalen?
Antwoord: Geld bestaat niet en is een manipulatiemiddel van de elitaire maatschappij om de mensheid te onderdrukken.

Niet lettende op "geld", moet de "Politiek" zich nog steeds bemoeien met het openbaar vervoer of niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Suus »

Nu vlieg je in mijn optiek toch een beetje uit de bocht.

Reizigers willen allemaal wel een halte voor hun deur, dus het lijkt mij goed als daar iemand toch wat over te vinden heeft. En chauffeurs willen alleen maar koffie drinken in een eindpunthuisje, dus ook daar lijkt het mij wel handig als iemand anders daar ook wat van vindt.

En als jouw werkgever zegt dat geld maar een sociale constructie is en geen waarde heeft, accepteer jij toch ook niet meteen dat je voor je werk voortaan in volstrekt waardeloze kuddo’s wordt betaald? Als ik bij de bakker met kuddo’s aankom wordt ik uitgelachen en mag ik terugkomen wanneer ik wel euro’s heb.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Aking »

Gothic-Writer schreef:Geld bestaat niet
U bent 11, krijgt nog geen zakgeld en pappie en mammie betalen verder alles? :X

Ik wordt namelijk vrijwel dagelijks geconfronteerd met het bestaan van geld -o-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Z2N »

Wishful thinking is leuk maar niet realistisch, en aangezien de ideeënrubriek realistisch moet blijven ga ik hier verder geen woorden aan vuilmaken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Geen concessies meer.

Bericht door dylanwild94 »

Geloof jij ook dat Etten-Leur niet bestaat. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Yanaike »

Het probleem is nu dat veel OV-concessies met subsidies worden betaald. In ruil voor die subsidie wil de opdrachtgever (lees: politiek) natuurlijk wel wat te zeggen hebben. En de vervoersmaatschappij is verplicht om voor die subsidie zowel de rendabele als de minder rendabele lijnen te rijden. Aan de andere kant kan de vervoerder er wel op rekenen dat hij in het concessiegebied geen concurrentie heeft met andere partijen.

Als je geen concessies meer doet, politiek bemoeit zich niet meer met het OV (en dus ook geen subsidies meer), kortom een vrije markt waar iedereen met een busje mag rijden waar hij/zij wil, dan krijg je een OV-systeem waar alleen de meest rendabele lijnen behouden blijven en waar het OV-aanbod met de dag zomaar kan veranderen.

En ook dingen zoals 9292.nl, abonnementen over meerdere vervoerders heen (incl. studenten-ov) worden zo veel lastiger te regelen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Ferdinand »

Communisme!!!

Nee, tuurlijk niet. Dat gaat nooit werken. Ik kom ook wel eens met bijzondere ideeën, maar je gaat hier wel een beetje ver. Concessies zouden beter met elkaar moeten samenwerken, maar moeten niet afgeschaft worden. Wat ik nogal jammer vind is dat Syntus om de haverklap een leuke actie heeft, maar U-OV er nooit eentje heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Vinny »

Yanaike schreef:Het probleem is nu dat veel OV-concessies met subsidies worden betaald. In ruil voor die subsidie wil de opdrachtgever (lees: politiek) natuurlijk wel wat te zeggen hebben. En de vervoersmaatschappij is verplicht om voor die subsidie zowel de rendabele als de minder rendabele lijnen te rijden. Aan de andere kant kan de vervoerder er wel op rekenen dat hij in het concessiegebied geen concurrentie heeft met andere partijen.

Als je geen concessies meer doet, politiek bemoeit zich niet meer met het OV (en dus ook geen subsidies meer), kortom een vrije markt waar iedereen met een busje mag rijden waar hij/zij wil, dan krijg je een OV-systeem waar alleen de meest rendabele lijnen behouden blijven en waar het OV-aanbod met de dag zomaar kan veranderen.

En ook dingen zoals 9292.nl, abonnementen over meerdere vervoerders heen (incl. studenten-ov) worden zo veel lastiger te regelen.
Het openbaar vervoer kan geheel door de overheid worden aangeboden, zoals in sommige landen nog steeds gebeurt, en in Nederland feitelijk ook het geval was in de jaren '70 en '80 toen vrijwel alle streekvervoerders werden overgenomen, en zoals het geval van Centraal Nederland, een dochterbedrijf van de NS werd. In de VS en het UK is er veel meer marktwerking dan in Nederland maar dat kan ook wel tot chaotische taferelen leiden, vandaar dat in 2002 in Nederland is besloten om het openbaar vervoer per concessiegebied aan te besteden. In de eerste jaren leverde ook dat nog wel redelijk wat gedoe op maar tegenwoordig werkt het best goed. Het kan natuurlijk altijd beter, anders zou dit forum geen levensvatbaarheid hebben, maar volgens mij zit niemand meer te wachten op een grootschalige verandering.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Geen concessies meer.

Bericht door ArrivaBas »

Ik niet per se voorstander of tegenstander van concessies. Er valt wel het een en ander af te kijken voor wat betreft tariefintegratie bij onder andere de VNR en de KVV rondom Neustadt an der Weinstraße:
In het uiterste zuidoosten van Rheinland-Pfalz ligt een grensgebied tussen het gebied van het Karlsruher Verkehrsverbund en het Verkehrsverbund Rhein-Neckar. Rondom Neustadt (Weinstraße) rijden enkele lijnen waar PalatinaBus zowel het VNR als het KVV-tariefsysteem hanteert. Al bestaat er een wederzijdse acceptatie van tarieven rondom concessiegrenzen ben ik al tevreden. Een soortgelijk systeem bestaat eigenlijk alleen in de gemeente Vijfheerenlanden per 1 januari 2019.

Een ander heikel punt van concessies is het uitblijven van prijscompensatie van de subsidies: In verhouding worden de subsidies die de concessieverlener uitbetaalt gestaag lager. Dat zorgt ervoor dat er effectief steeds minder budget overblijft, waardoor noodgedwongen lijnen gestrekt of opgeheven worden. De subsidiegelden zouden dus voor mijn part minstens mee moeten stijgen met de inflatie.

Een Luxemburgs systeem is enerzijds handig met een overkoepelend 'Verkéiersverbond', ware het niet dat de lijnen door een particulier zelf uitgebaat worden. Daardoor zit een bedrijf niet vast aan verplichtingen en kan een lijn zonder pardon opgeheven worden. Dat is allesbehalve wenselijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Lastige discussie. Op dit moment gaat het in elk geval niet goed, aangezien er steeds minder plekken zijn met een fatsoenlijk busnetwerk. Niet alle plaatsen hoeven door grote bussen te worden aangedaan. Ik vind dat elke woonplaats in Nederland minimaal een dagelijkse buurtbus moet hebben die tussen 7.00 en 19.00 elke 2 uur en in de spitsen elk uur rijdt die op 1 kilometer van die woonplaats stopt. Of dat door middel van concessies of niet gebeurd maakt mij in dat geval niet uit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Vinny »

Wat je nu betoogt is een soort minimum OV-aansluiting. Daar gaat de concessieverlener over. In Friesland is vrijwel elk gehucht bereikbaar per belbus als het openbaar vervoer niet in de buurt komt bijvoorbeeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Dat klopt, maar wordt niet door elke concessieverlener toegepas. Overigens is een belbus niet geschikt voor spontaan reizen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Yanaike »

Misschien omdat dat in de ogen van sommige concessieverleners te veel geld kost?
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Wannes »

Je zou je kunnen afvragen of het bij het bereiken van bepaalde dorpen om geld moet gaan. In mijn ogen gaat het erom dat iedereen in Nederland met het openbaar vervoer kan reizen zodat je niet afhankelijk bent van de auto.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Geen concessies meer.

Bericht door diederickx »

De topic-titel is briljant. Helaas haalt het vervolg dat niveau van geen kanten.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Geen concessies meer.

Bericht door dylanwild94 »

traibergen schreef:Je zou je kunnen afvragen of het bij het bereiken van bepaalde dorpen om geld moet gaan. In mijn ogen gaat het erom dat iedereen in Nederland met het openbaar vervoer kan reizen zodat je niet afhankelijk bent van de auto.
ja en dat is al een heel wat jaartjes niet meer zo. Een buslijn moet geld opleveren en anders wordt hij gewoon opgeheven.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Dat iets is zoals het is, betekent niet dat dat het beste is. Ik ben het volledig met traibergen eens.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat er
Geen concessies meer.
gedaan moeten worden aan de kwaliteit van het openbaar vervoer.
ArrivaBas schreef: Een Luxemburgs systeem is enerzijds handig met een overkoepelend 'Verkéiersverbond', ware het niet dat de lijnen door een particulier zelf uitgebaat worden. Daardoor zit een bedrijf niet vast aan verplichtingen en kan een lijn zonder pardon opgeheven worden. Dat is allesbehalve wenselijk.
Van de verhalen van STF begreep ik juist dat het Ministerie van Transport álles beslist op het gebied van busvervoer.
Western Soldier schreef:Dat klopt, maar wordt niet door elke concessieverlener toegepas. Overigens is een belbus niet geschikt voor spontaan reizen.
Reizen met het OV gebeurt nooit "spontaan", omdat je altijd vastzit aan een dienstregeling. Flexvervoer is in dat opzicht niet veel anders dan regulier OV.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Geen concessies meer.

Bericht door dylanwild94 »

flex ov is zeker niet het hetzelfde als regulier ov in mijn ogen. Want met regulier vervoer kan ik op de bonnefooi weg iets dat met een niet klokvaste verbinding niet kan. Plus het feit als je door vertraging je aansluiting mist op het flex ov je sowieso gestrand ben op het aansluitpunt.
Western Soldier schreef:Dat iets is zoals het is, betekent niet dat dat het beste is. Ik ben het volledig met traibergen eens.
natuurlijk niet maar ik denk dat er heel snel iets gaat veranderen aan het vraag en aanbod systeem dat er nu gehanteerd wordt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Hoezo niet spontaan reizen met OV. Ik heb weleens dat ik gebeld wordt door iemand met de vraag of ik die dag langs kan komen. Met een belbus moet ik dan eerst reserveren wat een uur van te voren moet. Dan kan ik dus niet de eerste, maar slechts de tweede rit na het telefoontje nemen. Ik vind daarom dat geld geen reden mag zijn om OV niet overal beschikbaar te stellen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Geen concessies meer.

Bericht door dylanwild94 »

In het OV, zorg en voor de veiligheidsdiensten mag geld inderdaad geen rol spelen wat mij betreft. Maar in alles speelt geld wel een grote rol helaas. En in de maatschappij ga je dat echt niet veranderen. Want de politiek heeft wel de taak om zo verantwoord mogelijk om te gaan met ons belastinggeld. En linksom of rechtsom wij betalen allemaal voor het OV.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Yanaike »

Als geld geen rol zou mogen spelen in het OV, dan heb je toch gewoon een gratis gesubsieerde taxi voor iedereen, of zie ik dat dan verkeerd?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Natuurlijk snap ik dat er geld tegenover een ticket voor het OV moet staan, volkomen begrijpelijk. Echter de prijzen worden steeds hoger en de kwaliteit gaat behalve op de drukke assen bij de bussen omlaag. Dat is niet te rechtvaardigen als je het mij vraagt. Hier worden zorg en veiligheid ook erbij betrokken en van dergelijke zaken vind ik eveneens dat daar meer geld naartoe mag. Dit valt te financieren door in economisch goede tijden het verschil tussen de rente en economische groei te incasseren ten behoeve van de staatskas.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geen concessies meer.

Bericht door SuperGhost »

Ik vind dit ook te ver gaan. Ik ben niet tegen concessies, maar ze moeten wel logischer en socialer (iets meer vanuit de maatschappelijke waarde bekijken i.p.v. alleen maar efficiëntieoogpunt).

Ik drop maar even 3 ideeën ter discussie.

1. Concessies maken op basis van vervoersgebieden i.p.v. provinciegrenzen.
Dit om te voorkomen dat er onnodige overstappen ontstaan bij provinciegrenzen of er ingewikkelde constructies bedacht moeten worden om reizigers maar naar hun voornaamste bestemming te krijgen. Uiteraard zul je dit nooit helemaal wegnemen, maar dat kan minder dan nu soms het geval is. De constructie die Gelderland, Overijssel en Flevoland nu maken vind ik dan ook een goed initiatief.

2. Niet meer op prijs concurreren, maar op aanbod
Bij aanbestedingen heb je er nu (vaak) nog voordeel aan om minder geld te vragen dan wat de provincie(s) ervoor over hebben. Dit gaat ten koste van het mogelijke aanbod, want dat geld was wel gereserveerd voor het OV. Hierdoor denkt de provincie de volgende keer ook dat het voor minder kan, waardoor er steeds minder aan het OV uitgegeven wordt en steeds meer wegbezuinigd wordt. Neem in de aanbestedingen dus de verplichting op dat het tegen het genoemde bedrag moet, waardoor vervoerders dan dus kunnen kiezen om dat 'extra' geld te gebruiken voor extra verbindingen, hogere frequenties, hogere kwaliteit v/d bussen, goedkopere kaartjes, etc.

3. Bedieningsverplichting
De concessiehouder moet een bedieningsverplichting krijgen voor alle kernen. De kleine kernen alleen ma-za overdag tot 20:00, de grotere kernen alle dagen van de week tot middernacht (uiteraard zijn er ook nog categorieën hiertussen mogelijk). Hoe het bediend wordt kan de concessiehouder dan (deels) zelf keuzes in maken: of zelf bedienen, of door buurtbusverenigingen laten uitvoeren. Hierdoor krijg je ook dat de buurtbussen meer geïntegreerd worden in de concessie en is de concessiehouder er ook mede verantwoordelijk voor dat de buurtbussen ook kunnen blijven rijden en dus ook voor het helpen zoeken van vrijwilligers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Geen concessies meer.

Bericht door Western Soldier »

Punt 1 en 2 volledig eens. Punt 3 grotendeels, maar met als toevoeging dat NS of andere treinvervoerders het recht hebben om buurtbussen te laten rijden, om te zorgen dat er mensen een kortere reistijd hebben om te zorgen dat mensen worden verleid om met OV te rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten