OV Haarlem IJmond

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

OV Haarlem IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Hoi, Ik heb volgende ideeen voor Haarlem IJmond.

De 383 en 384 is gewijzigd na een opmerking van renevisscher, waar ik me wel in kan vinden.
  • R-net 380 Amsterdam - Zandvoort: Lijn 80 rijdt voortaan als R-net 380 tussen Zandvoort en Amsterdam. Hierbij rijdt in de basis 2x/uur een bus tussen Zandvoort Station en 2x/uur vanaf Zandvoort Keesomstraat. Hierdoor krijgt heel Zandvoort een halfuursdienst naar Haarlem, wat denk ik meer klanten gaat trekken. In de spitsrichting rijden 2x/uur extra ritten vanaf Heemstede Station om zo tot de verplichte 6x/uur op gemeenschappelijk deel te komen.
  • R-net 382 Amsterdam - IJmuiden: tijdligging kan wijzigen voor lijn 384
  • R-net 383 Uitgeest - Haarlem: Het lijndeel Haarlem Station - Haarlem Schalkwijk wordt overgenomen door lijn 4. Daarnaast twee opties:
    Optie 1: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 4x/uur rijden op de gehele route met extra spitsritten tussen Velserbroek en Haarlem station.
    Optie 2: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 2x/uur rijden op de gehele route met aansluiting op de stoptrein te Beverwijk. Daarnaast komen overdag 2x/uur extra ritten tussen Velserbroek en Haarlem Station met extra spitsritten in de spitsrichting.
  • R-net 384 Uitgeest - Amsterdam:Deze nieuwe R-netlijn gaat rijden op de momenten, dat de 383 niet aansluit op de trein naar Haarlem. hiermee wordt een rechtstreekse verbinding gerealiseerd tussen Heemskerk/Beverwijk en Amsterdam.
    Optie 1: Er rijden alleen enkele spitsritten als begin van deze verbinding.
    Optie 2: Er wordt overdag 2x/uur gereden met extra ritten in de spitsrichting. lijn 383 en 384 vormen een strakke 15/10-minutendienst tussen Beverwijk en Uitgeest.
  • R-net 385 IJmuiden - Haarlem:De halte Marsmanplein wordt toegevoegd om het haltepatroon van de 383 en 385 gelijk te maken.
  • Streeklijn 1 Zandvoort - Haarlem: De basisrit (inzet 12m) wordt Zandvoort (Keesomstraat - Centrum - Station) - Bloemendaal - Haarlem. Hierdoor krijgt heel Zandvoort een verbinding met het centrum van Zandvoort. Daarnaast gaan extra ritten rijden tussen Haarlem Station en INHOLLAND met 18m materieel in de spitsrichting en 12m materieel in de antispits. De korte ritten zijn gekoppeld aan lijn 5 en mogelijk lijn 4 te Haarlem (afhankelijk van ligging en omlooplengte)
  • Stadslijn 2 Haarlem Noord - Haarlem Spaarnwoude: geen wijzigingen
  • Streeklijn 3 IJmuiden - Haarlem Schalkwijk: geen wijzigingen, behalve mogelijk 18m materieel inzet in de spitsuren.
  • Stadslijn 4 Haarlem Station - Haarlem Schalkwijk: overgenomen van lijn 73; daarnaast rijden alle ritten door op lijn 3.
  • Stadslijn 5 Haarlem INHOLLAND - Haarlem via Overveen: gaat voortaan in beide richtingen rijden in Overveen veel bereikbaarder te maken; afhankelijk van richting 12m of 18m materieel.
  • Streeklijn 11 Beverwijk - IJmuiden: gekoppeld in IJmuiden aan lijn 3 en zo ingelegd dat de aansluiting IJmuiden - trein naar Uitgeest wordt gerealiseerd. Stuk Beverwijk - Heemskerk wordt door de 383/384 opgevangen.
  • Streeklijn 12 Beverwijk - Heemskerk Zuid: Deze lijn gaat rijden zoals 72 rijdt, met wijziging dat na Heemskerk, Beneluxlaan weer teruggereden wordt naar Beverwijk Station. Hierdoor kan je in twee richtingen rijden met 1 bus.
  • Streeklijn 13 Beverwijk - Wijk aan Zee: De route in Wijk aan Zee wordt geoptimaliseerd.
  • Streeklijn 14 Beverwijk - Castricum: geen wijzigingen
  • Industrielijn 15 Haarlem Station - Bedrijventerrein: geen wijzigingen, behalve tijdligging
  • Industrielijn 16 Haarlem Delftplein - Bedrijventerrein: Nieuwe lijn ter ontsluiting van bedrijventerrein vanuit Delftplein ter verkorting van reistijden.
De dunne lijnen rond Heemstede (huidig 4, 7, 9 en 14) wordt nog naar gekeken. Ik wil altijd halfuursdiensten bieden in stedelijk gebied, maar deze lijnen zijn wel heel dun.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Roeland »

Lijn 73 moet je niet ver-R-netten. Deze lijn heeft een belangrijke ontsluitende functie, en rijdt parallel aan het spoor (dus er zijn geen doorgaande R-net reizigers Haarlem - Uitgeest). Bovendien is een knip op Haarlem CS zeer onwenselijk, omdat dan de verbinding met het Centrum vervalt.

Volgens mij zijn de hoofdlijnen van het OV-netwerk in Haarlem-IJmond nu al vrij optimaal.
De enige verbeterpunten die ik zie zijn:
* de lijnvoering in Beverwijk / Heemskerk
* de dunne lijnen rond Heemstede

Lijn 80 was volgens mij vroeger al eens R-net kandidaat, maar is afgevallen omdat een deel van de reizigers wegviel door de opening van station Halfweg-Zwanenburg en de kwartiersdienst van Spaarnwoude. Daardoor schijnt een groei naar 6x/uur in de spits voor de (3)80 niet meer realistisch te zijn. En in Amsterdam vervult de 80 ook een beetje een stadsdienst-functie, dus halte-overslaand-vervoer op de (3)80 leidt dan wellicht tot reizigersverlies.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Daan! »

Roeland schreef:Lijn 73 moet je niet ver-R-netten. Deze lijn heeft een belangrijke ontsluitende functie, en rijdt parallel aan het spoor (dus er zijn geen doorgaande R-net reizigers Haarlem - Uitgeest). Bovendien is een knip op Haarlem CS zeer onwenselijk, omdat dan de verbinding met het Centrum vervalt.
Dat zou kunnen kloppen, maar de sprinter rijdt maar 2/u. 383 zou minstens elk kwartier rijden en zou daarmee wel die functie over kunnen nemen van lange-astands bus. Dat er dan geen doorgaande verbinding meer is naar Schalkwijk is inderdaad jammer. Een optie zou zijn om 383 via de route van de 300 te laten rijden naar Schalkwijk of deze aan elkaar te koppelen.

Aan de andere kant, 385 heeft ook geen verbinding met het centrum en dat is nooit een probleem....
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Frank93 »

Roeland schreef:Lijn 80 was volgens mij vroeger al eens R-net kandidaat, maar is afgevallen omdat een deel van de reizigers wegviel door de opening van station Halfweg-Zwanenburg en de kwartiersdienst van Spaarnwoude. Daardoor schijnt een groei naar 6x/uur in de spits voor de (3)80 niet meer realistisch te zijn.
Klopt. En op de echt drukke momenten rijdt lijn 680 tussen Halfweg en Heemstede.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Daan! »

Ik beperk me even tot de lijnen die ik goed voor ogen heb, maar hier mijn reactie:
CamilleKreemers schreef:
  • R-net 383 Uitgeest - Haarlem: Het lijndeel Haarlem Station - Haarlem Schalkwijk wordt overgenomen door lijn 4. Daarnaast twee opties:
    Optie 1: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 4x/uur rijden op de gehele route met extra spitsritten tussen Velserbroek en Haarlem station.
    Optie 2: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 2x/uur rijden op de gehele route met aansluiting op de stoptrein te Beverwijk. Daarnaast komen overdag 2x/uur extra ritten tussen Velserbroek en Haarlem Station met extra spitsritten in de spitsrichting.
Ik zou zelfs Velserbroek willen overslaan en een nieuwe halte willen maken aan de N208, waar de 383 dan de Santpoortse/Velserbroekse Dreef zou kruizen. Daar kan een overstap worden geboden op de stadslijnen vanuit Velserbroek.
CamilleKreemers schreef: [*]R-net 384 Uitgeest - Amsterdam:Deze nieuwe R-netlijn gaat rijden op de momenten, dat de 383 niet aansluit op de trein naar Haarlem. hiermee wordt een rechtstreekse verbinding gerealiseerd tussen Heemskerk/Beverwijk en Amsterdam.
Ik zou eerst wel eens willen weten, wat de reistijd zou worden van deze 384. Het zou zomaar kunnend dat deze bus altijd sneller is dan de Sprinter. Dan hoef je geen rekening te houden met de trein.
CamilleKreemers schreef: [*]R-net 385 IJmuiden - Haarlem:De halte Marsmanplein wordt toegevoegd om het haltepatroon van de 383 en 385 gelijk te maken.
Eens. Ik ben er ook nog steeds voorstander van de busbaan te gebruiken voor auto's zodat de bus de kernen weer kan bedienen, maar daar is dit niet helemaal het topic voor.
CamilleKreemers schreef: [*]Stadslijn 2 Haarlem Noord - Haarlem Spaarnwoude: geen wijzigingen
[*]Streeklijn 3 IJmuiden - Haarlem Schalkwijk: geen wijzigingen, behalve mogelijk 18m materieel inzet in de spitsuren.
Als 383 na Delftplein niet door Velserbroek richting Beverwijk gaat, zou ik lijn 2 de route van de 3 laten rijden door Velserbroek en laten eindigen op Velserbroekse, Santpoortse dreef of Vondellaan. De 3 kan de route van de 73 overnemen door Velserbroek en blijft doorrijden naar IJmuiden.
CamilleKreemers schreef: [*]Stadslijn 4 Haarlem Station - Haarlem Schalkwijk: overgenomen van lijn 73; daarnaast rijden alle ritten door op lijn 3.
Zie hiervoor ook mijn eerste reactie. Volgens mij kan er nog wel iets versimpeld worden mbt de lijnvoering over de Rijksstraatweg. De 3 kent nu een aantal varianten over de Rijksstraatweg. Richting Velserbroek kan deze tot Delftplein gaan, tot Velserbroek centrum (spits) en tot IJmuiden. Andersom heb ik het beeld minder helder, maar volgens mij gaan deze bussen altijd tot Schalkwijk en rijden ze vanaf Haarlem station minstens vier keer per uur tot Schalkwijk net als 73.
CamilleKreemers schreef: [*]Streeklijn 11 Beverwijk - IJmuiden: gekoppeld in IJmuiden aan lijn 3 en zo ingelegd dat de aansluiting IJmuiden - trein naar Uitgeest wordt gerealiseerd. Stuk Beverwijk - Heemskerk wordt door de 383/384 opgevangen.
Dit is de vervanger van de huidige 74 denk ik? Ik snap niet wat je bedoelt met gekoppeld aan?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Frank93 »

Dat lijn 74 (of zoals in dit voorbeeld streeklijn 11) in IJmuiden verder gaat als lijn 3 en andersom. Tot 28 april was dit ook al zo in de meeste gevallen maar lijn 3 is nu ingekort tot Rotonde Stadspark.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Roeland »

Daan! schreef:Ik zou zelfs Velserbroek willen overslaan en een nieuwe halte willen maken aan de N208, waar de 383 dan de Santpoortse/Velserbroekse Dreef zou kruizen. Daar kan een overstap worden geboden op de stadslijnen vanuit Velserbroek.
En wat bereik je daarmee? Een van de belangrijkste functies van de 73 is: het station-loze Velserbroek met de rest van de wereld verbinden (in ieder geval met Haarlem en met Beverwijk).

Als je rond Velserbroek iets moois zou willen doen, zou ik een directe buslijn (al dan niet R-net?) Velserbroek - Amsterdam Sloterdijk voorstellen. Alleen de route rond Velserbroek lijkt me nogal lastig...
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door Daan! »

Voordeel daarvan is dat Beverwijk-Haarlem een doorgaande snelle route wordt. Velserbroekers kunnen via de stadsbussen overstappen op de nieuwe halte bij de N208 of Delftplein. Richting Haarlem kunnen ze dan ook de stadbussen pakken.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Daan! schreef:
Roeland schreef:Lijn 73 moet je niet ver-R-netten. Deze lijn heeft een belangrijke ontsluitende functie, en rijdt parallel aan het spoor (dus er zijn geen doorgaande R-net reizigers Haarlem - Uitgeest). Bovendien is een knip op Haarlem CS zeer onwenselijk, omdat dan de verbinding met het Centrum vervalt.
Dat zou kunnen kloppen, maar de sprinter rijdt maar 2/u. 383 zou minstens elk kwartier rijden en zou daarmee wel die functie over kunnen nemen van lange-astands bus. Dat er dan geen doorgaande verbinding meer is naar Schalkwijk is inderdaad jammer. Een optie zou zijn om 383 via de route van de 300 te laten rijden naar Schalkwijk of deze aan elkaar te koppelen.

Aan de andere kant, 385 heeft ook geen verbinding met het centrum en dat is nooit een probleem....
Momenteel rijdt de 73 al als sneldienst in Velserbroek en Haarlem. Ik zou in Beverwijk/Heemskerk voor een optimalisatie kijken omdat je soms wel heel krap op een trein zit. Daarnaast kun je niet de bus pakken om naar Alkmaar te gaan. Ik kan me echter indenken dat de bus naar Castricum daarvoor rijdt.
Daan! schreef:
  • R-net 383 Uitgeest - Haarlem: Het lijndeel Haarlem Station - Haarlem Schalkwijk wordt overgenomen door lijn 4. Daarnaast twee opties:
    Optie 1: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 4x/uur rijden op de gehele route met extra spitsritten tussen Velserbroek en Haarlem station.
    Optie 2: Lijn 73 wordt omgezet tot R-net 383. Hierbij gaat deze verbinding 2x/uur rijden op de gehele route met aansluiting op de stoptrein te Beverwijk. Daarnaast komen overdag 2x/uur extra ritten tussen Velserbroek en Haarlem Station met extra spitsritten in de spitsrichting.
Ik zou zelfs Velserbroek willen overslaan en een nieuwe halte willen maken aan de N208, waar de 383 dan de Santpoortse/Velserbroekse Dreef zou kruizen. Daar kan een overstap worden geboden op de stadslijnen vanuit Velserbroek.[/quote]Ik weet niet of dat handig is eigenlijk. Ik zou de 383 voor Velserbroek gebruiken als sneldienst.
Daan! schreef:
CamilleKreemers schreef: [*]R-net 384 Uitgeest - Amsterdam:Deze nieuwe R-netlijn gaat rijden op de momenten, dat de 383 niet aansluit op de trein naar Haarlem. hiermee wordt een rechtstreekse verbinding gerealiseerd tussen Heemskerk/Beverwijk en Amsterdam.
Ik zou eerst wel eens willen weten, wat de reistijd zou worden van deze 384. Het zou zomaar kunnend dat deze bus altijd sneller is dan de Sprinter. Dan hoef je geen rekening te houden met de trein.
Aldus mijn conceptdienstregeling doet de 384 er ongeveer 35 minuten over van Beverwijk Station tot Amsterdam Sloterdijk. De Sprinter doet over 34 minuten over. Ik weet niet zeker of het stukje Velsen-Zuid - Beverwijk sneller kan, maar misschien zijn daar nog een paar minuten te winnen. Ik denk dat voor deze regio een potentie bestaan om sneller en frequenter naar Amsterdam te reizen. Die reizigers wil ik frequenter bedienen en de 384 doet dat. Omdat er echter ook een maximaal aantal DRU geboden mag worden, moet ik binnen de huidige DRU blijven. Ik had daarnaast nog het idee om de lijn om te draaien, dus de 383 sluit NIET aan op de trein maar de 384 doet dat. Dan kom ik echter in de avonduren niet meer uit en moet dan een kwartier gaan springen met de tijden.

Daarnaast geeft de provincie zelf aan dat er groei is van 21% op de lijnen ten zuiden van het kanaal en het noorden van het kanaal blijft enorm achter. Door deze 384 te realiseren, verwacht ik dat reizigers meer reismogelijkheren ontdekken naar Amsterdam (misschien enkele ritten door naar IBM vanaf Sloterdijk) en dat dus aantrekkelijker gaan vinden dan hun eigen auto.
Daan! schreef:
CamilleKreemers schreef: [*]Stadslijn 2 Haarlem Noord - Haarlem Spaarnwoude: geen wijzigingen
[*]Streeklijn 3 IJmuiden - Haarlem Schalkwijk: geen wijzigingen, behalve mogelijk 18m materieel inzet in de spitsuren.
Als 383 na Delftplein niet door Velserbroek richting Beverwijk gaat, zou ik lijn 2 de route van de 3 laten rijden door Velserbroek en laten eindigen op Velserbroekse, Santpoortse dreef of Vondellaan. De 3 kan de route van de 73 overnemen door Velserbroek en blijft doorrijden naar IJmuiden.
Ik heb een soortgelijk idee gehad van: Rnet blijft gaan via Velserbroek (in praktijk optimalisatie van haltes te Heemskerk/Beverwijk en voor de rest is het al een sneldienst. R-net wordt nu altijd de sneldienstversie van een busroute, dus de kleur van de bus geeft aan of iets IC is of niet. Dat maakt het netwerk ook herkenbaarder voor klanten en dus meer potentie op reizigersgroei.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: OV Haarlem IJmond

Bericht door renevisscher »

CamilleKreemers schreef: Momenteel rijdt de 73 al als sneldienst in Velserbroek en Haarlem. Ik zou in Beverwijk/Heemskerk voor een optimalisatie kijken omdat je soms wel heel krap op een trein zit. Daarnaast kun je niet de bus pakken om naar Alkmaar te gaan. Ik kan me echter indenken dat de bus naar Castricum daarvoor rijdt.
Voorheen reed de bus uit Alkmaar (lijn 167) inderdaad door naar Beverwijk ipv Castricum.
CamilleKreemers schreef:Aldus mijn conceptdienstregeling doet de 384 er ongeveer 35 minuten over van Beverwijk Station tot Amsterdam Sloterdijk. De Sprinter doet over 34 minuten over. Ik weet niet zeker of het stukje Velsen-Zuid - Beverwijk sneller kan, maar misschien zijn daar nog een paar minuten te winnen. Ik denk dat voor deze regio een potentie bestaan om sneller en frequenter naar Amsterdam te reizen. Die reizigers wil ik frequenter bedienen en de 384 doet dat. Omdat er echter ook een maximaal aantal DRU geboden mag worden, moet ik binnen de huidige DRU blijven. Ik had daarnaast nog het idee om de lijn om te draaien, dus de 383 sluit NIET aan op de trein maar de 384 doet dat. Dan kom ik echter in de avonduren niet meer uit en moet dan een kwartier gaan springen met de tijden.
Voor de reizigers lijkt het mij het meest aantrekkelijk om de 383/Trein en 384 in een kwartierdienst te plaatsen, op deze manier creëer je de meeste reisopties richting Amsterdam i.p.v. een 30/0 verhouding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten