NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door sirvinniei »

120.000 is inclusief buitengebied (het is een van de grootste gemeentes qua oppervlak van Nederland). De stad zelf heeft 68.000 inwoners. Sommige plaatsen met die grootte hebben nog geen eens 1 intercitystation. De intercitystatus is op 2 zaken gebasseerd: de spoorlijn Amersfoort-Ede en de Universiteit in Wageningen waar een HOV lijn naartoe rijdt.

Ik zou voor een intercitystation aan de kastelenlaan zijn (in plaats van ede-wageningen), maar niet omdat Ede een extra intercitystation verdient, maar eerder omdat het centraler ligt en je hierdoor Veenendaal (63.000 inwoners) en Wageningen (niet veel inwoners, maar studenten komen er graag) beter kan bedienen. Dit nadelen zijn alleen veel groter dan de voordelen: Het kost waarschijnlijk erg veel geld, dat ook aan andere OV projecten besteed kan worden. Verder gaat het spoor Amersfoort-Ede er iet langs.

Ik denk dat je je beter kunt focussen op het efficiënter gebruiken van Klp. Zeker nu hier waarschijnlijk na PHS ook intercities blijven stoppen. Ik zat laatst bijvoorbeeld te denken aan een buslijn Klp-Wageningen die aansluit op de intercities daar om Ed te ontlasten.
Er zijn al grote, succesvolle stappen gezet in het integreren van de stadsdienst Ede en Veenendaal, (lijn 5 naar Klp, koppelen 83, 5 en 85) maar misschien is er nog meer mogelijk.
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Ede-Wageningen zelf ligt mooi centraal. Centraler kan eigenlijk niet met het oog op Wageningen. Vanaf de spoorlijn is er geen locatie die je makkelijker kunt bereiken vanuit Wageningen en waarmee je bussen sneller in Wageningen aan laat komen. Ik zat net ook al te kijken, maar lijn 80 zou in plaats van langs station Veenendaal Centrum via de N233 naar Veenendaal-De Klomp kunnen gaan.

Vanaf Kerkewijk naar Rhenen is het station Veenendaal Centrum immers ook goed te doen en voor de reizigers van lijn 80 vanaf daar naar Veenendaal-De Klomp kan ook de huidige lijn 50 worden genomen. Eventueel geef je dat voor de duidelijkheid een apart lijnnummer ten opzichte van de 50 naar Wageningen. Alleen de halte Rhenendael wordt dan niet meer bediend, ik weet niet hoe druk die is, maar het kan nooit zo zijn dat het weghalen van een buslijn daar meteen voor problemen zorgt. In het ergste geval zou je daar een buurtbus voor kunnen laten rijden van Veenendaal West naar Rhenen. Daarmee krijgt ook Rondweg West een OV verbinding. Lijn 80 rijdt dan in dat geval dus via de N233 en de Lorentzstraat naar zijn huidige route via de stationsstraat. Op die manier wordt een groter gebied van Veenendaal bereikbaar met OV en bovendien zal het waarschijnlijk iets sneller zijn. Als lijn 80 weer wordt verlengd naar Wageningen heb je wat je voorstelt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door sirvinniei »

Wat definieer jij als centraal? Het ligt aan de rand van Ede en op redelijke afstand van de n781 (waar de hov lijn naar Wageningen rijdt)

Dat is in vervoersplan 2019 van Syntus Utrecht ook door de gemeente Veenendaal. Het is om meerdere redenen geen goeie route. Allereerst raken Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude hun verbinding kwijt met het (winkel)centrum van Veenendaal. Ten tweede breek je de verbinding Veenendaal centrum-Amersfoort af. Ten derde heb je vanuit Veenendaal geen aansluiting op de treinen op Klp (die aansluiting is er vanuit Woudenberg en kan zonder lange stop op Klp niet twee kanten op gerealiseerd worden). Ten vierde is de N233 momenteel erg druk en filegevoelig.
Als je Veenendaal oost wilt bedienen is het handigste om lijn 85 om te leggen via de wijk, maar daarvoor moet de gemeente Veenendaal eerst een busroute aanleggen tussen de rotonde prins clauslaan/n233 en de buurtkrant oost, via de 3 delen van Veenendaal oost.

Wat betreft de route Rhenen-Veenendaal centrum: wat mij betreft kan die opgeheven worden, evt. i.c.m. een extra station in petenbos oost en een maatwerk oplossing (buurtbus?) voor Rhenen en Achterberg. De straatjes van Rhenen zijn te smal voor de 12m bussen die er nu doorheen moeten.
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Klopt, maar de weg naar Bennekom komt er wel op uit. Daarnaast is het station Ede-Wageningen zoals gezegd praktisch de enige mogelijkheid om een goede aansluiting te bieden op de Valleilijn. Die Valleilijn kan je moeilijk ergens anders laten aansluiten op de spoorlijn. In Ede zelf ligt het dus wellicht niet centraal, maar wel voor de regio die het bedient. Je bent het toch eens met het feit dat de intercity daar moet blijven stoppen om de aansluiting op de valleilijn te bieden. Daarnaast heeft het station met 15000+ gewoon een zeer respectabel reizigersaantal. Daarnaast worden met de huidige route de scholen en het ziekenhuis bediend door de 84 en 88.

Je begint zelf over een bus van Wageningen naar Veenendaal-De Klomp. Volgens mij is er geen snellere route te vinden dan de door mij genoemde route behalve de snelweg, maar weet niet of een dergelijke route voldoende reizigers oplevert, aangezien je op de snelweg geen reizigers kan oppikken. Met de komst van de buurtbus die ik had voorgesteld in mijn vorige post zou lijn 83 het centrum van Veenendaal kunnen bedienen volgens de route van lijn 80. Veenendaal Centrum-Amersfoort doet nu lijn 280 al, dus ook dat lijkt mij geen probleem. Waarom je de aansluiting op Veenendaal-De Klomp zou verliezen vanuit Veenendaal Centrum ontgaat mij als lijn 50 daar blijft rijden. De vraag die er dus ligt, wat is vanaf Wageningen de beste route naar Veenendaal-De Klomp? Lijn 80 zou dan in die situatie ook vanaf Tuinlaan onmiddellijk de Lijnweg op kunnen wat mij een stuk sneller lijkt dan inderdaad door Rhenen zoals je aangeeft. Alleen wat is dan de snelste route vanaf Rhenen naar De Klomp?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door sirvinniei »

De valleilijn is inderdaad een goede reden om het intercitystation op de huidige plek te houden, maar voor 84/88 is een westerlijker station aantrekkelijker.
Een buurtbus is niet voldoende voor Veenendaal west. Er is een reden dat er met 12m materieel op lijn 83 gereden wordt en niet met midis zoals in Woerden.
280 rijdt alleen in de spits.
Ik had het over de aansluiting Veenendaal oost - Klp. Voor de centrale route maakt het idd niks uit.

Een lijn Klp - Wageningen zou ik gewoon laten rijden via de n224>kastelenlaan>n781. Langs de kastelen laan en de n781 ligt voor het grootste deel busbaan en door deze route hoeft een groot deel van Ede west niet meer via Ed om te reizen als ze naar de randstad/Utrecht willen
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Maar voor enkel lijn 84 en 88 lijkt het mij niet rendabel om een nieuw station aan te leggen, zeker niet waar intercity's stoppen. Die lijnen zitten toch al vol. De route via de Kastelenlaan is inderdaad wel interessant. Dan kan inderdaad lijn 80 gewoon het centrum blijven bedienen van Veenendaal als je niet via Rhenen gaat. Is het dan niet een idee om lijn 80 überhaupt niet naar Rhenen te laten rijden, maar om die naar Elst te laten rijden, zodat lijn 50 niet meer alternerend naar Veenendaal en Wageningen gaat, maar enkel naar Wageningen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door MdJ »

Western Soldier schreef:Omdat de rijtijden tussen Lunteren en Barneveld Centrum te lang zijn om het zonder dubbelspoor op Zuid te doen. Noord zou zonder dubbelspoor kunnen, maar zonder dubbelspoor daar kan je niet ongelijkvloers aansluiten.
Dan pas je toch lokaal de situatie aan: dubbelspoor op Ede Centrum en evt baanvak versnelling Lunteren-Barneveld zodat er 1 minuut gewonnen kan worden...
Bij twijfel: gebruik beton.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

