OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor bys1 » do 12 dec 2019, 21:55

Omdat de reizigersaantallen er extreem laag zijn en omdat het gewoon nutteloze stations zijn; dat laatste geldt dan vooral voor de stations Hindeloopen en Koudum-Molkwerum, die midden in een weiland liggen. Station Hindeloopen ligt twee kilometer van de stad af... daarom denk ik dat het beter is om die stations gewoon te sluiten (wat voor een lagere reistijd zorgt van/naar Stavoren en daarnaast kan zorgen voor fatsoenlijke aansluitingen in Leeuwarden) en in plaats daarvan busverbindingen te bieden met aansluitingen in Workum, die door de stad/dorpen heen rijden en daarmee voor een betere ontsluiting zorgen.
Als het in de praktijk mogelijk is kun je er zeker voor kiezen om stations op aanvraag te bedienen. Vooral voor station IJlst lijkt me dat een goede oplossing; dan kun je IJlst ook 2x/uur bedienen.

Ik was overigens wel verbaasd dat de reizigersaantallen in IJlst zó laag waren, maar ik denk dat dit deels te verklaren is doordat een deel van de reizigers per fiets/auto naar Sneek gaat en daar op een hoger frequente trein stapt (ik vermoed iig dat mensen dit doen).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

SuperGhost
Berichten: 3360
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor SuperGhost » vr 13 dec 2019, 19:37

umbusko schreef:Waarom moeten IJlst, Hindeloopen en Koudum-Molwerum in jouw plan gesloten worden? Zouden er geen haltes op aanvraag van gemaakt kunnen worden?
En wat heb je daaraan? De lijn is enkelsporig, dus dan moet je die stations gewoon in de reistijd inplannen of anders loopt de gehele dienstregeling in de soep. En als je die stations dan niet hoeft aan te doen, dan sta je bij de volgende kruisingsmogelijkheid gewoon weer extra lang stil. Je komt dus helemaal niets eerder aan in Leeuwarden. Nogal nutteloos, vergt een investering en die stationnetjes worden dan alleen maar onaantrekkelijker, omdat je dan nog eerder op het station moet zijn (want de machinist moet op tijd het signaal krijgen om nog te kunnen stoppen).

Overigens vraag ik me af of die stations sluiten nu zo veel helpt. Alleen voor Stavoren zou je dan alleen iets sneller af kunnen zijn, maar dat is nu ook niet bepaald een druk station en het heeft ook (vrijwel) geen achterland.

Als je de lijn aantrekkelijker wilt maken, zul je denk ik fors moeten investeren en de lijn herleggen tussen Stavoren en Workum, waarbij je dichter langs Molkwerum gaat en dan via Koudum (met aansluiting op het busnet) gaat i.p.v. Hindeloopen. Alleen zal die investering zelf denk ik ook nooit rendabel kunnen worden (al zou het de noodlijdende lijn wellicht wel overeind kunnen helpen houden?)

umbusko
Berichten: 1937
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor umbusko » vr 13 dec 2019, 21:21

Van mij hoeven ze niet dicht hoor. :P Gezien de hoeveelheid haltes op aanvraag op kleine lijntjes in andere landen, zal er wel een gedachte achterzitten. Misschien hoef je niet standaard drie halteringen in te plannen qua tijd, maar zeg anderhalf.

Gebruikersavatar
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor bys1 » vr 13 dec 2019, 21:35

Het sluiten van stations en daarmee hopelijk minder lang wachten in Sneek kan volgens mij een reistijdbesparing van dik tien minuten opleveren voor Stavoren. Daarnaast kun je door de kortere reistijden in beide richtingen weer fatsoenlijke aansluitingen realiseren in Leeuwarden. En je kunt, zoals ik al aangaf, de bespaarde dienstregelingsuren gebruiken om de frequentie tussen Sneek en Workum te verhogen, wat me voor Workum een zeer goede ontwikkeling lijkt. Workum is best een redelijk stadje met zo'n 800 reizigers per dag en volgens mij kun je dat best naar 1200 krijgen als je elk halfuur gaat rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12724
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Wubbo » vr 13 dec 2019, 21:41

Het sluiten van stations gaat niet helpen om de wachttijd in Sneek weg te werken. Als je die weg wil hebben zul je spooruitbreiding moeten doen, je hebt dan een derde spoor in Sneek nodig en een stuk dubbelspoor ten noorden van Mantgum.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Vinny » vr 13 dec 2019, 23:09

Het is wel de bedoeling om het spoor tussen Sneek en Leeuwarden te verbeteren zodat er 4 treinen per uur in de spits kunnen rijden. Ik meen dat er ook extra inhaalspoor gepland staat.

Hindeloopen zelf heeft maar 800 inwoners, waarvan de gemeente er ook nog een heel aantal van 'verdenkt' er alleen 's zomers te wonen. Het zou zinvol kunnen zijn om de bocht wat uit te buigen zodat de spoorlijn dichter bij Koudum komt te liggen en daar dan een mooi nieuw station bouwen. Koudum is weliswaar een dorp maar met 2.700 inwoners een groter reizigerspotentieel dan Hindeloopen.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 13 dec 2019, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Mark13
Berichten: 6
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Mark13 » za 14 dec 2019, 11:35

Voor Sneek Noord en Mantgum voldoet 2x per uur ook prima. De vervoersvraag van de stations Stavoren tot en met Ijlst naar Sneek Noord en Mantgum zal daarnaast vermoedelijk gering zijn. Daarmee is op termijn als er volledig dubbelspoor is tussen Leeuwarden en Groningen (reistijd 29 min) en de Lelylijn in internationaal verband er is de volgende optie misschien wel het meest interessant:

1x per uur sneltrein Stavoren-Koudum Molkwerum-Hindelopen-Workum-ijlst-Sneek-Leeuwarden-Buitenpost-Groningen-Winschoten-Nieuweschans-Bunde-Weener-Ihrhove-Leer
1x per uur sneltrein Sneek-Leeuwarden-Veenwouden-Groningen-Winschoten-Leer
2x per uur stoptrein Sneek-Sneek Noord-Mantgum-Leeuwarden.

Een van beide sneltreinen door naar Oldenburg/Bremen.

Reistijdwinst t.o.v. dienstregeling 2020:
alle stations Stavoren-ijlst ongeveer -10 min met Leeuwarden door 2 stops minder, versnelling op Leeuwarden-Sneek en kortere stoptijd in Sneek
naar Groningen - 40 min van Groningen -25 min
Sneek-Groningen ook -15 min.
Je zou eventueel in de spits de tweede sneltrein van/naar Stavoren kunnen laten rijden en dan alleen stoppen in Workum en Stavoren.

ZO6176
Berichten: 3340
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor ZO6176 » za 14 dec 2019, 11:59

Ik zou dan liever kiezen om de lijn naar Harlingen te knopen met Groningen en stavoren als losse lijn uit te voeren.

Roeland
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Roeland » za 14 dec 2019, 13:29

Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.

Je zou ook kunnen kiezen voor 2x/uur sneltrein Leeuwarden - Sneek - IJlst - Workum, en 2x/uur stoptrein Sneek - Leeuwarden (avond/weekend beide 1x/uur). En Workum - Stavoren vervalt dan.
Maar dan moet dat wel op de infra passen, en dat wordt lastig. Hiervoor heb je dan zeker een stukje dubbelspoor nodig ten noorden van Sneek-noord.
Koppeling aan Groningen - Leeuwarden vind ik riskant, want met kwartiersdienst over enkelspoor heb je wel een forse buffertijd op Leeuwarden nodig.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Vinny » za 14 dec 2019, 15:23

Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.
Het is sowieso niet zo zinvol om hier tijdwinst te boeken: de treinen kunnen prima in één slag Sneek-Stavoren-Sneek rijden (uurfrequentie) en voor reizigers levert tijdwinst nauwelijks wat op. Vanuit de stations is Leeuwarden sneller met de trein dan met de auto, dus daar doe je het niet voor; vanuit de woonplaatsen is het voor- en natransport de reden dat de trein toch langzamer is, en als je stations opheft wordt dat juist een grotere bottleneck.

Het is belangrijk dat de provincie een visie gaat ontwikkelen voor de regio Zuidwest-Friesland. Als het gebied moet gaan voorzien in een woningbouwbehoefte, wat ik me goed kan voorstellen: er is best veel 'grasvelden' die momenteel worden gebruikt voor veeteelt met bijbehorende stikstofuitstoot. Rond de bestaande stations de boeren uitkopen en nieuwbouwwijken bouwen en de nodige voorzieningen neerzetten zodat reizigers niet midden in een weiland uitstappen. Het zou ook wat schelen :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Mark13
Berichten: 6
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Mark13 » za 14 dec 2019, 15:31

Roeland schreef:Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.

Je zou ook kunnen kiezen voor 2x/uur sneltrein Leeuwarden - Sneek - IJlst - Workum, en 2x/uur stoptrein Sneek - Leeuwarden (avond/weekend beide 1x/uur). En Workum - Stavoren vervalt dan.
Maar dan moet dat wel op de infra passen, en dat wordt lastig. Hiervoor heb je dan zeker een stukje dubbelspoor nodig ten noorden van Sneek-noord.
Koppeling aan Groningen - Leeuwarden vind ik riskant, want met kwartiersdienst over enkelspoor heb je wel een forse buffertijd op Leeuwarden nodig.


Het plan wat ik in gedachte heb vergt geen investeringen in Sneek-Stavoren en hier ga je ook helemaal niet sneller rijden. De winst wordt buiten dit trajectdeel behaald. Geld spenderen is op het stukje Workum-Stavoren is inderdaad niet realistisch. Doordat buiten dit trajectdeel wel flink wat reistijdwinst behaald wordt het product evengoed een stuk beter. Het beste wat je voor dit trajectdeel kunt doen. Mocht dit tot dusdanige groei leiden dan is 1 of 2 keer in de ochtend en 1 of 2 keer in de middag een tweede trein per uur die alleen op Workum en Stavoren stopt door laten rijden een optie boven op het huidige aantal treinen per dag.

Tussen Leeuwarden-Sneek moeten sowieso delen verdubbeld worden voor 4x per uur, dus geheel enkelspoor is dit dan niet, kan zijn dat het iets meer moet. Het is wel belangrijk op Sneek-Groningen om de A7 echt te beconcurreren. En dat wonen in de zuidwesthoek en werken in Groningen met de trein een goede optie wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Vinny » za 14 dec 2019, 15:38

Als de overstap in Leeuwarden goed is (en niet zoals enige jaren geleden op sommige momenten 59 minuten overstaptijd :evil: ) dan rechtvaardigt de verbinding Sneek-Groningen ook niet de hoge investeringen die er mee gemoeid zijn. In principe is de verbinding prima: 1,5 uur voor 78 km. Met de auto is het vanzelfsprekend sneller, maar daar kun je op deze route ook niet van winnen. Dan zou er een spoorlijn langs de A 7 moeten liggen en er intercity's op laten rijden die alleen in Heerenveen stoppen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Mark13
Berichten: 6
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Mark13 » za 14 dec 2019, 15:44

Vinny schreef:Vanuit de stations is Leeuwarden sneller met de trein dan met de auto, dus daar doe je het niet voor; vanuit de woonplaatsen is het voor- en natransport de reden dat de trein toch langzamer is, en als je stations opheft wordt dat juist een grotere bottleneck.

Nu duurt het doordeweeks 28 min voordat een trein uit Leeuwarden in Sneek richting Stavoren vertrekt. Als dit door een sneltrein en kortere stop op Sneek ca 10-12 min korter wordt dan is de trein vanuit de stations naar Leeuwarden sneller dan de auto. De autoreistijden zijn in de Zuidwesthoek ook niet bepaald kort.

Mark13
Berichten: 6
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Berichtdoor Mark13 » za 14 dec 2019, 15:50

Vinny schreef:Als de overstap in Leeuwarden goed is (en niet zoals enige jaren geleden op sommige momenten 59 minuten overstaptijd :evil: ) dan rechtvaardigt de verbinding Sneek-Groningen ook niet de hoge investeringen die er mee gemoeid zijn. In principe is de verbinding prima: 1,5 uur voor 78 km. Met de auto is het vanzelfsprekend sneller, maar daar kun je op deze route ook niet van winnen. Dan zou er een spoorlijn langs de A 7 moeten liggen en er intercity's op laten rijden die alleen in Heerenveen stoppen.


Sneek-Groningen met stop Leeuwarden en Buitenpost kan naar ca 45 minuten met de auto duurt de reis nu 50-53 minuten buiten de spits. Met de trein nu 1:00. Dus ook hier kan je het winnen.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten