Pagina 6 van 7

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: za 28 jan 2023, 20:17
door Suus
Luxemburg-Stad heeft niet 400.000 inwoners, aangezien het in een land van 600.000 inwoners ligt en ongeveer 33% van de inwoners in de hoofdstedelijke agglomeratie wonen.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: za 28 jan 2023, 21:29
door IJmuidenaar
Ik had het over Charleroi en niet Luxemburg. Charleroi heeft 400.000 inwoners.

Ik zei het zelf al, een verbinding via Schuman is ook mogelijk. Als de Thalys in Brussel Noord ook stopt en de TGV's die nu vanaf Brussel Zuid vertrekken doorrijden naar Noord, is overstappen op elke trein die nu in Zuid stopt mogelijk vanaf de ICNG's naar Luxemburg die kopmaken in Noord.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: za 28 jan 2023, 22:16
door MaartenD
TGV's doorrijden naar Noord gaat nooit gebeuren. De NZV zit al vol genoeg.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 13:40
door Vinny
Als ambtenarentrein zou een spoorverbinding Den Haag-Brussel-Luxemburg-Straatsburg wel zin hebben. Vooral als er een permban komt voor types als Siegrid Kaag om te vliegen naar Europese afspraken, voorzover ze ook binnen acceptabele reistijden per trein bereikbaar zijn. (A)

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 23:04
door Z2N
Voor die ambtenaren is de omweg via Brussel-Noord trouwens onhandig, aangezien de directe route naar Luxemburg via Brussel-Schuman loopt. En met de stroom ambtenaren zouden enkele directe treinen Amsterdam-Brussel Schuman-Luxemburg bovenop de bestaande Beneluxtrein prima moeten kunnen lonen. Dat zouden bovendien een best redelijke reistijd moeten kunnen hebben, Amsterdam-Luxemburg in 4,5 uur moet te doen zijn.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 08:02
door MaartenD
Is er zo'n grote stroom aan ambtenaren van Nederland naar Luxemburg of Straatsburg? Brussel - Straatsburg wel, maar vanuit Nederland?

En Straatsburg is ook weer een halte te ver voor treinen uit Nederland. Of gaan we dan ook KVB inbouwen in de ICNG?

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 08:19
door Z2N
Per trein bestaat die stroom nu niet, omdat vliegen veel sneller is en ook de auto pakken nu sneller is. Bovendien zou een rechtstreekse verbinding niet alleen ambtenaren trekken natuurlijk, een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 15:17
door waldo79
een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan
Wat dat betreft was die zaterdagse verbinding met Luxemburg in een ver verleden zo gek niet.

Maar an sich, zou het ook al niet beter zijn met een betere aansluiting van een trein uit NL op een trein naar Luxemburg v.v.?

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 15:29
door Z2N
Directe treinen zijn op langere verbindingen gewoon aantrekkelijker, en trekken in zichzelf een extra publiek. De Ski-Thalys en Zon-Thalys zijn daar goede voorbeelden van, die zijn ondanks de relatief lange reistijd regelmatig volledig uitverkocht en leveren Thalys zo een goed zakcentje op.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 15:40
door waldo79
Ook mee eens, maar van toeristen van NL naar Luxemburg kun je geen treinen vullen :Y

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 15:54
door Z2N
Als je daar de stromen naar de Ardennen bij optelt kom je volgens mij al een heel eind. KLM vliegt bovendien ook drie keer per dag naar Luxemburg, dus er is zeker wel een vraag.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 16:01
door tjoektjoek
Er is zeker een vraag, maar ik denk dat het gros van de reizigers tussen Schiphol en Luxemburg een intercontinentale bestemming hebben met KLM.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 16:09
door The Greyhound
In de KLM vliegtuigen zullen veel passagiers zitten die vanaf Schiphol verder willen vliegen naar intercontinentale bestemmingen. Vanaf Luxemburg worden alleen maar Europese bestemmingen aangevlogen. Die zullen nooit de trein als alternatief pakken. Dat kost veel te veel tijd.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 16:21
door en-es
Veel Nederlanders maar ook Belgen zullen eerder de auto pakken en bij voorkeur met een caravan erachter.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:26
door Gamma
Het zou wel helpen als de overstaptijden beter worden. In Luik is de overstap vanuit Maastricht op de IC naar Luxemburg maar liefst 50 minuten. Dat maakt een route Randstad - Maastricht - Luik - Luxemburg erg onaantrekkelijk.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:30
door umbusko
Bij Maastricht-Luik is de ellende dat deze in het weekend op het andere halve uur rijdt dan doordeweeks. Zolang dat niet verandert houd je altijd problemen met aansluitende uurdiensten.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:45
door TomSteyl
Ben eigenlijk benieuwd wat daarvan de reden is waarom de dienstregeling in het weekend een half uur gekanteld is. Zover ik weet is dat in Nederland verder een onbekend fenomeen. Weet iemand dit?

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 18:18
door umbusko
Het lijkt me samen te hangen met de aansluiting in Luik richting Brussel. In het weekend is die op de IC-01 Oostende-Eupen, doordeweeks op de niet in het weekend rijdende IC-12 Kortrijk-Welkenraedt. Ook rijdt de trein uit Maastricht doordeweeks door naar Hasselt; in het weekend wordt hij vervangen door de IC-09 Antwerpen-Aarschot-Hasselt-Liège die doordeweeks Antwerpen-Aarschot-Leuven rijdt.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 19:57
door waldo79
Z2N schreef: ma 30 jan 2023, 15:54 Als je daar de stromen naar de Ardennen bij optelt kom je volgens mij al een heel eind. KLM vliegt bovendien ook drie keer per dag naar Luxemburg, dus er is zeker wel een vraag.
Ik had gedacht dat er wel wat lange afstandsbussen zouden rijden, maar dat is ook maar een enkele verbinding per dag.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 31 jan 2023, 07:54
door MaartenD
waldo79 schreef: ma 30 jan 2023, 15:17
een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan
Wat dat betreft was die zaterdagse verbinding met Luxemburg in een ver verleden zo gek niet.

Maar an sich, zou het ook al niet beter zijn met een betere aansluiting van een trein uit NL op een trein naar Luxemburg v.v.?
Ja en nee. Als je de IC Brussel elk half uur gaat rijden win je een half uur (de overstap is nu 40 minuten), maar met de Thalys is het dan nog altijd sneller.
Ik geloof niet dat het gaat gebeuren maar wat dat betreft zou een ochtend- en avondslag in het weekend best wel eens een leuk experiment zijn. Vooral als je dan Brussel-Noord overslaat en via lijn 26 en de Josaphattunnel gaat.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 09:21
door tjoektjoek
Misschien is het een idee om de toekomstige NMBS getrokken trein van België naar Rotterdam te laten starten in Luxemburg. Eventueel doortrekken naar Den Haag, dan verbind je de politieke hoofdsteden met elkaar.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 11:46
door en-es
Een toekomstige getrokken NMBS trein van Belgie naar Rotterdam, heb ik iets gemist? Gaat die naast de IC Brussel rijden?

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 12:17
door Gamma
Ja. #steen.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 13:35
door en-es
#ondereensteengelegen#

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 14:34
door Z2N
En op een iets vriendelijkere noot: vanaf eind 2024 gaat de dienstregeling van de Beneluxtrein op de schop. Vanaf dan rijdt er 1x per uur een snelle Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam (en daarna waarschijnlijk verder richting Lelystad, afhankelijk van de doorkoppelingen op Schiphol), die niet via Zaventem, Noorderkempen en Breda rijdt. Deze verbinding gaat met ICNG rijden. Als aanvulling komt er een tweede Beneluxtrein, die meer de huidige route volgt. Deze verbinding gaat met Belgisch materieel rijden.