Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 1832
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Do 05 Sep 2019, 19:56

Naar aanleiding van de discussie hier: de metro van Rotterdam raakt vol. De afgelopen 20 jaar is er uitgebreid naar buiten het centrum, maar binnen het centrum is er niets bijgekomen en dat begin je te merken. Op de drukste trajecten (Oostplein - Blaak en Rijnhaven - Wilhelminaplein) zal binnen een aantal jaar extra capaciteit geboden moeten gaan worden. De RET heeft zelf al aangegeven de frequentie in het centrum naar 24 metro's per uur te willen verhogen, dus op beide kerntrajecten moeten er 6 metro's per uur bij.

Voor een frequentieverhoging is uiteraard nieuw materieel nodig, en dat is gelijk het grootste hoofdpijndossier. Het materieel dat de afgelopen 15 jaar is aangeschaft voor de RandstadRail, Hoekse Lijn en vervanging van de oude sneltrams is niet geoptimaliseerd voor maximale capaciteit. De lengte ging van 90 naar 85 meter en het aantal deuren per kant van 18 naar 14. Hierdoor passen er 9% minder reizigers in deze nieuwe metro's.

Ik heb dus maar mijn eigen metro in elkaar geknutselt:
Afbeelding
Met een lengte van 95 meter iets langer dan de perrons in Rotterdam-Oost, maar omdat de passagiersdeuren niet geheel vooraan zitten past het wel. Met 18 deuren per zijde zitten we weer op het oude niveau, wat niet alleen voor snel in- en uitstappen zorgt maar ook voor voldoende staanplaatsen. Ongeveer de helft van de zitplaatsen bestaat uit langsbanken, en de metro is geheel doorloopbaar voor betere spreiding. Dit alles levert bijna 20% meer capaciteit op ten opzichte van het materieel wat voor de Hoekse Lijn is aangeschaft, en 8% winst ten opzichte van de oudere generatie metro's (5300/5400 serie).

Qua inzet zou ik zeggen begin met lijn C, dat levert 8% extra capaciteit op voor de Beneluxlijn vanwege het grotere materieel. Het vrijgekomen materieel is dan voldoende voor de frequentieverhoging Capelsebrug - Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal - Slinge. In het eerste geval krijg je een losse lijn die net als de lijnen A, B en C 6x gaat rijden, in het tweede geval wordt de verhoging geïntegreerd in de bestaande lijnen D en E (beide 12x per uur, waarvan de helft van de ritten van E tot Pijnacker gaat).

Een tweede levering kan gebruikt worden om de spitslijn Capelsebrug - Schiedam Centrum met het nieuwe materieel te laten rijden, waardoor het vrijgekomen 5300/5400 materieel de treinen op lijn D kan verlengen tot vier rijtuigen. Zodra dit 5300/5400 materieel aan verganging toe is (2030-2035) is deze nieuwe metro ook als 125 meter variant te bouwen. Opnieuw iets langer dan de perrons van 120 meter, maar voor alle deuren langs het perron heb je slechts 117 meter nodig met dit ontwerp, dus past het nog prima.

Gebruikersavatar
Lincoln
Berichten: 393
Lid geworden op: Za 22 Jun 2019, 19:13

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Lincoln » Do 05 Sep 2019, 20:00

Mooi ontwerp :pos: Zou inderdaad wel eens de frequentie omhoog kunnen gooien met het 5300/5400 wat je vrijspeelt.

Ik zat gister in een 3tje 5300 normale omstandigheden en dat ding was bomvol. Er moet echt wat bij!
Reist met de metro in/rond Rotterdam

Ik ben ook op flickr te vinden! ItzLincoln

Karl
Berichten: 3902
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Karl » Do 05 Sep 2019, 21:01

Moet je niet juist met kortere metro’s nog vaker gaan rijden? 60x per uur met 30 meter ofzo?
Het is een spectrum.

JordiBrabant
Berichten: 181
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor JordiBrabant » Do 05 Sep 2019, 21:13

Even een vraag van iemand die de RET alleen van de zijlijn bekijkt; hoe zit het met de keersporen? Zijn er daar genoeg van, bieden ze capaciteit genoeg om per kerende metro een fatsoenlijke leertijd te kunnen wachten om verstoringen in de dienst op te vangen?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Z2N » Do 05 Sep 2019, 21:20

Karl schreef:Moet je niet juist met kortere metro’s nog vaker gaan rijden? 60x per uur met 30 meter ofzo?

Dat haal je niet op de infrastructuur. De Londense metro haalt (na heel veel investeringen) maximaal 40x per uur (1x per 90 seconden), in Parijs haalt metrolijn 14 een interval van 85 seconden (42 metro's per uur), maar daar houdt het wel op.
Journey of a night time

Flickr!

Bemined
Berichten: 1832
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Do 05 Sep 2019, 21:38

Natuurlijk kan 60x per uur een kort voertuig, dat heet een tram :P Maar als je de veiligheidssystemen van een metro gaat toepassen zal zoiets ten koste van de reistijd gaan omdat de voertuigen zo dicht op elkaar rijden dat ze elk station voorzichtig moeten naderen. Maar wat schiet je er mee op? Met 60 metro's van 30 meter zit je binnen 5 jaar opnieuw op de maximale capaciteit. Nee, ik zou gewoon van lange metro's uitgaan. De huidige techniek staat 24 metro's per uur toe, dus voor de korte termijn (zeg maar tot 2035) is dat je limiet. Op de langere termijn wil men over op automatische metro's die een hogere interval toestaan, dus metro's die nu aangeschaft worden zul je wel voor moeten bereiden op die techniek, maar zullen de eerste 10 jaar nog op de traditionele manier rijden met de beperkingen van de huidige beveiliging. Over 15 jaar gaan deze voertuigen over op automatisch rijden en kan de frequentie verder stijgen naar eerst 30 en later 36 metro's per uur.

Gebruikersavatar
Lincoln
Berichten: 393
Lid geworden op: Za 22 Jun 2019, 19:13

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Lincoln » Do 05 Sep 2019, 21:39

JordiBrabant schreef:Even een vraag van iemand die de RET alleen van de zijlijn bekijkt; hoe zit het met de keersporen? Zijn er daar genoeg van, bieden ze capaciteit genoeg om per kerende metro een fatsoenlijke leertijd te kunnen wachten om verstoringen in de dienst op te vangen?



Die zijn er nauwelijks. Ze keren in stations. Alleen Slinge, De Akkers en Kralingse Zoom en ergens op Randstad Rail is een keerspoor
Reist met de metro in/rond Rotterdam

Ik ben ook op flickr te vinden! ItzLincoln

Bemined
Berichten: 1832
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Do 05 Sep 2019, 21:53

Je vergeet Hoogvliet, Tussenwater, Schiedam Centrum, Blaak en Capelsebrug, daar liggen ook keersporen. Je kan dus mooi een extra lijn Capelsebrug keerspoor - Schiedam Centrum keerspoor inleggen in de spits, want beide keersporen zijn dan ongebruikt (Schiedam Centrum wordt alleen overdag gebruikt door lijn A, Capelsebrug alleen voor inrukkers naar de remise na afloop van de spits).

Ik zou dus zeggen voor de eerste uitbreiding:
6x Binnenhof - Vlaardingen West
3x Nesselande - Steendijkpolder
3x Nesselande - Hoek van Holland
6x De Terp - De Akkers
6x Capelsebrug keerspoor - Schiedam Centrum keerspoor
12x De Akkers - Rotterdam Centraal
6x Slinge - Den Haag Centraal
6x Slinge - Pijnacker keerspoor
Dit levert 24 metro's per uur op in het centrum, en 12 metro's per uur op de drukste net-niet-centrum lijnen (Graskruid - Capelsebrug, Pijnacker - Rotterdam Centraal, Vlaardingen - Schiedam Centrum en De Akkers - Slinge).

CB-e-bike-ov
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 27 Jul 2019, 23:56

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor CB-e-bike-ov » Za 07 Sep 2019, 19:17

Qua nieuw te bestellen materieel: qua lengte dezelfde lengte als de 5300/5400 series, maar dan met een dubbele cabine en als sneltram variant zodat ze inzetbaar zijn om het gehele net en tevens op de rustige stukken ook als enkeltjes ingezet kunnen worden.

Verder denk ik dat je er met alleen uitbreiding van de metro alleen niet mee komt. Behalve dat er een 2e noord/zuid verbinding nodig is, zou ik om de lijnen c/d naar de Akkers verder te ontlasten in gaan zetten op vervoer over het water.

Met een beetje fantasie zou je kunnen denken aan een Fast-ferry verbinding tussen Rotterdam centrum > Rdam west > Schiedam > Pernis > Hoogvliet > Spijkenisse. En een lijntje Spijkenisse >Hoogvliet > Botlek > Rozenburg > Europoort > Maasvlakte 1 en 2
Een simpel buslijntje en dat kan een geautomatiseerd autonoom busje zijn van het centrum van de woonkernen Hoogvliet, Spijkenisse enzo naar de aanlegsteigers (immers de metrostations liggen ook niet direct in de centra) en je bent er

Als schepen denk ik aan een systeem van een normaal formaat fastferry waarvan een boot bijvoorbeeld de mensen uit Hoogvliet oppikt en de andere boot de mensen uit Spijkenisse, op de rivier sluiten die schepen op elkaar aan en gaan dan als een soort geledeschip zo naar Rotterdam.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5493
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor trolly » Za 07 Sep 2019, 19:26

En iets met hyperloop, wellicht?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3677
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Durashift » Za 07 Sep 2019, 19:56

Zal er niet ergens een regel zijn dat een metrobestuurder vanaf het perron (bij een calamiteit) de voor/achterzijde van zijn voertuig moet kunnen zien/inspecteren?
Zodoende dat dus de kop en kont van de metro binnen de perronlengte moet passen.

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Berichtdoor Alargule » Zo 08 Sep 2019, 22:13

trolly schreef:En iets met hyperloop, wellicht?


Zweeftrein *O*
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast