Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Jef400 » vr 01 mei 2020, 15:42

Zodat je net zoals in het Rhein-Ruhrgebiet een soort doorgaand (Snel-)tramnet krijgt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Roeland

Berichtdoor Roeland » vr 01 mei 2020, 16:53

Vinny schreef:Ik zou hem alleen niet doortrekken naar Loenersloot maar naar Breukelen of zelfs Utrecht. De laatste bestemmingen generen wat meer vervoerswaarde. In Loenersloot woont vrijwel niemand, en is de enige functie dat je kan overstappen op een trein.

Dan denk ik dat het goedkoper en effectiever is, om een treinverbinding (van een sprinter die nu toch al tot Breukelen rijdt) af te laten takken naar Mijdrecht, dan om parallel aan een 4-sporige spoorlijn ook nog eens een tramlijn aan te leggen.
Misschien nog beter was geweest, als ze dit 15 jaar geleden hadden bedacht, en dan Utrecht - Breukelen hadden aangelegd als 2x IC-spoor (zonder haltes) en 2x tramlijn (met een paar haltes extra).

Overigens lijkt het in Nederland in de praktijk vrijwel onmogelijk te zijn, om een tramlijn over een provinciegrens aan te leggen :oops:

Vinny

Berichtdoor Vinny » vr 01 mei 2020, 21:11

Voor de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen had een tweede leven als voorstedelijk railnetwerk wel voor de hand gelegen, maar ze zijn nogal goed in het opruimen van verouderde infrastructuur in Nederland. Ik denk zelf dat een exploitatie als doorgaande tramverbinding nog wel eens lastig kan uitpakken. Overigens is dat ook wel de reden geweest om vol in te zetten op de bus: rondom Uithoorn is wel een aardig busbanennetwerk ontstaan.

Ik vind overigens wel dat een regionale tram het beste tot zijn recht komt als het voertuig ook gewoon zowel het centrum van Utrecht als van Amsterdam kan binnendringen, maar dat willen de vervoerders en de opdrachtgevers zo min mogelijk laten gebeuren. En je hebt ook wel te maken met het levende idee dat de groene gebieden tussen Amsterdam en Utrecht zoveel mogelijk groen moeten blijven en dat er niet hele grote nieuwbouwwijken meer gebouwd moeten gaan worden. Dat is voor een eventuele tramlijn eigenlijk wel noodzakelijk.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Terug naar “Ideeën OVer OV”