Pagina 3 van 3

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 20:00
door jelmerrr
Ging mij om een wedstrijd van Twente. Dan stoppen er gewoon intercitys. NS heeft zelfs bij de huldiging op maandag ICs gesplitst op Hengelo en dan in twee delen op Esk stoppen en dan als twee delen door naar Es.
De 7000 rijdt er inderdaad niet meer.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 23:49
door waldo79
Tja, dat zijn dat ook door NS ingelegde treinen en daarvoor behoor je bij de NS paaltjes in te checken. Mijn gevoel zegt dat je me dat eerder had kunnen vertellen...

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: do 06 jun 2019, 09:04
door reisthijs
Wubbo schreef:Bij mijn weten heeft NS geen contract met Keolis voor het uitvoeren van de bedieningsgarantie op deze stations (of met Arriva voor Heerlen). Het zijn uitzonderingen op de bedieningsplicht die overeengekomen zijn tussen opdrachtnemer (NS) en opdrachtgever (de landelijke overheid). Die opdrachtgever geeft daar vervolgens akkoord op omdat er andere contracten zijn, maar voor zover ik weet is het niet zo dat de verantwoordelijkheid nog bij NS ligt.
NS heeft op het samenlooptraject in Twente nog wel een verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat het totale vervoersaanbod (van NS en andere vervoerders) voldoet aan de eisen in de hoofdrailnet-concessie. Daarom rijdt NS nog steeds in de spits met Sprinters naar Enschede.

In Limburg ligt dat anders: daar is Arriva geheel verantwoordelijk voor de stoptreinen en mag NS alleen de intercitystations bedienen.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: zo 09 jun 2019, 18:41
door Wubbo
Dus als Keolis besluit om met extreem korte treinen te gaan rijden op bijvoorbeeld zondagmiddag moet NS extra treinen gaan rijden omdat er anders reizigers achterblijven in Almelo de Riet? Dat lijkt me een hele vreemde afspraak, ik zou verwachten dat die verantwoordelijkheid bij Keolis ligt.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: di 11 jun 2019, 18:26
door reisthijs
Als het goed is zijn er betere afspraken over gemaakt:
Concessie Hoofdrailnet schreef:Ten aanzien van de bediening op het samenlooptraject Wierden - Enschede, de tussenliggende stations
daarbij inbegrepen, geldt het uitgangspunt dat het totale vervoersaanbod op het samenlooptraject, door
NS en de houder van de regionale concessie gezamenlijk, ten minste voldoet aan de eisen die deze
concessie daaraan stelt. Dit betreft het gestelde in artikel 43 en in artikel 44, eerste tot en met derde lid.
NS maakt afspraken met de betrokken decentrale overheden over de gezamenlijke bediening na de
voorgenomen decentralisatie van Zwolle – Enschede.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 12:07
door StefanH
Een heractivering van het voormalige station Waardenburg (t.h.v. het busstation) zou ook een uitkomst zijn voor omliggende dorpen als Haaften, Tuil, Opijnen en Neerijnen. Op deze manier wordt reizen per trein een stuk aantrekkelijker. De dagelijkse file op de A12 (beide richtingen) wordt omzeilt. Bovendien krijgen inwoners een directe verbinding richting Utrecht/Den Bosch i.c.m. de (buurt)busverbindingen naar Gorinchem en Tiel. Al met al een goede aanvulling. Bij elkaar bedient het station dan zo'n 5000+ inwoners.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 15:01
door JordiBrabant
StefanH schreef:Een heractivering van het voormalige station Waardenburg (t.h.v. het busstation)
Klinkt allemaal prachtig, maar Waardenburg heeft toch al wel 10 x minder inwoners dan Culemborg en Zaltbommel. Als het nou al bestond zou ik het zeker niet afbreken; sterker nog, dan zou Waardenburg ook groter zijn geweest. Maar even realistisch, het ligt langs een heel druk bereden lijn waar nu al de sprinter bijna niet bijpast, dus voor die extra halte zal er veel infra moeten worden aangepast (=heel duur).

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: do 20 jun 2019, 12:59
door reisthijs
StefanH schreef:Bij elkaar bedient het station dan zo'n 5000+ inwoners.
Dat is waarschijnlijk niet genoeg voor de door NS gewenste 1000+ reizigers. Voor minder willen ze geen nieuw station bedienen.

Re: Mogelijke nieuwe stations

Geplaatst: do 20 jun 2019, 21:04
door waldo79
Sterker nog, het dorp ligt op fietsafstand van Zaltbommel. Denk dat de potentie van de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] al wordt benut.