Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Daniel »

Hoe wil je de busdienst daar verbeteren dan? Een veel snellere route dan die van lijn 55 naar Utrecht is er niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door visgraat »

Ronaldussen schreef:
ZO6176 schreef:Het idee vind ik goed maar laat de infrastructuur van Deventer nog een kerende trein toe?
Infrastructuur kun je aanpassen.
Kan je niet op spoor 3a keren? De sprinter naar Almelo/Enschede kan naar spoor 3b.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door MLouter »

Het oude zakperron weer opgraven!
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 27 nov 2019, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Is het grotere probleem niet waar je die sprinter in Zwolle moet laten?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Klaasje »

Gewoon buiten de knoop leggen: alleen maar verliezers!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Ik zou zeggen: tijd om Zwolle te ontknopen. Als er op korte termijn in alle richtingen minimaal vier treinen per uur gaan vertrekken dan is een volledige knoop natuurlijk ook niet meer nodig. Dan is het wel belangrijker dat er in een goede candans wordt gereden; dus elk half uur een intercity. De wachttijden nemen natuurlijk wel toe, maar het is dan niet zo dat je 59 minuten overstaptijd hebt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Milco »

Over knoop Zwolle gesproken, ik vind het wel jammer dat er nét geen aansluiting bestaat tussen de [serie=Sprinter|2019|Groningen - Zwolle8100[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]. Geen idee of dit qua tijden überhaupt zou passen met een cross-platformoverstap, maar goed...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Zou koppeling wellicht een optie kunnen zijn, dus een sprinter Groningen - Amsterdam Centraal?
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Dan krijgt Hoogeveen weer een directe verbinding met de Amsterdamse regio :D
Laatst gewijzigd door Ardan op do 28 nov 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Klaasje »

Met onderweg minimaal één inhaling. Dat zou een topproduct zijn!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Ze kunnen dan in Lelystad op hetzelfde eilandperron overstappen i.p.v. in Zwolle middels trappen. Is ook al meer comfort natuurlijk :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Gewoon de zonetrein weer tot leven roepen: een IC die van Groningen tot Lelystad op alle tussengelegen stations stopt en daarna alleen te Almere Buiten, Almere Centrum en Amsterdam Centraal :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Gewoon de verbinding Maastricht - Groningen weer in ere herstellen. En dan op knooppuntstations en/of de huidige (intercity)stations stoppen.
De trein zal dan vertrekken vanaf station Maastricht en daarna de volgende stations aan doen: Sittard, Roermond, Venlo, Blerick, Venray, Boxmeer,
Nijmegen Heyendaal, Nijmegen Centraal, Arnnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Assen, Groningen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

lijntaxi schreef:Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Maar hoe dan ook: ze doen het. Wie denk je dat er allemaal in een doorgaande trein Maastricht-Groningen zullen zitten? En wanneer zou die trein ooit gereden hebben?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

In de jaren 90 reden dat soort treinen (inclusief exoten als Zwolle - Horst-Sevenum enzo). Was vooral omdat ze anders in Utrecht ernstig in de weg stonden, dus dan maar aan elkaar knopen.

Maar ook Maastricht - Amsterdam als rechtstreekse verbinding wordt niet door honderden mensen per dag gebruikt. Het meeste dat in Maastricht instapt is in Eindhoven weer weg, maar ondertussen zijn er dan wel weer mensen ingestapt die naar Utrecht willen, en zo liggen die vervoersstromen mooi over elkaar heen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Nee, oké, vooruit — maar lijntaxi wil een trein die zelfs niet in de buurt van Utrecht komt. Van zo'n verbinding kan ik me de gloriedagen echt niet herinneren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door diederickx »

Ik herinner me een Valkenburg-expres via de IJssellijn en de Maaslijn.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door en-es »

Volgens mij heeft vroeger een spits-intercity Groningen-Maastricht gereden die ook in Harderwijk stopte. En die Valkenburg Expressen waren inderdaad legendarisch. Heb ooit in zo'n trein gereden van Utrecht naar Maastricht in een vierdelige plan V. En je had inderdaad een Valkenburg Express die over de IJssellijn en de Maaslijn reed.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Net zoals je toentertijd in de zomervakantie internationale treinen naar Alkmaar had.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Post »

en-es schreef:een vierdelige plan V.
Is dat nieuw? Heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Oplossingsrichtingen:
  1. Eén plan T, of
  2. Twee plan V's
en-es schreef:Volgens mij heeft vroeger een spits-intercity Groningen-Maastricht gereden die ook in Harderwijk stopte. En die Valkenburg Expressen waren inderdaad legendarisch. Heb ooit in zo'n trein gereden van Utrecht naar Maastricht in een vierdelige plan V. En je had inderdaad een Valkenburg Express die over de IJssellijn en de Maaslijn reed.
Die laatste trein kwam volgens Wikipedia uit Zwolle. En als er al ooit een trein Groningen-Maastricht gereden heeft die in Harderwijk stopte, dan lijkt het me sterk dat die dan Utrecht over zou slaan. Hard bewijs voor een reguliere trein Groningen-Maastricht over Maas- en IJssellijn mis ik nog.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door en-es »

Moet plan T zijn, klopt. Vierdelig met buffet die niet bediend werd. Ik dacht toch dat er ooit een rechtstreekse spits IC Maastricht-Groningen heeft gereden via Zwolle-Utrecht maar zoals gezegd weet ik het niet zeker. En wat die Valkenburg Express over de IJssellijn en Maaslijn betreft dat was een trein Zwolle-Valkenburg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Zo'n IC via Utrecht lijkt me niet onbestaanbaar. Het ging mij (of eigenlijk lijntaxi) om een directe trein Groningen-Maastricht over de IJssellijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Een IC Groningen - Maastricht lijkt me wat onlogisch i.v.m. het kopmaken in Zwolle en omdat er meer reizigers over Zwolle heen reizen op Groningen<->Utrecht/Amsterdam dan Groningen<->Deventer/Arnhem. Ik ben voor het vastmaken van de sprinter uit Leeuwarden en Groningen op sneltreinen naar Utrecht en Amsterdam (en dan halve knopen tussen IC en S in Zwolle), maar ri. Arnhem zie ik minder heil in.

Maar lijnvoering is volgens mij een ander topic, dit is alleen nieuwe stations.

Maar laat ik ook 2 'nieuwe' stations voorstellen die bestaande stations kunnen vervangen (verplaatste stations dus):
Arnhem Presikhaaf
Ter hoogte van het Lange Water (direct naast de HAN-campus) ter vervanging van het oude. Dit station kan dan 1 eilandperron en 1 zijperron krijgen, waarbij het middelste spoor als keerspoor kan dienen voor een trein die anders op Arnhem Centraal moet keren. Dit kan dan ook de spitsdrukte verlichten.
Lochem
Ter hoogte van de N332, zodat buslijn 56 overstap kan bieden op de trein en Laren en Barchem-Borculo verbinding met dit station krijgen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door umbusko »

lijntaxi schreef:Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Gewoon de verbinding Maastricht - Groningen weer in ere herstellen. En dan op knooppuntstations en/of de huidige (intercity)stations stoppen.
De trein zal dan vertrekken vanaf station Maastricht en daarna de volgende stations aan doen: Sittard, Roermond, Venlo, Blerick, Venray, Boxmeer,
Nijmegen Heyendaal, Nijmegen Centraal, Arnnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Assen, Groningen.
lijntaxi schreef:Blerick
:')
lijntaxi schreef:Hoogeveen
:') :')

Ik zie best wel heil in een snelle verbinding die niet door Utrecht komt; ook op zo'n verbinding kun je best meerdere vervoersstromen bedienen. Een IC Maastricht-Nijmegen is meer dan welkom in ieder geval. :Y Qua lijnvoering zou ik in ieder geval kijken naar: waar reizen veel mensen met de stoptrein van begin- tot eindpunt? Op dergelijke verbindingen kunnen snellere treinen gewenst zijn. Roermond-Nijmegen is daar zeker één van. (Maar dat moet je per geval bekijken: Kampen-Zwolle lijkt me er bijvoorbeeld niet één van. :wink: )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten