Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen
Geplaatst: za 16 dec 2023, 15:17
Ik heb twee verschillende plannen voor in de concessie Arnhem-Nijmegen. De eerste wijziging is voor de stadsdienst van Arnhem. De tweede wijziging gaat over een aantal lijnen tussen Arnhem-Huissen-Bemmel-Nijmegen/Elst.
Stadsdienst Arnhem
Ik ben van mening dat de trolleylijnen in Arnhem een mooi basisnet vormen, maar de overige lijnen beter zouden kunnen worden ingericht, al helemaal met de trolley 2.0
1. Het Duifje – Malburgen Oost/West – CS – Station Velperpoort – Velp
2. De Laar West – De Laar Oost– Kronenburg – Malburgen Oost – CS – Hoogkamp – Schaarsbergen
4. Het Duifje – Kronenburg – Station Zuid – Schuytgraaf
5. Schuytgraaf – Elderveld – CS – Statenkwartier – Presikhaaf
6. De Laar West – Elderveld – CS – Statenkwartier – Elsweide/HAN – Paasberg – Geitenkamp/CIOS
7. Rijkerswoerd – Kronenburg – Nelson Mandelabrug – CS – Station Velperpoort – Geitenkamp
10. Het Dorp – CS – Klarendal
11. CS – Vredenburg – Kronenburg
12. CS – Het Broek – Presikhaaf – IJsseloord 2
Uitleg:
Trolleylijnen:
De oude lijn 3 vanuit Het Duifje wil ik via de trolleybovenleiding (voor als de John Frostburg eruit ligt) in Malburgen West gaan leiden. Dit wil ik, omdat de bussen (3, 33, 35, 300) over de John Frostburg vrij geregeld strak achter elkaar aan rijden. Daarom denk ik dat deze route beter werkt, dit zal wellicht wel gevolgen hebben voor de frequentie van deze lijn. Ik wil ter compensatie lijn 35 (lees volgend stuk) overal laten stoppen voor nog steeds een goede verbinding. Lijn 300 neemt dan het traject CS-Burgers’ Zoo over. Daardoor hebben ook de kernen onder Arnhem (Huissen, Bemmel etc.) een betere verbinding met Burgers’ Zoo en Rijnstate. Dan koppel ik deze lijn 3 op CS aan lijn 1 naar Velp, voor alsnog de verbinding vanuit Het Duifje naar Willemsplein en Velperplein.
Lijn 2 wil ik herstellen, met het traject naar Hoogkamp. Daarna laat de trolleybus de bovenleiding los en rijdt verder naar Schaarsbergen (nu lijn 9).
Lijn 5 wil ik voor het grootste deel laten zoals het is, behalve dat in Presikhaaf een lus te rijden, vanaf Cannenburglaan via de route van lijn 12 terug naar de halte Lange Wal. Om ervoor te zorgen dat de reistijd niet toeneemt, zou ik zeggen: de lusroute in twee richtingen rijden net als de bus in Schuytgraaf doet.
Lijn 6 wil ik weer laten rijden zoals hij dat eerst deed, vanuit De Laar naar Elsweide. Ik denk dat dat beter is, omdat dan lijn 5 en 6 weer meer dezelfde route hebben en dat voor reizigers tussen twee haltes op het gezamenlijke deel duidelijker is. Vanaf Elsweide/HAN wil ik de bus door laten rijden (zonder bovenleiding) naar Paasberg, Geitenkamp en CIOS ter vervanging van de oude lijn 8. In Geitenkamp wordt direct naar CIOS gereden en de bus maakt daarna een lus door de Geitenkamp. Ik denk dat het gedeelte na Elsweide de gehele week een frequentie van 2x/uur krijgt en de rest gewoon de standaard trolleyfrequenties.
Lijn 7: Blijft volledig zoals hij al is.
Reguliere lijnen:
Lijn 4 wordt verlengd vanaf Kronenburg naar Station Zuid en Schuytgraaf.
Lijn 10 wordt ingekort tot Het Dorp. Het overige gedeelte naar Papendal wordt opgevangen door lijn 105, die hier een lusje over het terrein maakt. Dit is in de toekomst mogelijk, omdat Veluwe-Zuid en Arnhem-Nijmegen worden samengevoegd. Ik denk dat door deze inkorting er een mogelijkheid bestaat tot het doortrekken van lijn 10, via de oude lijn 13, naar Klarendal en de Vogelwijk.
Lijn 11 rijdt na Vredenburg naar Kronenburg, omdat anders het stuk naar Station Zuid meer bussen krijgt dan nodig, gezien de verlenging naar Schuytgraaf van lijn 4.
Lijn 12 krijgt een snellere route, omdat lijn 5 dus de route in Presikhaaf overneemt.
De noordelijke wijken Alteveer en ’t Cranevelt en Burgers’ Zoo hebben met deze plannen nog geen bus. Mijn plan voor deze wijken: lijn 300 doortrekken via de route van lijn 3 naar Burgers’ Zoo, wel wil ik hiervan dan een eindpuntlijn maken. De haltes Ravelstraat en Peter van Anrooylaan zullen daardoor vervallen. Lijn 300 zal dan met trolley 2.0-materieel gereden worden.
De route van lijn 8 zal opgaan in lijn 302. Lijn 302 wil ik verleggen via Alteveer en Openluchtmuseum. De reistijd zal dus langer worden, maar rechtstreekse reizigers kunnen gebruik blijven maken van lijn 231. Deze langzamere route biedt wel meer reismogelijkheden. Vanuit Beekbergen en Apeldoorn kun je rechtstreeks naar Rijnstate en het Openluchtmuseum. Ook wil ik lijnen 302 en 331 aan elkaar koppelen tot lijn 302 Nijmegen – Elst – Arnhem – Apeldoorn. Ook Arnhem Zuid (veel mensen die hier naar het werk gaan) krijgt dus betere reismogelijkheden ten opzichte van Arnhem Noord en Apeldoorn.
Arnhem-Huissen-Bemmel-Elst
Ik stel voor om lijn 35 door te trekken vanuit Bemmel naar Huissen en Arnhem. Lijn 35 rijdt in Elst langs het station en Huissen krijgt hiermee dus een rechtstreekse verbinding naar Elst, Station. In Huissen is een middelbare school (OBC Huissen) en een nieuwbouwwijk (Driegaarden). Ik wil lijn 35 daarom ook deze twee locaties een OV-aansluiting geven. In Bemmel verandert de route dus ook, in plaats van een lusroute komt er een gestrekte lijn via de Papenstraat (andere vestiging van het OBC) op het OBC zitten ook leerlingen uit Elst en Huissen en kunnen dus makkelijk met de bus naar school. Lijn 35 blijft ook gewoon nog rijden tussen Elst en Zetten. Ik wil deze buslijn doortrekken naar Arnhem, voor de reizigers vanuit Driegaarden. Wel laat ik daarvoor de spitsritten van lijn 33 tussen Huissen, Valom en Arnhem CS vervallen. Omdat 33 en 35 voor een vrij groot deel dezelfde route rijden. Lijnennet in Huissen:
Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en wat er nog beter kan!
Stadsdienst Arnhem
Ik ben van mening dat de trolleylijnen in Arnhem een mooi basisnet vormen, maar de overige lijnen beter zouden kunnen worden ingericht, al helemaal met de trolley 2.0
1. Het Duifje – Malburgen Oost/West – CS – Station Velperpoort – Velp
2. De Laar West – De Laar Oost– Kronenburg – Malburgen Oost – CS – Hoogkamp – Schaarsbergen
4. Het Duifje – Kronenburg – Station Zuid – Schuytgraaf
5. Schuytgraaf – Elderveld – CS – Statenkwartier – Presikhaaf
6. De Laar West – Elderveld – CS – Statenkwartier – Elsweide/HAN – Paasberg – Geitenkamp/CIOS
7. Rijkerswoerd – Kronenburg – Nelson Mandelabrug – CS – Station Velperpoort – Geitenkamp
10. Het Dorp – CS – Klarendal
11. CS – Vredenburg – Kronenburg
12. CS – Het Broek – Presikhaaf – IJsseloord 2
Uitleg:
Trolleylijnen:
De oude lijn 3 vanuit Het Duifje wil ik via de trolleybovenleiding (voor als de John Frostburg eruit ligt) in Malburgen West gaan leiden. Dit wil ik, omdat de bussen (3, 33, 35, 300) over de John Frostburg vrij geregeld strak achter elkaar aan rijden. Daarom denk ik dat deze route beter werkt, dit zal wellicht wel gevolgen hebben voor de frequentie van deze lijn. Ik wil ter compensatie lijn 35 (lees volgend stuk) overal laten stoppen voor nog steeds een goede verbinding. Lijn 300 neemt dan het traject CS-Burgers’ Zoo over. Daardoor hebben ook de kernen onder Arnhem (Huissen, Bemmel etc.) een betere verbinding met Burgers’ Zoo en Rijnstate. Dan koppel ik deze lijn 3 op CS aan lijn 1 naar Velp, voor alsnog de verbinding vanuit Het Duifje naar Willemsplein en Velperplein.
Lijn 2 wil ik herstellen, met het traject naar Hoogkamp. Daarna laat de trolleybus de bovenleiding los en rijdt verder naar Schaarsbergen (nu lijn 9).
Lijn 5 wil ik voor het grootste deel laten zoals het is, behalve dat in Presikhaaf een lus te rijden, vanaf Cannenburglaan via de route van lijn 12 terug naar de halte Lange Wal. Om ervoor te zorgen dat de reistijd niet toeneemt, zou ik zeggen: de lusroute in twee richtingen rijden net als de bus in Schuytgraaf doet.
Lijn 6 wil ik weer laten rijden zoals hij dat eerst deed, vanuit De Laar naar Elsweide. Ik denk dat dat beter is, omdat dan lijn 5 en 6 weer meer dezelfde route hebben en dat voor reizigers tussen twee haltes op het gezamenlijke deel duidelijker is. Vanaf Elsweide/HAN wil ik de bus door laten rijden (zonder bovenleiding) naar Paasberg, Geitenkamp en CIOS ter vervanging van de oude lijn 8. In Geitenkamp wordt direct naar CIOS gereden en de bus maakt daarna een lus door de Geitenkamp. Ik denk dat het gedeelte na Elsweide de gehele week een frequentie van 2x/uur krijgt en de rest gewoon de standaard trolleyfrequenties.
Lijn 7: Blijft volledig zoals hij al is.
Reguliere lijnen:
Lijn 4 wordt verlengd vanaf Kronenburg naar Station Zuid en Schuytgraaf.
Lijn 10 wordt ingekort tot Het Dorp. Het overige gedeelte naar Papendal wordt opgevangen door lijn 105, die hier een lusje over het terrein maakt. Dit is in de toekomst mogelijk, omdat Veluwe-Zuid en Arnhem-Nijmegen worden samengevoegd. Ik denk dat door deze inkorting er een mogelijkheid bestaat tot het doortrekken van lijn 10, via de oude lijn 13, naar Klarendal en de Vogelwijk.
Lijn 11 rijdt na Vredenburg naar Kronenburg, omdat anders het stuk naar Station Zuid meer bussen krijgt dan nodig, gezien de verlenging naar Schuytgraaf van lijn 4.
Lijn 12 krijgt een snellere route, omdat lijn 5 dus de route in Presikhaaf overneemt.
De noordelijke wijken Alteveer en ’t Cranevelt en Burgers’ Zoo hebben met deze plannen nog geen bus. Mijn plan voor deze wijken: lijn 300 doortrekken via de route van lijn 3 naar Burgers’ Zoo, wel wil ik hiervan dan een eindpuntlijn maken. De haltes Ravelstraat en Peter van Anrooylaan zullen daardoor vervallen. Lijn 300 zal dan met trolley 2.0-materieel gereden worden.
De route van lijn 8 zal opgaan in lijn 302. Lijn 302 wil ik verleggen via Alteveer en Openluchtmuseum. De reistijd zal dus langer worden, maar rechtstreekse reizigers kunnen gebruik blijven maken van lijn 231. Deze langzamere route biedt wel meer reismogelijkheden. Vanuit Beekbergen en Apeldoorn kun je rechtstreeks naar Rijnstate en het Openluchtmuseum. Ook wil ik lijnen 302 en 331 aan elkaar koppelen tot lijn 302 Nijmegen – Elst – Arnhem – Apeldoorn. Ook Arnhem Zuid (veel mensen die hier naar het werk gaan) krijgt dus betere reismogelijkheden ten opzichte van Arnhem Noord en Apeldoorn.
Arnhem-Huissen-Bemmel-Elst
Ik stel voor om lijn 35 door te trekken vanuit Bemmel naar Huissen en Arnhem. Lijn 35 rijdt in Elst langs het station en Huissen krijgt hiermee dus een rechtstreekse verbinding naar Elst, Station. In Huissen is een middelbare school (OBC Huissen) en een nieuwbouwwijk (Driegaarden). Ik wil lijn 35 daarom ook deze twee locaties een OV-aansluiting geven. In Bemmel verandert de route dus ook, in plaats van een lusroute komt er een gestrekte lijn via de Papenstraat (andere vestiging van het OBC) op het OBC zitten ook leerlingen uit Elst en Huissen en kunnen dus makkelijk met de bus naar school. Lijn 35 blijft ook gewoon nog rijden tussen Elst en Zetten. Ik wil deze buslijn doortrekken naar Arnhem, voor de reizigers vanuit Driegaarden. Wel laat ik daarvoor de spitsritten van lijn 33 tussen Huissen, Valom en Arnhem CS vervallen. Omdat 33 en 35 voor een vrij groot deel dezelfde route rijden. Lijnennet in Huissen:
Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en wat er nog beter kan!