5 minuten krijg je nauwelijks sneller door de baanvaksnelheid aan te passen. Bovendien, met een sneltrein is er alleen op Ede Centrum dubbelspoor nodig naast de ongelijkvloerse kruising. Ik denk dat je dan liever de sneltrein hebt plus minder kosten dan een kwartierdienst plus meer kosten. De sneltrein zorgt voor een significant snellere reistijd tussen Ede-Wageningen en Amersfoort, maar ook vanuit Arnhem Centraal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Jef400 »

Daar hebben we de sneltrein weer :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Ik ben daar zoals bekend voorstander van. Zeker op die spoorlijn is het gewoon een versnelling ten opzichte van de stoptrein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Jef400 »

De trein doet er 38 minuten over. Wat zou de sneltrein er over doen en wat voor investeringen vergt dat? Want voor 5 minuten hoef je het niet te doen natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Zoals ik net schetste moet je voor een nette kwartierdienst eveneens investeringen doen. Voor de sneltrein zijn die investeringen minder. Een sneltrein die onderweg enkel stopt te Ede Centrum en Barneveld Centrum slaat 4 stations over wat een winst is van circa 8 minuten. De sneltrein rijdt door Lunteren op het moment dat de stoptrein daar halteert en komt zichzelf tegen op Barneveld Centrum en Ede Centrum. Daarnaast kan de sneltrein met meer snelheid rijden bij het aan en aftakken van de spoorlijn van en naar Apeldoorn als er een ongelijkvloerse aansluiting is. In dat geval hoeft de trein namelijk niet meer de langzame wissels tussen het linker en het rechter spoor te nemen. Mogelijk dat de stoptrein dan ook iets sneller die spoorlijn op kan. Hierdoor is de gevoeligheid voor vertragingen richting Enschede ook minder. Bij een goede aansluiting in Ede-Wageningen op de intercity's van en naar Arnhem kan de reistijd nog korter worden. Nogmaals, je kunt ook 4 stoptreinen laten rijden, maar een station als Barneveld Zuid dat nog geen 700 reizigers heeft lijkt mij dat tamelijk onzinnig. Ook Barneveld Noord en Hoevelaken hebben met nog geen 1400 reizigers geen reizigersaantallen die 4 stoptreinen per uur rechtvaardigen. In elk geval niet vanuit de Valleilijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

De Valleilijn heeft gewoon een dubbelsporig station Ede Centrum en dubbelspoor op Barneveld Centrum - Barneveld Zuid nodig en dan ben je klaar en kun je een kwartiersdienst per sprinter aanbieden.

Daarnaast ook in Voorthuizen de busknoop verwijderen door lijn 103 uit te breiden met de ritten van lijn 102 (die laatste inkorten tot een gedeeltelijke ringlijn Amersfoort-Hoevelaken-Zwartebroek-Terschuur-Hoevelaken-Amersfoort) en de 103 dan ook via station Barneveld Noord laten rijden. Dan kun je een kwartiersdienst Barneveld - Voorthuizen te bieden met lijnen 103 en 205.
Ook zou je dan moeten kijken naar aanzienlijk betere aansluitingen op station Barneveld Noord (relatie Voorthuizen<->Amersfoort) en op Barneveld Centrum (relatie Voorthuizen<->Ede), want die zijn momenteel verschrikkelijk slecht: 14-17 minuten op Barneveld Noord en 24-31 minuten op Barneveld Centrum (eerste tijd is steeds vanaf Voorthuizen, de 2e ri. Voorthuizen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Er is een reden dat er met 12m materieel op lijn 83 gereden wordt en niet met midis zoals in Woerden.
Ja, dat ze lijn 83 graag willen laten groeien. Daarom ook de doorkoppelingen aan 5 en 85: meer doorgaande verbindingen om zo meer reizigers te trekken, want het vervoerplan waarin die koppelingen werden geïntroduceerd had het al over een matige bezetting. En één midibus aan die kant van de concessie is ook niet heel handig natuurlijk.
Voor Syntus reed lijn 83 ook alleen maar met 12-meter omdat 'ie toen nog doorgekoppeld zat aan de versterkingslijn richting Amersfoort. In de Stadsvervoer Nederland-tijd daarvoor was het wel weer een aparte lijn (3) met 12-meter.
Western Soldier schreef:Is het dan niet een idee om lijn 80 überhaupt niet naar Rhenen te laten rijden, maar om die naar Elst te laten rijden, zodat lijn 50 niet meer alternerend naar Veenendaal en Wageningen gaat, maar enkel naar Wageningen?
Elst (Ut) is nou niet echt een heel nuttige bestemming, het voornaamste resultaat daarvan is dat heel veel reizigers moeten gaan overstappen om bv. van Leersum naar Veenendaal te komen. Daarnaast vervult de 80 in Rhenen een belangrijke functie als stadsdienst aangezien door de grote hoogteverschillen tussen centrum en de rest van het dorp de fiets daar een minder handig natransportmiddel vanaf lijn 50 is. En de 80 komt vanuit Rhenen natuurlijk ook in het centrum van Veenendaal, wat de trein als enige alternatieve verbinding daar niet biedt (via Elst reizen zou wat om zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Wubbo »

Ah, weer een topic dat bij de Valleilijn is aangeland. Nou nog even de doortrekking naar Arnhem bespreken en we zijn weer rond, dan hebben we dezelfde conclusie als alle andere spoorgerelateerde topics in dit forumdeel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Er is een reden dat er met 12m materieel op lijn 83 gereden wordt en niet met midis zoals in Woerden.
Ja, dat ze lijn 83 graag willen laten groeien. Daarom ook de doorkoppelingen aan 5 en 85: meer doorgaande verbindingen om zo meer reizigers te trekken, want het vervoerplan waarin die koppelingen werden geïntroduceerd had het al over een matige bezetting. En één midibus aan die kant van de concessie is ook niet heel handig natuurlijk.
Voor Syntus reed lijn 83 ook alleen maar met 12-meter omdat 'ie toen nog doorgekoppeld zat aan de versterkingslijn richting Amersfoort. In de Stadsvervoer Nederland-tijd daarvoor was het wel weer een aparte lijn (3) met 12-meter.
Western Soldier schreef:Is het dan niet een idee om lijn 80 überhaupt niet naar Rhenen te laten rijden, maar om die naar Elst te laten rijden, zodat lijn 50 niet meer alternerend naar Veenendaal en Wageningen gaat, maar enkel naar Wageningen?
Elst (Ut) is nou niet echt een heel nuttige bestemming, het voornaamste resultaat daarvan is dat heel veel reizigers moeten gaan overstappen om bv. van Leersum naar Veenendaal te komen. Daarnaast vervult de 80 in Rhenen een belangrijke functie als stadsdienst aangezien door de grote hoogteverschillen tussen centrum en de rest van het dorp de fiets daar een minder handig natransportmiddel vanaf lijn 50 is. En de 80 komt vanuit Rhenen natuurlijk ook in het centrum van Veenendaal, wat de trein als enige alternatieve verbinding daar niet biedt (via Elst reizen zou wat om zijn)
Rhenen is een stad, maar los daarvan komen we dan inderdaad uit dat 80 zijn normale route moet behouden. Voor de bus tussen Elst (of waar hij dan ook bij de stamroute van lijn 50 komt) en Veenendaal kan er eventueel gekeken worden of die door kan rijden. Alternerende lijnen zijn ingewikkelder en het is in de huidige situatie in elk geval zo dat de aansluitingen in Wageningen niet twee kanten op zijn. In elk geval niet vanuit de bussen uit Arnhem. Door dus de beide richtingen aparte nummers te geven zorg je voor duidelijkheid.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Er is een reden dat er met 12m materieel op lijn 83 gereden wordt en niet met midis zoals in Woerden.
Ja, dat ze lijn 83 graag willen laten groeien. Daarom ook de doorkoppelingen aan 5 en 85: meer doorgaande verbindingen om zo meer reizigers te trekken, want het vervoerplan waarin die koppelingen werden geïntroduceerd had het al over een matige bezetting. En één midibus aan die kant van de concessie is ook niet heel handig natuurlijk.
Voor Syntus reed lijn 83 ook alleen maar met 12-meter omdat 'ie toen nog doorgekoppeld zat aan de versterkingslijn richting Amersfoort. In de Stadsvervoer Nederland-tijd daarvoor was het wel weer een aparte lijn (3) met 12-meter.)
De algemene bezetting is inderdaad laag, maar in de spits zijn er ritten die gemiddeld meer dan 20 reizigers hebben.
Daarnaast vervult de 80 in Rhenen een belangrijke functie als stadsdienst aangezien door de grote hoogteverschillen tussen centrum en de rest van het dorp de fiets daar een minder handig natransportmiddel vanaf lijn 50 is.
Maar of daar nou een 12m bus voor nodig is? Tussen Rhenen en Veenendaal ligt niks, dus het traject is puur voor het plaatsje Rhenen. Een halfuursdienst met 12m bussen is daarvoor wel erg overdreven. Leg gewoon een buurtbus je Achterberg - Rhenen station in en laat deze elk half uur rijden in aansluiting op de trein en je bent klaar. Eventueel doe je nog een flexsysteempje 's avonds en in het weekend.
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Dat zou ook wel moeten kunnen inderdaad, maar wat zou dan in Veenendaal de route moeten zijn?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door JothamvW »

Wubbo schreef:Ah, weer een topic dat bij de Valleilijn is aangeland. Nou nog even de doortrekking naar Arnhem bespreken en we zijn weer rond, dan hebben we dezelfde conclusie als alle andere spoorgerelateerde topics in dit forumdeel.
Het gaat hier over een station in Ede, dan ontkom je er niet aan om het over de Valleilijn te hebben, zeker omdat de aansluiting tussen de lijn Arnhem-Utrecht en de lijn naar Amersfoort 1 van de belangrijkste functies van dat station. Zeker voor een reis als Oosterbeek-Amersfoort zou doortrekking van de Valleilijn bovendien interessant zijn, misschien dat het station daar dan ook meer gebruikt zou worden door het zuiden en oosten van het dorp?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Dat zou ook wel moeten kunnen inderdaad, maar wat zou dan in Veenendaal de route moeten zijn?
Door het centrum lijkt me, dat is juist het nut van de huidige (X)80 op dat stuk.
sirvinniei schreef:De algemene bezetting is inderdaad laag, maar in de spits zijn er ritten die gemiddeld meer dan 20 reizigers hebben.
Daar zou een losse spitsbus dus ook voor volstaan.
Maar of daar nou een 12m bus voor nodig is? Tussen Rhenen en Veenendaal ligt niks, dus het traject is puur voor het plaatsje Rhenen. Een halfuursdienst met 12m bussen is daarvoor wel erg overdreven. Leg gewoon een buurtbus je Achterberg - Rhenen station in en laat deze elk half uur rijden in aansluiting op de trein en je bent klaar. Eventueel doe je nog een flexsysteempje 's avonds en in het weekend.
Dan ben je dus alsnog je verbinding van Rhenen met het centrum van Veenendaal kwijt, wat juist het nut van de (X)80 daar is.
Overigens heb ik nooit wat in een vervoerplan gelezen over een slechte bezetting van de (X)80 tussen Veenendaal en Rhenen, dus kennelijk wordt er nog voldoende gebruik van gemaakt. Al kan je momenteel ook niet veel anders, want vanwege de treinaansluiting op De Klomp richting Renswoude e.v. (en daar vandaan) zit je vast aan de huidige ligging met een rijtijd van 50 minuten voor een slag Veenendaal Centrum - Rhenen - Veenendaal Centrum. Je kunt dus niet bijvoorbeeld in de daluren een uurdienst tussen Veenendaal en Rhenen gaan rijden, want je kunt dan niet gelijk keren waardoor je vast zou zitten aan een kering van 20 minuten op Veenendaal Centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

JothamvW schreef:
Wubbo schreef:Ah, weer een topic dat bij de Valleilijn is aangeland. Nou nog even de doortrekking naar Arnhem bespreken en we zijn weer rond, dan hebben we dezelfde conclusie als alle andere spoorgerelateerde topics in dit forumdeel.
Het gaat hier over een station in Ede, dan ontkom je er niet aan om het over de Valleilijn te hebben, zeker omdat de aansluiting tussen de lijn Arnhem-Utrecht en de lijn naar Amersfoort 1 van de belangrijkste functies van dat station. Zeker voor een reis als Oosterbeek-Amersfoort zou doortrekking van de Valleilijn bovendien interessant zijn, misschien dat het station daar dan ook meer gebruikt zou worden door het zuiden en oosten van het dorp?
Wat betreft Oosterbeek kan ik heel kort zijn. In Oosterbeek heb ik jarenlang gewoond en voor het zuiden van Oosterbeek is het station een behoorlijk eind en zeker met de hoogteverschillen is lijn 51 naar Arnhem dan een stuk aantrekkelijker, zeker voor de richting Arnhem. Het centrum en oosten van Oosterbeek hebben elke 15 minuten lijn 1 en 352. Dus 8 bussen per uur en in de spits zelfs 10, dan is de frequentie van de bus ten opzichte van de trein een enorme plus. Het enige deel van Oosterbeek wat het station goed gebruikt is het direct omliggende deel en de mensen die gebruik maken van de buurtbus en geen zin hebben in de krappe overstap in Wolfheze. Hoewel Wolfheze een stuk kleiner is als plaats, heeft het station in mijn ogen een stuk meer potentie om te groeien, zeker nu de buurtbussen aldaar een iets ruimere aansluiting bieden op de treinen naar Ede-Wageningen verwacht ik dat het aantal reizigers toe zal nemen. Ik zelf ben sinds de verruiming ook vanuit Renkum richting Arnhem via Wolfheze gaan rijden, aangezien de reistijd naar Arnhem Centraal nu 10 minuten sneller is, dan met 51 rechtstreeks. Ook naar Ede-Wageningen en verder neem ik standaard de buurtbus als ik niet vroeg op school hoef te zijn. De buurtbus is bovendien ook in reizigers aardig toegenomen. Als de sprinter dan ook nog verder door gaat rijden dan Ede-Wageningen dan denk ik dat Wolfheze nog zeker tot 700 kan groeien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
Maar of daar nou een 12m bus voor nodig is? Tussen Rhenen en Veenendaal ligt niks, dus het traject is puur voor het plaatsje Rhenen. Een halfuursdienst met 12m bussen is daarvoor wel erg overdreven. Leg gewoon een buurtbus je Achterberg - Rhenen station in en laat deze elk half uur rijden in aansluiting op de trein en je bent klaar. Eventueel doe je nog een flexsysteempje 's avonds en in het weekend.
Dan ben je dus alsnog je verbinding van Rhenen met het centrum van Veenendaal kwijt, wat juist het nut van de (X)80 daar is.
Overigens heb ik nooit wat in een vervoerplan gelezen over een slechte bezetting van de (X)80 tussen Veenendaal en Rhenen, dus kennelijk wordt er nog voldoende gebruik van gemaakt. Al kan je momenteel ook niet veel anders, want vanwege de treinaansluiting op De Klomp richting Renswoude e.v. (en daar vandaan) zit je vast aan de huidige ligging met een rijtijd van 50 minuten voor een slag Veenendaal Centrum - Rhenen - Veenendaal Centrum. Je kunt dus niet bijvoorbeeld in de daluren een uurdienst tussen Veenendaal en Rhenen gaan rijden, want je kunt dan niet gelijk keren waardoor je vast zou zitten aan een kering van 20 minuten op Veenendaal Centrum.
Ik heb de OV chipkaart cijfers erbij gepakt. Er stappen bij de haltes in Rhenen in de spits weinig reizigers in, meestal minder dan 5. Het traject op zich is goed bezet, maar dat waren reizigers Wageningen - Veenendaal. Tegenwoordig rijdt lijn 80 niet meer door tot aan Wageningen en is trein-lijn 50 voor de meeste reizigers een sneller alternatief.
Er wordt na 22:00 al op Veenendaal centrum gekeerd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Ah, weer een topic dat bij de Valleilijn is aangeland. Nou nog even de doortrekking naar Arnhem bespreken en we zijn weer rond, dan hebben we dezelfde conclusie als alle andere spoorgerelateerde topics in dit forumdeel.
Ik vond het al lang duren gisteren _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik heb de OV chipkaart cijfers erbij gepakt. Er stappen bij de haltes in Rhenen in de spits weinig reizigers in, meestal minder dan 5.
Welke OV-chipkaartcijfers? Die uit de aanbesteding van drie jaar geleden?
Het traject op zich is goed bezet, maar dat waren reizigers Wageningen - Veenendaal. Tegenwoordig rijdt lijn 80 niet meer door tot aan Wageningen en is trein-lijn 50 voor de meeste reizigers een sneller alternatief.
Mwoh, ik waag dat te betwijfelen. De overstap vanuit lijn 50 uit Wageningen op de trein en v.v. is gedurende de ochtend 3 minuten (da's behoorlijk doorlopen vanaf de bushalte dus!) en in de avonduren 25 minuten. Alleen in de middag is de aansluiting enigszins haalbaar met 8 minuten overstap in beide richtingen.
Er wordt na 22:00 al op Veenendaal centrum gekeerd.
[/quote]
Nee hoor, er eindigen na dat tijdstip alleen wat ritten op Veenendaal Centrum maar beginnende ritten zijn er het grootste deel van de week daar niet in de late avond.
Alleen op zondag eindigen er twee late ritten op Veenendaal Centrum die vervolgens keren op een rit naar Amersfoort. Die halen het door de combi van een iets kortere rijtijd en doordat de overstap op De Klomp een stuk ruimer is (namelijk 12 minuten terwijl het er normaal 5-7 zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gelderse OV verkeer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 15:54

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Gelderse OV verkeer »

Hoe men het ook went of keert, in de komende drie jaar zijn de aantal treinen en reizigers op de tracé Nijmegen - Amersfoort via Ede naar Utrecht en Amsterdam verdubbeld zijn, gezien de toenamen van de aantal reizigers in het Openbaar Vervoer, daar zij juist de aanhoudende fileleed in heel de regio van Ede willen ontwijken daar we ze geen ongelijk in kunnen geven.

De praktijk bewijst tot heden wel dat de vraag voor meer en beter Openbaar Vervoer extra aandacht nodig heeft als allerbelangrijkste agendapunt, daar dit (eigenlijk door niemand) niet ontkend kan worden.

Hoe langer men wacht voor een komst van welke soort station dan ook in Ede West, hoe groter het verkeersprobleem verder zal blijven aanhouden in het autoverkeer.

Denkelijk weten weinig personen dat heel de regio van Ede eenzelfde verkeerspercentage heeft als de stad Amsterdam op schaalniveau.
Is dat dan niet nu, dan wél met twee jaar ! ! !

Er staan tot heden niet voor niets dagelijks zeer veel files op de wegen A1, A12, en de A50 waar heel regio Ede dagelijks mee te maken heeft daar dit alleen maar erger zal worden zolang er geen serieuze aandacht gegeven wordt voor veel meer en veel beter Openbaar Vervoer.

Het zou heel erg jammer zijn als er tot heden hier al te licht over wordt gedacht, terwijl de aantal verkeersongevallen alleen verder blijft toenemen dankzij de dichtgeslibde autoverkeer waardoor heel regio Ede nóg gevaarlijker wordt voor alle verkeersdeelnemers.

Is men dan niet serieus bezig om voor veel beter verkeersveiligheid te realiseren, wat ook nog zeer goed voor het milieu is met veel meer en veel beter Openbaar Vervoer ? ? ? Daar waar de bussen wél op zeer milieuvriendelijk groen gas rijden, kan dat vooral niet gezegd worden in het autoverkeer, "daar 90% van alle auto's dat namelijk niet heeft".

Ook in het busverkeer zelf zou men voortaan eens in de kwartier moeten blijven rijden om alleen zo de overbelastte autoverkeer veel beter op te vangen. Maar zolang er niets ondernomen wordt door gemeente Ede en de andere betrokken partijen, zal men helaas tot heden hierdoor dagelijks in de gevaarlijke verkeerssituaties aanwezig blijven, vaak met alle gevolgen van dien.

Laten we hopen op een positieve ommekeer / ontwikkeling van zowel gemeente Ede en de andere betrokken partijen om alleen zo het verkeer veel veiliger te maken, voordat het echt te laat is ! ! !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten