Pagina 1 van 2

Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 13:55
door Western Soldier
Ik kon geen topic van de laatste 2 jaar vinden waar ik dit voorstel goed kwijt kon. De sprinter doet 47 minuten over een enkele reis van Apeldoorn naar Almelo. Echter er zijn 3 omlopen nodig omdat er gekeerd moet worden in Hengelo en de sprinter staat lang te keren in Apeldoorn. De treinen hebben geen perron in Hengelo, maar wat is dan het bezwaar om de trein als hij toch daarnaartoe doorrijdt open te stellen voor reizigers tot aan Borne. Borne is geen logisch eindpunt, dat snap ik ook wel, maar je zit er geen enkele trein mee in de weg en hij komt er langs. Daarmee bedien je reizigers van Almelo de Riet en Borne met 1x per uur een extra trein op de momenten dat hij een uurdienst rijdt. Ik kan mij voorstellen dat het tijdens de halfuursdienst doordeweeks overdag wat lastiger wordt om dan de rijtijden te halen met 5 omlopen, als daar echter ook 6 omlopen voor gereserveerd zijn, dan zouden de sprinters ook doordeweeks overdag Borne als eindbestemming kunnen hebben.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 14:52
door Daniel
Dat is niet zo handig gezien die trein alleen naar Hengelo doorrijdt als er een IC-Berlijn rijdt, op de (halve) uren dat die niet rijdt keert de stoptrein gewoon in Almelo.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 16:07
door Western Soldier
Oke, dan is het nog wel mogelijk op die momenten. Nog steeds moet de trein daar toch rijden, dus wat is het nadeel.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 16:13
door jelmerrr
Daniel schreef:Dat is niet zo handig gezien die trein alleen naar Hengelo doorrijdt als er een IC-Berlijn rijdt, op de (halve) uren dat die niet rijdt keert de stoptrein gewoon in Almelo.


Volgens mij keert hij 2x/uur in Hengelo door de Keolis IC

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 19:33
door Wubbo
Hij keert 3x per 2 uur in Hengelo.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 22:36
door julsteren
Western Soldier schreef:Ik kon geen topic van de laatste 2 jaar vinden waar ik dit voorstel goed kwijt kon. De sprinter doet 47 minuten over een enkele reis van Apeldoorn naar Almelo. Echter er zijn 3 omlopen nodig omdat er gekeerd moet worden in Hengelo en de sprinter staat lang te keren in Apeldoorn. De treinen hebben geen perron in Hengelo, maar wat is dan het bezwaar om de trein als hij toch daarnaartoe doorrijdt open te stellen voor reizigers tot aan Borne. Borne is geen logisch eindpunt, dat snap ik ook wel, maar je zit er geen enkele trein mee in de weg en hij komt er langs. Daarmee bedien je reizigers van Almelo de Riet en Borne met 1x per uur een extra trein op de momenten dat hij een uurdienst rijdt. Ik kan mij voorstellen dat het tijdens de halfuursdienst doordeweeks overdag wat lastiger wordt om dan de rijtijden te halen met 5 omlopen, als daar echter ook 6 omlopen voor gereserveerd zijn, dan zouden de sprinters ook doordeweeks overdag Borne als eindbestemming kunnen hebben.


Nou nou zoveel reizigers heeft dat dorp waar ik woon nou ook weer niet. Waarvan de meeste reizigers richting Hengelo reizen, het huidige aanbod van Keolis-treinen in de daluren voldoet.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 23:31
door Western Soldier
Correct, maar de trein moet er in de genoemde gevallen hoe dan ook langs. Dan kan je het beter voor reizigers openstellen. Het kost niets, het levert wel een extra reismogelijkheid op.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Za 12 Jan 2019, 23:38
door Z2N
Het kost alleen wel wat: de leegmatritten gebeuren zonder HC, en voor de extra stop in Borne moet stationsgeld betaald worden aan ProRail.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 08:54
door Western Soldier
Ja oke, dat is waar. Is er stationsgeld ja? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 09:42
door Wubbo
Als je stoppend doorrijdt naar Hengelo haal je daar ook je kering niet meer. De 7000 komt (als hij doorrijdt naar Enschede) aan om .52 en .33; en vertrekt weer om .08 en .32. Dat wordt dus sowieso dan een lange kering, waarmee het ook machinisten kost (en materieel, maar dat zullen de kosten niet zijn omdat er in de spitsen doorgereden wordt).

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 09:42
door Tochjo
Western Soldier schreef:Ja oke, dat is waar. Is er stationsgeld ja? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Zie artikel 6.3.1.3 van de Netverklaring 2019.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 12:27
door Meltrain
Z2N schreef:Het kost alleen wel wat: de leegmatritten gebeuren zonder HC,

O, dat wist ik niet. Maar wie doet dan de deuren dicht bij vertrek uit Almelo?

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 12:36
door Z2N
De afstappende HC. Kwestie van afstappen tijdens het sluiten van de laatste deur, zo moeilijk is dat niet. En anders kan de HC natuurlijk via de stuurstand naar buiten, zo kan hij er natuurlijk ook weer in bij binnenkomst in Aml. :P

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 20:21
door Statler Rail
Ik kom daar tegenwoordig niet zo vaak, maar is een perron erbij in Almelo niet een eenvoudige oplossing? Hetzij aan de zuidzijde voor de Sprinter uit Apeldoorn, hetzij aan de noordzijde voor de stoptrein uit Marienberg en dan het huidige zakspoor voor de Sprinter gebruiken?

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 20:35
door Z2N
Nee. Het huidige zakspoor is nodig voor de Hardenberg-trein, en is dan ook niet geëlektrificeerd. De twee doorgaande perrons zijn voor IC Berlijn over de volle lengte nodig, dus de enige manier om voldoende perroncapaciteit de creëren is door een extra perron langs spoor 1 aan te leggen, en de benodigde wissels ten noordwesten van Aml. Voor het extra perron is echter niet veel ruimte, en er is dan ook een kostbare verbouwing van het station nodig om dat te realiseren.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 20:42
door Daniel
Een perron aan de noordzijde erbij zou ten koste gaan van de beschikbare goederensporen, die nog wel gebruikt schijnen te worden. Daarnaast lijkt dat lastig aan te sluiten op de bestaande perrontunnel. Maar een extra perron aan de zuidzijde langs spoor 1 zou prima moeten kunnen. Daar is het ook makkelijker om een toegang tot het perron te maken die niet teveel omlopen veroorzaakt.

Volgens mij zou het trouwens zelfs al volstaan om een bordes langs spoor 1b te maken zodat de sprinter op 2a kan binnenkomen en dan even naar 1b afgerangeerd kan worden om de daaropvolgende trein te laten passeren voordat hij weer terug naar 2a gaat voor vertrek naar Apeldoorn.
Het voornaamste probleem is immers dat de Sprinter niet in de tunnelbak kan kopmaken als er een Keolis IC of IC Berlijn langs moet en er ook sprake is van meerdere stellen. Dan zou je immers op spoor HH kunnen keren, maar NS-machinisten mogen bij reguliere keringen niet vanuit de ballast de trein in klimmen dus zou een bordes al veel oplossen.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 21:44
door SuperGhost
Wat mij betreft zou het handigst zijn om (op termijn) te zorgen dat de treinen Zwolle-Enschede en Mariënberg-Hardenberg bij dezelfde concessie gaan horen en het zakspoor dan een bovenleiding te geven (evt. verlengen indien nodig, ik weet niet hoe lang die nu is).

Dan hoort de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark allereerst al volledig bij Blauwnet. Ook kan de provincie bij die nieuwe concessie dan een kwartierdienst gedurende de hele dag eisen (die treinen liggen immers al ongeveer een kwartier uit elkaar in Almelo).

De sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) rijdt dan ook in de spits niet meer tussen Almelo en Enschede uiteraard en keert dan op het zakspoor.
Als compensatie zou je hem dan een kwartier kunnen schuiven en aan de intercity die in Deventer keert vast kunnen maken (moet die wel elk half uur gaan rijden buiten de spits, maar dat zie ik eigenlijk in de toekomst wel gebeuren), zodat een rechtstreekse verbinding vanaf die stations naar Amersfoort en verder ontstaat (wel moet je dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer laten pendelen) en anderzijds op Enschede een korte overstap op de intercity naar Enschede ontstaat.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Zo 13 Jan 2019, 22:12
door Yanaike
Dan zou ik eerder de SPR Apeldoorn-Almelo(-Enschede) aanbesteden en bij dezelfde concessie voegen als Zwolle-Enschede. En dan die twee samen een kwartierdienst geven tussen Wierden en Enschede, ook in het dal, zoals vroeger ook het geval is. Ik denk dat dat logischer is en meer toegevoegde waarde heeft dan het verlengen van de trein uit Mariënberg.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 07:29
door Meltrain
SuperGhost schreef:Wat mij betreft zou het handigst zijn om (op termijn) te zorgen dat de treinen Zwolle-Enschede en Mariënberg-Hardenberg bij dezelfde concessie gaan horen en het zakspoor dan een bovenleiding te geven (evt. verlengen indien nodig, ik weet niet hoe lang die nu is).

Dan hoort de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark allereerst al volledig bij Blauwnet. Ook kan de provincie bij die nieuwe concessie dan een kwartierdienst gedurende de hele dag eisen (die treinen liggen immers al ongeveer een kwartier uit elkaar in Almelo).

Ik volg je niet helemaal. :? Ik snap niet hoe de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark volledig bij Blauwnet gaat horen door de trein Hardenberg - Almelo in dezelfde concessie op te nemen als de trein Zwolle - Enschede.
Of wil je de stoptrein uit Hardenberg verlengen naar Enschede? Dat lijkt mij niet zo handig, want dan ga je weer dieselen onder de draad.
SuperGhost schreef:De sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) rijdt dan ook in de spits niet meer tussen Almelo en Enschede uiteraard en keert dan op het zakspoor.
Als compensatie zou je hem dan een kwartier kunnen schuiven en aan de intercity die in Deventer keert vast kunnen maken (moet die wel elk half uur gaan rijden buiten de spits, maar dat zie ik eigenlijk in de toekomst wel gebeuren), zodat een rechtstreekse verbinding vanaf die stations naar Amersfoort en verder ontstaat (wel moet je dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer laten pendelen) en anderzijds op Enschede een korte overstap op de intercity naar Enschede ontstaat.

Je kunt die Intercity natuurlijk ook al vanaf Apeldoorn als stoptrein naar Almelo laten rijden. Dan heb je geen gekunstelde oplossing nodig voor Apeldoorn Osseveld en Twello en hebben die stations bovendien ook een directe verbinding met Amersfoort.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 07:43
door regenmaker
De 7000 moet gewoon verlengd worden naar Amersfoort, dat zou echt ideaal zijn. Hoevaak ik niet in Amersfoort heb moeten staan wachten, omdat de ICs niet op elkaar wachten. Extra stops komen dan in Hoevelaken, Barneveld Noord, Stroe en Apeldoorn West. Vraag me alleen af of dit haalbaar is.

In ieder geval komt er een onderzoek naar een IC stop te Barneveld Noord.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 08:06
door Daniel
En als de 7000 naar Amersfoort doorrijdt wachten de aansluitingen wel?
Volgens mij moet je daar iets anders aanpakken, namelijk de wachtregeling. Want NS maakt het er daar makkelijk vanaf door te stellen dat de volgende over een kwartier gaat wat voor lang niet alle aansluitingen het geval is.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 08:10
door regenmaker
Dan heb ik een back-up optie en hoef ik een keer minder over te stappen (alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar de stadsbus). De sprinter zou namelijk wel vlak achter de IC worden aangestuurd. Sowieso is het een forse verbetering voor de nieuwe stations. Bij station Stroe zou je een nieuw busknooppunt kunnen maken ter vervanging van Busstation Wittenberg.

Over de aansluiting. De NS rijdt 's avonds ook gewoon weg als er een halfuursdienst is. Vaak ook als de IC naar Schothorst slechts een enkele minuut te laat is.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 09:16
door Mdk
Hoe fijn ik het ook zou vinden betwijfel ik ten zeersten of er genoeg animo is voor een station Apeldoorn West.

@meltrain de IC als stoptrijn latennrijden lijkt me totaal geen goed idee, de verbinding naar enschede is een vrij drukke met veel stukdenten e.d. de reis duurt al een uur, en de extra stops zullen dit alleen nog maar verlengen. Voor de passagiers op de tussenliggende stations zal het ook niet bijster veel toevoegen, gezien ze evenveel treinen houden en de overstappen van de sprinter op de ic in beide richtingen goed te doen zijn.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 10:56
door Western Soldier
Meltrain bedoelt de in de vanuit Amsterdam Centraal rijdende intercity die in het weekend en in de avonduren doorrijdt naar Schothorst en doordeweeks in de spits en daar buiten 1x per uur doorrijdt naar Deventer. Het is zeker mogelijk, al zou je dan wel een ander alternatief moeten hebben op de momenten dat de intercity naar Berlijn rijdt. Al gaat mijn voorkeur daarbij uit dat die los van de binnenlandse intercity's gaat rijden, aangezien hij dan enkel onderweg nog hoeft te stoppen te Hengelo, Deventer en Amersfoort. Betekent wel een extra trein en op het stuk Barneveld Noord naar Amersfoort is het nu al overbelast. Er zal daar eerst een ongelijkvloerse aansluiting moeten komen vanuit Ede-Wageningen om dat op te lossen.

Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo

Geplaatst: Ma 14 Jan 2019, 12:43
door Mdk
Aha, ik weet niet hoe het qua omlopen e.d. zit maar daar zit misschien nog wel wat in.
Wat betreft de ongelijkvloerse oplossing bij barneveld noord, dat is in de toekomst zeker nodig maar wel een lastige. Gezien de ligging van het perron is een fly-over van t kippenlijntje niet mogelijk. Het doorgaande spoor hoger leggen is ook een leuke met de huidige situatie, want de overgang vanaf het transferium zit in de weg, alhoewel je die dan natuurlijk wel op de begane grond zou kunnen aanleggen. Een tunnel van het doorgaande spoor is volgensmij ook niet mogelijk, gezien de nieuwe tunnel van de baron van Nagelstraat.

Of zien jullie nog andere opties waarbij het station op dezelfde plaats blijft?