Europees hsl-netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2724
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Nitein-Repart » Zo 31 Mar 2019, 13:23

Voor de IC-Berlin kun je eerder denken aan om de drukste treinen van 9 naar 12 rijtuigen te verlengen en in mijn ogen het belangrijkste: installeren van wifi in de IC-Berlin. Daar heeft de ICE via Duisburg of de Flixbus significant voordeel mee.

eventueel met nieuwe bestemmingen zoals Bremen en Hamburg

De spoorlay-out in Osnabrück maakt het simpelweg onmogelijk om vanuit Rheine naar Bremen/Hamburg te kunnen. Sowieso heeft de onderste verdieping van Osnabrück Hbf dringend een extra perronspoor nodig, maar dat is meer voor het regionale verkeer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Zo 31 Mar 2019, 13:25

Suus schreef:
Nitein-Repart schreef:Maar is de zakelijke reiziger die het vliegtuig pakt echt het grootste probleem?

Ja. De zakelijke reizigers vliegen gemiddeld veel vaker (in Nederland is minder dan 10% van de bevolking verantwoordelijk voor 90% van het aantal vliegpassagiers) en daarvan kan je je best afvragen of dat wel nodig is, in deze tijd van videoconferenties.

Voor Schiphol zijn de cijfers openbaar: 46% van de reizen daar zijn vrije tijdsreizen, 20% zijn reizen voor bezoeken van familie, zakenreizen vormen er 30% van het totaal aantal reizigers. (Bron)


eventueel met nieuwe bestemmingen zoals Bremen en Hamburg

De spoorlay-out in Osnabrück maakt het simpelweg onmogelijk om vanuit Rheine naar Bremen/Hamburg te kunnen. Sowieso heeft de onderste verdieping van Osnabrück Hbf dringend een extra perronspoor nodig, maar dat is meer voor het regionale verkeer.

Er ligt een verbindingsspoor van Rheine naar Bremen. Daar kan je in theorie nog een perron langs leggen, al kun je Osnabrück ook overslaan (en alleen met Berlijn-treinen bedienen).
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1879
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor PHS » Zo 31 Mar 2019, 13:32

Suus schreef:in Nederland is minder dan 10% van de bevolking verantwoordelijk voor 90% van het aantal vliegpassagiers

Bron? Want volgens het KiM maakt 8% van de bevolking 40% van het aantal reizen, zie https://www.kimnet.nl/publicaties/rappo ... -hollander
Wat niet is, kan altijd nog komen.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1801
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Yanaike » Zo 31 Mar 2019, 13:43

Nogmaals, we hebben het over het schrappen van 350 vluchten per dag, niet over 20 vluchten per dag...

Dat betekent dat er voor de onderstaande bestemmingen een volwaardig alternatief per trein zou moeten komen:

Spoiler: show
Plaats Code Tijd Vluchten
Brussels BRU 45 5
Düsseldorf DUS 50 5
Norwich NWI 50 4
Luxembourg LUX 55 4
Bremen BRE 55 4
London SEN 60 2
London STN 60 3
East Yorkshire HUY 60 3
Hamburg HAM 65 7
Billund BLL 65 5
London LCY 70 16
London LTN 70 8
Strasbourg SXB 70 3
Nuremberg NUE 70 4
Stuttgart STR 70 5
Doncaster DSA 70 1
Durham MME 70 3
London LGW 75 11
Paris CDG 75 12
Frankfurt FRA 75 12
Basel BSL 75 6
Leeds LBA 75 4
Newcastle NCL 75 4
London LHR 80 19
Paris ORY 80 2
Southampton SOU 80 6
Dresden DRS 80 1
Berlin TXL 80 7
Bristol BRS 80 6
Cardiff CWL 80 3
Nottingham EMA 80 1
Manchester MAN 80 12
Berlin SXF 85 3
Zurich ZRH 85 10
Copenhagen CPH 85 13
Brimingham BHX 85 10
Liverpool LPL 85 2
Aalborg AAL 85 4
Kristiansand KRS 85 3
Munich MUC 90 12
Rennes RNS 90 2
Geneva GVA 90 8
Aberdeen ABZ 90 4
Gotenburg GOT 90 6
Stavanger SVG 90 5
Prague PRG 95 11
Nantes NTE 95 6
Exeter EXT 95 1
Lyon LYS 95 4
Innsbruck INN 95 1
Milano MXP 95 8
Edinburgh EDI 95 6
Glasgow GLA 95 4
Växjö VXO 95 1
Sandefjord TRF 95 2
Turin TRN 100 2
Verona VRN 100 1
Inverness INV 100 1
Dublin DUB 100 13
Belfast BHD 100 1
Salzburg SZG 105 1
Milano LIN 105 4
Genoa GOA 105 1
Bordeaux BOD 105 3
Belfast BFS 105 1
Gdansk GDN 105 3
Linköping LPI 105 3
Graz GRZ 105 1
Ljubljana LJU 105 2


Amsterdam-Londen en Amsterdam-Berlijn zijn qua reistijd en prijs al moeilijk vergelijkbaar met het vliegtuig, maar als we die 350 vluchten willen schrappen hebben we treinen nodig die Amsterdam-Bordeaux, Amsterdam-Milaan, Amsterdam-Dublin en Amsterdam-Praag in minstens 5 uur af kunnen leggen.

Klaasje
Berichten: 6599
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Klaasje » Zo 31 Mar 2019, 13:50

Kansloos natuurlijk.

samsam538
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor samsam538 » Zo 31 Mar 2019, 13:57

PHS schreef:Volgens mij is de IC Berlijn al behoorlijk effectief, de trein rijdt niet voor niets vijf à zes keer per dag. Je ziet het ook aan de cijfers van het vliegverkeer. In 2017 (meest recente cijfers van Eurostat) waren er 900.000 reizigers tussen Schiphol en Berlijn (Tegel + Schönefeld). Zelfs Schiphol - München is drukker met 954.000 reizigers. En wat Londen betreft, tussen Schiphol en alle zes Londense luchthavens waren er in 2017 maar liefst 4,7 miljoen reizigers.

Wat zou ik dan willen verbeteren? Ik zou vooral kijken of de frequentie omhoog kan, eventueel met nieuwe bestemmingen zoals Bremen en Hamburg. Een kortere reistijd zie ik vooral als manier om nieuwe bestemmingen onder de kritische grens van zes uur te krijgen. Maar dan kan je alleen grote stappen zetten met een hogesnelheidslijn, en daar is momenteel geen interesse in.


Ik hoop op een geleidelijke invoering van een uursdienst van de IC Berlijn als de ECx uiteindelijk rijdt. Verder hoop ik dat de lijnvoering in Nederland zo wordt: Den Haag CS - Schiphol - Amsterdam Zuid - Amersfoort - Hengelo - Osnabrück - ... - Berlijn

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Zo 31 Mar 2019, 14:15

Yanaike schreef:Nogmaals, we hebben het over het schrappen van 350 vluchten per dag, niet over 20 vluchten per dag...

Het artikel spreekt over 89.000 vluchten per jaar die geschrapt kunnen worden door een betere dienstregeling, dat zijn er 244 per dag. Het aantal vluchten naar Londen (nogmaals, die betere Eurostar) zijn daar al de helft van, er zijn 144 vliegbewegingen per dag tussen Nederland en Londen.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1801
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Yanaike » Zo 31 Mar 2019, 14:25

Ik kom uit op slechts 59 vluchten tussen Londen en Schiphol per dag, die lijk jij dan nog eens dubbel mee te tellen (vliegbewegingen).

En zelfs met die betere dienstregeling blijft het vliegtuig sneller. Dat betekent dat je nooit alle vluchten tussen Amsterdam en Londen kunt schrappen op deze manier.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Zo 31 Mar 2019, 14:42

Ik zei Nederland, Rotterdam, Eindhoven en Groningen hebben ook vluchten naar Londen. Komende donderdag kom ik dan uit op 72.

En het gaat er ook niet om dat álle vluchten geschrapt worden, maar de bulk aan vluchten. Alleen mensen die echt baat hebben bij die 30 minuten reistijdwinst behoren te vliegen, de rest kan klimaatbewuster met de trein. Daarvoor is echter een financiële prikkel nodig, of dat dan moet gebeuren door vliegen zwaar te belasten, of vliegen licht belasten en treinen te subsidiëren, ligt open.
Journey of a night time

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12105
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Wubbo » Zo 31 Mar 2019, 16:42

Snelheid is volgens mij niet het enige criterium. Frequentie, de mogelijkheid om last-minute je reis te kunnen wijzigen en zaken als bijvoorbeeld wifi spelen dan ook mee. Als je de tijd nuttig kan gebruiken is dat heel anders dan dat je staat te wachten tot je eindelijk in je vliegtuig kan. Om de trein een goede concurrentiepositie te geven moet je dus aan meer zaken denken dan alleen aan snelheid.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Zo 31 Mar 2019, 20:25

Dat is zeker waar. Zelf heb ik de volgende ideeën over het internationale treinverkeer:

1. Financiering
Op dit ogenblik is het treinverkeer in verhouding tot het vliegverkeer te duur. Daarom zou ik graag zien dat er een stelsel komt, waarin vliegpassagiers op verbindingen waarin treinverkeer en vliegverkeer kunnen concurreren een belasting gaan betalen. De Nederlandse overheid zou deze kunnen heffen. De belasting moet echter niet bedoeld zijn om de staatskas te spekken, hij zou er direct ervoor moeten zorgen dat treinreizen goedkoper wordt. Naar mijn idee zouden internationale treinreizen vrijgesteld moeten worden van BTW en de kosten voor treinpaden. Dit zou dan per reiziger betaald moeten worden door de vliegpassagiers op een route. Zo'n stelsel is positief voor de ontwikkeling van het internationale treinverkeer, want als er meer mensen de trein nemen en niet vliegen, wordt het vliegen voor de overgebleven reizigers automatisch duurder. Treinmaatschappijen moeten hiervoor, achteraf, voor de reizigers van/naar Nederland aan kunnen geven hoeveel zij hebben moeten betalen in BTW en treinpaden, de overheid heft hiervoor op de betreffende verbinding een tax op de vliegmaatschappijen.

2. Aanbod
De overheid moet zijn staatsspoorwegmaatschappij aansporen om grootschalig te investeren in het aanbod van treinverkeer van en naar Nederland. Op basis van wat nu gevraagde verbindingen zijn (op het spoor, in de lucht en op de weg), zou NS grote aanbodverbeteringen door moeten voeren. Daar waar aanbod aantrekkelijk overdag geboden kan worden moet dit overdag gebeuren, waar dit niet mogelijk is op bestaande infrastructuur (bestemmingen met een reistijd van meer dan 6 uur) moet nachtverkeer overwogen worden. Private vervoerders mogen ook verbindingen aanbieden, en gebruik maken van dezelfde financiële voordelen als de staatsvervoerder.

3. Kwaliteit
Misschien wel het belangrijkste punt, want internationaal treinverkeer kán heel aangenaam zijn, mits het voldoet aan een bepaald niveau. Daarom moet de overheid een goede set aan kwaliteitseisen stellen, waaraan vervoerders moeten voldoen als zij recht willen hebben op de financiële voordelen. Dat zijn dan eisen omtrent punctualiteit, toegankelijkheid en aanwezigheid van personeel, maar bijvoorbeeld ook comfort van de stoelen (of bedden in een nachttrein), aanwezigheid van een restauratie en inbegrepen catering voor eerste klasse. Ook kan de overheid maximale en gemiddelde prijzen stellen, zodat private bedrijven geen te grote winsten kunnen maken met steun van de regering. Deze eisen moeten afstandsgebonden zijn, een reiziger die tweede klasse naar Münster reist heeft natuurlijk andere behoeftes dan een reiziger die eerste klasse naar Parijs of Hamburg gaat.

Als deze drie punten goed omgezet worden in beleid worden treinmaatschappijen getriggerd om nieuwe verbindingen te creëren, met een hoog niveau, met steun door de belasting op vliegreizen. Hoe beter het aanbod op het spoor wordt, hoe sneller reizigers naar het spoor komen, en hoe hoger de prijzen voor vliegen worden. Het investeren in het spoor blijft dan een taak van de staat, maar de daadwerkelijke modal shift is dan minder van investeringen afhankelijk, en zou sneller omgezet kunnen worden
Journey of a night time

Flickr!

Karl
Berichten: 3897
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Karl » Zo 31 Mar 2019, 20:31

Volgens mij is het daarnaast essentieel om kostenreductie van het treinsysteem te bewerkstelligen. Als je nu een vliegtuig of bus met typecertificering koopt, dan kan je bij wijze van spreken over de hele wereld rondvliegen of -rijden; maar 'de spoorwegen' krijgen het niet eens voor elkaar om tussen Roosendaal en Antwerpen twee sprinters per uur te laten rijden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

en-es
Berichten: 1005
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor en-es » Zo 31 Mar 2019, 20:33

Nitein-Repart schreef:De spoorlay-out in Osnabrück maakt het simpelweg onmogelijk om vanuit Rheine naar Bremen/Hamburg te kunnen.

Is dat zo? Vroeger kon het wel, nu niet meer?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Zo 31 Mar 2019, 20:41

Z2N schreef:Er ligt een verbindingsspoor van Rheine naar Bremen. Daar kan je in theorie nog een perron langs leggen, al kun je Osnabrück ook overslaan (en alleen met Berlijn-treinen bedienen).
Journey of a night time

Flickr!

Dennenboom
Berichten: 879
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Dennenboom » Di 02 Apr 2019, 10:40

Er is ook nog de oostelijke "Schinkelkurve". Daarmee beland je vanuit Rheine op de hoge sporen. Richting Hamburg moet je dan wel kopmaken. Vroeger maakten de D-treinen naar Hamburg en Scandinavië daar ook gebruik van.
http://www.osnabahn.de/wp-content/uploads/2008/10/osn-gleis-2-huls.jpg

en-es
Berichten: 1005
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor en-es » Di 02 Apr 2019, 11:17

In 1986 heb ik met de scandex een rit Kopenhagen-Amersfoort gedaan. In Osnabruck werd op het lage gedeelte gestopt. Weet niet meer of daar toen kop gemaakt werd.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1879
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor PHS » Di 02 Apr 2019, 11:37

Z2N schreef:1. Financiering
Op dit ogenblik is het treinverkeer in verhouding tot het vliegverkeer te duur. Daarom zou ik graag zien dat er een stelsel komt, waarin vliegpassagiers op verbindingen waarin treinverkeer en vliegverkeer kunnen concurreren een belasting gaan betalen. [...] De belasting moet echter niet bedoeld zijn om de staatskas te spekken, hij zou er direct ervoor moeten zorgen dat treinreizen goedkoper wordt.


Allereerst complimenten voor het uiteenzetten van je visie op het internationale treinverkeer. Ik ben het grotendeels met je eens.

Ik ben alleen tegen een belasting op vliegverkeer (de 'vliegtax'). Een belasting is bedoeld om de staatskas te spekken. Het heffen van belastingen is zeer ingrijpend en moet daarom plaatsvinden op een manier die de economie en de samenleving zo min mogelijk schaadt. Ik gruwel van zogeheten instrumentele belastingheffing, het inzetten van het belastingstelsel voor niet-fiscale doeleinden. De reden daarvoor is dat dit allerhande negatieve bij-effecten met zich meebrengt die uiteindelijk zowel de belastingheffing zelf als de economie en de samenleving verstoren. Dat geldt ook voor de vliegtax: reizigers gaan de grens over voor hun vlucht, de concurrentiepositie van Schiphol verslechtert aanzienlijk en voor heel veel bestemmingen gaan reizigers hun gedrag niet aanpassen omdat de trein of de auto geen redelijk alternatief zijn. Bovendien dwing je bedrijven en de Belastingdienst om weer een hele papierwinkel op te zetten voor nog een belasting.

Daarnaast verwacht ik dat de prijzen van vliegtickets de komende jaren zullen stijgen. De prijzenslag in de luchtvaart heeft al geleid tot het faillissement van meerdere maatschappijen en een aantal andere maatschappijen staan op omvallen (inclusief grote namen als Norwegian en Jet Airways). Nu de markt consolideert en de groei van het aanbod stagneert door een gebrek aan piloten en geluidsgrenzen bij een aantal luchthavens, zullen de overgebleven maatschappijen hun prijzen gaan verhogen. De tijden van vliegtickets voor een paar tientjes zijn bij verder gelijkblijvende omstandigheden waarschijnlijk binnen vijf jaar verdwenen.

Ik vrees alleen dat de prijzen van de hogesnelheidstreinen in Nederland de komende jaren parallel aan de luchtvaart gaan stijgen door een gebrek aan concurrentie op het spoor, het kunstmatig laag houden van het aanbod en protectionisme van de overheid. In landen waar er wel een soort van concurrentie is op het spoor (Zweden, Tsjechië en Italië) zie je dat de prijzen competitief blijven (ook al zijn er onderling vaak maar beperkte prijsverschillen tussen de publieke en de private aanbieders) en dat er een enorme verbetering plaatsvindt van het aanbod en de kwaliteit van de diensten. Wat dat betreft hoort een betere concurrentie om het spoor ook heel erg bij jouw punten 2 (aanbod) en 3 (kwaliteit).
Wat niet is, kan altijd nog komen.

Roeland
Berichten: 912
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Roeland » Di 02 Apr 2019, 12:04

Ja, maar er is nu wel sprake van een "omgekeerde belasting" ofwel subsidie op vliegverkeer. Namelijk het niet-heffen van BTW en van accijnzen, terwijl spoor- en busvervoerders wel BTW en accijnzen moeten afdragen. Een mooie (eerste?) stap zou zijn, om die ongelijkheid op te heffen, door luchtverkeer fiscaal gelijk te gaan behandelen als bus- en spoorvervoer.
Want ik ben niet alleen tegen sommige marktverstorende belastingen, maar ook tegen marktverstorende subsidies.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Di 02 Apr 2019, 12:21

Dat was ook mijn idee. Alleen kun je de inkomsten daarvan ook gebruiken om direct het spoor te verbeteren. Dat is een instrumentele belastingheffing, maar ik snap niet heel goed waarom je daar iets op tegen hebt: ons hele belastingstelsel zit er vol mee. En het rottige is: ze werken ook echt. Dat het invoeren ervan een hele collectie aan bij-effecten zal hebben is niet onlogisch, en eigenlijk ook de bedoeling: alleen de mensen die móeten vlegen op routes waar je ook de trein kan nemen zullen dat nog doen, die zullen dan ook meer betalen. De vraag is echter of dat heel erg uitmaakt: ik denk niet dat de concurrentiepositie van Schiphol verslechtert door het verlagen van de frequenties van korte (vakantie-)vluchten, vooral het grote internationale netwerk in combinatie met kortere feedervluchten zijn echt belangrijk voor de positie van Schiphol als Hub. Ook stel je dat mensen vaker naar het buitenland zullen gaan om vanuit daar te vliegen: dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar dat zal alleen voor het toeristische verkeer zijn, dat ik nou juist de trein in wil hebben. Zeker op de kortere afstanden baat het niet om dan naar bijvoorbeeld Weeze te rijden vanuit de Randstad, als dat betekent dat je reistijd en kosten gelijk blijven tegenover de comfortabelere trein.

De reden dat ik mijn voorstel schreef zoals ik hem schreef, is zodat er meer concurrentie aangespoord kan worden. Dat is nodig (je kaart het zelf al aan), en door maatregelen via de belastingdienst door te voeren is dat ook op nationaal vlak mogelijk. Idealiter zouden alle internationale treinen vrijgesteld zijn van btw en treinpad-kosten, maar dat moet op Europees verband geregeld worden. Een teruggave via de belasting kan Nederland voor zichzelf bepalen, ook voor de kilometers in het buitenland, en is dus sneller te implementeren.

Maar, PHS, als jij een andere effectieve manier weet om de modal shift te faciliteren zonder nog rigoureuzere maatregelen te nemen, hoor ik dat graag. :)
Journey of a night time

Flickr!

waldo79
Berichten: 4799
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor waldo79 » Di 02 Apr 2019, 16:48

Zolang ik niet met een acceptabele reistijd in Zuid-Spanje of Portugal, Griekenland kan komen per trein zal ik nog steeds het vliegtuig prefereren, al moet ik daarvoor naar Duitsland reizen.

We lopen tegen het punt aan dat er wel een redelijk HSL netwerk ligt, maar dat die niet altijd op logische plekken zijn gesitueerd. Het werkt ook niet dat je in Nederland relatief in een hoekpunt van het vasteland zit.

Prijs is niet de enige beweegreden voor de keuze voor een bepaalde modaliteit. Flexibiliteit en beschikbaarheid/bereikbaarheid van bestemmingen telt ook mee. In die zin doet Flixbus het best aardig :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6867
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Z2N » Di 02 Apr 2019, 16:52

De manier waarop ik het beschreef doelt ook alleen op routes waar de trein een aantrekkelijk alternatief kan bieden voor het vliegtuig, omdat er gecompenseerd wordt per treinreiziger. Als de trein niet aantrekkelijk is zitten er weinig reizigers in, en worden vliegtickets op parallele routes nauwelijks duurder. Is de trein een goed alternatief, kunnen meer mensen de trein nemen en wordt vliegen duurder. Er is dan dus geen impact op routes naar bestemmingen als Zuid-Spanje, Portugal of Griekenland, maar wel op bestemmingen als Londen, München of Berlijn.
Journey of a night time

Flickr!

SuperGhost
Berichten: 2875
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor SuperGhost » Di 02 Apr 2019, 22:42

waldo79 schreef:Zolang ik niet met een acceptabele reistijd in Zuid-Spanje of Portugal, Griekenland kan komen per trein zal ik nog steeds het vliegtuig prefereren, al moet ik daarvoor naar Duitsland reizen.
Het gaat ook om vliegbewegingen binnen een straal van 750 km. Dat is grofweg binnen de 'ring' Manchester - La Havre - Lyon - München - Praag - Szczecin - Kopenhagen. Al de bestemming die je noemt liggen ruim buiten die ring, op zo'n 2000 km afstand.

Op die afstand zul je het OV nooit concurrerend maken met het vliegtuig. Op die manier zou je de (nacht)trein alleen interessant kunnen maken door hem spotgoedkoop te maken, vergelijkbaar met hoe de Flixbus dat doet naar bijv. Parijs of Berlijn.

waldo79
Berichten: 4799
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor waldo79 » Wo 03 Apr 2019, 06:21

Ik weet dat er binnen 750 km een hoop mogelijk is op het spoor, maar men maakt behalve Parijs, Londen en Berlijn amper reclame voor andere bestemmingen.

Het boeken van tickets is nodeloos complex en de treinen zijn soms slecht geïntegreerd in de reguliere dienstregeling zodat ik onnodige wachttijd en overstappen krijg op relatief korte afstanden...
Mij best :)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor isadora » Wo 03 Apr 2019, 07:59

Eigenlijk lijkt hier ook een grote rol weggelegd voor de politiek en dan met name de Europese Commissie.
Maar de laatstgenoemde ziet nogal wat beren op de weg, en lijkt me niet echt de katalysator die nodig zou zijn.

Since 2000, the EU has been investing €23.7 billion into high speed rail infrastructure. There is no realistic long term EU plan for high speed rail, but an ineffective patchwork of national lines not well linked since the European Commission has no legal tools and no powers to force Member States to build lines as agreed.
Bron: ECA (European Court of Auditors)
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocu ... AIL_EN.pdf
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Cas
Berichten: 345
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor Cas » Wo 03 Apr 2019, 08:09

Uiteindelijk kan de commissie nou niet heel veel zonder medewerking van de lidstaten, zeker wanneer die mee moeten betalen. Laat het nou net die lidstaten zijn die nog niet heel veel belang hechten aan treinverbindingen. Ik heb de hoop dat Parijs de interesse wel aanwakkert, zoals bij onze eigen staatssecretaris.
請勿靠近車門


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten