OVer boogjes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

OVer boogjes

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer boogjes

Bericht door TffpaA »

Een erg uitgebreid en interessant overzicht - waarvoor dank! :pos:

Over die bogen bij Amsterdam heb ik jaren geleden zelf ook eens wat geschreven:

https://spoorenkaart.wordpress.com/eige ... heemsboog/

Mét sporenplannen, voor de fijnproevers.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer boogjes

Bericht door TffpaA »

En een veel 'makkelijker' *kuch* optie voor die Oosterbeekboog zou natuurlijk een veel kortere boog zijn:

Afbeelding

Ook dan zit je natuurlijk nog met in de weg staande hoogspanningsmasten en bebouwing, en zullen die rijkelui in Oosterbeek ook bepaald niet zitten te wachten op zo'n lijn vlakbij hun huizen. Het 'lege' gebied waar de spoorlijn doorheen voert is bovendien een populair wandelgebied, en de heuvelachtigheid van het terrein presenteert ook zo zijn uitdagingen.

In combinatie met het overslaan van het belangrijke spoorwegknooppunt Arnhem maakt dat zo'n boog inderdaad vooral op papier erg interessant :Y
🗣
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVer boogjes

Bericht door Roeland »

Een aantal van de voorgestelde bogen betreffen treintrajecten met een bedroevend laag aantal reizigers.
Een boog is pas nuttig, wanneer er een voldoende aantal reizigers is voor een treinverbinding.
En wanneer er geen (voor die aantallen reizigers) adequate busverbinding is.
Soms is een overstap-verbinding beter, omdat je dan op beide trajecten een hogere frequentie kunt bieden. Het aantal reizigers op Leerdam - Geldermalsen is vrij laag, 2x/uur een trein is daar echt de maximale bediening. Wanneer je van die 2 treinen 1x/uur naar Culemborg en 1x/uur naar Geldermalsen laat rijden, krijg je twee takken met een onaantrekkelijk lage frequentie.

Van de voorgestelde bogen zie ik (gelet op de vervoerpotentie) alleen de Empeboog en de (korte) Oosterbeekboog als kansrijk.
Voor de overige bogen rijdt er vaak al een redelijk aantrekkelijke (snel)bus, zoals:
* lijn 85 Leerdam Utrecht
* lijn 119 Zevenbergen - Breda
* diverse lijnen Enschede - Oldenzaal
* lijn 346 Amsterdam - Haarlem (alsmede de hoogfrequente overstap trein-metro op Sloterdijk)
Daarnaast is er op station Zuid en de Westtak onvoldoende capaciteit voor extra HemHaar-treinen.

En rond Lage Zwaluwe en Mariënberg zijn de reizigersaantallen over die bogen echt te laag om ooit rendabel te kunnen worden.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer boogjes

Bericht door waldo79 »

Hoewel het leuk op de kaart eruitziet lijkt me de enige meer concrete de Emperboog. Maar station Velperpoort sluiten om deze boog mogelijk te maken. Waar laat je de overstappers tussen Doetinchem en Presikhaaf dan?

Boog Beesd - Culemborg is landschappelijk nogal uitdagend met dat laagliggende moerasland - bovendien gaat het dwars door een landgoed heen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer boogjes

Bericht door TffpaA »

In de regio Amsterdam zie ik bovendien nog wel meer boogpotentieel. Ettelijke jaren terug fantaseerde ik eens over een directe spoorverbinding tussen Diemen, Diemen Zuid en Amsterdam Bijlmer ArenA in het kader van een S-bahn in/rond Amsterdam. Met daarbij ook een gedetailleerde kaartje van de spoorboog tussen Diemen en Diemen Zuid:

Afbeelding
🗣
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OVer boogjes

Bericht door Dionysusnu »

Is dat niet kansrijker door de bestaande boog op te waarderen en aan de oostkant van de Watergraafsmeer aan te sluiten, zodat je tussen Diemen en Science Park uitkomt? Eventueel zou je zelfs een station Diemen Noord kunnen realiseren.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer boogjes

Bericht door TffpaA »

Mijn afweging was inderdaad de bestaande stationssituatie in Diemen ongemoeid te laten, en trouwens ook de bereikbaarheid van het opstelterrein vanuit de Zuidtak.
🗣
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer boogjes

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: di 28 nov 2023, 17:59 7. Lage Zwaluweboog:

Twee enkelsporige verbindingen lijkt mij de eenvoudigste en goedkoopste oplossing: één verbinding ten zuiden van station Lage Zwaluwe voor treinen van Roosendaal naar Rotterdam en één ter hoogte van station Lage Zwaluwe voor treinen van Rotterdam naar Roosendaal (dit kan omdat op de HSL-Zuid links wordt gereden). Die laatste treinen zouden dan wel de treinen Roosendaal – Dordrecht over de klassieke spoorweg kruisen, maar dat nadeel lijkt mij overkomelijk: over dat stuk spoor rijden dan maar twee Sprinters per uur en een handvol goederentreinen.
Dat lijkt me nou een nuttige verbinding, ook omdat je dan mooi een ICd-trein die anders in Rotterdam keert door kan trekken.
Ik zie alleen niet waar waar je andere treinen zou kruisen?
In beide richtingen kan je linkerspoor van de HSL direct aansluiten op het rechterspoor van de klassieke spoorweg Roosendaal – Dordrecht.
Lage Zwaluwe kan dan een IC-station worden, als overstapknoop. Zevenbergen en Oudenbosch misschien ook - dat geeft ze meer mogelijkheden om met overstap Breda te bereiken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer boogjes

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: wo 29 nov 2023, 08:32 En een veel 'makkelijker' *kuch* optie voor die Oosterbeekboog zou natuurlijk een veel kortere boog zijn:
Jawel, maar waarom voor de makkelijke optie gaan? Waarom Arnhem niet gewoon links (of, als dat minder gevoelig ligt vanwege je politieke voorkeur of de rijrichting: rechts) laten liggen, en via een mooie nieuwe spoorbrug langs Rhenen rijden? Met als bonus misschien wel ruimte om het kippenlijntje de valleilijn door te trekken naar Arnhem :trein:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer boogjes

Bericht door diederickx »

De Drienerboog is in een oostelijker ligging reeds onderzocht en zelfs in bestuurlijke voorbereiding, alleen noemen ze het daar de reactivering van de Bentheimer Eisenbahn tussen Bad Bentheim en Gronau (zeg maar Glanerbrug-Oost). Dat zou zo maar eens tegen 2040 realiteit kunnen worden, daar kan niemand tegen op.

Edit: En even verderop is de Bentemboog in een soortgelijk stadium, zodat we ooit zonder kopmaken rechtstreeks van Coevorden naar Berlijn kunnen :trein:.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer boogjes

Bericht door regenmaker »

Tussen deze twee steden met elk meer dan 150.000 inwoners rijden doordeweeks slechts vier bussen per uur en op zondag zelfs maar één bus per uur (lijn 43 niet meegerekend, maar die maakt zo’n enorme omweg dat die niet interessant is voor reizigers). Geen wonder dat het zo vaak vaststaat op de A50
Wel een erg voorbarige conclusie. Tussen Apeldoorn en Arnhem vallen de files over het algemeen wel mee. Die uursdienst op zondag wordt over 2 weken weer teruggedraaid en in de spitsuren moeten ritten met geleed rijden om alle reizigers weg te werken. Keolis heeft destijds 6x/uur gereden doordeweeks, 4x/uur op zaterdag en 2x/uur in de avond / zondag. Maar de provincie heeft in Veluwe-Zuid samen met Hermes een afbraakdienstregeling doorgevoerd. Ik blijf erbij dat ze het nooit onderhands hadden moeten gunnen tegen de hoofdprijs.

Door die frequentie van 1x/uur op zondag is het voor mij niet meer aantrekkelijk om met de bus te gaan, omdat ik dan 48 min moet wachten op de aansluitende stadsdienst. Maar altijd nog beter dan die belachelijke tarieven die de NS durft te vragen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer boogjes

Bericht door Vinny »

Interessante voorstellen, ik zal ze even op een rijtje aflopen:
1. Beesdboog
Het meest voor de hand is treinserie 7200 door te trekken als stoptrein naar Culemborg, Houten en Utrecht. Reizigers naar Tiel en 's Hertogenbosch stappen over te Culemborg i.p.v. Geldermalsen. Dat levert hen iets extra reistijd op, maar de meeste reizigers profiteren van een rechtstreekse verbinding en minder reistijd (bijv. Gorinchem - Utrecht).

Aandachtspunt is dat de 7200 een gedecentraliseerde lijn bedient, en dat de NS dan dus medegebruik van het spoor Utrecht-Geldermalsen moet dulden. Kan in de concessie geregeld worden.

Aanvullend voordeel is dat de trein naar Tiel versneld kan worden, die stopt alleen te Utrecht, Houten, Culemborg, Geldermalsen, Tiel-Paasewaaij en Tiel.

Landschappelijke inpassing: Lijkt me prima te doen, er liggen wat boerderijen.

2. Drieneboog
Wat mij betreft een volkomen onzinnig voorstel. Alleen reizigers Enschede-Oldenzaal zullen hier iets aan hebben, en tussen deze plaatsen rijden al bussen. Voor een eventuele spoorverbinding Gronau-Bad Bentheim-Nordhorn is het te veel om, en bovendien zullen de Duitsers zelf maar iets moeten regelen.

3. Emperboog
Interessant voorstel. Het is landschappelijk in te passen. Qua dienstregeling wordt het wel een uitdaging om het passend te krijgen. Eventueel zou je afwisselend van Apeldoorn naar Zutphen of Arnhem kunnen rijden.

4. Mariënbergboog
Verbinding zonder toegevoegde waarde. Een eventuele doortrekking van de trein Almelo-Hardenberg naar Emmen als stoptrein zie ik eerder zitten. Emmen-Zwolle wordt dan een sneltrein of intercity die alleen stopt te Emmen, Emmen-Zuid, Coevorden, Hardenberg, Ommen en Dalfsen, met te Hardenberg een goede aansluiting op eerder genoemde stoptrein.

5. Oosterbeekboog
Het voorstel om de IC Utrecht-Nijmegen te versnellen door niet meer kop te maken in Arnhem is een logisch idee alleen de uitwerking gaat veel te veel geld kosten. Als conventionele spoorlijn moet je zo'n beetje een half dorp afbreken. Ondertunneld is het ook een absurd idee. Is geen grootstedelijk gebied zoals Delft of Rotterdam waar een spoortunnel zinvol kan zijn.
Ik zie zelf het meest in het in gebruik nemen van de zuidelijke Betuweroute-aftakking voor reizigersvervoer en een uitwisselmoment bij Zetten-Andelst. Dat is financiëel ook wel haalbaar:
https://maps.app.goo.gl/WWzNQQsXbUkH5Xtf8
Zoals je op deze streetview-still kan zien liggen er drie sporen onder de snelweg. Je hebt dus geen capaciteitsprobleem als er tussen het goederenvervoer nog twee reizigerstreinen per uur worden toegevoegd. De IC Utrecht-Arnhem-Nijmegen wordt dan wat mij betreft geplitst in een IC Utrecht-Arnhem en een IC Utrecht-Tiel-Nijmegen.

6. Zevenbergen-boog
Deze boog is erg moeilijk in pasbaar, en is in principe alleen nuttig voor reizigers tussen Zevenbergen en Breda. Vergeefse moeite lijkt me. Beter kan het OV in West-Brabant worden verbeterd door nog eens goed te kijken naar de doorkoppelingen van treinseries in Dordrecht.

7. Lage Zwaluweboog:
Interessant voorstel, volgens mij is het in de jaren '90 wel ter sprake gekomen, om zo de IC Amsterdam-Vlissingen te versnellen. Is nooit gerealiseerd ook omdat men de bediening van Breda belangrijker vond mede dankzij goed lobbywerk van de gemeente Breda zelf. De verbinding naar Antwerpen werd door deskundigen als onrendabel betiteld maar is wel al meteen aangelegd. De aanleg van een nieuwe spoorverbinding zal nog wel wat voeten in aarde hebben, er is veel infrastructuur omheen gebouwd, dus je zal al snel moeilijk moeten doen met fly-overs.

8. Spoorbogen Amsterdam:
Ook dit is een eerder gedaan voorstel. Je zit hier vooral met een gebrek aan regionale steun: reizigers en politci willen graag de verbinding van en naar Amsterdam Centraal behouden, en je hebt het GVB dat iets met metro's wil. Afstemming met NS is al jaren moeizaam.

9. Spoorboog Diemen:
Zoals TffpA intekent veel te krap. Leuk voor een combinotram, maar een trein (zeker een dubbeldekker als een VIRM) heeft gewoon moeilijkheden bij zo'n achtbaantracé. De verbinding IJburg-Duivendrecht-Amsterdam Zuid is een markante lacune in het OV-netwerk. Door steeds weer andere plannen zoals spoorlijn Amsterdam-Zuid - IJburg - Almere of de metro doortrekken vanuit Diemen-Zuid naar IJburg en Pampus, of de busbaan die destijds de Zuidtangent heette (Haarlem-Schiphol-Amsterdam Bijlmer) zou ook naar IJbug worden doorgetrokken. Ik heb het allemaal in (semi-)officiële overheidsdocumenten benoemd zien worden. Inmiddels kunnen reizigers gebruik maken van GVB-lijn 66. Er is in ieder geval iets.

Infrastructuur in die hoek aanleggen levert overigens ook hoge kosten op, een verlies aan natuurwaarden en tegenwoordig is IJburg volgebouwd dus de inwoners zien een nieuwe spoorlijn, een andere OV verbinding of een auto(snel)weg natuurlijk niet zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: OVer boogjes

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer boogjes

Bericht door Vinny »

Ook vraag ik mij of zo'n kortere bocht kan vanwege het hoogteverschil. Vanuit Arnhem Centraal ga je richting Nijmegen behoorlijk omlaag en richting Ede behoorlijk omhoog.
Jaren geleden heb ik dat ook eens voorgesteld, alleen de geplande boog loopt dan door of langs het landgoed Mariëndaal:
https://maps.app.goo.gl/WdV2P9GJQ6jgTNfVA

Ziet er mooi uit, paar bomen en een picknickbankje; echt uniek is het natuurlijk niet. Je kunt natuurlijk de karakterestieke dingen, zoals de waterval en wat kenmerkende gebouwen wel behouden; maar met een nieuwe spoorboog wordt de charme van het gebied wel wat kleiner. Politiek zie ik dit dus niet als haalbaar.
Persoonlijk vraag ik mij af hoelang het opstelterrein Watergraafsmeer nog heeft, grond in Amsterdam is schaars en, niet onbelangrijk, vele miljoenen waard.
Het opstelterrein zal dan ergens anders in de regio Amsterdam moeten komen. Je kunt het niet zomaar vervangen door een uitbreiding van Lelystad-Opstel of Hoofddorp-Opstel. Dat levert de vervoerders (NS) veel te veel leeg mat. ritten op.
Het klopt niet alleen reizigers Enschede-Oldenzaal wat aan de Drieneboog zouden hebben: het creëert ook een rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Bad Bentheim en eventueel ook steden als Nordhorn, Rheine of Osnabrück.
Bad Bentheim is op zich geen wereldstad. Het stadje heeft maar 15.000 inwoners, en zal vanuit Enschede geen relevante bestemming vormen. Gronau is veel groter en ook de treindienst Enschede - Gronau is geen wereldsucces.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer boogjes

Bericht door SuperGhost »

Laat ik ook mijn mening geven per boog:

1. Beesdboog
Op zich zou het mooi zijn als de trein die nu nog in Gorinchem eindigt doordeweeks overdag via deze boog zou kunnen doorrijden naar Utrecht zou kunnen doorrijden. Met de bestaande treinen Utrecht-Tiel en Utrecht-'s-Hertogenbosch kun je dan prima ETMET krijgen op Utrecht-Culemborg. Probleem is dan alleen de verschillende concessies en de doorkoppeling over Utrecht heen als ETMET weer terugkeert op Utrecht-Woerden. Voor de lijn Dordrecht-Geldermalsen denk ik dat doortrekking naar Rotterdam ook als belangrijker dan een doortrekking naar Utrecht, waardoor ook vanuit de regio/concessiehouder de aandacht eerder elders ligt (en die doortrekking kan dus veel goedkoper en dan de gehele dienstregeling). Vanwege de concessiebeperkingen, de hoge aanlegkosten en de aandacht die waarschijnlijk elders ligt zie ik die boog daarom niet echt kansrijk worden.

2. Drieneboog
Ik denk dat de winst die je behaald hierdoor ten opzichte van de huidige bussen vrij minimaal is, aangezien het een relatief korte afstand is tussen Oldenzaal en Enschede en de frequentie (4x per uur met de bus t.o.v. slechts 2x p/u een trein die er over zo'n boog zal rijden vermoed ik) dat de bus aantrekkelijker en sneller zal blijven. Reizigers wonen immers niet allen direct rond het station, dus zul je met overstaptijden te maken hebben, waar reizigers nu gewoon rechtstreeks met een doorgaande bus kunnen. Ik denk dat die overstaptijd ervoor zorgt dat de winst al teniet gedaan wordt of te minimaal is om te compenseren voor de rechtstreekse busverbinding.
Voor wat betreft naar Bad Bentheim/Rheine: ik denk dat die groep reizigers te klein is om zo'n boog te rechtvaardigen. Daarnaast lees ik dat de Duitsers al plannen zouden hebben voor reactivering van Bad Bentheim-Gronau, waardoor die stroom reizigers al via Gronau kan lopen. Dat maakt zo'n boog dan al nutteloos.
Als laatst vraag ik me ook af in hoeverre je in Enschede nog zomaar even treinen kunt toevoegen. Ik dacht dat dat station al vrij vol zat?

3. Emperboog
Deze is daadwerkelijk al eens op beleidstafels geweest, maar steeds afgevallen om duidelijke redenen. Om via zo'n boog een trein Apeldoorn-Arnhem mogelijk te maken heb je immers meer nodig dan alleen de boog zelf, aangezien Apeldoorn-Zutphen een enkelsporige lijn is met alleen een passeermogelijkheid in Klarenbeek, die al gebruikt wordt door de treinen tussen Apeldoorn en Zutphen. Je zult daardoor dus ook gedeeltelijk dubbelspoor moeten aanleggen, wat de kosten behoorlijk hoog maken voor een geringe winst, aangezien er al 2 snelwegbussen rijden tussen Apeldoorn en Arnhem. De treinen Apeldoorn-Zutphen kun je ook niet (deels) slachtofferen hiervoor, omdat dit niet alleen voor Zutphen, maar ook voor de Achterhoek een belangrijke verbinding is richting Amersfoort en verder. Hierdoor is dit dus al steeds afgevallen.

Ik denk dat als je wilt investeren in een rechtstreekse trein Arnhem-Apeldoorn, dat het dan een beter alternatief is om Apeldoorn-Dieren te reactiveren met een sneltrein Apeldoorn-Eerbeek-Dieren-Arnhem C. Ook dat is natuurlijk prijzig, maar dan heb je nog als bijkomend voordeel dat je ook een grote kern als Eerbeek meeneemt, wat zo'n trein natuurlijk wat rendabeler maakt.

4.Mariënbergboog
Deze lijkt me ook vrij kansloos, aangezien het alleen de reisbewegingen Vriezenveen/Vroomshoop<->Zwolle en Ommen/Dalfsen<->Almelo helpt. Die groep is gewoon te klein voor zo'n grote investering. Je noemt zelf al dat je Almelo-Hardenberg daarvoor moet kanibaliseren (ik vraag me af of er vanuit Ommen wel meer reizigers zijn dan vanuit Hardenberg, naast nog dat je de overstap ri. Emmen ook verslechterd), maar ik denk dat je (in ieder geval in de spits) ook nog Zwolle-Coevorden ervoor moet kanibaliseren, aangezien ook Zwolle-Mariënberg enkelsporig is. Ik denk dat hierdoor dus veel meer reizigers de dupe worden dan dat je ermee helpt. Daardoor lijkt het me al kansloos.

5. Oosterbeekboog
Ik denk dat deze ook vrij kansloos is. Nog naast de inpasbaarheid (dwars door Oosterbeek or dwars door natura2000 gebied met ook een hoogteverschil als probleem) gaat dit ook ten koste van de frequenties. Utrecht-Arnhem-Nijmegen gaat naar 6x per uur (zodra NS weer voldoende personeel heeft). Arnhem en Nijmegen zullen dat los van elkaar niet trekken. Ik denk dat je dan eerder uit komt op 4x p/u naar Arnhem en 2x p/u naar Nijmegen. Meer zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, aangezien Arnhem-Nijmegen al goed vol zit, zo vol dat dit al effect heeft op Arnhem-Tiel. . Daar vallen dan ook op Arnhem-Nijmegen 2 intercity's weg. Natuurlijk zal Nijmegen dan sneller bereikbaar zijn vanuit Utrecht, maar met een veel lagere frequentie. Ook voor overstappers vanuit de Maaslijn (Nijmegen) en vanuit Zutphen en Doetinchem (Arnhem) kan dit nadelig zijn. Voor de Maaslijn zou dat wellicht zelfs capaciteitsproblemen zorgen, aangezien je de reizigers minder kan spreiden, omdat maar 2 van de 4 treinen nog een overstap ri. Utrecht houden. En de Maaslijn is al problematisch wat betreft capaciteit, zodat je die spreiding echt wel nodig hebt. Voor Arnhem krijg je wellicht ook het probleem dat die 4x p/u die je overhoudt wellicht slecht gespreid is (10-20 verdeling), aangezien je op Utrecht C het perron moet delen en het samen met de trein uit Nijmegen ETMET moet verzorgen naar Amsterdam...
Voor Arnhem (en achterland) heeft het dus alleen maar nadelen en voor Nijmegen (en achterland) denk ik dat de (veel) lagere frequentie uiteindelijk niet opweegt tegen de voordelen van een snellere verbinding. Ik denk dat daarom zo'n boog onwenselijk is.

6. Zevenbergse boog
Ik denk dat je zelf eigenlijk al aangeeft dat vanwege de hoge kosten dit vrij kansloos is. Ook denk ik dat er gewoon te weinig reizigers zullen zijn voor zo'n trein (bovendien is NS vanuit de concessie verplicht 2x p/u treinen te bieden tussen onderlinge station, waardoor je Zevenbergen en Oudenbosch overdag dus 4x p/u zou moeten bedienen, wat natuurlijk behoorlijke overkill is). Ik zou eerder NS vragen te onderzoeken of de overstap in Lage Zwaluwe op de relatie Zevenbergen<->Breda kan worden verbeterd, zelfs als dat zou betekenen dat op Lage Zwaluwe-Dordrecht de treinen dan erg slecht verdeeld zouden rijden.

7. Lage Zwaluweboog
Deze acht ik niet geheel kansloos, zeker aangezien NS al plannen had om de Zeeuwse trein (na Rotterdam dan) over de HSL te laten rijden. Deze al bij Lage Zwaluwe de HSL op te laten rijden zou de reistijd dan nog meer kunnen doen afnemen. Maar ik denk dat die er voorlopig nog niet zal komen, aangezien ik denk dat men (voorlopig) de aanlegkosten te hoog vind voor de winst. Er zal eerst druk vanuit de Zeeuwse politiek voor moeten komen lijkt me. Daarnaast zal Dordrecht waarschijnlijk klagen vanwege het verlies van de intercity naar Roosendaal, maar ik vraag me af of die groep wel groot genoeg is om een IC-verbinding te rechtvaardigen (al helemaal als Dordrecht-Breda en verder dat volgens NS al niet had en die groep lijkt me veel groter). Echter lijkt me wel dat deze boog de vorige boog (nummertje 6) al helemaal kansloos maakt, omdat dan 2x p/u Dordrecht-Roosendaal dan wel noodzakelijk is.

8a. Hemboog van/naar Haarlem
Deze lijkt me van alle voorstellen het meest haalbare, omdat het mij lijkt dat er genoeg reizigers Haarlem<->Schiphol te vinden zijn om deze rechtstreekse verbinding mogelijk te maken. Je zou bijvoorbeeld al kunnen beginnen door de (spits)intercity Alkmaar-Haarlem dan door te trekken naar Schiphol met tussenstops in Sloterdijk en Lelylaan.

8b Nieuwe Meerboog
Deze lijkt me wat minder kansrijk. Allereerst omdat treinen die je vanuit de Amsterdamse westtak stuurt juist naar Schiphol wilt hebben, aangezien het me lijkt dat daar meer vraag naar is. Daarnaast is er juist op die westtak een goede overstap op de metro naar de Zuidas, maar niet naar Schiphol, waardoor het ook qua overstappen beter is. Als laatste kun je niet zomaar doortrekken naar Utrecht, want Utrecht heeft geen keervoorziening voor dergelijke treinen meer (je moet dan of door naar Arnhem of naar Eindhoven) en dat gaat dan ten koste van een trein Arnhem/Eindhoven-Schiphol of Arnhem/Eindhoven-Amsterdam C. Dus zo'n trein inpassen levert onwenselijkheden op voor andere verbindingen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: OVer boogjes

Bericht door ThatPCDude »

De enige boog die ik hier nog wel mis is een directe boog tussen Hk en Kma, waardoor er een directe trein Bv > Asd via Zd zou kunnen rijden zonder overstap in Utg ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer boogjes

Bericht door Vinny »

Daarnaast zal Dordrecht waarschijnlijk klagen vanwege het verlies van de intercity naar Roosendaal,
Ik denk dat dat simpel te verhelpen valt door een paar sprinterverbindingen te vervangen door opgewaardeerde IC:
IC Rotterdam-Dordrecht-Dordrecht Zuid-Lage Zwaluwe-Breda Prinsenbeek-Breda
IC Rotterdam-Dordrecht-Zevenbergen-Oudenbosch-Roosendaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer boogjes

Bericht door Hainje »

Vinny schreef: zo 03 dec 2023, 13:10 IC Rotterdam-Dordrecht-Zevenbergen-Oudenbosch-Roosendaal.
Deze IC zouden ze eigenlijk serieus in moeten leggen. Mocht de 3600 dan vertraging oplopen, dan is de aansluiting in Roosendaal niet gelijk naar de klote.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer boogjes

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef: zo 03 dec 2023, 13:10
Daarnaast zal Dordrecht waarschijnlijk klagen vanwege het verlies van de intercity naar Roosendaal,
Ik denk dat dat simpel te verhelpen valt door een paar sprinterverbindingen te vervangen door opgewaardeerde IC:
IC Rotterdam-Dordrecht-Dordrecht Zuid-Lage Zwaluwe-Breda Prinsenbeek-Breda
IC Rotterdam-Dordrecht-Zevenbergen-Oudenbosch-Roosendaal.
Die laatste zou op zijn minst ook in Lage Zwaluwe moeten stoppen, aangezien je anders geen verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen hebt en dat tegen de concessie-eisen is. ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OVer boogjes

Bericht door ZO6176 »

Wat misschien nog interessant is een boog vanuit Hamont richting Maarheeze. Ik denk dat de lijn vanuit Hamont naar Eindhoven meer waarde biedt dan laten eindigen in Weert. Eindhoven - Antwerpen is toch wel een gevraagde verbinding
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer boogjes

Bericht door waldo79 »

De Belgen zien het vooral als een regionale verbinding vanuit de Kempen naar Antwerpen, de baanvaksnelheid ligt ook vrij laag. Vanuit Eindhoven naar Antwerpen ligt via Breda veel meer voor de hand.
PHS

Re: OVer boogjes

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer boogjes

Bericht door Vinny »

Die laatste zou op zijn minst ook in Lage Zwaluwe moeten stoppen, aangezien je anders geen verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen hebt en dat tegen de concessie-eisen is. ;)
Lage Zwaluwe is geen comfortabel overstapstation. Vanaf Oudenbosch en Zevenbergen rijden ook bussen naar Breda en anders kun je overstappen op Dordrecht Centraal. Je wil toch zoveel mogelijk voorkomen dat intercity's op vrijwel irrelevante stations stoppen en Lage Zwaluwe heeft maar heel weinig reizigers per werkdag. Je zou natuurlijk wel Zevenbergen - Breda of Zevenbergen - Eindhoven kunnen berekenen via een virtuele overstap daar. Vroeger werd dat terugsteken expliciet vermeldt in het spoorboekje als uitzondering.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer boogjes

Bericht door AppleMoose »

SuperGhost schreef: za 02 dec 2023, 14:093. Emperboog
Ik denk dat als je wilt investeren in een rechtstreekse trein Arnhem-Apeldoorn, dat het dan een beter alternatief is om Apeldoorn-Dieren te reactiveren met een sneltrein Apeldoorn-Eerbeek-Dieren-Arnhem C. Ook dat is natuurlijk prijzig, maar dan heb je nog als bijkomend voordeel dat je ook een grote kern als Eerbeek meeneemt, wat zo'n trein natuurlijk wat rendabeler maakt.
Ik kan me niet voorstellen dat het reactiveren van de Koningslijn goedkoper zal zijn dan het aanleggen van de Emperboog en het opwaarderen van de spoorlijn Zutphen-Apeldoorn. De Koningslijn reactiveren komt neer op zo'n beetje complete nieuwbouw van de lijn, met de bijkomende geluids- en trillingswerende maatregelen en werd in 2012 al geschat op zo'n 100 miljoen euro. De Empeboog zou 50 miljoen kosten destijds. Bovendien is het de vraag of de VSM wel kan blijven rijden op dat traject, dus je vernietigt ook nog eens een relatief waardevolle toeristische attractie voor de regio. Ook denk ik dat milieuclubs (je rijdt door/langs de Veluwe-Zoom) nogal bezwaren zullen hebben en ook de inwoners van Eerbeek zitten niet te wachten op een frequente trein dwars door hun dorpskern.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op ma 04 dec 2023, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten