Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door samsam538 »

Dit vond ik op NOS, een kaart van RET met hun toekomstvisie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Daniel »

Hmm, mixbedrijf van metro en trein? Op zich biedt die lijn H bijvoorbeeld nuttige nieuwe directe relaties, maar echt veel plek om sporen uit te breiden is er vanaf Zwijndrecht richting Dordrecht Stadspolders/Sterrenburg niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Klaasje »

Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Cas »

Volgens mij eerder een uitwerking van hun idee om de Oude Lijn te verRandstadRailen, dus compleet met (eventueel treinachtige) metro's. Hoe ze het door willen trekken naar Stadspolders weet ik niet genoeg over de sporen om te zeggen of dit nu kan.
Kan die metro niet gelijk doorgetrokken worden naar Gorinchem? Dan kan Gorinchem-Geldermalsen wel door naar Utrecht ofzo, en ben je gelijk van het capaciteitsgebrek op Dordt-Gorinchem af.

Overigens zie ik hier wel een stuk meer extra stations dan meestal genoemd: in de eerdere discussies over de Oude Lijn naar de RET ging het eigenlijk alleen om Schiedam Kethel, niks over Spangen/Blijdorp en de stations in de Drechtsteden.
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dit gaat niet over korte termijn capaciteitsuitbreiding maar over lange termijn nieuwe metrolijnen (al dan niet gecreëerd uit bestaande spoorlijnen), daar hebben we hier al een onderwerp over: viewtopic.php?f=57&t=11171
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
Tot Dordrecht kan dat, maar naar Stadspolders en Sterrenburg liggen maar twee sporen. En zeker naar Stadspolders laat het baanvak zich niet zo eenvoudig verder uitbreiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door SuperGhost »

Wat is de meerwaarde van de huidige sprinter Den Haag C - Dordrecht 1-op-1 vervangen door metro's? Dan kun je beter gewoon de sprinter behouden met de extra haltes.

Als je het al gaat vermetroën, dan zie ik eigenlijk alleen meerwaarde aan een metro vanaf Den Haag C die bij Schiedam Centrum het bestaande metrotraject op rijdt naar de binnenstad. Op die manier krijg je dan immers een rechtstreekse verbinding naar de binnenstad waar de meesten moeten zijn. Mensen vanaf de sprinterstations (Moerwijk, Rijkswijk, Delft Zuid) ri. Utrecht kunnen prima via Den Haag C (vanaf Delft ook met de snelbus via Zoetermeer) en ri. Dordrecht stappen ze dan over op Schiedam Centrum en/of Rotterdam Blaak, al zullen dat, relatief gezien, geen enorm grote groepen zijn lijkt me, want die reizigers zullen vooral in Den Haag en Rotterdam moeten zijn, waardoor er dus meer op vooruit gaan.

Het sprinterdeel op Rotterdam Centraal - Dordrecht kun je dan wellicht juist vastmaken aan de intercity's naar Utrecht Centraal, zodat Rotterdam Zuid en Dordrecht een rechtstreekse verbinding met het midden van het land krijgen en dus beter bereikbaar worden. Hier 2 sporen ombouwen tot metrosporen lijkt me sowieso ook lastig i.v.m. al het goederenverkeer. Als je dan 2 sporen weghaalt voor een metro, dan moeten al die cargo's én de 11 reizigerstreinen per uur (4x IC Den Haag-Eindhoven, 4x IC Leiden-Dordrecht, 2x ICD Amsterdam-Breda, 1x Thalys/Eurostar/Benelux) allen over 2 sporen. Dat lijkt me lastig plannen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Volgens de RET zijn treinen duur en metro's goedkoop. Ik vraag me dan af wat er bij ons zoveel anders is dan in bijvoorbeeld Londen. Daar wordt namelijk massaal geïnvesteerd in metro-achtige treinverbindingen en is zelfs een aantal jaren terug een metrolijn omgebouwd tot trein (en is de treindienst daarmee verlengd via de bestaande treinsporen). En de meeste S-Bahnen in Duitsland zie ik ook eerder als trein dan als metro qua materieel en infrastructuur.

Nee, ik zou nu vooral inzetten op meer capaciteit creëren met de bestaande infrastructuur. Ik zat vanochtend in de Hoekse Lijn en op de eerste dag waren er al staanplaatsen vanaf Maassluis tegen het einde van de ochtendspits. Dus ik vermoed dat op termijn er ook wel 8x per uur een metro nodig zal zijn naar Maassluis. Dus op korte termijn het centrum naar 24x per uur, op de iets langere termijn ook de takken buiten het centrum elk naar 8x per uur. En bereid dit alles voor om er uiteindelijk 32x per uur te van maken in het centrum (oftewel metro's geschikt voor automatisch rijden kopen). Voor de trein had ProRail al een voorstel om zowel sprinter als intercity 8x per uur te laten rijden op Den Haag - Rotterdam, ik zou zeggen steun dit plan en ga lobbyen voor de extra stations. En uiteraard inzetten op de extra metrolijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein om het centrum te ontlasten.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Gideon »

Zelf zie ik de nut van lijn G en H niet zo, sinds een sprinter al veel kan.
Je kan toch ook een mooie interval met IC en Sprinter maken op de houdige manier?
Verder waarom 2 metrolijnen, kan het niet alleen lijn H zijn?

Verder ziet metrolijn F er wel mooi uit, misschien kijken als lijn F naar airport kan gaan?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door SuperGhost »

Gideon schreef:Verder waarom 2 metrolijnen, kan het niet alleen lijn H zijn?
Ik gok vanwege uniformiteit, aangezien bij D en E ook zo'n onderscheid is gemaakt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Statler Rail »

Het lijkt mij op zich geen slecht idee om Sprinters in de regio Rotterdam-Den Haag door IenW samen met MRDH aan te besteden. Dit biedt een kans om de Sprinters ook meer te integreren in het stedelijke en regionale OV. Bijvoorbeeld door naast de nationale treinvervoersbewijzen ook doorgaande vervoersbewijzen en abonnementen met de RET, HTM en regionale busvervoerders op de Sprinters te accepteren. Nu zijn Sprinters en regionaal/stedelijk openbaar vervoer twee gescheiden werelden, volstrekt van elkaar gescheiden. Dat zorgt er vooral voor dat een gecombineerde reis met bus/tram/metro en Sprinter veel duurder is dan wanneer het in één tariefssysteem geïntegreerd zou zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Jef400 »

Dat hoeft dus niet door aanbesteding gedaan te worden, daar zijn verregaande afspraken al voldoende in..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Willem »

Een metro over de Oude Lijn zorgt niet voor meer capacitieit op de "echte" metro. Daarvoor is toch een extra buis nodig.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
Klaasje schreef:Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
Tot Dordrecht kan dat, maar naar Stadspolders en Sterrenburg liggen maar twee sporen. En zeker naar Stadspolders laat het baanvak zich niet zo eenvoudig verder uitbreiden.
Naar Stadspolders moet minimaal een 15 minutendienst probleemloos tussen de MLL treinen kunnen rijden. Samen met een 15 minutendienst naar Sterrenburg heb je dan een 7,5 minutendienst op de rest van de lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Daniel »

Dat lukt natuurlijk alleen bij een daadwerkelijk gemengd bedrijf: anders kom je sporen om te keren tekort op Stadspolders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Dat lukt natuurlijk alleen bij een daadwerkelijk gemengd bedrijf: anders kom je sporen om te keren tekort op Stadspolders.
Hoezo?

Tussen de MLL kruising ieder kwartier kan je toch prima een metro keren op Stadspolders. Het enige wat ontbreekt is een overloopwissel aan westkant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Suus »

Hoewel het idee van een RET-metrolijn van Den Haag naar Dordrecht mij heel erg aan staat (NS vertoont een behoorlijke desinteresse in de sprinterdienst), krijgen we niet problemen met andere vervoerders als we de hele boel onderhands aan de RET gunnen? Dordrecht is niet bepaald de thuismarkt van de RET...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Tussen de MLL kruising ieder kwartier kan je toch prima een metro keren op Stadspolders. Het enige wat ontbreekt is een overloopwissel aan westkant.
Ja dat kan, maar dus alleen als je daadwerkelijk een gemengd bedrijf gaat rijden en da's wat anders als twee sporen van de vier tussen Dordrecht en Rotterdam vermetro'en. En zolang de metro's van de RET geen 1500 V lusten wordt zo'n gemengd bedrijf wel wat lastig, net als de verschillende beveiligingssystemen het lastig maken.

Op zich zou het geen probleem opleveren om één spoor tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders om te bouwen naar metro, maar dan heb je dus wel een extra perron nodig om het metrospoor gescheiden te houden van de treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Hoewel het idee van een RET-metrolijn van Den Haag naar Dordrecht mij heel erg aan staat (NS vertoont een behoorlijke desinteresse in de sprinterdienst),
Ik mis nog steeds waarom het een metro zou moeten zijn? Waarom zou de RET niet met sprinters kunnen rijden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

In principe maakt het niks uit of het trein of metro is. Wanneer er geen overwegen meer zijn dan is het een metro.
Dat de huidige stellen geen 1500 volt lusten maakt niks uit. Er zou dan toch nieuwe stellen moeten komen.
Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ik zie meer in dat de ic naar Dordrecht doorrijdt naar Gorinchem. In de huidige tijd met computers en ingewikkelde berekeningen moet het toch mogelijk zijn om daar een verdeelsleutel te krijgen in de inkomsten en uitgaven tussen ns en de particuliere vervoerder op die lijn. Dan heb je echt een meerwaarde en is dat domme overstappen in Dordrecht verleden tijd. Heel vroeger reden in de ochtend spitstreinen van Gorinchem door naar Rotterdam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Daniel »

Niet van Gorinchem, maar van Leerdam zelfs. Waren wel dure treintjes want die kwamen leeg uit Utrecht, maar qua verbinding heeft het wel meerwaarde gezien er nogal wat reizigers vanaf de MerwedeLingelijn naar Rotterdam doorreizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door nvdw »

reisthijs schreef:Ik mis nog steeds waarom het een metro zou moeten zijn? Waarom zou de RET niet met sprinters kunnen rijden?
Natuurlijk kan RET ook een trein laten rijden, zeker als er geen technische integratie met het huidige metronetwerk hoeft te zijn.

Daar gaat het ook niet om. Wat RET wil is een uitbreiding van zijn concessiegebied, maar dat kan niet door zelf in te schrijven omdat het huidige werkgebied onderhands is gegund.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Jultar »

ZO6176 schreef: Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Meer past gewoon niet op het huidige spoor. Je moet dan eerst Delft - Schiedam verdubbelen en er eindelijk een modern beveiligingssysteem neerleggen of seinverdichting toepassen, zodat de treinen dichter op elkaar kunnen rijden.
Ook kunnen er momenteel niet meer/langere treinen rijden omdat de bovenleiding het op punten niet aan kan (spanning zakt te veel in bij meer/langere treinen).
En of je dan NS, RET of welke andere vervoerder laat rijden maakt dan niet uit, die lopen allemaal tegen dezelfde beperkingen aan.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door MLouter »

ZO6176 schreef: Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ik zie meer in dat de ic naar Dordrecht doorrijdt naar Gorinchem. In de huidige tijd met computers en ingewikkelde berekeningen moet het toch mogelijk zijn om daar een verdeelsleutel te krijgen in de inkomsten en uitgaven tussen ns en de particuliere vervoerder op die lijn. Dan heb je echt een meerwaarde en is dat domme overstappen in Dordrecht verleden tijd. Heel vroeger reden in de ochtend spitstreinen van Gorinchem door naar Rotterdam.
Capaciteitsprobleem rondom Delft. Idee is zes-acht sprinters zodra Delft Campus/Zuid en de tweede tunnelbuis in gebruik zijn.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door samsam538 »

Een grafisch ontwerper heeft wat ideeën voor het Rotterdamse metronetwerk van 2050.
http://www.3develop.nl/blog/rotterdamse ... nu-straks/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten