Pagina 11 van 11

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 14:01
door PHS
Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders. Voor de provincie kan het gunstig zijn om mee te betalen omdat dan de vermoedelijk onrendabele lijn 81 kan worden opgeheven of vervangen door een buurtbus.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 14:27
door Z2N
reisthijs schreef:De kans dat NS daar zou willen stoppen is klein: men wil op minstens 1000 nieuwe dagelijkse reizigers kunnen rekenen, voordat NS een nieuw station in overweging neemt.

Er komt binnenkort een nieuwe HRN-concessie aan, daar zou je afspraken in kunnen maken over het aanpassen van zulke regels. (A)

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 15:13
door SuperGhost
PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders. Voor de provincie kan het gunstig zijn om mee te betalen omdat dan de vermoedelijk onrendabele lijn 81 kan worden opgeheven of vervangen door een buurtbus.
Die 'fietsafstand' is veel te ver om als alternatief voor een bus gezien te worden. Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest.
Daarnaast vergis je je nog ergens anders in: het is een 'fietsafstand' om op een sprinter naar Arnhem te kunnen stappen, terwijl je met de bus op de intercity kan overstappen. Dus je vraagt mensen dan om meer moeite te nemen (wat voor ouderen en mindervaliden niet te doen is) om vervolgens ook nog langzamer af te zijn. Wie gaat daar nu mee akkoord?

Daarnaast levert dit in zowel Zutphen (geen ruimte om die sprinter door te trekken) als Deventer (geen perron vrij om zo'n sprinter te laten keren) ook nog eens problemen op.

Ik zag hier iemand roepen dat je hem dan direct kunt doortrekken naar Apeldoorn, maar dat levert volgens mij weer andere problemen op: je krijgt dan waarschijnlijk overkruisconflicten met de intercity uit Zwolle (ri. Apeldoorn) en met de kerende intercity naar Amsterdam/Den Haag (ri. Wijchen).

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 16:45
door Ardan
Gorssel is een rijkeluisdorp waar iedereen zeker twee dikke BMW's voor de deur heeft staan. Over het algemeen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 16:47
door Suus
Zit in Gorssel niet een groot museum tegenwoordig?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 17:02
door diederickx
Middelgroot zou ik het noemen. Zeven zalen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 18:17
door reisthijs
Is dat groot genoeg om te verwachten dat bezoekers daar in groten getale met de OV-fiets vanaf Eefde naar toe willen fietsen?

PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders.
Nee, dat is al in de berekening meegenomen. Dan kom je op de hogere inschatting uit.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 19:08
door Klaasje
Nou moet ik ook zeggen dat als ik zonder auto vanuit Utrecht of Amsterdam naar Gorssel zou gaan ik een OV-fiets in Deventer zou meenemen. Zo gek ver is het nou ook weer niet. Die bus rijdt gegarandeerd niet op het moment dat die handig is 's avonds als je teruggaat. Ik denk dat Reisthijs gelijk heeft dat we met een kanon op een mug aan het schieten zijn.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 19:56
door PHS
reisthijs schreef:
PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders.
Nee, dat is al in de berekening meegenomen. Dan kom je op de hogere inschatting uit.


Weet je dat zeker? Want Eefde telt 4.400 inwoners, Gorssel nog eens 4.000, dus dan zou 10% 840 reizigers en 20% 1680 reizigers betekenen. Nog steeds niet heel erg veel, maar in mijn ogen voldoende om een station te rechtvaardigen, zeker als je dan een dure, onrendabele lijndienst kan vervangen door een door vrijwilligers gereden buurtbus.

Over het algemeen maakt zo'n 10 tot (als het station heel populair is) 20 procent van de inwoners gebruik van een station, voor Eefde zouden er dat ongeveer 400 tot 800 zijn.


SuperGhost schreef:Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest


Stond die niet op de nominatie om te worden geschrapt bij de concessie IJssel-Vecht? Er zijn nog maar héél weinig buslijnen in Nederland die parallel aan het spoor lopen, en dat heeft een reden. Wil niet zeggen dat een parallelle buslijn niet zinvol kan zijn, maar je kunt de dure, schaarse DRU's vaak beter elders besteden.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 30 jul 2020, 22:57
door Western Soldier
Maar als die bus helemaal niet meer rijdt, hoe moeten die mensen zich dan verplaatsen?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 31 jul 2020, 12:49
door PHS
Wat ik zei, je vervangt de 81 door een buurtbus.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 31 jul 2020, 13:16
door Western Soldier
Ja, maar je zegt dat op dit moment die lijn op de lijst staat om geschrapt te worden sowieso al, daar reageer ik op. Of jouw idee van een buurtbus wordt uitgevoerd waag ik dan te betwijfelen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 31 jul 2020, 13:32
door PHS
De 81 zal niet zo snel worden geschrapt, de 161 wel. Bij de 161 zijn de stations Olst en Wijhe voor de meeste reizigers een alternatief; ik zie voor die lijn ook geen buurtbus komen. Dat zou wel een optie zijn voor Gorssel bij de opening van een station in Eefde.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 31 jul 2020, 14:59
door reisthijs
PHS schreef:Weet je dat zeker? Want Eefde telt 4.400 inwoners, Gorssel nog eens 4.000, dus dan zou 10% 840 reizigers en 20% 1680 reizigers betekenen.
Zo bedoelde ik het dus niet. Ik had het alleen over Eefde, jij telt daar nu zomaar nog 20% van Gorssel bij op. Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van Gorssel zo massaal van dit station gebruik zouden maken (tenzij de IC er zou stoppen). Je moet er toch met fiets/auto/bus naartoe, dan kan je ook doorrijden naar Zutphen of Deventer om daar op de IC te stappen.

Het zijn ook maar vuistregels, gebaseerd op de praktijk bij bestaande stations:
Als het nieuwe station alleen Eefde zou bedienen, kan je 10% van het inwonertal van Eefde verwachten. Trekt het station bijzonder veel reizigers, kom je misschien uit op het dubbele. Dus 880 reizigers, 20% van het inwonertal van Eefde.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 31 jul 2020, 15:20
door SuperGhost
PHS schreef:
SuperGhost schreef:Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest


Stond die niet op de nominatie om te worden geschrapt bij de concessie IJssel-Vecht? Er zijn nog maar héél weinig buslijnen in Nederland die parallel aan het spoor lopen, en dat heeft een reden. Wil niet zeggen dat een parallelle buslijn niet zinvol kan zijn, maar je kunt de dure, schaarse DRU's vaak beter elders besteden.
Nee, de plannen voor die lijn waren alleen om het eindpunt in Zwolle te verleggen van het station naar het ziekenhuis.