Internationale treinen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Internationale treinen

Bericht door VIRM »

Om die reizigers op het vliegtuig te laten stappen, heb je medewerking van Air France-KLM nodig. Die laten hun passagiers nu wel overstappen van Parijs en Schiphol naar Brussel, maar volgens mij is dat het ook wel.
Beul van de blindegeleidelijn
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Internationale treinen

Bericht door Citea »

Dit lijken mij de beste routes:

(tussen Amsterdam en London of Amsterdam en Paris zou ik het aantal vluchten verminderen zodat prijzen omhoog gaan (vliegmaatschappijen moeten immers geld verdienen) en meer mensen de (minder dure) trein nemen)

ICE Internationaal:
1x p/u Amsterdam - Frankfurt Hbf (ICE-3M)

1x p/2u Amsterdam - Berlin (stopt in Amersfoort, Hengelo, Osnabrück, Hannover, Wolfsburg) (ICE-L)

1x p/2u huidige IC Berlijn (ICE-L)

1x p/dag Amsterdam - Zürich HB (ICE-3M)
(huidige route Amsterdam - Basel)
(in Basel overstap voor Milano)

1x p/dag Amsterdam - Hannover - Hamburg Altona (ICE-L)

1x p/dag Amsterdam - München Hbf (ICE-3M)

Thalys/Eurostar:
1x p/2u London St. Pancras - Brussel-Zuid - Frankfurt Hbf (kan ook de ICE Brussel - Frankfurt vervangen)

1x p/u London St. Pancras - Lille - Brussel Zuid - Antwerpen -Rotterdam - Amsterdam

1x p/u Amsterdam - Paris (geen wijzigingen)

1x p/dag Amsterdam - Eurodisney - Marseille
(normaal rijdt de Zon-Thalys alleen elke zaterdag, nu elke dag)

1x p/dag London - Eurodisney - Marseille
(Zon-Thalys, maar dan vanuit London.

IC Direct:
1x p/u ICD Amsterdam CS - Rotterdam - Antwerpen - Brussel luchthaven - Brussel Zuid (EC of ICD)

1x p/u Den Haag - Rotterdam - Breda - Noorderkempen -Antwerpen Centraal/Berchem - Mechelen - Brussel luchthaven - Brussel Noord/Centraal/Zuid (EC of ICD)

2x p/u Groningen - Assen - Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam CS - Rotterdam - Breda (ICD)

2x p/u Leeuwarden - Heerenveen - Meppel - Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam CS - Rotterdam - Breda (ICD)

(5x p/u tussen Amsterdam en Rotterdam, met de Eurostar en Thalys erbij is dat 7x p/u)

Ik heb niet naar nachttreinen gekeken, maar op een paar van deze routes zouden ook nachttreinen kunnen rijden
(Amsterdam - Hamburg, München, Berlin, Zürich, Marseille)

Als je wilt concurreren met vluchten moet je vooral dit doen:
Prijzen even duur of lager dan vluchten houden
Zo zullen de mensen die zo goedkoop mogelijk willen reizen sneller voor de trein kiezen dan vliegtuigen.

[/]
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale treinen

Bericht door MaartenD »

Ik vind het weinig ambitieus. ;)
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Eerder onrealistisch. Maar goed, dit is ook bedoeld om ideeen te spuien. :trein:
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale treinen

Bericht door MaartenD »

Reizigers trek je vooral door rechtstreekse treinen, of iig door overstappen te verminderen. Daarom zou ik zeggen dat de ICE naar Frankfurt, die je sowieso al elk uur moet doen, vanuit Frankfurt moet doortrekken verder naar het zuiden. Dat moet ook passen in de dienstregeling in Duitsland. Het plan is al Stuttgart (en Tübingen), maar ik zou zelfs München zeggen.
En daarom zeg ik ook dat de TGV's die van Brussel naar Zuid-Frankrijk gaan in Amsterdam moeten starten. Dat zijn allebei verbindingen waar de vraag er nu al is, dus ik weet zeker dat je ze gevuld krijgt.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Internationale treinen

Bericht door Citea »

^^^ dat idee had ik ook al, met de Zon Thalys die elke dag rijdt (volgens mij is het nu alleen elke zaterdag) en een ICE naar München die 1x per dag rijdt.

Je zou ook treinen vanuit Amsterdam kunnen koppelen aan treinen richting München of Basel. Ik heb geen exacte dienstregeling gevonden, maar volgens mij rijden ICE's tussen Frankfurt en München elke 2 uur, en tussen Frankfurt en Basel ook elke 2 uur. Je zou dus om en om een trein Amsterdam - München en Amsterdam - Basel hebben, en 1x per dag kan de trein Amsterdam - Basel doorgetrokken worden naar Zürich.

Als er elke 2 uur een trein Basel - Milano rijdt, kunnen mensen met 1 overstap in Milaan komen.


De vraag is wel of je de treinen op Frankfurt Hbf laat keren of bij het vliegveld door laat rijden.
Laatst gewijzigd door Citea op zo 18 jun 2023, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale treinen

Bericht door MaartenD »

Je kunt lijn 45 ervoor misbruiken, die rijdt nu elke twee uur van Keulen via Wiesbaden naar Stuttgart.

Anders zijn er nog drie ICE lijnen van Keulen naar München. 42 en 47 die niet helemaal elk uur via Stuttgart rijden en 41 elk uur via Nürnberg. Allemaal komen ze nu vanuit Dortmund.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationale treinen

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef: do 15 jun 2023, 23:12
teun schreef: do 15 jun 2023, 14:39 Ik zou juist Harlingen zeggen, volgens mij is dat iets dat historisch zelfs gebeurde voor Duitse toeristen naar de Wadden. :Y
Dat kan niet in relatie met de sporenlayout in Leeuwarden.
Het kan op zich wel, hoewel ze wederom weer eens hebben zitten klooien met het emplacement. Het vervelende is vooral dat er dan geen vervoersknoop meer mogelijk is, zodat de aansluitingen met de overige treinen verklooid worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Internationale treinen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik denk dat dat relatief eenvoudig aan te passen is met de aanleg van een wissel aan het uiteinde van spoor 5, aansluitend op spoor 6b. Volgens mij hoeven zelfs de perrons daar amper voor aangepast te worden. Zo op het oog zeg ik dat het dan wel moet passen.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Internationale treinen

Bericht door henrivanderweijden »

Wat ik een beetje mis in al deze plannen is een "fatsoenlijke" RE 19.
De huidige stopt tussen Zevenaar en Duisburg bij elke koe die die tegenkomt en maakt zo de rijtijd onnodig lang voor doorgaande reizigers. Mijn voorstel zou zijn om de stops te beperken tot: Arnhem - Zevenaar - Elten - Emmerich - Empel Rees - Wesel - Dinslaken - Sterkrade - en dan met de huidige stops verder naar Düsseldorf. Je kan dan de RE 49 doortrekken van Wesel naar Emmerich voor de stopstations.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Of de RE 5 doortrekken met minder stops tussen Oberhausen en Emmerich. Dan kort je de RE 19 in tot Emmerich en stopt overal. De RE 49 rijdt nu namelijk niet in het weekend. Nadeel is wel dat er RRX treinen moeten komen die in Nederland morgen rijden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Internationale treinen

Bericht door Chrysa »

Nog mooier zou zijn als je naar Zevenaar en liefst Arnhem doorrijdt, heb je weer een extra verbinding de grens over.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Internationale treinen

Bericht door regenmaker »

rooddolfijn schreef: di 20 jun 2023, 14:45 Of de RE 5 doortrekken met minder stops tussen Oberhausen en Emmerich. Dan kort je de RE 19 in tot Emmerich en stopt overal. De RE 49 rijdt nu namelijk niet in het weekend. Nadeel is wel dat er RRX treinen moeten komen die in Nederland morgen rijden.
De RE5 is nu al enorm vertragingsgevoelig en wordt zo nu en dan ingekort tot Oberhausen-Sterkrade om tijd goed te maken. Nog verder doortrekken maakt het er niet beter op.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Goed punt, gelukkig heeft DB daar over een paar jaar een oplossing voor: de RE 5 wordt ingekort tot Emmerich - Düsseldorf en andere RRX lijnen nemen het traject naar Koblenz over (kaartje).
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Internationale treinen

Bericht door henrivanderweijden »

RRX 4, 5 en 6 worden gereden door National Expres. Weet niet of dat binnenkort weer DB gaat worden? Maar RRX 4 en 6 zijn ook geen korte lijnen dus het vertragingsprobleem wordt verlegd denk ik.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

De specifieke vervoerder maakt niet veel uit, het ging mij meer om het plan van de inkorting van de RE 5.

Daar verbaasde ik mij ook al over, dat lijnen 4 en 6 zo lang worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale treinen

Bericht door waldo79 »

Hoezo, RRX6 doet nu Köln-Bonn Airport - Minden v.v.? Das ook een formidabele 280 km. De RRX4 doet Dortmund - Aachen via Wuppertal - DUS en Mönchengladbach. Die is stukken korter.

En met een doortrekking naar Emmerich herleven oude tijden voor de RE5. Zou wel leuk zijn om de Siemens dubbeldekker naar NL te zien komen :Y
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Een RRX Arnhem-Koblenz zie ik best wel zitten :trein:
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale treinen

Bericht door tjoektjoek »

SuperGhost schreef: do 15 jun 2023, 02:37
Ik vind jouw basis goed, maar ik zou de volgende aanpassingen doen. Vanuit Amsterdam Centraal zou ik de treinen laten vertrekken die meer voor toeristen bedoeld zijn, vanaf Zuid de huidige Thalys en Eurostar. De Eurostartreinen naar VK delen hetzelfde treinpad tot Londen. De Frecciarossa en Renfe-treinen delen hetzelfde pad tot Parijs.

Hogesnelheidstreinen
As 1: HSL-Zuid
1x p/u Intercity Direct Groningen - Brussel-Zuid/Midi
Stopt in: Heerenveen, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Centraal
De nieuwe en aangepaste NS/NMBS IC Brussel.

1x p/u Eurostar Amsterdam Zuid - Paris-Nord
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi

4x p/d Frecciarossa Amsterdam Centraal - Lyon (- Torino - Milano)
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Lyon-Part-Dieu, Chambéry-Challes-les-Eaux, Torino Porta Susa
Directe trein naar Milaan vertrekt als eerst, daarna twee die eindigen in Lyon en als laatste weer een trein naar Milaan (dus kerende trein uit Milaan).

2x p/d Renfe Amsterdam Centraal - Lyon-Saint-Exupéry TGV - Barcelona Sants
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Lyon-Saint-Exupéry TGV, Valence TGV, Montpellier, Perpignan, Barcelona Sants
Nadat LGV Montpellier - Perignan aangelegd is, een vroege rit en een middagrit.

2x p/d Renfe Amsterdam Centraal - Bordeaux-Saint-Jean - Madrid Atocha
Stopt in: Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Aéroport Charles de Gaulle, Marne-la-Vallée–Chessy, Bordeaux-Saint-Jean, San Sebastian, Vitoria, Valladolid
Nadat LGV Interconnexion Sud, Basque Y en LGV Bordeaux - Espagne zijn aangelegd, een vroege rit en een middagrit.

1x/2h Eurostar Amsterdam Zuid - London St. Pancras
Stopt in: Rotterdam Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Lille Europe

4x/d Eurostar Amsterdam Zuid - Manchester Piccadilly
Stopt in: Rotterdam Centraal, Brussel-Zuid/Midi, Stratford International, Birmingham New Street
Aansluiting HS1 en HS2 vereist. Vertrekt vanuit Amsterdam Zuid vanwege de grensfaciliteiten, anders liever vanuit Amsterdam.

As 2: 'HSL-Duitsland'
1x p/u ICE Amsterdam Centraal - Frankfurt (- Basel SBB / München Hbf)
Stopt in: Utrecht Centraal, Arnhem Centraal, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Messe/Deutz, Frankfurt Flughafen
Trein wordt versneld met een versnelde lijn tussen Utrecht en Oberhausen. Wanneer het spoor in Duitsland dusdanig betrouwbaar is doortrekken naar Zürich HB. Als je hier alternerend naar Basel en München wil dan kom je niet langs Frankfurt Hbf, tenzij je via Neurenberg gaat (via de Fernbahntunnel). Ik zou liever de trein door laten trekken naar München via Stuttgart Hbf (want dat is sneller met de nieuwe hogesnelheidslijn). Anders twee treinparen naar Zwitserland en de rest eindigen in Frankfurt Hbf in het ene uur en in het andere uur naar München via Stuttgart Hbf.

1x p/u ICE Amsterdam Centraal - Berlin Hbf - (Praha hlavní nádraží/Warszawa Wschodnia)
Stopt in: Amersfoort Centraal, Hengelo Centraal, Osnabrück Hbf, Hannover Hbf, Berlin-Spandau
Ik stuur deze liever via de huidige route maar dan met minder stops. Daarnaast zou ik een directe hsl (200 km/h) willen langs de A1 tussen Amersfoort en Hengelo, Hengelo en Bad Oeynhausen en bij Bad Oeynhausen aansluiten op de NBS Bielefeld - Hannover. Ik zou de eerste trein en de trein rond 6/7 uur doortrekken naar Warschau via Poznan en Lodz waarbij er een hsl komt tussen Berlijn en Warschau. Trein naar Dresden en Praag vertrekt het uur erna en daarvan zijn ook twee treinparen. Dus 4x per dag rijdt de trein na Berlijn door.

Reguliere intercity's/sneltreinen
1x p/u Intercity Eindhoven Centraal - Brussel Zuid
Stopt in: Tilburg, Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord, Brussel-Centraal
De nieuwe route van NS/NMBS maar dan vanuit Eindhoven. Sluit aan in Breda op de ICD richting Amsterdam Zuid en verder.

1x p/2u Intercity Den Haag Centraal - Hamburg Hbf (- København H)
Stopt in: Schiphol, Amsterdam Zuid, Amersfoort Centraal, Hengelo, Osnabrück Hbf, Bremen Hbf
Ik zou de route naar Hannover ombuigen naar Hamburg zodat je ook het noorden van Duitsland bedient. Deze trein gaat ook over de nieuwe hsl tussen Amersfoort en Hengelo en verder. Kan met ICNG-D materieel. Twee treinparen naar Kopenhagen via Lübeck Hbf en de Fehrmanbelttunnel, een als eerste trein en een in de middag.

1x p/u Intercity Den Haag Centraal - Köln Hbf
Stopt in: Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach Hbf

1x p/u Sneltrein Leeuwarden - Bremen Hbf
Stopt in: Buitenpost, Groningen, Groningen Europapark, Scheemda, Winschoten, Bad Nieuweschans, Weener, Leer, Oldenburg Hbf


Regionale treinen
- 1x p/u Antwerpen - Weert
- 1x p/u Terneuzen - Gent
- 1x p/u Zwolle - Dortmund Hbf
- 1x p/u Zwolle - Münster Hbf
- 1x p/u Zutphen - Bielefeld Hbf
- 1x p/u Arnhem Centraal - Düsseldorf Hbf
- 2x p/u Nijmegen - Düsseldorf Hbf
- 1x p/u Venlo - Hamm Hbf
- 2x p/u Aachen Hbf - Heerlen - Luik-Guillemins
- 2x p/u Roosendaal - Puurs
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale treinen

Bericht door Nitein-Repart »

Dit is toch wel erg veel droomdenken en al die lange internationale verbindingen doet de punctualiteit geen goed. Ik zie liever dat het treinverkeer tussen grote steden fors wordt versneld en dat je met vlotte aansluitingen de reistijden vanuit Nederland naar diverse Europese steden kan verkorten. Als je het treinverkeer tussen grote steden fors versnelt door middel van de combinatie van versnelling van bestaande spoorlijnen en nieuwbouw van hogesnelheidslijnen moet het mogelijk zijn om in één dag vanuit Nederland in bijvoorbeeld Stockholm, Krakow, Budapest, Verona, Torino of Barcelona te komen. Al zie ik wel liever dat vanuit Nederland veel meer rechtstreekse treinen naar Disneyland gaan die in Disneyland aansluiting geven op treinen naar bestemmingen in het zuiden van Frankrijk, Torino en Barcelona, zodat het omslachtig overstappen in Paris tot het verleden behoord.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale treinen

Bericht door waldo79 »

Dit is ook geenszins een realistisch topic, maar dat is ook niet het doel.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Tja, gewoon lekker kletsen over treinverbindingen die nooit zullen komen. Niks op tegen, ik lees wel eens leuke dingen hier. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale treinen

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: wo 23 aug 2023, 10:11 Dit is toch wel erg veel droomdenken en al die lange internationale verbindingen doet de punctualiteit geen goed. Ik zie liever dat het treinverkeer tussen grote steden fors wordt versneld en dat je met vlotte aansluitingen de reistijden vanuit Nederland naar diverse Europese steden kan verkorten. Als je het treinverkeer tussen grote steden fors versnelt door middel van de combinatie van versnelling van bestaande spoorlijnen en nieuwbouw van hogesnelheidslijnen moet het mogelijk zijn om in één dag vanuit Nederland in bijvoorbeeld Stockholm, Krakow, Budapest, Verona, Torino of Barcelona te komen. Al zie ik wel liever dat vanuit Nederland veel meer rechtstreekse treinen naar Disneyland gaan die in Disneyland aansluiting geven op treinen naar bestemmingen in het zuiden van Frankrijk, Torino en Barcelona, zodat het omslachtig overstappen in Paris tot het verleden behoord.
Juist bij lange afstanden zijn rechtstreekse treinen een stuk aantrekkelijker dan overstappen op grote knooppunten. Want het geeft je een relatief hoge zekerheid dat het wel goed komt. Liever +45 in een directe trein, dan twee uur wachten op de volgende trein op een druk knooppunt samen met de rest van de passagiers, met vervolgens geen reserveringen en alle ellende van dien. Het scheelt ook de stress van een overstap, het twijfelen of je het wel gaat halen…

Niet dat het mij persoonlijk zo heel veel uitmaakt, ik red me wel. Maar ik had deze discussie toevallig deze week nog met een ouder iemand, die zei: vanaf Praag rechtstreeks, prima. Maar 3 overstappen in Duitsland, ik moet er niet aan denken. Praag-Parijs wilde ze ook met de trein doen, maar dat bleek te ingewikkeld en dus werd het het vliegtuig.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Fantastisch :trein:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten