Bussen door de Maasdeltatunnel

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Leonardo
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 14:21

Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door Leonardo »

Misschien is het hier al eens besproken hoor, maar tot op heden kan ik nergens ideeën vinden over eventueel openbaar vervoer over de A24 en de Maasdeltatunnel. Zeker met de problemen rond het veer Maassluis-Rozenburg en het feit dat er vroeger vanuit Schiedam snelbussen Voorne inreden, lijkt me dit toch een hele interessante situatie.

Ik weet dat de Voornse snelbussen wegens een filegevoelige route via de Beneluxtunnel uiteindelijk de nek zijn omgedraaid, en dat met de metro vanuit Schiedam Voorne heel goed te bereiken is, maar West-Voorne en Rozenburg lijkt me toch sneller te bereiken over een eventuele A24 (gezien vanuit Schiedam).

Nu is mijn vraag: zijn er concrete plannen over dit onderwerp, en hoe denken jullie over deze situatie?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door Meltrain »

Op pagina 6 van het Vervoerplan 2024 staat:
Lijn 102 wordt gereserveerd voor een lijn over de Blankenburgverbinding. Het is daar een passend lijnnummer omdat er dan de mogelijkheid bestaat dat lijn 102 uiteindelijk doorgroeit naar R-net lijn 402, wat in lijn is met lijnnummers 403 en 404.
Er zijn dus zeker wel plannen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door Roeland »

Wat zou die lijn 102 dan moeten verbinden? Brielle en Rozenburg met station Schiedam?
Of juist met Vlaardingen noord? of juist met Maassluis en/of Naaldwijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door Meltrain »

Maassluis is wel het dichtste bij, maar tussen Rozenburg en Maassluis vaart nu ook al een veerpont.
Schiedam Centrum is relatief snel bereikbaar, maar dan rijd je wel een stuk parallel aan de metro en je hebt er niks aan richting Hoek van Holland.
Ik denk dat Vlaardingen Centrum nog wel eens een geschikt eindpunt zou kunnen zijn: je kunt binnen Vlaardingen over een doorgaande weg rijden en je kunt dan mooi aansluiten op de metro.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door teun »

Met een fiets-voetveer van hoog genoege kwaliteit zou ik zeggen dat een verbinding met Schiedam Centrum het beste is, misschien is een overstappunt t.h.v. de afslag Vlaardingen West voor de lijnen 456 en 126 nog wel wenselijk. Aan de andere kant is een verbinding over de N57 naar Hellevoetsluis misschien ook nog wel kansrijk.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door verfmeer »

Het goedkoopst is een lijn naar Maasland Viaduct, waar je dan met bus 456 en bus 126 alle genoemde bestemmingen kan bereiken. Alleen is dat voor doorgaande reizigers niet echt aantrekkelijk.

Bij dit hele wegenproject is er geen rekening gehouden met welke buslijn dan ook. Er was een mogelijkheid voor een busafrit richting de Maassluissedijk, van waar je makkelijk de stations Maassluis Centrum en Vlaardingen-West kan bereiken.
Een lijn naar Schiedam Centrum met overstappunt bij afrit Vlaardingen-West was ook een mogelijkheid, maar daar is met de verbreding van de A20 ook geen rekening mee gehouden. Sterker nog, de afrit vanuit Maassluis/Rozenburg is verplaatst zodat een doorgaande bus richting Schiedam te maken heeft met een extra verkeerslicht. Hadden ze de oude afrit behouden als busafrit had je daar mooi de halte voor bussen richting Schiedam/Vlaardingen kunnen aanleggen. Het is vanaf daar maar een klein stukje lopen onder het viaduct naar de oprit richting Maassluis/Rozenburg, waar de andere bushalte zou kunnen komen.

Met de huidige infrastructuur zie ik hooguit een directe bus naar Schiedam, waarbij reizigers richting de metro en richting Naaldwijk maar het veer moeten nemen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Bericht door Roeland »

Dan zou mijn voorkeur zijn om meteen twee lijnen door die tunnel te laten rijden, als experiment. En na 2 jaar evalueren of beide lijnen duurzaam te exploiteren zijn.

* Spijkenisse - tunnel - Maasluis (Maasland Viaduct en metrostation Centrum), deze biedt een goede overstap tussen Voorne en het Westland; wellicht kan de 106 vanaf Spijkenisse dan worden doorgetrokken?
* Brielle - Vlaardingen: lijn 105 wordt tussen Hellevoetsluis en Rozenburg vervangen door een nieuwe lijn 102, die na Rozenburg via de tunnel naar Vlaardingen (Liesveld viaduct en metro Oost) rijdt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten