Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door waldo79 »

Hap hap 8-)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Is heropening van een belangrijk station als Leiden Herensingel hier eigenlijk al aan bod gekomen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door isadora »

Neen, net zo min als dan van Stobbegat.
Maar nu weer on-topic. :6
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Stobbegat is juist off-topic. Hoewel ik natuurlijk ook niet begrijp dat die halte ooit gesloten is kan je 'm bij wijze van spreken morgen weer heropenen. Maar voor Leiden Herensingel heb je ook nog een treinlijn nodig, waarbij natuurlijk de vraag is: moet ze komen of niet?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Suus »

Nee, ik denk dat Leiden met de Schiphollijn een goed alternatief heeft gekregen voor de opgebroken lijn Hoofddorp - Leiden Herensingel.

Ik ben wel voor een RandstadRail 5 van Zoetermeer Centrum West via Noordhove (tracé ligt vrij) en Lammenschans naar Leiden Centraal :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Ik ben wel voor een RandstadRail 5 van Zoetermeer Centrum West via Noordhove (tracé ligt vrij) en Lammenschans naar Leiden Centraal :pos:
Wat zou zo'n tramlijn toevoegen aan de huidige R-net 400? Die buslijn functioneert toch prima? Volgens mij wordt de verbinding met een tram niet sneller dan de huidige HOV-bus.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Suus schreef:Nee, ik denk dat Leiden met de Schiphollijn een goed alternatief heeft gekregen voor de opgebroken lijn Hoofddorp - Leiden Herensingel.
Ik moet je bekennen dat mijn post niet helemaal serieus bedoeld was :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Suus »

Roeland schreef:
Suus schreef:Ik ben wel voor een RandstadRail 5 van Zoetermeer Centrum West via Noordhove (tracé ligt vrij) en Lammenschans naar Leiden Centraal :pos:
Wat zou zo'n tramlijn toevoegen aan de huidige R-net 400? Die buslijn functioneert toch prima? Volgens mij wordt de verbinding met een tram niet sneller dan de huidige HOV-bus.
Die buslijn zit op dit moment in de spitsuren op de maximale capaciteit voor een snelbuslijn. Gezien de snelheid waarmee in Nederland dingen gaan mag je dan nu alvast gaan nadenken over een oplossing :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Die buslijn zit op dit moment in de spitsuren op de maximale capaciteit voor een snelbuslijn. Gezien de snelheid waarmee in Nederland dingen gaan mag je dan nu alvast gaan nadenken over een oplossing :D
Volgens mij bestaat het publiek in lijn 400 grofweg uit 2 delen: Zoetermeerders met bestemming Leiden, en Zoetermeerders met bestemming Schiphol/Amsterdam.
Voor de eerste groep volstaat lijn 400 prima (en heeft lijn 400 op termijn ook voldoende capaciteit).
Voor de tweede groep rijdt de oplossing langs aan de oostrand van Zoetermeer(alleen ontbreekt er nog een Zoetermeerse halte voor de ICD van/naar Amsterdam)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Yess! Halte Zoetermeer aan de HSL! Stukken beter dan Leiden Herensingel *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Wubbo »

Ik moet opeens aan Juinen denken.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Gebruikersnaam »

Om toch nog een beetje aan te haken op het idee van LIJN66, afgelopen week was (een deel van) het lijntje Boxtel - Veghel geopend wegens de werkzaamheden bij Boxtel. Na vandaag echter wel weer gesloten, maar TS vroeg niet om permanente reactivering :mrgreen:
LIJN66
Berichten: 16
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door LIJN66 »

Maar, waar is topicstarter (LIJN66) gebleven?
Zal toch niet met zijn koffers op station Eemshaven staan? :X

nee ik sta op Eijsden
Beste Reizgers, De trein van 11:05 Naar Mönchengladbach, Düsseldorf en Hamn Vertrekt van spoor 1a
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door isadora »

In ieder geval "ergens in het zuiden". :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door en-es »

Zeker op onderzoek of daar ook nieuwe lijnen moeten komen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Zuiderzeelijn is bullshit. Het kost miljarden en gaat straks nog meer miljarden kosten omdat er ook ERTMS moet worden ingebouwd. Dat terwijl de reistijd grn - a'dam ook sterk kan worden verkort door de treinen via Zwolle gewoon 250 km/h te laten rijden.
Verbinding Groningen - Drachten gaat er ook alleen maar op achteruit met de Zuiderzeelijn, want de 314 rijdt in de ochtendspits elke 5-10 minuten en middagspits elke 10 minuten en dan komt de 304 er nog bij. Ik maak me ook zorgen over plaatsen als Joure, Lemmer, Bant en Nagele die met deze lijn niet goed ontsloten worden. Als je daar wel stations wilt bouwen en treinen wil laten stoppen, kost dat nog veel meer en valt het met de verkorting van de reistijd ineens ook wel weer mee. Verder wordt met de Zuiderzeelijn weliswaar de reistijd vanaf Groningen verkort, maar vanaf Assen helemaal niet en vanaf Leeuwarden wordt het er ook niet veel beter op aangezien je dan nog een extra overstap hebt.

Gewoon busbaan langs de drukste gedeeltes van de A7, een extra spoor op Meppel - Zwolle en de treinen 250 km/h laten rijden.


Dokkumer Lokaaltsje is kansloos om opnieuw op te starten en hetzelfde geldt voor de spoorlijn Leeuwarden - Stiens. Gewoon de Qliner 355 handhaven en opvoeren in frequentie en reclame maken zodat de lijn populair kan worden. Leeuwarden - Stiens - Holwerd heeft een kwartiersdienst met de 150/154/60. In de spits 160 en 172 laten rijden volgens het 150-idee.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Ik vind het altijd wel lachen als mensen het ene idee affakkelen onder de noemer "veel te duur", om vervolgens met een tegenvoorstel te komen waar ze zelf waarschijnlijk nog niet eens de moeite voor hebben genomen het even op de achterkant van een bierviltje door te rekenen. "Gewoon" 250 kmh laten rijden vergt grootschalige aanpassingen aan het bestaande spoor, nieuw materieel dat die snelheid aankan en oh ja, ERTMS (een ander systeem om die snelheid veilig mogelijk te maken is er vast ook, maar waarom zou je nóg een systeem introduceren).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Ach, dit topic is toch al een klucht, dus dit kon er ook nog wel bij.
Alargule schreef:...oh ja, ERTMS (een ander systeem om die snelheid veilig mogelijk te maken is er vast ook, maar waarom zou je nóg een systeem introduceren).
Ja. Of eigenlijk: nee. Er mag helemaal geen ander systeem dan ERTMS gebruikt worden, dus dat scheelt kiezen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Suus »

Helemaal correct Trolly! Alleen als je voor jaar X al een ander beveiligingssysteem had voor spoorlijnen mag je dat nog toepassen. Ik weet niet precies wanneer jaar X was, maar geen TVM voor ons Nederland :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Alargule schreef:Ik vind het altijd wel lachen als mensen het ene idee affakkelen onder de noemer "veel te duur", om vervolgens met een tegenvoorstel te komen waar ze zelf waarschijnlijk nog niet eens de moeite voor hebben genomen het even op de achterkant van een bierviltje door te rekenen. "Gewoon" 250 kmh laten rijden vergt grootschalige aanpassingen aan het bestaande spoor, nieuw materieel dat die snelheid aankan en oh ja, ERTMS (een ander systeem om die snelheid veilig mogelijk te maken is er vast ook, maar waarom zou je nóg een systeem introduceren).
ERTMS wordt sowieso al aangelegd tussen nu en 2050, dus die kosten zijn er sowieso. Nieuw materieel komt er ook wel ongeacht of men hier nu 250 wil rijden of 140. De ICNG haalt sowieso al 200 km/h, 250 weet ik niet, niet uitgezocht.
Het bestaande spoor aanpassen kost geld, maar Zuiderzeelijn toch echt iets meer, zeker als je daar ook 200 of 250 wil kunnen rijden. Daarbij zal een Zuiderzeelijn de reistijd Groningen - randstad wel verkorten, maar reistijden van en naar Zwolle blijven gelijk en dat zal men toch ooit ook wel willen opvoeren.
En kosten zijn lang niet mijn enige argument. De bereikbaarheid van Leeuwarden en Assen wordt er niet beter op, drachten kan sneller naar de randstad maar gaat er verder ook alleen maar op achteruit, en de ontsluiting van andere dorpen tussen Heerenveen en Lelystad maak ik me ook zorgen over. Verder zie ik sowieso het nut niet van het aanleggen van een spoorlijn parallel aan een snelweg.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Cas »

Qua dat laatste punt: dan moet je niet naar de meerderheid van de Nederlandse spoorwegen kijken... Een spoorweg en een snelweg zijn nou eenmaal allebei relatief zware infrastructuur die aangelegd wordt omdat er genoeg potentieel is tussen x en y, en dat de A2 bestaat betekent echt niet dat het spoor Amsterdam - Maastricht ook maar nutteloos is.

Sterker nog, ik zou bijna het tegenovergestelde zeggen: welke drukke snelwegen hebben geen spoorlijn in de buurt? Dan kom je al snel op de standaard kandidaten, zoals bij de A27, A59, A50, A6, etc.
請勿靠近車門
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

@bys1: ah, nu zwak je het toch al een beetje af. "200 of 250" - 200 is toch wel een stuk minder snel dan 250. Hoe de bereikbaarheid van Leeuwarden achteruit zou gaan met een ZZL snap ik niet. Onderstaand kaartje laat zien dat if anything, Leeuwarden juist flink zou profiteren van deze lijn, omdat de relaties met de Randstad een stuk korter worden.

Afbeelding
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Ik zwak helemaal niks af.
Leeuwarden wordt misschien sneller, maar dan komt er weer een extra overstap bij en daar hebben reizigers geen behoefte aan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Gekko123 »

Wie zegt dat ze na aanleg van de Zuiderzeelijn/Lelylijn (of hoe die ook heten mag) er geen rechtstreekse trein Leeuwarden - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad komt? Dat lijkt mij, indien ze het een beetje handig aanleggen, prima mogelijk.
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

bys1 schreef:Ik zwak helemaal niks af.
Beginnen met stellen dat er 'gewoon' 250 kmh moet worden gereden, om vervolgens terug te gaan naar '200 of 250' is per definitie afzwakken.
Leeuwarden wordt misschien sneller, maar dan komt er weer een extra overstap bij...
Dat hoeft niet. Je kunt prima een aftakking vanaf de ZZL aansluitend op de spoorlijn naar Leeuwarden realiseren.
... en daar hebben reizigers geen behoefte aan.
Een dooddoener van formaat. Overstappen - en de mogelijkheid daartoe op knopen - is de essentie van een goed werken OV-systeem. Voor wie daar pertinent geen behoefte aan heeft bestaat een alternatief in de vorm van de automobiel. En die kunnen inderdaad over de grotendeels parallel aan de ZZL verlopende snelweg rijden.

(maar goed, we zitten hier op een OV-forum)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten