Eurocity Amsterdam-Polen
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Een treinreis Amsterdam - Krakau blijft dan nog boven de 10 uur duren gezien de afstand, ik zie niet hoe dat tot minder vliegverkeer leidt.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Dat is meer een opinie dan een wetmatigheid. Een treinreis van rond de tien uur is voor velen, waaronder ikzelf, de afweging tegen vliegen waard, temeer omdat een vliegreis je alles bij elkaar uiteindelijk ook het grootste deel van een dag kost.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Dat is voor iedereen anders. Maar ik denk dat velen inderdaad voor vliegen kiezen. Niet alleen sneller maar ook eenvoudiger te boeken. De echte treinfanaten en het groene ecovolk zal daarentegen de trein pakken.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Je hebt een rare — en wat mij betreft bedenkelijke — neiging te willen bepalen wat voor anderen geldt, PHS. In dit geval voor mij, maar ik ben zeker niet de enige. Uiteraard zullen mensen die gewend zijn met de trein te reizen ("treinliefhebbers"?) dat eerder doen dan anderen, en is een kortere treinreis aantrekkelijker dan een lange. Een treinverbinding van minder dan zes uur zal in de meeste gevallen het vliegtuig eruit concurreren, maar dat wil niet zeggen dat een treinrit van tien uur geen alternatief zou zijn of worden. Bijvoorbeeld voor mafklappers die denken dat er een probleempje is met CO2 uitstoot.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Ik reis straks - net als begin dit jaar - uit principe per trein naar Londen ipv in de vliegmachien te stappen. Dat dat dan allemaal langer duurt neem ik graag voor lief. En het aankomen op één metrohalte van je hotel verwijderd speelt ook wel mee.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Bij vliegreizen kan inderdaad nog wel flink doortikken dat vliegvelden ver van de bestemming liggen.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Klopt. Dat maakt treinen naar relatief dichtbij gelegen hoofdsteden eigenlijk al veel voor de hand liggender dan vliegen - voor mij althans. Zeker nu Berlijn ook weer een half uurtje dichterbij is komen te liggen, zou ik ook dat de moeite wel waard vinden.
Luxemburg zou ik vooralsnog eerder met de auto bezoeken...
Luxemburg zou ik vooralsnog eerder met de auto bezoeken...
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Dublin per trein onderzocht, maar 15 uur staat in geen verhouding tot vijf kwartier vliegen.
Zelfs als ik voor- en na-vervoer mee tel.
Zelfs als ik voor- en na-vervoer mee tel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Eilanden scoren afgezien van een paar uitzonderingen vaak niet hoog qua treinverbinding. Zo is IJsland ook slecht bereikbaar per trein. Mij verrast dat niet echt. Hier ging het overigens over een verbinding met Polen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Gewoon een HSL Berlijn-Polen-Moskou realiseren - gelet op de doorlooptijd zal die laatste stad tegen die tijd wel onder een geheel democratisch regime op westerse leest geschoeid vallen.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Wie dat schrijft legt de lat hoog voor zichzelf. In jouw geval misschien zelfs te hoog.
Ik schreef twee verschillende dingen: dat een treinreis korter dan zes uur in staat is een vliegverbinding weg te concurreren, maar eerder — in reactie op een opmerking van waldo79 — dat een treinreis van een uur of tien voor mij en anderen een serieus alternatief voor die vliegreis begint te worden. Dat laatste is in mijn wereld absoluut niet in tegenspraak met het eerste. Je mag best blijven toeteren dat dat wel zo is, maar voor zover we het niet mijn persoonlijke afweging betreft mag bijvoorbeeld de snel toenemende vraag naar slaaprijtuigen daar het bewijs van zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Maar wat vindt PHS "velen" en wat Trolly? Bij een gemiddeld omslagpunt van 6 uur zijn er wetmatig reizigers die veel eerder en veel later pas overstag gaan. Als de spreiding in die omslagtijden groot is, zijn er nog steeds veel mensen zoals ik die 10 uur treinen het zouden overwegen. Net zo dat er mensen zijn die naar Düsseldorf vliegen.PHS schreef: ↑ma 18 dec 2023, 08:59Ik bepaal niets voor anderen, ik geef slechts aan dat jouw bewering dat 'een treinreis van rond de tien uur is voor velen (...) de afweging tegen vliegen waard' allang ontkracht is door onderzoek. Wat je eigenlijk nu ook zelf toegeeft door te stellen dat bij een treinreis van zes uur in de meeste gevallen het vliegtuig wint.
Lezen, het blijft lastig
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Ah, de doelpalen worden verzet.
Een stukje achtergrondinformatie: de langeafstandtreinen zijn verdwenen door de opkomst van de prijsvechters, en ze zijn nu weer aan een opmars bezig omdat steeds meer mensen zich realiseren dat er een dingetje mis is met het overmatige gevlieg.
En zoals JordiBrabant al schrijft: welke kwantiteit "velen" of "anderen" heeft is niet heel helder, dus het is lastig voor je om op basis van dat woordgebruik je zo felbegeerde gelijk te krijgen. Om misverstanden te voorkomen zal ik in toekomstige gevallen mijn toevlucht nemen tot "velen anderen" — wat jij wat mij betreft gerust mag interpreteren als "een aantal personen dat een regelmatig rijdende dagtrein van redelijke lengte zodanig vult, dat een rendabele exploitatie mogelijk is".
Een stukje achtergrondinformatie: de langeafstandtreinen zijn verdwenen door de opkomst van de prijsvechters, en ze zijn nu weer aan een opmars bezig omdat steeds meer mensen zich realiseren dat er een dingetje mis is met het overmatige gevlieg.
En zoals JordiBrabant al schrijft: welke kwantiteit "velen" of "anderen" heeft is niet heel helder, dus het is lastig voor je om op basis van dat woordgebruik je zo felbegeerde gelijk te krijgen. Om misverstanden te voorkomen zal ik in toekomstige gevallen mijn toevlucht nemen tot "velen anderen" — wat jij wat mij betreft gerust mag interpreteren als "een aantal personen dat een regelmatig rijdende dagtrein van redelijke lengte zodanig vult, dat een rendabele exploitatie mogelijk is".
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Waarom verdwenen? Redenen genoeg.
Belangrijkste lijkt mij dat iedereen die overweegt een tien uur lange dagtrein te nemen door niet allemaal op hetzelfde moment richting dezelfde bestemming wil. De een wil naar Kraków, een ander naar Malmö en een ander weer naar Interlaken het liefst allemaal niet te vroeg vertrekken, niet te vol en met goedkope goede restauratie. Maar ook allemaal niet als regelmatige gebruiker.
Die businesscase lijkt me lastig op geliberaliseerd spoor, maar absoluut niet onmogelijk.
Dan kun je beter lange overstapreizen verkopen, rijden tot grote knooppunten en vanaf daar de passagiers het weer uit laten zoeken.
Mensen gaan vaak ook niet met Ryanair C.S. voor een tientje naar Polen omdat ze naar Polen willen, vooral omdat het maar een tientje kost.
Belangrijkste lijkt mij dat iedereen die overweegt een tien uur lange dagtrein te nemen door niet allemaal op hetzelfde moment richting dezelfde bestemming wil. De een wil naar Kraków, een ander naar Malmö en een ander weer naar Interlaken het liefst allemaal niet te vroeg vertrekken, niet te vol en met goedkope goede restauratie. Maar ook allemaal niet als regelmatige gebruiker.
Die businesscase lijkt me lastig op geliberaliseerd spoor, maar absoluut niet onmogelijk.
Dan kun je beter lange overstapreizen verkopen, rijden tot grote knooppunten en vanaf daar de passagiers het weer uit laten zoeken.
Mensen gaan vaak ook niet met Ryanair C.S. voor een tientje naar Polen omdat ze naar Polen willen, vooral omdat het maar een tientje kost.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Aanbod schept vraag, maar de aantallen vliegtickets tegen afbraakprijzen beginnen wel af te nemen. Zeker omdat die toestellen ook wel gevuld raken met duurdere tickets.JordiBrabant schreef: ↑ma 18 dec 2023, 11:57 ...
Mensen gaan vaak ook niet met Ryanair C.S. voor een tientje naar Polen omdat ze naar Polen willen, vooral omdat het maar een tientje kost.
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
Dat zou dan dus ook voor treinverbindingen moeten gelden — ook lange afstand. Maar het aanbod is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Daarnaast moet wat aangeboden wordt ook vindbaar zijn, en waar het interweb de luchtvaart vleugels heeft gegeven zitten we met de wirwar van boekingssystemen van nationale spoorwegmaarschappijen nog zo'n beetje in de tijd van de trekschuit.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Eurocity Amsterdam-Polen
^^ Wordt aan gewerkt. Hopelijk duurt het niet te lang meer voor een internationaal reserveringssysteem functioneel is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten