Sprinter Apeldoorn-Almelo

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Western Soldier »

Ik kon geen topic van de laatste 2 jaar vinden waar ik dit voorstel goed kwijt kon. De sprinter doet 47 minuten over een enkele reis van Apeldoorn naar Almelo. Echter er zijn 3 omlopen nodig omdat er gekeerd moet worden in Hengelo en de sprinter staat lang te keren in Apeldoorn. De treinen hebben geen perron in Hengelo, maar wat is dan het bezwaar om de trein als hij toch daarnaartoe doorrijdt open te stellen voor reizigers tot aan Borne. Borne is geen logisch eindpunt, dat snap ik ook wel, maar je zit er geen enkele trein mee in de weg en hij komt er langs. Daarmee bedien je reizigers van Almelo de Riet en Borne met 1x per uur een extra trein op de momenten dat hij een uurdienst rijdt. Ik kan mij voorstellen dat het tijdens de halfuursdienst doordeweeks overdag wat lastiger wordt om dan de rijtijden te halen met 5 omlopen, als daar echter ook 6 omlopen voor gereserveerd zijn, dan zouden de sprinters ook doordeweeks overdag Borne als eindbestemming kunnen hebben.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Daniel »

Dat is niet zo handig gezien die trein alleen naar Hengelo doorrijdt als er een IC-Berlijn rijdt, op de (halve) uren dat die niet rijdt keert de stoptrein gewoon in Almelo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Western Soldier »

Oke, dan is het nog wel mogelijk op die momenten. Nog steeds moet de trein daar toch rijden, dus wat is het nadeel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door jelmerrr »

Daniel schreef:Dat is niet zo handig gezien die trein alleen naar Hengelo doorrijdt als er een IC-Berlijn rijdt, op de (halve) uren dat die niet rijdt keert de stoptrein gewoon in Almelo.
Volgens mij keert hij 2x/uur in Hengelo door de Keolis IC
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Wubbo »

Hij keert 3x per 2 uur in Hengelo.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door julsteren »

Western Soldier schreef:Ik kon geen topic van de laatste 2 jaar vinden waar ik dit voorstel goed kwijt kon. De sprinter doet 47 minuten over een enkele reis van Apeldoorn naar Almelo. Echter er zijn 3 omlopen nodig omdat er gekeerd moet worden in Hengelo en de sprinter staat lang te keren in Apeldoorn. De treinen hebben geen perron in Hengelo, maar wat is dan het bezwaar om de trein als hij toch daarnaartoe doorrijdt open te stellen voor reizigers tot aan Borne. Borne is geen logisch eindpunt, dat snap ik ook wel, maar je zit er geen enkele trein mee in de weg en hij komt er langs. Daarmee bedien je reizigers van Almelo de Riet en Borne met 1x per uur een extra trein op de momenten dat hij een uurdienst rijdt. Ik kan mij voorstellen dat het tijdens de halfuursdienst doordeweeks overdag wat lastiger wordt om dan de rijtijden te halen met 5 omlopen, als daar echter ook 6 omlopen voor gereserveerd zijn, dan zouden de sprinters ook doordeweeks overdag Borne als eindbestemming kunnen hebben.
Nou nou zoveel reizigers heeft dat dorp waar ik woon nou ook weer niet. Waarvan de meeste reizigers richting Hengelo reizen, het huidige aanbod van Keolis-treinen in de daluren voldoet.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Western Soldier »

Correct, maar de trein moet er in de genoemde gevallen hoe dan ook langs. Dan kan je het beter voor reizigers openstellen. Het kost niets, het levert wel een extra reismogelijkheid op.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Z2N »

Het kost alleen wel wat: de leegmatritten gebeuren zonder HC, en voor de extra stop in Borne moet stationsgeld betaald worden aan ProRail.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Western Soldier »

Ja oke, dat is waar. Is er stationsgeld ja? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Wubbo »

Als je stoppend doorrijdt naar Hengelo haal je daar ook je kering niet meer. De [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] komt (als hij doorrijdt naar Enschede) aan om .52 en .33; en vertrekt weer om .08 en .32. Dat wordt dus sowieso dan een lange kering, waarmee het ook machinisten kost (en materieel, maar dat zullen de kosten niet zijn omdat er in de spitsen doorgereden wordt).
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Tochjo »

Western Soldier schreef:Ja oke, dat is waar. Is er stationsgeld ja? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Zie artikel 6.3.1.3 van de Netverklaring 2019.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Het kost alleen wel wat: de leegmatritten gebeuren zonder HC,
O, dat wist ik niet. Maar wie doet dan de deuren dicht bij vertrek uit Almelo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Z2N »

De afstappende HC. Kwestie van afstappen tijdens het sluiten van de laatste deur, zo moeilijk is dat niet. En anders kan de HC natuurlijk via de stuurstand naar buiten, zo kan hij er natuurlijk ook weer in bij binnenkomst in Aml. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Statler Rail »

Ik kom daar tegenwoordig niet zo vaak, maar is een perron erbij in Almelo niet een eenvoudige oplossing? Hetzij aan de zuidzijde voor de Sprinter uit Apeldoorn, hetzij aan de noordzijde voor de stoptrein uit Marienberg en dan het huidige zakspoor voor de Sprinter gebruiken?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Z2N »

Nee. Het huidige zakspoor is nodig voor de Hardenberg-trein, en is dan ook niet geëlektrificeerd. De twee doorgaande perrons zijn voor IC Berlijn over de volle lengte nodig, dus de enige manier om voldoende perroncapaciteit de creëren is door een extra perron langs spoor 1 aan te leggen, en de benodigde wissels ten noordwesten van Aml. Voor het extra perron is echter niet veel ruimte, en er is dan ook een kostbare verbouwing van het station nodig om dat te realiseren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Daniel »

Een perron aan de noordzijde erbij zou ten koste gaan van de beschikbare goederensporen, die nog wel gebruikt schijnen te worden. Daarnaast lijkt dat lastig aan te sluiten op de bestaande perrontunnel. Maar een extra perron aan de zuidzijde langs spoor 1 zou prima moeten kunnen. Daar is het ook makkelijker om een toegang tot het perron te maken die niet teveel omlopen veroorzaakt.

Volgens mij zou het trouwens zelfs al volstaan om een bordes langs spoor 1b te maken zodat de sprinter op 2a kan binnenkomen en dan even naar 1b afgerangeerd kan worden om de daaropvolgende trein te laten passeren voordat hij weer terug naar 2a gaat voor vertrek naar Apeldoorn.
Het voornaamste probleem is immers dat de Sprinter niet in de tunnelbak kan kopmaken als er een Keolis IC of IC Berlijn langs moet en er ook sprake is van meerdere stellen. Dan zou je immers op spoor HH kunnen keren, maar NS-machinisten mogen bij reguliere keringen niet vanuit de ballast de trein in klimmen dus zou een bordes al veel oplossen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft zou het handigst zijn om (op termijn) te zorgen dat de treinen Zwolle-Enschede en Mariënberg-Hardenberg bij dezelfde concessie gaan horen en het zakspoor dan een bovenleiding te geven (evt. verlengen indien nodig, ik weet niet hoe lang die nu is).

Dan hoort de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark allereerst al volledig bij Blauwnet. Ook kan de provincie bij die nieuwe concessie dan een kwartierdienst gedurende de hele dag eisen (die treinen liggen immers al ongeveer een kwartier uit elkaar in Almelo).

De sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) rijdt dan ook in de spits niet meer tussen Almelo en Enschede uiteraard en keert dan op het zakspoor.
Als compensatie zou je hem dan een kwartier kunnen schuiven en aan de intercity die in Deventer keert vast kunnen maken (moet die wel elk half uur gaan rijden buiten de spits, maar dat zie ik eigenlijk in de toekomst wel gebeuren), zodat een rechtstreekse verbinding vanaf die stations naar Amersfoort en verder ontstaat (wel moet je dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer laten pendelen) en anderzijds op Enschede een korte overstap op de intercity naar Enschede ontstaat.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Yanaike »

Dan zou ik eerder de SPR Apeldoorn-Almelo(-Enschede) aanbesteden en bij dezelfde concessie voegen als Zwolle-Enschede. En dan die twee samen een kwartierdienst geven tussen Wierden en Enschede, ook in het dal, zoals vroeger ook het geval is. Ik denk dat dat logischer is en meer toegevoegde waarde heeft dan het verlengen van de trein uit Mariënberg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Wat mij betreft zou het handigst zijn om (op termijn) te zorgen dat de treinen Zwolle-Enschede en Mariënberg-Hardenberg bij dezelfde concessie gaan horen en het zakspoor dan een bovenleiding te geven (evt. verlengen indien nodig, ik weet niet hoe lang die nu is).

Dan hoort de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark allereerst al volledig bij Blauwnet. Ook kan de provincie bij die nieuwe concessie dan een kwartierdienst gedurende de hele dag eisen (die treinen liggen immers al ongeveer een kwartier uit elkaar in Almelo).

Ik volg je niet helemaal. :? Ik snap niet hoe de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark volledig bij Blauwnet gaat horen door de trein Hardenberg - Almelo in dezelfde concessie op te nemen als de trein Zwolle - Enschede.
Of wil je de stoptrein uit Hardenberg verlengen naar Enschede? Dat lijkt mij niet zo handig, want dan ga je weer dieselen onder de draad.
SuperGhost schreef:De sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) rijdt dan ook in de spits niet meer tussen Almelo en Enschede uiteraard en keert dan op het zakspoor.
Als compensatie zou je hem dan een kwartier kunnen schuiven en aan de intercity die in Deventer keert vast kunnen maken (moet die wel elk half uur gaan rijden buiten de spits, maar dat zie ik eigenlijk in de toekomst wel gebeuren), zodat een rechtstreekse verbinding vanaf die stations naar Amersfoort en verder ontstaat (wel moet je dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer laten pendelen) en anderzijds op Enschede een korte overstap op de intercity naar Enschede ontstaat.
Je kunt die Intercity natuurlijk ook al vanaf Apeldoorn als stoptrein naar Almelo laten rijden. Dan heb je geen gekunstelde oplossing nodig voor Apeldoorn Osseveld en Twello en hebben die stations bovendien ook een directe verbinding met Amersfoort.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door regenmaker »

De [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] moet gewoon verlengd worden naar Amersfoort, dat zou echt ideaal zijn. Hoevaak ik niet in Amersfoort heb moeten staan wachten, omdat de ICs niet op elkaar wachten. Extra stops komen dan in Hoevelaken, Barneveld Noord, Stroe en Apeldoorn West. Vraag me alleen af of dit haalbaar is.

In ieder geval komt er een onderzoek naar een IC stop te Barneveld Noord.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Daniel »

En als de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] naar Amersfoort doorrijdt wachten de aansluitingen wel?
Volgens mij moet je daar iets anders aanpakken, namelijk de wachtregeling. Want NS maakt het er daar makkelijk vanaf door te stellen dat de volgende over een kwartier gaat wat voor lang niet alle aansluitingen het geval is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door regenmaker »

Dan heb ik een back-up optie en hoef ik een keer minder over te stappen (alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar de stadsbus). De sprinter zou namelijk wel vlak achter de IC worden aangestuurd. Sowieso is het een forse verbetering voor de nieuwe stations. Bij station Stroe zou je een nieuw busknooppunt kunnen maken ter vervanging van Busstation Wittenberg.

Over de aansluiting. De NS rijdt 's avonds ook gewoon weg als er een halfuursdienst is. Vaak ook als de IC naar Schothorst slechts een enkele minuut te laat is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Mdk »

Hoe fijn ik het ook zou vinden betwijfel ik ten zeersten of er genoeg animo is voor een station Apeldoorn West.

@meltrain de IC als stoptrijn latennrijden lijkt me totaal geen goed idee, de verbinding naar enschede is een vrij drukke met veel stukdenten e.d. de reis duurt al een uur, en de extra stops zullen dit alleen nog maar verlengen. Voor de passagiers op de tussenliggende stations zal het ook niet bijster veel toevoegen, gezien ze evenveel treinen houden en de overstappen van de sprinter op de ic in beide richtingen goed te doen zijn.
Bij twijfel altijd klagen
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Western Soldier »

Meltrain bedoelt de in de vanuit Amsterdam Centraal rijdende intercity die in het weekend en in de avonduren doorrijdt naar Schothorst en doordeweeks in de spits en daar buiten 1x per uur doorrijdt naar Deventer. Het is zeker mogelijk, al zou je dan wel een ander alternatief moeten hebben op de momenten dat de intercity naar Berlijn rijdt. Al gaat mijn voorkeur daarbij uit dat die los van de binnenlandse intercity's gaat rijden, aangezien hij dan enkel onderweg nog hoeft te stoppen te Hengelo, Deventer en Amersfoort. Betekent wel een extra trein en op het stuk Barneveld Noord naar Amersfoort is het nu al overbelast. Er zal daar eerst een ongelijkvloerse aansluiting moeten komen vanuit Ede-Wageningen om dat op te lossen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Bericht door Mdk »

Aha, ik weet niet hoe het qua omlopen e.d. zit maar daar zit misschien nog wel wat in.
Wat betreft de ongelijkvloerse oplossing bij barneveld noord, dat is in de toekomst zeker nodig maar wel een lastige. Gezien de ligging van het perron is een fly-over van t kippenlijntje niet mogelijk. Het doorgaande spoor hoger leggen is ook een leuke met de huidige situatie, want de overgang vanaf het transferium zit in de weg, alhoewel je die dan natuurlijk wel op de begane grond zou kunnen aanleggen. Een tunnel van het doorgaande spoor is volgensmij ook niet mogelijk, gezien de nieuwe tunnel van de baron van Nagelstraat.

Of zien jullie nog andere opties waarbij het station op dezelfde plaats blijft?
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten