Mogelijke nieuwe stations

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Mogelijke nieuwe stations

Bericht door SuperGhost »

Naar aanleiding van ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Een van de mogelijke stations is blijkbaar Amersfoort De Hoef voor de Valleilijn bij industrieterrein De Hoef-West
https://www.ad.nl/amersfoort/de-hoef-in ... ~a6efc13d/
Mocht dat er komen, hoop ik dat ze het onderliggende busnetwerk ook meenemen met de bouw.

De Hoef-West wordt overigens al bediend met een station, maar dan op de lijn van/naar Zwolle: Amersfoort Schothorst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Daniel »

Tja, mede doordat de toekomstige woningbouw waarvoor het station zou dienen juist op De Hoef West zou moeten komen lijkt me een station op de lijn naar Apeldoorn toevoegen me niet heel zinvol. Amersfoort Schothorst wordt immers al best goed bediend. En het lijkt me voor reizigers toch echt aantrekkelijker om dan eventueel meer treinen naar Schothorst mogelijk te maken dan dat je er bv. 2x/uur een Sprinter Amersfoort - Apeldoorn bij krijgt maar dan qua tijd moet gaan mikken naar welk station je gaat (wat dan waarschijnlijk bij velen het frequenter bediende Schothorst wordt).

De Hoef is ook zodanig volgebouwd langs het spoor dat wil je een station daar kunnen ontsluiten het zo ongeveer bij de tunnel van de Liendertseweg zou moeten komen. Dan heb je praktisch gezien zowat een vorkstation Schothorst
SuperGhost schreef:Mocht dat er komen, hoop ik dat ze het onderliggende busnetwerk ook meenemen met de bouw.
Vraag me af of daar nou echt zinnige verbeteringen uit te halen zijn. Overstappen op zo'n station heeft alleen echt zin als je de trein naar een verdere bestemming wilt pakken (maar dan moet die daar ook maar net gaan stoppen). Buslijnen er afkappen en reizigers naar het centrum per trein verder laten reizen ligt immers niet bepaald voor de hand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SuperGhost »

Het hangt inderdaad een beetje van de positie af, aangezien het hele deel langs het spoor ri. Apeldoorn/Barneveld De Hoef-West heet (de Outputweg is de grens tussen De Hoef en De Hoef-West).

Als het inderdaad ter hoogte van de fietstunnel bij de Liendertseweg zou zijn, dan is het voor Amersfoorters inderdaad een nutteloos station. Zo'n station zou alleen nuttig zijn voor reizigers van/naar Barneveld-Ede-Arnhem (ik denk namelijk dat je niet op een sprinter naar Apeldoorn hoeft te rekenen, dus dan heb je alleen de Valleilijn). Zo'n station zou dan vooral dus voor forenzen uit de Gelderse Vallei richting de bedrijven daar zijn en voor studenten aan het ROC dat daar ligt. Maar dat lijkt me een te beperkte groep. Dan lijkt me een aparte busdienst vanaf station Hoevelaken naar station Schothorst via De Wieken en De Hoef(-West) praktischer (er komt immers al een doorsteek vanaf de Energieweg naar de Outputweg)

De meest kansrijke optie lijkt me iets oostelijker, ter hoogte van de Softwareweg. Hierbij zou je immers de wijk Rustenburg-Noord ook aansluiten op het spoor en zit je ook nog vrij centraal bij De Hoef(-West). Lopen naar het ROC is met 650m dan nog prima te doen. De Weg van de Vrijheid zou je dan kunnen verlengen naar het spoor tot bij dit station, zodat verkeer ook langs de woonwijk heen kan om bij het station te komen en het niet voor overlast in de wijk zorgt. Stadslijn 6 zou met een kleine steek daar dan ook prima kunnen stoppen (andere opties zijn ook mogelijk, maar dan moet je aardig gaan investeren in het busnetwerk/infra).
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door RobertT »

Is zo'n station op de valleilijn nog wel in te passen?
Ik meen me te herinneren dat Hoevelaken nog net paste,aangezien de kwartierdienst van de valleilijn dicht op de NS IC;s zit.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Aking »

#viersporigheid *O*
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door dennistd »

Ik zie meer in een vrije kruising bij Barneveld Aansluiting eerlijk gezegd :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Aking »

Dat lost het alleen maar tijdelijk op (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SuperGhost »

Het probleem is volgens mij vooral het enkelspoor op Barneveld Aansluiting - Ede in combinatie met de doorkomsttijden van de IC's in Amersfoort. Als de IC's in Amersfoort 2 minuten vervroegd zouden worden (ri. Deventer/Schothorst gezien), dan past het al zonder enige uitbreiding. Aangezien de knoop (met de IC's van/naar Zwolle) sindsdien al is verdwenen is er wellicht wat meer mogelijkheid tot schuiven.

Ook zou je dan natuurlijk met een sein net voorbij dat station kort kunnen volgen tussen Amersfoort en zo'n nieuw station, waardoor je de Valleilijn al 2 minuten na de IC's naar Deventer kunt sturen i.p.v. 4. Je zit dan alleen 1x p/u nog met het probleem van de Schothorst-IC, omdat die dan met de IC-Enschede moet kruisen. Je zou dat wellicht kunnen oplossen door die dan ná de Valleilijntrein te laten vertrekken. Dan krijg je echter wel een korte keertijd in Schothorst, al heeft ProRail in dat toekomstdocument die trein doorgetekend tot Vathorst, wat ook al een oplossing zou zijn in zo'n situatie (moet NS het wel willen uiteraard). Een iets duurdere oplossing is natuurlijk Amersfoort Aansluiting tot een volledige vork verbouwen, zodat die hele kruising weg is.

Maar voorlopig gaat het ook over een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid. Daar zal de inpasbaarheid natuurlijk meegenomen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Suus »

Een nieuw station heeft volgens mij veel minder prioriteit dan wat grotere plaatsen die wel langs het spoor liggen maar nu helemaal geen station hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Cas »

Wat zijn dan plekken die wel aan een spoorlijn liggen en groot genoeg zijn om een station te rechtvaardigen, maar dat nog niet hebben?
Ik was onder de impressie dat de meeste plaatsen al wel een station hadden, maar dat kan ik compleet mis hebben. Natuurlijk kan je altijd meer voorstadsstations neerknallen, maar zijn er ook individuele plaatsen die echt nog een station missen? Niet aanvallend bedoeld, ik ben oprecht benieuwd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Suus »

Genoeg:

Bathmen tussen Deventer Colmschate en Holten.
Udenhout danwel Berkel-Enschot tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg
Sint-Willebrord tussen Etten-Leur en Roosendaal
Haelen tussen Weert en Roermond
Baexem-Heythuisen tussen Weert en Roermond
Linne tussen Roermond en Echt
Nieuwstadt tussen Susteren en Sittard
Staphorst tussen Zwolle en Meppel
Tynaarlo tussen Assen en Haren

Genoeg ideeën? :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SuperGhost »

Plaatsen van 3000 inwoners of meer langs het spoor zonder station, met tussen haakjes het aantal inwoners volgens wikipedia (plaatsen die een station zouden delen heb ik samengevoegd):
- Belfeld (5,5k)
- Bathmen (5,6k)
- Bergentheim (4,5k)
- Berghem (10,2k)
- Berkel-Enschot (11,6k)
- Breezand (3,2k)
- Diepenveen (4,3k)
- Eefde (4,4k)
- Geffen-Nuland (samen 8,9k)
- Glimmen (1,1k, maar mogelijk interessant vanwege nabijheid vliegveld Eelde)
- Grubbenvorst (4,8k)
- Haelen-Horn (samen 8,2k)
- Heythhuysen-Baexem (samen 11,1k)
- Hoogkerk (12,3k)
- Koudekerk a/d Rijn (4,2k)
- Limmen (6,8k)
- Linne (3,7k)
- Loenen a/d Vecht (4,5k)
- Maartensdijk (5,3k)
- Nieuwstadt (3,3k)
- Noordwijkerhout (14,4k)
- Oosthuizen (3,2k)
- Sint Willebrord (9k)
- Stadskanaal (19,4k, al moet het spoor dan wel heropend worden)
- Staphorst (8,6k)
- Tynaarlo (1,8k, vooral interessant vanwege Vries en Zuidlaren als mogelijk achterland, dat zou samen ruim 16,2k maken)
- Udenhout (8,3k)
- Valburg (1,7k, wellicht erg klein, maar al langer discussie over)
- Woensdrecht-Hoogerheide (samen 10,8k)
- Wouw-Heerle (samen 6,4k)

Wellicht dat ik er dan nog wat vergeet, maar kijk maar welke je interessant genoeg lijkt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SLToilet »

Meestal vind ik het pas interessant vanaf 5000 inwoners, maar voor de plaatsen met meer dan 10000 inwoners moet echt wat worden gedaan, daar zou ik zelfs de infra voor aanpassen.

Rond die grens ligt ook Hedel, ben toch benieuwd hoe dat buiten het lijstje is gebleven. Vergeet bij Linne niet dat het niet ver van Maasbracht ligt overigens.

Maar de prio's worden wel weer duidelijk:
- Berkel-Enschot: de wil is er maar de lobby moet harder
- Hoogkerk: het is me altijd ontgaan waarom Hoogkerk in Groningen geen station heeft.
- Berghem: het lijkt misschien een raar idee van Lijntaxi maar het dorp is wel erg groot om een station zo makkelijk af te schepen, soortgelijke dorpen hebben 1000-2000 reizigers/dag elders.
- Heythuysen-Baexem: veel inwoners op grote afstand van het dichtstbijzijnde station. De wijde omtrek zou hier op de treinen kunnen opstappen zodat Weert en Roermond niet met dit verkeer worden belast door opstappers en ook veel beter bereikbaar worden vanuit de regio.

Over Noordwijkerhout en Woensdrecht/Hoogerheide dacht ik altijd dat er enige afstand lag tov het spoor, zeker de laatstgenoemde. Voor de Bollenstreek zou ik meer in de richting Warmond zoeken. Elders dacht ik aan: Harmelen, Oudewater, Moordrecht, maar afgezien daarvan is het het beste om te kijken naar:

- aantal inwoners (Berkel-Enschot heeft er 12000)
- afstand tot nabije stad én tot de belangrijkste bestemming elders (Tilburg is zo'n 4 kilometer, maar een heel groot deel zal richting de Randstad moeten, richting Utrecht enzo. In Den Bosch stap je zo over of er is een rechtstreekse trein: dan komen de reizigers vaker hier dan in Tilburg zelf. Dit gaat weleens fout bij sommige nabijgelegen voorstadstations.)
- de afstand tot belangrijke dorpen en bestemmingen rond het beoogde station (Udenhout misschien maar 1,5km, afhankelijk welke locatie je kiest, of anders juist Tilburg-Noord en industrieterrein Loven. Denk hierbij aan stations in gehuchten: je bedient een station niet louter voor Hegelsom maar ook voor Venray)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SuperGhost »

Voor Berkel-Enschot en Udenhout zouden er 3 opties zijn denk ik:
- Een gezamenlijk station ter hoogte van de overweg met de Udenhoutseweg. Voor beide plaatsen ligt het dan niet te ver buiten de kern, waardoor fietsen ook interessant wordt. Daarnaast rijdt buslijn 9 hier al en bediend dus beide kernen, waarbij het voor Udenhout ook nog niet te ver terugsteken is om naar 's-Hertogenbosch te reizen. Daarnaast kan het voor NS dan wellicht ook interessant zijn om de IC er te laten stoppen.

- Alleen een station voor Udenhout, ter hoogte van de Kreitenmolenstraat, waarbij lijn 9 dan wordt doorgetrokken naar dit nieuwe station om ook voor Berkel-Enschot de verbinding ri. 's-Hertogenbosch te regelen.

- Beiden een eigen station, waarbij die in Udenhout ter hoogte van de Kreitenmolenstraat komt en die voor Berkel-Enschot aan de Burg.Bechtweg, tussen deze plaats en het Tilburgse industrieterrein Loven in. Eventueel kun je dan ook de Noord-Tilburgse wijk De Schans per bus hiermee verbinden.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Frank93 »

Volgens een raadslid in Huizen (waar niet eens spoor ligt) moeten we deze plaats niet vergeten:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/244795/p ... einstation
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Jef400 »

Ik las het ja. Maar een enkelsporig s-bahn lijntje moet kunnen toch?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door ZO6176 »

In smalspoor en diesel. Dat is iets goedkoper.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Western Soldier »

Toch ben ik het er wel mee eens. Een spoorlijn via Huizen naar Almere lijkt mij een enorme winst. Een intercityverbinding Almere - Utrecht lijkt mij een hele mooie toevoeging. Een sprinter kan dan op tussenliggende plaatsen stoppen. Vergeet niet dat Huizen 41000 inwoners heeft wat best veel is. Voor wat betreft de andere stations, bussen die enkel naar een dergelijke plaats rijden en geen tussengelegen plaatsen hebben zijn relatief duurder dan treinen. Ik denk dat voor dergelijke plekken een station beter is.

Een station Valburg vind ik ook nog wel een goede. Valburg is niet zo groot, maar lijn 35 tussen Elst en Zetten/Andelst rijdt praktisch enkel voor dat plaatsje. Een station zou bovendien de lijn iets kunnen opwaarderen. Daarnaast ligt het dichtbij een snelweg en zou je dus makkelijk een busverbinding Heteren - Valburg - Nijmegen kunnen krijgen met aansluitingen in Valburg op de treinen. Hiermee krijgt Heteren ook een directe busverbinding met Nijmegen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Cas »

Is Huizen niet veel meer gericht op Amsterdam dan op Utrecht? Leuk dat je er dan een spoorlijn neerlegt, maar als die niet de goede richting op gaat heb je er alsnog niks aan.
請勿靠近車門
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Western Soldier »

De wethouder geeft in het artikel aan op Utrecht gericht te zijn. Daarnaast, naar Amsterdam heb je nog redelijk snelle busverbindingen, naar Utrecht ben je een stuk langer onderweg.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door isadora »

Nog dromend van lijn 150. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Toch ben ik het er wel mee eens. Een spoorlijn via Huizen naar Almere lijkt mij een enorme winst. Een intercityverbinding Almere - Utrecht lijkt mij een hele mooie toevoeging. Een sprinter kan dan op tussenliggende plaatsen stoppen.
Als ik op de kaart kijk zie ik niet hoe een spoorlijn Utrecht-Almere via Huizen sneller kan zijn dan via Naarden.
De enige realistische optie is om bij de A27 het Gooimeer over te gaan en bij Almere bij de S104/Tussenring naar station Almere Centrum te komen. Echter maak je dan wel een enorme omweg om daar te komen. En tussen Hilversum en Huizen krijg je dan of een enorm slingerpad om te voorkomen dat je je half Hilversum, Laren, Blaricum en Huizen mag slopen (echter ga je dan nog altijd door bosrijk gebied), of je moet gaan kopmaken in Hilversum om langs de A27 die spoorlijn aan te leggen. Lijkt me dus niet dat je zo sneller van Utrecht naar Almere zult komen. Het zou dus alleen gunstig zijn voor mensen uit Laren, Blaricum en Huizen.

De kortst mogelijke optie lijkt me toch echt het spoor via Naarden volgen en dan ten noorden van Naarden een nieuwe aftakking aanleggen naar Muiderberg. Als je de verbinding tussen Utrecht en Almere wilt versnellen lijkt me dat dus logischer, plus dat je op die route dan een intercity inlegt die tussendoor alleen nog op Hilversum stopt (wellicht hooguit ook nog op Overvecht vanwege de verbinding naar de universiteit).
Western Soldier schreef:Een station Valburg vind ik ook nog wel een goede. Valburg is niet zo groot, maar lijn 35 tussen Elst en Zetten/Andelst rijdt praktisch enkel voor dat plaatsje. Een station zou bovendien de lijn iets kunnen opwaarderen. Daarnaast ligt het dichtbij een snelweg en zou je dus makkelijk een busverbinding Heteren - Valburg - Nijmegen kunnen krijgen met aansluitingen in Valburg op de treinen. Hiermee krijgt Heteren ook een directe busverbinding met Nijmegen.
Een bus Heteren-Valburg-Nijmegen lijkt me behoorlijk onrendabel. Allereerst is Heteren enorm gericht op Arnhem en nauwelijks op Nijmegen (en ri. Arnhem heeft het 'slechts' een halfuursdienst). Daarnaast zou het ook een onlogische busroute zijn, aangezien je tussen Heteren en Nijmegen haast niets nieuws ontsluit (alleen het kleine Slijk-Ewijk hooguit). Je refereert wel aan de snelweg, maar daar heb je totaal niets aan: Valburg zelf mag dan wel vlakbij de snelweg liggen, maar het spoor ligt juist aan de andere kant en op vrij ruime afstand. Daarnaast is er ook geen enkele afslag, de dichtsbijzijnde afslagen zijn Andelst (naast station Zetten-Andelst), Elst en Heteren zelf. Je kunt dus geen gebruik maken van de snelweg.

Zo'n busroute bij de meest gunstige ligging van zo'n station Valburg voor de bus (aan de Tielsestraat) zou die route vanaf Heteren, halte Polderstraat naar station Lent nog altijd 30 minuten non-stop duren. Met bushaltes erbij zit je dan al op minimaal zo'n 35 minuten denk ik. Dat is al langzamer dan de huidige verbinding via station Arnhem Zuid: 29 minuten (incl. overstaptijd). In plaats van een nieuwe busverbinding naar Nijmegen kun je dan beter de verbinding naar Arnhem (in de spitsrichting) opwaarderen naar een kwartiersdienst. Dat kost veel minder DRU's en is gunstig voor zowel reizigers naar Arnhem (veruit de grootste groep) als Nijmegen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Yanaike »

Hoe wil je een station Valburg überhaupt ooit ingepast krijgen in de dienstregeling? SPR Arnhem - Tiel heeft een korte kering in Tiel en kan ook niet eerder weg Arnhem omdat ie dan de IC Arnhem-Nijmegen in de weg zou zitten. Dat is ook de reden dat de SPR Arnhem - Tiel niet stopt in Arnhem Zuid. Of je moet andere stations (bijv. Hemmen-Dodewaard) sluiten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door SuperGhost »

Ik zou dan inderdaad Hemmen-Dodewaard sluiten, dat is een vrij zinloos station.

Dat er niet in Arnhem Zuid gestopt wordt heeft vooral ermee te maken dat dat niet van de NS mag, zij hebben het alleenrecht op de bediening daarvan. Ik geloof dat destijds Syntus er wel wilde stoppen, maar dat NS geen toestemming wilde geven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Mogelijke nieuwe stations

Bericht door Yanaike »

Bij Arnhem Velperpoort doet NS toch ook niet moeilijk dat er daar Arriva-treinen stoppen?

Volgens mij heeft het echt met de dienstregeling te maken: stoppen in Arnhem Zuid én een korte kering in Tiel gaat gewoon niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten