Verbeteringen OV in Fryslân

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Hoi,

Ik heb een paar ideetjes voor het verbeteren van het busvervoer in Fryslân.

Kort samengevat:
- Opnieuw kijken naar de route van lijn 51
- Het systeem van lijn 150 ook integreren in nieuwe lijnen 160 en 172 en op die tijdstippen een ringlijn 72 door Stiens
- Andere 355 in Leeuwarden ivm verkeersdrukte / snelheid / scholieren
- Wijziging lijn 633
- Nieuwe Qliner 325 Dokkum - Feanwâlden - Drachten per 2020
- Materieel en MAT ritten efficiënter benutten
- Meer voorzieningen bij (belangrijke) bushaltes

Laat beneden maar weten wat jullie ervan vinden *bus*

Lijn 51:
In Gytsjerk is veel ophef over het strekken van lijn 51 (en 651). Zelf heb ik er geen probleem mee, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen geldt. Wellicht is het een optie om lijn 51 vanaf de halte Trynwaldsterdyk via de Rinia van Nautaweg naar het centrum te laten rijden, daar een bushalte aan te doen en daarna direct terug te keren naar de rotonde Trynwaldsterdyk. Dit kost weinig extra reistijd en ik denk dat veel reizigers hier gelukkig van worden.

Lijnen 72/60:
Ik hoor veel positieve reacties over de nieuwe spitslijn 150, die Stiens overslaat. Omdat ook de lijnen 60 en 72 in de spits erg druk zijn stel ik voor om deze lijnen in de spits op te splitsen. In plaats van de lijnen 60 en 72 rijden er dan twee nieuwe lijnen 160 en 172, die Stiens overslaan. Voor lijn 160 is de route ongeveer vijf minuten sneller, voor lijn 172 scheelt het bijna tien minuten. Om Stiens te blijven bedienen, stel ik een ringlijn 72 voor die via Britsum naar Stiens rijdt in Stiens via een lusroute weer terugrijdt naar Leeuwarden. Zo wordt tevens de drukte beter gespreid.
Wellicht is het ook logischer om dan lijn 154 te hernoemen naar 54 en de 150 naar 154. Zo heb je de 54, 60 en 72 (0xx) door Stiens en de 154, 160 en 172 (1xx) om Stiens heen.

Lijn 355:
Qliner 355 heeft binnen Leeuwarden veel last van verkeersdrukte. Mijn voorstel is om deze lijn een snellere route te laten rijden via de Willem Lodewijkstraat en de Friese Poort, waarbij de haltes Klanderij, Maria Louisastraat en Friese Poort/Wilaarderburen worden bediend. Wel moet er een regeling komen die het reizen binnen Leeuwarden verbiedt, om te voorkomen dat studenten de Qliner als stadsbus gebruiken. Dat komt nu ook veel voor en leidt er soms toe dat reizigers die naar Dokkum willen niet mee kunnen omdat de bus vol zit, terwijl er de volgende halte weer passagiers uitstappen. Tevens wordt er op deze manier een snelle verbinding geboden tussen Dokkum en de Friese Poort. Studenten van de Friese Poort maken nu veelal gebruik van de toch al drukke lijn 651. Als voortaan van lijn 355 gebruik wordt gemaakt, kan de route van lijn 651 in Dokkum tevens versneld worden, waarbij er vanaf Wâlterswâld direct naar Dokkum Busstation wordt gereden. Dit levert een kleine vijf minuten rijtijdwinst op.
Verder stel ik voor om de frequentie van lijn 355 in de middagspits te verhogen naar 3x/uur. Het komt de laatste tijd regelmatig voor dat er passagiers achterblijven omdat de bus vol zit (soms al op het busstation!). Een verhoging van de frequentie zorgt ervoor dat de reizigers beter worden verdeeld en is tevens aantrekkelijker voor vrijwel iedereen.

Lijn 633:
Ook de lijnen 603 en 633 hebben veel last van verkeersdrukte. De 633 is een erg drukke lijn die zowel Friese Poort/Wilaarderburen als Kalverdijkje bedient. Een snelle en betrouwbare verbinding tussen beide haltes en het busstation is erg belangrijk. Het lijkt me beter om lijn 633 een snellere route te laten rijden. Mijn voorstel is dat lijn 633 niet alleen in de spitsrichting gaat rijden zoals in de huidige dienstregeling, maar als ringlijn in spitsrichting. In de ochtendspits wordt vanaf het busstation via de Willem Lodewijkstraat naar de Friese Poort gereden waarbij onderweg de haltes Klanderij (ri. Busstation) en Maria Louisastraat worden bediend. Vanaf de Friese Poort wordt via Kalverdijkje en de Archipelweg
weer teruggereden naar de Willem Lodewijkstraat en het station. 's Middags wordt de route in de andere richting gereden: vanaf het station via de Willem Lodewijkstraat en Archipelweg naar het Kalverdijkje en via de Friese Poort weer terug naar het station. Op deze manier ontstaat een snelle en betrouwbare verbinding van zowel Friese Poort / Wilaarderburen als Kalverdijkje met het busstation.

Nieuwe Qliner 325 per 2020:
Vanaf eind 2020 is het de bedoeling dat er een extra sneltrein gaat rijden tussen Leeuwarden en Groningen, die niet in Buitenpost gaat stoppen, maar op het nieuwe Transferium Feanwâlden. Als we er vanuit gaan dat de tijden van de huidige sneltrein gelijk blijven zou de andere trein om .11-.17 vanuit Leeuwarden en .09-.15 vanuit Groningen moeten vertrekken (volgens het PvE voor de nieuwe concessie moet deze op het andere halfuur +-10% vertrekken). De trein zal dan ongeveer .22 vertrekken naar Groningen en ongeveer .38 aankomen vanuit Groningen in Feanwâlden.
De huidige bussen sluiten daar niet op aan. Lijn 155 is gebonden aan de boottijden en als lijn 55 verschoven wordt, vervalt de aansluiting van een van de stoptreinen.
Vanuit Dokkum is er al langere tijd de wens voor een rechtstreekse busverbinding met Drachten. Met de komst van de Centrale As in 2016 en de ingang van de nieuwe concessie Zuidoost-Fryslân had Arriva een nieuwe lijn 55 tussen Drachten en Burgum beloofd die daar aansluiting zou geven op lijn 53. De wens voor een sneldienst is onderzocht en uiteindelijk is besloten dat dit niet rendabel was. Wel zou men lijn 53 doortrekken naar Drachten en is dit dus de nieuwe lijn 55 geworden.
Ik zie nu dat lijn 55 vaak stampvol zit in de spits. 's Ochtends rijdt er tevens een versterkingsbus. Om in één klap de drukte in lijn 55 te verminderen, goede aansluitingen te bieden op de nieuwe sneltreinen van/naar Groningen én een snelle en hoogwaardige verbindingen te realiseren tussen Dokkum en Drachten, stel ik voor om een nieuwe Qliner te introduceren tussen deze drie plaatsen.
In Dokkum worden alle ritten gekoppeld aan lijn 355 om de rondweg in Dokkum te bedienen. De vertrektijden worden enigszins afgestemd op de 355: 's middags komen de ritten 355 vaak later aan in Dokkum dan 's ochtends. Tevens moeten de rijtijden van de 355 in de daluren worden aangepast (minder rijtijd) omdat de bus vaak te vroeg in Dokkum is. Vanaf het station vertrekt de 325 dan ook iets eerder zodat de bus daar niet te lang hoeft stil te staan. Lijn 325 rijdt dan rechtstreeks naar de Lauwersseewei (alle haltes aan de Rondweg worden bediend door de 355) en via de Centrale As naar Feanwâlden Transferium, waar een goede aansluiting wordt geboden op de sneltrein naar Groningen. In de spits rijdt de bus door naar Drachten, waarbij wordt gestopt bij Quatrebras Noord, eventueel een nieuwe halte aan de Centrale As bij Burgum, Nijega Rijksweg, evt. Carpool Noord en dan rechtstreeks naar het Transferium Oost. In Drachten kan deze lijn eventueel worden gekoppeld aan lijn 322. Zo wordt vanuit zowel Dokkum als Oosterwolde de hele route Transferium - Van Knobelsdorffplein - Eikesingel bediend en ontstaat tevens een rechtstreekse verbinding tussen Dokkum/Feanwâlden en Oosterwolde.
Ook in de andere richting wordt te Feanwâlden aangesloten op de sneltrein vanuit Groningen. In Dokkum ontstaat weer een goede aansluiting op de andere bussen rond het volle uur (51, 52, 63) en wordt de bus weer gekoppeld aan de 355.

Materieel:
Ik zie dat het materieel vaak onlogisch verdeeld is. Er rijden vaak Ambassadors op hele drukke ritten, wat tot capaciteitsproblemen rijdt. Zo zie ik 's middags vaak een Amba op lijn 71 rijden en sinds december rijden er ook veel Amba's op lijn 55, wat een hele achteruitgang is ten opzichte van daarvoor, toen lijn 55 nog grotendeels met ZOF Citea's werd gereden. Het lijkt me niet meer dan logisch om de kleinere bussen zo veel mogelijk in te zetten op rustige lijnen, zoals de spitslijnen 22, 35, 45, 75, 93 en 94.

MAT ritten:
Ik zie heel veel nutteloze MAT-ritten rijden. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er zo veel lege bussen rondrijden waar officieel niemand mee mag. Enkele voorbeelden:
-Lijn 45 rijdt enkel in spitsrichting. Naar (ochtend) en van (middag) Hemelum Flinkeboskje rijden enkel MAT ritten vanuit Sneek en Bolsward. Ook lijn 44 heeft 's middags extra ritten Bolsward - Sondel en retour tot Hemelum. Daarna weer MAT.
-Er is een rit 154 naar Holwerd die daarna MAT naar Dokkum rijdt. Dat is EXACT dezelfde route als lijn 60...
-De eerste ritten 315/324 vanuit Lemmer/Emmeloord gaan daar allemaal MAT naartoe. Ook lijn 335 rijdt grotendeels MAT.
-Er rijden veel MAT ritten tussen Leeuwarden en Heerenveen en tussen Drachten en Heerenveen. Waarom niet als snelle lijndienst? De ritten 17 die in Wolvega beginnen of eindigen rijden MAT naar Heerenveen. Ik ben laatst nog met zo'n rit mee geweest. Een sneldienst 117 zou efficiënter zijn...
-Er rijden veel ritten MAT tussen Heerenveen en Joure voor lijn 95 en bijvoorbeeld extra ritten 98. Rij dat dan gewoon als 99 of 41 o.i.d....
-Lijn 611 en 633 rijden enkel in spitsrichting. Tegenspitsrichting is MAT.
Is het niet veel beter om gewoon zo veel mogelijk ritten als (versnelde) lijndienst te rijden? Dan wordt dezelfde route gereden, maar kunnen er in ieder geval mensen mee. Zo ontstaat er op bepaalde trajecten een veel breder aanbod.

Voorzieningen:
Naar mijn mening moet er veel meer geïnvesteerd worden in voorzieningen bij belangrijke bushaltes. Hierbij moet vooral worden gedacht aan digitale borden met actuele reisinformatie bij drukke en belangrijke bushaltes, maar ook aan bijvoorbeeld oplaadautomaten voor de OV-chipkaart bij de belangrijkste bushaltes en stations en WiFi bij grotere busstations als Dokkum, Drachten, Oosterwolde, Heerenveen, Sneek, Harlingen en Bolsward en het toekomstige Transferium Feanwâlden.
Laatst gewijzigd door bys1 op di 05 mar 2019, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Milco »

Ik ben niet heel erg bekend met Friesland, maar wel enigszins met de route Leeuwarden - Stiens. Daarom reageer ik enkel op onderstaande quote:
Lijnen 72/60:
Ik hoor veel positieve reacties over de nieuwe spitslijn 150, die Stiens overslaat. Omdat ook de lijnen 60 en 72 in de spits erg druk zijn stel ik voor om deze lijnen in de spits op te splitsen. In plaats van de lijnen 60 en 72 rijden er dan twee nieuwe lijnen 160 en 172, die Stiens overslaan. Voor lijn 160 is de route ongeveer vijf minuten sneller, voor lijn 172 scheelt het bijna tien minuten. Om Stiens te blijven bedienen, stel ik een ringlijn 72 voor die via Britsum naar Stiens rijdt in Stiens via een lusroute weer terugrijdt naar Leeuwarden. Zo wordt tevens de drukte beter gespreid.
Wellicht is het ook logischer om dan lijn 154 te hernoemen naar 54 en de 150 naar 154. Zo heb je de 54, 60 en 72 (0xx) door Stiens en de 154, 160 en 172 (1xx) om Stiens heen.
Ik ben juist van mening om zo min mogelijk lijnnummers te gebruiken en een ratjetoe aan lijnen te voorkomen. Wat ik bijvoorbeeld liever zie is dat de lijnen 154 en 60 geïntegreerd worden tot één lijn Leeuwarden - Dokkum (bijvoorbeeld lijn 60), waarbij de meeste ritten Leeuwarden - Holwerd rijden. Tussen Holwerd en Dokkum zou ik met een lagere frequentie rijden en dan kiezen voor de route (154 vs. 60) die momenteel de meeste reizigers trekt. Voor de 'mindere' route zie ik liever een soort lijn 61 met klein materieel tussen Holwerd en Dokkum, met in Holwerd aansluiting op de door mij gekozen lijn 60 naar Leeuwarden.

Lijn 150 zou ik wel behouden, maar ik vraag mij af of je dit bereikt met een extra lijn of dat het wellicht zelfs mogelijk is om lijn 73 om Stiens heen te leiden, al dan niet met een halte nabij de rotonde N357/N393.

Wat ik wel mis in Friesland is digitale reisinformatieschermen op de reguliere haltes. Dat zou van mij een verbeterpunt zijn, sowieso op de drukkere haltes.

Wat ik wel anders zou doen is lijn 9 in Leeuwarden, die rijdt nu vanaf het station een ronde door het nabijgelegen centrum, dat vaak via de halte Harmonie al bediend wordt door diverse stads- en streeklijnen. Ik zie het liefst minder lijnen over de Harmonie rijden (desnoods alleen 6, 16, 62 en 612). Lijn 9 zou ik laten starten bij de Harlingersingel (in aansluiting op 72, 60 en 154!) en vanaf daar zijn huidige ronde laten rijden, om vervolgens langs het station (mogelijk een aparte halte nabij de uitstaphalte) en het Zaailand (waar ik het liefst ook een halte stad-uit zie) weer naar de Harlingersingel te rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Lijn 73 omleiden is niet handig, want lijn 73 is nu juist het alternatief voor reizigers naar Stiens op het moment dat de 150 rijdt. 73 en 150 vertrekken op hetzelfde moment vanaf Leeuwarden.

Ik begrijp je punt over lijnnummers, maar als er enige logica in zit denk ik niet dat dit een probleem moet zijn. De 54, 60 en 72 zijn er al zo ongeveer sinds de Middeleeuwen dus iedereen kent dat wel. Als dan de 1 voor het lijnnummer aanduidt dat ie niet door Stiens rijdt, lijkt het me geen enkel probleem. Dan vind ik de huidige verdeling (154, 150, 60) minder duidelijk.
154 en 60 tussen Holwerd en Dokkum zijn beide vrij druk voor zover ik weet. De 154 heeft twee spitsrichtingen (reizigers naar zowel Leeuwarden als Dokkum) en de 60 heeft vooral Dokkum als spitsrichting op dit traject. Splitsen bij Holwerd lijkt me persoonlijk onhandig. De 60 is sinds vorig jaar tussen Dokkum en Holwerd ook al opgewaardeerd van een Spitsbus naar een reguliere uursdienst, dus ik denk dat daar wel een reden voor is.

Inderdaad heb ik er ook over nagedacht om minder bussen langs de harmonie te laten rijden. Om de 9 langs de Harlingersingel te laten rijden lijkt me qua route niet erg efficiënt, aangezien je sowieso het station wilt bedienen. Of je moet zeggen Busstation - Harlingersingel - Binnenstad, maar dan kom je niet langs de Harmonie en Zaailand.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door nvdw »

Ik heb weinig verstand van het Friese gebeuren op detailniveau, maar wil nog wel commentaar geven op het verhaal rondom de MAT-ritten.

Het werkpakket van het streekvervoer in Friesland (concessies NZWF én ZOF) is over vrijwel alle stallingen verdeeld. Dat levert heel veel efficiencyvoordelen op, want je kunt nu gedurende de dag - theoretisch - een chauffeur uit Oosterwolde op een rit van Leeuwarden naar Alkmaar zetten, en een chauffeur uit Alkmaar met een bus uit Leeuwarden naar Sneek sturen. Zou je de lijnen vast per stalling onderverdelen, krijg je weer allerlei stilstanden, zeker in Friesland omdat je daar met een hele riedel verschillende bussen zit, zeker nu aan de inzet van NZWF-bussen in de ZOF-concessie en v.v. paal en perk is gesteld.

In zo'n enorm gebied ontkom je dan niet aan materiaalritten, hoe verspillend het ook lijkt dat een chauffeur uit Heerenveen in Leeuwarden eindigt en dan zijn bus nog terug naar de stalling moet rijden. Uiteindelijk moeten alle chauffeurs weer eindigen op de vestiging waar ze gestart zijn, en moeten er 's nachts weer evenveel bussen op de stallingen staan als 's ochtends bij de uitruk. Dat een bus zijn dag in Harlingen begint en in Sneek eindigt maakt dan weer niet uit, als het andersom ook maar gebeurt anders klopt het sommetje niet.

Dan kun je ervoor kiezen om de materiaalritten open te stellen voor reizigers. Klinkt leuk, en zou in Friesland nog redelijk uitvoerbaar zijn omdat de meeste stallingen naast een (bus)station liggen. Maar met matritten is het lastig dienstregelingen maken, ook al maak je aan de rit alleen een kop en een staart (dus bijvoorbeeld non-stop van Leeuwarden naar Heerenveen). Als je de chauffeursdiensten naast elkaar legt, zie je dat de meeste matritten op vrijwel dezelfde momenten plaatsvinden: vroeg in de morgen, aan het eind van de ochtendspits, rond 13-14 uur (als de vroege diensten eindigen en de middagdiensten aanvangen), aan het eind van de avondspits en vervolgens in de nacht. Zo zijn er vast nog wat argumenten te bedenken maar de conclusie lijkt mij: het levert weer meer gedoe op dan dat het besparing oplevert of reizigers een plezier doet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ja, maar toch is het openstellen voor reizigers bij sommige ritten makkelijk te doen. In een aantal gevallen rijdt de MAT rit exact dezelfde route als een gewone lijndienst (bijv zoals genoemd 60, 90/99/41). In dit geval is dat inderdaad vooral aan het begin en einde van de dag, maar dan nog begrijp ik niet waarom je zoiets dan niet open zou stellen. Het kost niks extra en je geeft reizigers weer net die ene extra reismogelijkheid. Bij andere dingen zoals de 44/45 en 633 rijden de MAT ritten een versnelde route, maar verspreid over de hele dag. In dat geval is het juist makkelijker om het open te stellen als versnelde lijndienst (bijv 144 en 145, of maak er desnoods 944 en 945 van). Op die manier bied je reizigers in de middagspits bijvoorbeeld twee keer per uur rechtstreekse lijndiensten van Hemelum Flinkeboskje naar ofwel Bolsward ofwel Sneek. Ook de ritten 315/324 's ochtends en 's avonds die je dan MAT rijdt tussen Heerenveen en Emmeloord. Dat zou een prachtige snelle en hele vroege of juist late verbinding zijn tussen beide plaatsen.
Het dienstregelingen maken met de MAT ritten lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Kwestie van een ander lijnnummer met bestemming in reisplanners en Albatros gooien en klaar. Ik ben zelf een paar keer met een MAT rit mee geweest omdat de chauffeur ook dacht "ja, ik rij toch, dus kom maar mee" en dat scheelde me een hoop tijd. Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat die ritten stampensvol zouden zitten (en als wel, dan betekent dat juist dat je er een echte lijndienst van moet maken!), maar je zult er altijd een paar reizigers blij mee kunnen maken.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Roeland »

Ik zie wel een paar (gedeeltelijke) mogelijke verbeteringen in Fryslân, bijvoorbeeld:

Dokkum - Drachten
Lijn 55 rijdt overdag 2x/uur naar Drachten (in de drukste spits mogelijk vaker), avond/weekend 1x/uur. Op lijn 20-21 vervalt het deel Drachten - Burgum.
DE snellere route van lijn 51 moet je natuurlijk niet terugdraaien. Bussen zijn bedoeld om van A naar B te rijden. Niet om zwabberend door gehuchten te slingeren en dan voor paaltjes, bomen en drempels uit te wijken.
Q-liner 355 rijdt 1x/uur door naar Lauwersoog. Lijn 155 kan dan vervallen.

Lijnen rond Stiens
Lijn 60 rijdt voortaan via Ternaard, en rijdt op Holwerd - Leeuwarden vaker. Lijn 72-73 rijden in Stiens dezelfde route als lijn 60.
Lijn 154 rijdt in de spits om Stiens heen, en tussen Holwerd en Dokkum via Brantgum.
Dan komt er een nieuw laagfrequent lijntje Stiens (noord, oost) - Britsum - Leeuwarden, die ma-vrij overdag 1x/uur rijdt, ter vervanging van de oude lijn 72-route.

Lijn 44 en 45
Lijn 44 rijdt niet meer door Hemelum en Bakhuizen, maar de snellere doorgaande route.
Lijn 45 rijdt na Flinkebosje door naar Hemelum en Bakhuizen. Lijn 45 rijdt ma-vrij overdag 1x/uur (beide richtingen). De extra busuren op lijn 45 worden gedekt door de besparing op lijn 44.

A7-bundel Heerenveen - Sneek
De ratjetoe aan half-snelle lijnen wordt herverdeeld in twee lijnen:
* een snelle Q-liner Heerenveen - (non stop) Sneek (en deels verder naar Makkum en Afsluitdijk, ter vervanging van de lijnen 90 en 98)
* lijn 99 rijdt voortaan via Oudehaske, Joure en Oppenhuizen.
Zowel de Q-liner als lijn 99 rijden ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur.

Over routes en files binnen Leeuwarden weet ik niet zoveel. Wel vind ik, dat een provincie die zomaar overal 4-baans autowegen door de weilanden aanlegt, ook wel een paar busbaantjes kan aanleggen op de drukste stukken in Leeuwarden.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Materieel:
Ik zie dat het materieel vaak onlogisch verdeeld is. Er rijden vaak Ambassadors op hele drukke ritten, wat tot capaciteitsproblemen rijdt. Zo zie ik 's middags vaak een Amba op lijn 71 rijden en sinds december rijden er ook veel Amba's op lijn 55, wat een hele achteruitgang is ten opzichte van daarvoor, toen lijn 55 nog grotendeels met ZOF Citea's werd gereden. Het lijkt me niet meer dan logisch om de kleinere bussen zo veel mogelijk in te zetten op rustige lijnen, zoals de spitslijnen 22, 35, 45, 75, 93 en 94.
de enige verdeling die er nu is voor de streekbussen is ZOF/NZWF, of je dan een 10/12m NZWF meeneemt maakt niet uit.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Precies, en dat geeft soms erg onhandige situaties met stampvolle Amba's op drukke lijnen.
Roeland schreef:Ik zie wel een paar (gedeeltelijke) mogelijke verbeteringen in Fryslân, bijvoorbeeld:

Dokkum - Drachten
Lijn 55 rijdt overdag 2x/uur naar Drachten (in de drukste spits mogelijk vaker), avond/weekend 1x/uur. Op lijn 20-21 vervalt het deel Drachten - Burgum.
DE snellere route van lijn 51 moet je natuurlijk niet terugdraaien. Bussen zijn bedoeld om van A naar B te rijden. Niet om zwabberend door gehuchten te slingeren en dan voor paaltjes, bomen en drempels uit te wijken.
Q-liner 355 rijdt 1x/uur door naar Lauwersoog. Lijn 155 kan dan vervallen.

Lijnen rond Stiens
Lijn 60 rijdt voortaan via Ternaard, en rijdt op Holwerd - Leeuwarden vaker. Lijn 72-73 rijden in Stiens dezelfde route als lijn 60.
Lijn 154 rijdt in de spits om Stiens heen, en tussen Holwerd en Dokkum via Brantgum.
Dan komt er een nieuw laagfrequent lijntje Stiens (noord, oost) - Britsum - Leeuwarden, die ma-vrij overdag 1x/uur rijdt, ter vervanging van de oude lijn 72-route.

Lijn 44 en 45
Lijn 44 rijdt niet meer door Hemelum en Bakhuizen, maar de snellere doorgaande route.
Lijn 45 rijdt na Flinkebosje door naar Hemelum en Bakhuizen. Lijn 45 rijdt ma-vrij overdag 1x/uur (beide richtingen). De extra busuren op lijn 45 worden gedekt door de besparing op lijn 44.

A7-bundel Heerenveen - Sneek
De ratjetoe aan half-snelle lijnen wordt herverdeeld in twee lijnen:
* een snelle Q-liner Heerenveen - (non stop) Sneek (en deels verder naar Makkum en Afsluitdijk, ter vervanging van de lijnen 90 en 98)
* lijn 99 rijdt voortaan via Oudehaske, Joure en Oppenhuizen.
Zowel de Q-liner als lijn 99 rijden ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur.

Over routes en files binnen Leeuwarden weet ik niet zoveel. Wel vind ik, dat een provincie die zomaar overal 4-baans autowegen door de weilanden aanlegt, ook wel een paar busbaantjes kan aanleggen op de drukste stukken in Leeuwarden.
55: zo veel reizigers zijn daar helemaal niet voor. Alleen in de spits in spitsrichting zit de bus vol, daarbuiten volstaat een uursdienst. Alleen het traject drachten - Burgum trekt inderdaad meer reizigers maar dat wordt vooral door 20/21 gedaan. Die lijnen zou ik gewoon via Burgum laten rijden, want anders vervalt de verbinding Leeuwarden - Burgum en daar zijn veel reizigers voor. Alleen tussen Leeuwarden en Burgum laten rijden en daar knippen is ook niet handig want dan vervalt de rechtstreekse verbinding met drachten op dat traject. Reizigers tussen Leeuwarden en drachten kunnen gebruik maken van de lijnen 14/114 en 320.
155/355: dat slaat nergens op. Ten eerste rijdt de 355 niet in het weekend, ten tweede vervalt dan de rechtstreekse verbinding l'oog - Feanwâlden (trein) en ten derde is een Qliner niet geschikt om op dit traject te rijden ivm wegen (Anjum) en bagage. Een Qliner is bedoeld voor snelle verbindingen en niet voor verbindingen als deze. Wellicht kan het wel een idee zijn om een enkele rit in dr spits door te laten rijden als rechtstreekse bus die niet via Anjum rijdt.
51: Uiteraard is het niet de bedoeling om een slingerende route te rijden door allerlei dorpen. Daarom is de lijn ook gestrekt. Echter was en is er in Gytsjerk altijd veel opstand omdat het voor sommigen nu wel erg ver is. Daarom stel ik voor om een klein stukje om te rijden via de oude centrumhalte. Deze route kost je niet meer dan twee minuten.

Wat je eigenlijk doet is de 154 hernoemen naar 60 en de 150/60 (mijn voorgestelde 160) hernoemen naar 154. Waar slaat dat op?
72 dezelfde route als de andere lijnen door Stiens en een uursdienst via Britsum naar Stiens heeft geen nut. In de daluren zijn er zoveel reizigers niet. Alles voor Stiens zal dan gebruikmaken van de 60/154/72/73 en alleen die enkeling (in de daluren zal dat niet veel zijn) die naar Britsum wil zal in die andere bus gaan. Sowieso hou je in de spits dan de drukte in de 72 waarbij in Stiens de helft uitstapt en de route is alsnog niet snel. Met de 172 die Stiens volledig overslaat, hoop ik juist een aantrekkelijke verbinding te creëren.

44 vind ik een goed plan aangezien lijn 103 Hemelum en Bakhuizen al bedient, maar dan moet dat wel aansluiten bij Flinkeboskje en doordeweeks In de daluren is dat nu niet het geval. 45 de gehele dag laten rijden weet ik niet, want de 45 zit nooit veel volk in.

Goed plan. De route van lijn 90 kan prima met een Qliner als je rechtstreeks rijdt tussen Heerenveen en Sneek en zo heb je ook een aantrekkelijkere verbinding. 99 vervalt dan, 199 wordt 99, en een nieuwe Qliner 390. Alleen voor lijn 98 lijkt de route naar Makkum me niet handig om met een Qliner te rijden - die verbinding is niet HOV-waardig. Wellicht kun je de 390 2x/uur tussen Heerenveen en Bolsward laten rijden en 1x/uur verder naar de Kop Afsluitdijk met te Bolsward een aansluiting 390/98 waarbij de 98 dus alleen nog rijdt tussen Makkum en Bolsward. 99 2x/uur op het gehele traject lijkt me overbodig. Wellicht 2x/uur tussen Heerenveen en Sneek en 1x/uur door naar Harlingen, in de spits het hele traject 2x/uur.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Roeland schreef:Ik zie wel een paar (gedeeltelijke) mogelijke verbeteringen in Fryslân, bijvoorbeeld:
A7-bundel Heerenveen - Sneek
De ratjetoe aan half-snelle lijnen wordt herverdeeld in twee lijnen:
* een snelle Q-liner Heerenveen - (non stop) Sneek (en deels verder naar Makkum en Afsluitdijk, ter vervanging van de lijnen 90 en 98)
* lijn 99 rijdt voortaan via Oudehaske, Joure en Oppenhuizen.
Zowel de Q-liner als lijn 99 rijden ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur.
Ik heb hier even over nagedacht en naar wat rijtijden gekeken en ben uitgekomen op het volgende voorstel:
- De lijnen 90, 99, 199 vervallen;
- Er komt een nieuwe lijn 90 die de route van lijn 199 rijdt met een frequentie van 1x/uur en doordeweeks wordt tussen Heerenveen en Sneek 2x/uur gereden;
- Er komt een nieuwe Qliner 390 die doordeweeks rechtstreeks van Heerenveen naar Sneek rijdt en daarna doorrijdt naar Bolsward met een frequentie van 2x/uur. Er wordt 1x/uur doorgereden naar de Kop Afsluitdijk, waarbij de haltes bij Schettens en Witmarsum komen te vervallen en rechtstreeks over de snelweg wordt gereden;
- Lijn 98 rijdt alleen nog op zaterdag volgens de huidige dienstregeling en sluit dan aan op lijn 90;
- Doordeweeks komt er een nieuwe lijn 198 die tussen Bolsward en Makkum Sporthal rijdt met een versnelde route bij Wons. Zo kan de bus in een dik halfuur terug zijn in Bolsward. In Bolsward wordt aangesloten op de ritten van Qliner 390 die NIET doorrijden van/naar de Kop Afsluitdijk. Zo wordt de drukte beter gespreid en is er in de spits tevens 2x/uur een reismogelijkheid tussen Makkum en Heerenveen door gebruik te maken van lijn 96 naar de Kop Afsluitdijk.
In de vakanties kan lijn 98 ook gewoon gaan rijden ipv lijn 198 zodat de Camping in Makkum wordt bediend (toerisme). Alleen zit je dan wel met aansluitingen op de 390 in Bolsward. Het lijkt me in de vakanties niet erg rendabel om lijn 390 2x/uur te laten rijden. Om in de vakanties met lijn 98 een aansluiting te kunnen bieden op de 390 in Bolsward is de enige optie om de bus in Makkum een halfuur te laten wachten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Ik zie bijna helemaal geen verbeteringen voor ZOF. Neem een gebied als Surhuisterveen e.o. en zie wat er vanuit het westen (lijn 13) en wat er vanuit het oosten (lijn 39/133/139) wordt aangeboden. Het lijkt er op dat men de studenten liever richting Groningen ziet gaan.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik ben in ZOF niet zodanig bekend dat ik daar een voorstel heb voor verbeteringen. Als jij ideeën hebt mag je dat uiteraard delen.
Volgens mij heeft Qbuzz ook een stalling in Surhuisterveen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Vinny »

Als er geld is om station Leeuwarden te verbouwen zodat er een doorgaande treindienst Harlingen - Leeuwarden - Groningen kan worden ingelegd zonder dat er een logistieke puinhoop ontstaat wanneer de verbinding in de knoop van Leeuwarden moet passen, is er wat voor te zeggen om de Q liner Alkmaar - Leeuwarden in te korten tot Harlingen en op het station van Harlingen een busknoop te maken met goede en snelle verbindingen naar Bolsward, Sneek, Heerenveen en naar Makkum. Het busstation Kop Afsluitdijk kan dan wel weg. Er woont vrijwel niemand.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik denk niet dat dat veel oplevert. Reizigers vanuit Leeuwarden en omstreken (dus ook bijvoorbeeld Drachten en Dokkum) hebben behoefte aan een rechtstreekse verbinding zonder overstap en zonder eerst nog met de trein te moeten reizen. Vanuit Dokkum is er nu bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding met Alkmaar zonder overstap omdat de 355 en 350 altijd gekoppeld zijn. Tevens krijg je dan gedonder met abonnementen.
Verder moet je dan op Leeuwarden gaan combineren/splitsen omdat de lijn Leeuwarden - Groningen veel drukker is.
Kop Afsluitdijk is puur bedoeld voor overstappers vanuit de 71, 90 en 96. Vanuit de 96 wordt het dan erg lastig.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Ik zou Leeuwarden als hub ook niet opgeven. Naast Drachten en Dokkum is het ook de beste mogelijkheid om Heerenveen via de Intercity een aansluiting te geven naar Alkmaar die sneller is dan de trein via Almere. Investeren in een Q-liner Heerenveen - Kop Afsluitdijk lijkt me mede daarom minder zinvol. Ook omdat die lijn steeds minder interessant wordt als feeder van lijn 315, zeker als straks de frequenties van de treinen op zowel Groningen - Leeuwarden als Sneek - Leeuwarden omhoog gaan. Hooguit een in Heerenveen goed op de Intercity's aansluitende pendelQ Sneek - Heerenveen v.v. zie ik als levensvatbaar. De lijn zou ook een uitloper van de 320 kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 30 jan 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

De Qliner zal voornamelijk bedoeld zijn voor de verbinding Heerenveen - Sneek/Bolsward en Kop Afsluitdijk - Bolsward/Sneek. Aangezien het tussen Sneek en de Kop Afsluitdijk toch alleen maar snelweg is zou ik niet weten waarom daar geen Qliner maar een stofzuiger op zou moeten rijden. De verbinding wordt zo ook veel aantrekkelijker.
Ik denk echter dat de verbinding Heerenveen - Kop Afsluitdijk op deze manier ook best gebruikt kan worden. Je zou met de voorgestelde 390 in ongeveer een uur van Heerenveen naar de Kop komen. Als je via Leeuwarden wil heeft de intercity een overstap van 1 minuut wat dus niet haalbaar is. De sprinter heeft een overstap van vijf minuten en zal dik vijf minuten later vertrekken vanuit Heerenveen dan de Qliner. Als er een verstoring is heb je alsnog een probleem.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

De variant via Leeuwarden kost geen extra geld, maar vraagt een optimalisering van de dienstregeling en is in de huidige situatie ook al veel sneller dan de route via Sneek. Bij het inzetten van een T100 bus vind ik dat je je moet beperken tot die verbindingen met een goede bezettingsgraad. Ze zijn duurder, maar dat is bij voldoende mensen in de bus geen probleem. Ben alleen bang dat ten westen van Sneek vooral lege stoeltjes verplaatst zullen worden. Bolsward - Sneek v.v. zou ook nog wat korteafstandsreizigers kunnen trekken, maar daar is een Qliner in eerste instantie niet voor bedoeld.
Als er dan op andere plekken in de provincie mensen achter moeten blijven bij de halte vanwege zitplaatsgebrek in Qliners span je het paard achter de wagen. Wat verstoringen betreft: die komen ook aardig vaak voor op de Afsluitdijk.

Als er dan toch ten westen van Sneek een Qliner gewenst is, zat ik te denken aan een Q-liner 340 Harlingen - Kop Afsluitdijk - Bolsward - Sneek - Lemmer - Emmeloord - (Lelystad). Die zou dan in beide richtingen een overstap op lijn 350 moeten bieden op de Kop. Dat lijkt me echt een aanvulling op het huidige OV net. Vereist wel dat alle ritten van zowel 340 als 350 rond een vast tijdstip de Kop aandoen. Maar zoals eerder aangegeven: ben bang dat die vooral lucht zal verplaatsen.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door zone2000 »

bij connexxion ook de 351 harlingen-kop-bolsward-sneek-joure-heerenveen gehad, die is natuurlijk ook niet voor niks weer opgedoekt.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Roeland »

Als je al een Friese bus via Emmeloord naar Lelystad wilt laten rijden, dan zou ik de 47 (Sneek - Lemmer) via de A6 naar Emmeloord en Lelystad laten doorrijden (en de 140 vervangen). Dan hebben Lemmer en Gaasterland een snelle aansluiting op de IC's in Lelystad.
Of je zou de 47 na Lemmer non-stop moeten laten doorrijden naar Kampen, en daar goed op het Kamperlijntje laten aansluiten. Dan wordt Gaasterland/Lemmer - Zwolle een stuk sneller en makkelijker.
Maar echt kansrijk zal dat niet zijn, omdat buslijnen tegenwoordig meestal niet veel verder dan de concessiegrenzen rijden...
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

90/98/99 staan op Bolsward - Heerenveen geregistreerd als ACOV (Attractief Collectief Openbaar Vervoer). Er wordt nu op dat traject ook 3x/uur gereden dus ik zie niet in waarom een Qliner daar leeg zou zijn. Om de bus 1x/uur door te laten rijden naar de Kop lijkt me niet onlogisch aangezien dat toch alleen snelweg is en een rechtstreekse doorgaande verbinding gewenst is. Je kan uiteraard in de daluren de frequentie terugbrengen naar 1x/uur als het rustig is, zolang de aansluitingen met de 98 behouden blijven.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Vinny »

bys1 schreef:De Qliner zal voornamelijk bedoeld zijn voor de verbinding Heerenveen - Sneek/Bolsward en Kop Afsluitdijk - Bolsward/Sneek. Aangezien het tussen Sneek en de Kop Afsluitdijk toch alleen maar snelweg is zou ik niet weten waarom daar geen Qliner maar een stofzuiger op zou moeten rijden. De verbinding wordt zo ook veel aantrekkelijker.
Ik denk echter dat de verbinding Heerenveen - Kop Afsluitdijk op deze manier ook best gebruikt kan worden. Je zou met de voorgestelde 390 in ongeveer een uur van Heerenveen naar de Kop komen. Als je via Leeuwarden wil heeft de intercity een overstap van 1 minuut wat dus niet haalbaar is. De sprinter heeft een overstap van vijf minuten en zal dik vijf minuten later vertrekken vanuit Heerenveen dan de Qliner. Als er een verstoring is heb je alsnog een probleem.
De verbinding Sneek/Bolsward - Alkmaar is OV technisch behoorlijk verslechterd sinds de Q-Liner 350 Bolsward niet meer aandoet en ook vanuit Sneek is de reistijd en aantal reismogelijkheden minder attractief geworden.
Als er dan toch ten westen van Sneek een Qliner gewenst is, zat ik te denken aan een Q-liner 340 Harlingen - Kop Afsluitdijk - Bolsward - Sneek - Lemmer - Emmeloord - (Lelystad). Die zou dan in beide richtingen een overstap op lijn 350 moeten bieden op de Kop. Dat lijkt me echt een aanvulling op het huidige OV net. Vereist wel dat alle ritten van zowel 340 als 350 rond een vast tijdstip de Kop aandoen. Maar zoals eerder aangegeven: ben bang dat die vooral lucht zal verplaatsen.
Zoiets is alleen mogelijk als er wat bestaande buslijnen geintegreerd kunnen worden. Dan moeten vervoerders en provincies over hun eigen schaduw gaan heen stappen en ik zie dat niet als begaanbare piste.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

En dus lijkt een Qliner me een best goede optie. Je hebt dan een directe verbinding met de Kop Afsluitdijk met een goede overstap op de 350. Vanuit Bolsward is de reistijd dan ongeveer hetzelfde, alleen dan met een overstap op de Kop.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door Vinny »

Het probleem van zo'n Q liner is dat het feitelijk een opwaardering is van buslijn 90. Dat is slechts in naam een opwaardering. Als je buslijnen 99 en 199 opwaardeert (zijn redelijk populaire lijnen) dan moet je bedenken dat deze via Witmarssum en Kimswerd rijden en niet via de Kop Afsluitdijk. Daarom zou ik eerder kijken om op het stationsplein van Harlingen een regionaal busstation te bouwen. Los van alle andere zaken die je doet, lijkt me dat voor de huidige buslijn 350 een redelijk nuttige tussenstop, waar je goede overstappen kan bieden en het station ligt niet ver van de snelweg dus het kost weinig extra reistijd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ze rekenen nu voor de stop op zondagavond vijf minuten extra en dan krijg je gedonder met aansluitingen in Leeuwarden (320, 355).
Lijn 90 wordt versneld en aangezien die dan toch alleen maar over de snelweg rijdt (nu grotendeels ook al), waarom dan geen Qliner? Juist voor routes over de snelweg is een Qliner ideaal. De routes Heerenveen - Bolsward (dus 90, 98, 99, 199) staan geregistreerd als ACOV wat dus betekent dat het populaire lijnen zijn. Omdat je nu van Heerenveen naar Sneek best lang onderweg bent (met de trein via Leeuwarden is ongeveer even snel!) denk ik dat een rechtstreekse Qliner heel wat aantrekkelijker is. Je bent dan binnen een halfuur in Sneek, in dik drie kwartier in Bolsward en in een dik uur bij de Kop.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is als er een goede non-stop busverbinding komt tussen station Heerenveen (met goede overstap op intercity van/naar Zwolle) en station Sneek (met goede overstap op trein van/naar Stavoren), die dan evt. als dat qua tijden uitkomt doorrijdt en verderop nog aansluit op de Q-liner naar Alkmaar (waar je die overstap dan exact wilt laten plaatsvinden).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Bericht door isadora »

Ik zie wel iets in een hovercraft die lijn 350 van Stavoren naar Enkhuizen vliegvaart.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten