Pagina 1 van 2

Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: do 05 sep 2019, 13:58
door Roeland
In Zwolle komen de meeste treinen aan rond .10/.40 en rond .40/.43. De meeste treinen vertrekken ook weer rond .17/.20 en .47/.50.
Momenteel gaat er maar 1 trein per richting tegelijk over de IJsselbrug tussen station Zwolle en Hattemerbroek (splitsing Veluwelijn en Hanzelijn).

Met een paar overloopwissels rond Hattemerbroek-aansluiting en een paar extra wissels direct ten westen van station Zwolle, zou de spoorbrug over de IJssel gelijktijdig worden gebruikt: rond .13/.43 beide sporen richting Zwolle, rond .17/.47 beide sporen vanuit Zwolle.
Ik vermoed dat hiermee de treinenloop rond Zwolle kan worden geoptimaliseerd. Dan kunnen de Hanzelijn-IC en de Veluwelijn-IC bijv. gelijktijdig aankomen en vertrekken op Zwolle.
En nog een voorbeeld: één van de redenen dat de IC Dordrecht - Lelystad niet kan worden doorgetrokken naar Zwolle (met stops op Dronten en Kampen-zuid) is, dat-ie dan tussen Zwolle en Hattemerbroek in het pad van de Veluwelijn-sprinter zou zitten. Met gelijktijdig binnenkomen en vertrekken zou deze IC naar Zwolle kunnen worden doorgetrokken (wat positief zou zijn voor reizigers op bijv. Dronten - Amsterdam Zuid, of Zwolle - Duivendrecht).

Zou het haalbaar en wenselijk zijn, om de sporen op de IJsselbrug bij Zwolle flexibel te gebruiken om gelijktijdig Veluwelijn- en Hanzelijntreinen te kunnen afhandelen?

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: do 05 sep 2019, 14:14
door Z2N
Volmondig, ja. De knoop in Zwolle kan er een stuk korter mee worden, Kampen Zuid en Dronten kunnen weer terug in de Zwolse knoop komen, en Harderwijk kan een IC-stop krijgen zonder extra reistijd voor doorgaande reizigers. Enige nadeel is dat voor de Kamperlijn de aansluiting op alle IC's van/naar de Randstad vervalt, mocht Zwolle Stadshagen opengaan met de dienstregeling zoals hij deze zomer getest is.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: do 12 sep 2019, 23:15
door cassie127
Enige optie die je nog kan onderzoeken is of de sprinter naar Kampen (mits verlenging) op spoor 4 kan keren. Dan zou je bijvoorbeeld de overstap naar Amersfoort kunnen behouden

(En mogelijk ook nog naar Groningen en Leeuwarden door kortere loopafstand)

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: do 12 sep 2019, 23:45
door Z2N
Dan vertrekken de IC's van spoor 3 en de Kampertrein van spoor 4 door elkaar heen, dat gaat hem niet worden.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: do 12 sep 2019, 23:50
door cassie127
Dat kan gewoon... Uit mijn hoofd is de plannorm tussen 2 treinen bij het overkruisen van een wissel in dezelfde richting 2 minuten

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 00:34
door Z2N
Dat gaat alleen niet meer als de Kampertrein ook om :17 gaat. :wink:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 00:43
door cassie127
Met een beetje puzzelen laat je dan de trein naar Lelystad om :15/:45 uit Zwolle vertrekken van spoor 3 (als je naar Lelystad wil uit Kampen kun je immers direct via Kampen Zuid), en laat je die naar Amersfoort om :16/:46 vertrekken van spoor 5 zodat je een redelijke overstaptijd krijgt. Kunnen de sprinters daarna beiden om :49 Vertrekken van spoor 1a/1b

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 00:50
door Z2N
Dan mag je dat eerst even in een dienstregeling uitwerken, want richting Randstad vertrekken gaat niet eerder dan :17, en de 5600 kan niet naar spoor 4.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 00:56
door cassie127
Aankomsten:
:10/:40 SPR uit Amersfoort spoor 1a
:10/:40 SPR uit Lelystad spoor 1b
:13/:43 IC uit Amersfoort spoor 6/7
:13/:43 IC uit Lelystad spoor 7/6
:13/:43 SPR uit Kampen spoor 4 (mits verlenging voor flirt6)

Vertrekken:
:15/:45 IC naar Lelystad spoor 3
:16/:46 IC naar Amersfoort spoor 5
:17/:47 SPR naar Kampen spoor 4
:19/:49 SPR naar Amersfoort spoor 1a
:19/:49 SPR naar Lelystad spoor 1b

Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 01:19
door Z2N
Dat is je minste zorg, de IC uit Groningen komt pas om :15/:45 aan, dus dat werkt ook niet lekker. Die stop van twee minuten wordt nu al regelmatig niet gehaald indien er gesplitst/gecombineerd moet worden, dus daaraan moet je ook niet willen rommelen. Bovendien maak de kamperlijn nu extra gevoelig voor vertraging, terwijl een loopbrug tussen spoor 12 en spoor 3/4/5 en 6/7 hetzelfde effect heeft.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 11:07
door Wubbo
cassie127 schreef:Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
2 minuten voor aankomst na vertrek in tegengestelde richting haal je eigenlijk nooit. Je komt zelden onder de 4 minuten uit.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 17:00
door Klaasje
Logisch ook: De buffer is 1 minuut en het is vrijwel onmogelijk een ontwerp te maken waarbij de technische tijd zonder hinder fors onder de drie minuten duikt.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:04
door ODRAIL
Men had gewoon een viersporige brug moeten aanleggen i.p.v. een tweesporige.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:16
door reisthijs
Waarom, als er maximaal twee sporen tegelijkertijd gebruikt worden?

Een viersporige brug heeft alleen nut als de knoop in Zwolle wordt afgeschaft.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:17
door JordiBrabant
Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:20
door ODRAIL
Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:58
door reisthijs
JordiBrabant schreef:Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.
Ik denk niet dat het veel uit zou maken, die treinen wil je toch ook een symmetrische dienstregeling geven, dan ontstaat er gewoon een tweede knoop. Dan zou je nog steeds genoeg kunnen hebben aan een tweesporige brug (mits beide sporen tegelijk in dezelfde richting gebruikt worden).

Met twee knopen ontstaat er ook een mogelijke oplossing voor de Kampertrein: die kan je in beide richtingen op een andere knoop laten aansluiten.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 12:15
door JordiBrabant
Een tweede knoop zou kunnen. Een idee uit de oude doos is ook mogelijk: extra treinen in de spitsrichting, zonder dat die aan een serie of symmetrie gebonden zijn, maar wel in een pad bovenop de huidige dienstregeling past met minimale uitbuigingen.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:08
door Roeland
KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:10
door Roeland
JordiBrabant schreef:Een tweede knoop zou kunnen.
Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:12
door Z2N
Roeland schreef:
KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?
Ik mis bovendien nog steeds de noodzaak in die zin. Je bouwt ideale infrastructuur op basis van de gewenste dienstregeling, niet door lukraak met projecten te gaan smijten. Als hetzelfde aanbod gecreëerd kan worden door de bouw van een paar wissels zodat de beide sporen over de IJssel makkelijk in beide richtingen gebruikt kunnen worden is dat goedkoper. Van het geld dat je bespaart kan je dan weer nuttigere dingen doen. :wink:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:13
door JordiBrabant
Dat het kan betekent niet dat ik er voorstander van ben. Extra spitsversterkers lijken mij voldoende.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:27
door Z2N
De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:49
door Yanaike
Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.
En de sprinters dan? Je zou er voor kunnen kiezen om op het ene kwartier aansluiting te geven op IC Groningen + SPR Leeuwarden en het andere kwartier op IC Leeuwarden + SPR Groningen.
Z2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.
Misschien dat je nog wat kunt met de combinatie van inhaling IC/SPR in Amersfoort, de 3e/4e IC extra laten stoppen op bijv. Nijkerk en Harderwijk en inzet van sneller optrekkend materieel voor de SPR's (SNG i.p.v. DDZ)? Anders moet je idd gaan kijken naar een inhaalspoor ergens op de Veluwelijn.

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 14:53
door reisthijs
Z2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan?
Met het geld dat bespaard wordt door geen tweede IJsselbrug te bouwen :wink:
Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Of er moeten meer treinen van Zwolle naar Deventer rijden.
Daarnaast valt ook de IC Zwolle-Enschede in de tweede knoop.