Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik heb twee verschillende plannen voor in de concessie Arnhem-Nijmegen. De eerste wijziging is voor de stadsdienst van Arnhem. De tweede wijziging gaat over een aantal lijnen tussen Arnhem-Huissen-Bemmel-Nijmegen/Elst.
Stadsdienst Arnhem
Ik ben van mening dat de trolleylijnen in Arnhem een mooi basisnet vormen, maar de overige lijnen beter zouden kunnen worden ingericht, al helemaal met de trolley 2.0
1. Het Duifje – Malburgen Oost/West – CS – Station Velperpoort – Velp
2. De Laar West – De Laar Oost– Kronenburg – Malburgen Oost – CS – Hoogkamp – Schaarsbergen
4. Het Duifje – Kronenburg – Station Zuid – Schuytgraaf
5. Schuytgraaf – Elderveld – CS – Statenkwartier – Presikhaaf
6. De Laar West – Elderveld – CS – Statenkwartier – Elsweide/HAN – Paasberg – Geitenkamp/CIOS
7. Rijkerswoerd – Kronenburg – Nelson Mandelabrug – CS – Station Velperpoort – Geitenkamp
10. Het Dorp – CS – Klarendal
11. CS – Vredenburg – Kronenburg
12. CS – Het Broek – Presikhaaf – IJsseloord 2

Uitleg:
Trolleylijnen:
De oude lijn 3 vanuit Het Duifje wil ik via de trolleybovenleiding (voor als de John Frostburg eruit ligt) in Malburgen West gaan leiden. Dit wil ik, omdat de bussen (3, 33, 35, 300) over de John Frostburg vrij geregeld strak achter elkaar aan rijden. Daarom denk ik dat deze route beter werkt, dit zal wellicht wel gevolgen hebben voor de frequentie van deze lijn. Ik wil ter compensatie lijn 35 (lees volgend stuk) overal laten stoppen voor nog steeds een goede verbinding. Lijn 300 neemt dan het traject CS-Burgers’ Zoo over. Daardoor hebben ook de kernen onder Arnhem (Huissen, Bemmel etc.) een betere verbinding met Burgers’ Zoo en Rijnstate. Dan koppel ik deze lijn 3 op CS aan lijn 1 naar Velp, voor alsnog de verbinding vanuit Het Duifje naar Willemsplein en Velperplein.

Lijn 2 wil ik herstellen, met het traject naar Hoogkamp. Daarna laat de trolleybus de bovenleiding los en rijdt verder naar Schaarsbergen (nu lijn 9).

Lijn 5 wil ik voor het grootste deel laten zoals het is, behalve dat in Presikhaaf een lus te rijden, vanaf Cannenburglaan via de route van lijn 12 terug naar de halte Lange Wal. Om ervoor te zorgen dat de reistijd niet toeneemt, zou ik zeggen: de lusroute in twee richtingen rijden net als de bus in Schuytgraaf doet.

Lijn 6 wil ik weer laten rijden zoals hij dat eerst deed, vanuit De Laar naar Elsweide. Ik denk dat dat beter is, omdat dan lijn 5 en 6 weer meer dezelfde route hebben en dat voor reizigers tussen twee haltes op het gezamenlijke deel duidelijker is. Vanaf Elsweide/HAN wil ik de bus door laten rijden (zonder bovenleiding) naar Paasberg, Geitenkamp en CIOS ter vervanging van de oude lijn 8. In Geitenkamp wordt direct naar CIOS gereden en de bus maakt daarna een lus door de Geitenkamp. Ik denk dat het gedeelte na Elsweide de gehele week een frequentie van 2x/uur krijgt en de rest gewoon de standaard trolleyfrequenties.

Lijn 7: Blijft volledig zoals hij al is.

Reguliere lijnen:

Lijn 4 wordt verlengd vanaf Kronenburg naar Station Zuid en Schuytgraaf.

Lijn 10 wordt ingekort tot Het Dorp. Het overige gedeelte naar Papendal wordt opgevangen door lijn 105, die hier een lusje over het terrein maakt. Dit is in de toekomst mogelijk, omdat Veluwe-Zuid en Arnhem-Nijmegen worden samengevoegd. Ik denk dat door deze inkorting er een mogelijkheid bestaat tot het doortrekken van lijn 10, via de oude lijn 13, naar Klarendal en de Vogelwijk.

Lijn 11 rijdt na Vredenburg naar Kronenburg, omdat anders het stuk naar Station Zuid meer bussen krijgt dan nodig, gezien de verlenging naar Schuytgraaf van lijn 4.

Lijn 12 krijgt een snellere route, omdat lijn 5 dus de route in Presikhaaf overneemt.

De noordelijke wijken Alteveer en ’t Cranevelt en Burgers’ Zoo hebben met deze plannen nog geen bus. Mijn plan voor deze wijken: lijn 300 doortrekken via de route van lijn 3 naar Burgers’ Zoo, wel wil ik hiervan dan een eindpuntlijn maken. De haltes Ravelstraat en Peter van Anrooylaan zullen daardoor vervallen. Lijn 300 zal dan met trolley 2.0-materieel gereden worden.
De route van lijn 8 zal opgaan in lijn 302. Lijn 302 wil ik verleggen via Alteveer en Openluchtmuseum. De reistijd zal dus langer worden, maar rechtstreekse reizigers kunnen gebruik blijven maken van lijn 231. Deze langzamere route biedt wel meer reismogelijkheden. Vanuit Beekbergen en Apeldoorn kun je rechtstreeks naar Rijnstate en het Openluchtmuseum. Ook wil ik lijnen 302 en 331 aan elkaar koppelen tot lijn 302 Nijmegen – Elst – Arnhem – Apeldoorn. Ook Arnhem Zuid (veel mensen die hier naar het werk gaan) krijgt dus betere reismogelijkheden ten opzichte van Arnhem Noord en Apeldoorn.

Arnhem-Huissen-Bemmel-Elst
Ik stel voor om lijn 35 door te trekken vanuit Bemmel naar Huissen en Arnhem. Lijn 35 rijdt in Elst langs het station en Huissen krijgt hiermee dus een rechtstreekse verbinding naar Elst, Station. In Huissen is een middelbare school (OBC Huissen) en een nieuwbouwwijk (Driegaarden). Ik wil lijn 35 daarom ook deze twee locaties een OV-aansluiting geven. In Bemmel verandert de route dus ook, in plaats van een lusroute komt er een gestrekte lijn via de Papenstraat (andere vestiging van het OBC) op het OBC zitten ook leerlingen uit Elst en Huissen en kunnen dus makkelijk met de bus naar school. Lijn 35 blijft ook gewoon nog rijden tussen Elst en Zetten. Ik wil deze buslijn doortrekken naar Arnhem, voor de reizigers vanuit Driegaarden. Wel laat ik daarvoor de spitsritten van lijn 33 tussen Huissen, Valom en Arnhem CS vervallen. Omdat 33 en 35 voor een vrij groot deel dezelfde route rijden. Lijnennet in Huissen:
Afbeelding


Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en wat er nog beter kan!
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik reageer alleen even op het laatste stukje over lijn 35:

Ik vraag me echt af of er wel zoveel vraag is voor een rechtstreekse bus Huissen-Elst. Vergeet immers niet dat je hiervoor extra capaciteit moet aanbieden op Huissen-Bemmel, terwijl er al een frequente buslijn (lijn 300) rijdt en je met die bus prima in Bemmel kan overstappen op lijn 35. Ik zie daar de noodzaak niet zo toe.

En als je Huissen een rechtstreekse verbinding op de spoorlijn Arnhem-Nijmegen wilt geven zonder dat je helemaal via Arnhem CS of Nijmegen CS om hoeft te rijden, dan zie ik persoonlijk meer in het doortrekken van lijn 4 vanaf 't Duifje naar Huissen, aangezien dat minder DRU kost en Huissen ook een rechtstreekse verbinding met WKC Kronenburg geeft én lijn 300 dan wat kan ontlasten (lijn 300 is juist relatief rustig op Huissen-Bemmel en juist vrij druk op Arnhem-Huissen en Bemmel-Nijmegen). Dan kun je ook lijn 4 i.p.v. lijn 11 naar station Arnhem Zuid sturen, waardoor ook reizigers vanuit Heteren een overstapverbinding hebben die hun op het WKC zelf af zet i.p.v. dat ze eerst de drukke weg over moeten steken.

Lijn 35 heeft eigenlijk twee verschillende functies:
1) De ontsluiting van Zetten, Andelst, Herveld en Valburg
2) De verbinding tussen Bemmel en Elst

Ik denk dat functie 1 versterkt zou kunnen worden als hij ook de bediening naar Nijmegen zou verzorgen. Naar Arnhem hebben Zetten, Andelst en Herveld natuurlijk ook de trein als alternatief (station Zetten-Andelst). Het traject naar Elst is daarbij al gedeeltelijk ook concurrentie met de trein. De verbinding naar Nijmegen is nu juist minder, ook omdat de trein een slechte overstap in Elst heeft. Aangezien de provincie ook al langer plannen heeft voor een station in Valburg, zou ik Zetten, Andelst en Herveld dan na de komst van zo'n station liever bediend zien met een bus Zetten - Andelst - Herveld - Slijk-Ewijk - Oosterhout - Nijmegen (koppeling westelijk deel lijn 35 met lijn 3).

Het oostelijke deel zou ik dan alleen nog Elst - Bemmel laten rijden.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Huissen-Bemmel is inderdaad het rustigste stuk van de 300
Het idee van lijn 4 doortrekken: Ja, dan geef je Huissen een verbinding op de het traject Arnhem-Nijmegen, maar de stoptrein naar Tiel stopt niet op Arnhem Zuid en dat leek me nou juist ook één van de voordelen van het doortrekken van de 35.
Lijn 35 komt op dit moment niet bij Bemmel, Papenstraat en het lijkt me handig om juist daar een mooie overstap te bieden wellicht tussen de 33, 35 én de 300. Zou het dan een optie zijn om van lijn 35 een eindpuntlijn te maken tot Bemmel, Papenstraat?
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Wat wil je trouwens met Velp als je de frequentie van de 1 verlaagt en de 8 onderdeel maakt van de 302?
Overigens kan ik jouw afbeelding van het lijnennet in Huissen niet zien.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Velp: Goed punt, weet ik nog niet... Ik denk gewoon hetzelfde als het nu is, dus ritten met als eindpunt CS
Alteveer: dezelfde frequenties als de 302
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 Uitleg:
Trolleylijnen:
De oude lijn 3 vanuit Het Duifje wil ik via de trolleybovenleiding (voor als de John Frostburg eruit ligt) in Malburgen West gaan leiden. Dit wil ik, omdat de bussen (3, 33, 35, 300) over de John Frostburg vrij geregeld strak achter elkaar aan rijden. Daarom denk ik dat deze route beter werkt, dit zal wellicht wel gevolgen hebben voor de frequentie van deze lijn. Ik wil ter compensatie lijn 35 (lees volgend stuk) overal laten stoppen voor nog steeds een goede verbinding. Lijn 300 neemt dan het traject CS-Burgers’ Zoo over. Daardoor hebben ook de kernen onder Arnhem (Huissen, Bemmel etc.) een betere verbinding met Burgers’ Zoo en Rijnstate. Dan koppel ik deze lijn 3 op CS aan lijn 1 naar Velp, voor alsnog de verbinding vanuit Het Duifje naar Willemsplein en Velperplein.
Ik denk dat je een punt hebt over lijnen 3, 33 en 300 die elkaar kannibaliseren op Huissen - Arnhem CS omdat ze dezelfde route rijden.

Lijn 300 kan alleen niet zomaar het traject van lijn 3 op CS - Burgers' Zoo overnemen, omdat lijn 300 buiten de spits slechts 2x p/u rijdt ten noorden van Bemmel (lijn 3 rijdt 4x p/u) en lijn 300 ongeleed rijdt en lijn 3 met gelede (trolley)bussen. En gelede bussen op lijn 300 inzetten is overkill (anders reed die ook wel 4x p/u op het noordelijke deel).

Overigens: in Malbergen-West is er geen bovenleiding meer op de busroute. Alleen de Gelderse Rooslaan heeft nog een bovenleiding, zodat trolleys bij stremming van de John Frostbrug omgeleid kunnen worden via de Nelson Mandelabrug (dit hoeft echter geen belemmering te zijn in je plan overigens, aangezien met trolley 2.0 je niet overal een bovenleiding nodig hebt).
Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 Uitleg:
Lijn 2 wil ik herstellen, met het traject naar Hoogkamp. Daarna laat de trolleybus de bovenleiding los en rijdt verder naar Schaarsbergen (nu lijn 9).
Volgens mij was een gelede bus daar juist te veel van het goede en is men daarom er vanaf gestapt. Koppeling aan lijn 2 is daarom niet logisch lijkt me. Dat je wilt doorkoppelen over het Centraal Station om een betere verbinding met het centrum te krijgen lijkt me een prima plan, maar ik zou dan een normale buslijn pakken.
Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 Uitleg:
Lijn 5 wil ik voor het grootste deel laten zoals het is, behalve dat in Presikhaaf een lus te rijden, vanaf Cannenburglaan via de route van lijn 12 terug naar de halte Lange Wal. Om ervoor te zorgen dat de reistijd niet toeneemt, zou ik zeggen: de lusroute in twee richtingen rijden net als de bus in Schuytgraaf doet.

Lijn 6 wil ik weer laten rijden zoals hij dat eerst deed, vanuit De Laar naar Elsweide. Ik denk dat dat beter is, omdat dan lijn 5 en 6 weer meer dezelfde route hebben en dat voor reizigers tussen twee haltes op het gezamenlijke deel duidelijker is. Vanaf Elsweide/HAN wil ik de bus door laten rijden (zonder bovenleiding) naar Paasberg, Geitenkamp en CIOS ter vervanging van de oude lijn 8. In Geitenkamp wordt direct naar CIOS gereden en de bus maakt daarna een lus door de Geitenkamp. Ik denk dat het gedeelte na Elsweide de gehele week een frequentie van 2x/uur krijgt en de rest gewoon de standaard trolleyfrequenties.
De lusroute door Presikhaaf lijkt me inderdaad een goede. De herkoppeling van lijn 6 naar De Laar-West lijkt me een minder idee. Lijn 6 rijdt immers alleen doordeweeks overdag buiten de vakantieperiodes, waardoor De Laar-West dan buiten die periodes de verbinding met het centrum verliest. Ik snap dat je de frequentiekoppeling op Arnhem CS - Elderveld (lijnen 1 en 5 rijden een dubbele frequentie) wilt benutten om dat ook op CS - Het Broek te kunnen doen, maar als dat ten koste gaat van de verbinding met het centrum buiten de genoemde tijden van De Laar-West en Elderveld (waardoor die spreiding op die momenten voor Elderveld ook minder nuttig wordt), dan heeft het meer nadelen dan voordelen in mijn optiek.

Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 Uitleg:
Lijn 10 wordt ingekort tot Het Dorp. Het overige gedeelte naar Papendal wordt opgevangen door lijn 105, die hier een lusje over het terrein maakt. Dit is in de toekomst mogelijk, omdat Veluwe-Zuid en Arnhem-Nijmegen worden samengevoegd. Ik denk dat door deze inkorting er een mogelijkheid bestaat tot het doortrekken van lijn 10, via de oude lijn 13, naar Klarendal en de Vogelwijk.
Lijn 10 door Het Dorp gaat juist verdwijnen omdat er geen grote bus meer door kan met de plannen voor de wegen aldaar. Lijn 13 in Klarendal was juist een kleine bus, dus is je plan dan om dit een lijn met een kleine bus te laten worden? Daarnaast: lijn 13 verdween juist vanwege een gebrek aan reizigers, dus ik vraag me af waarom het nu opeens wel genoeg reizigers kan krijgen. Ik denk dat deze lijn niet zo succesvol gaat zijn.


Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 Lijn 12 krijgt een snellere route, omdat lijn 5 dus de route in Presikhaaf overneemt.
Omdat je kaart niet zichtbaar is, heb ik geen idee wat deze route inhoudt. Kun je hem wellicht toelichten?
Heel_Holland_Spot schreef: za 16 dec 2023, 15:17 De noordelijke wijken Alteveer en ’t Cranevelt en Burgers’ Zoo hebben met deze plannen nog geen bus. Mijn plan voor deze wijken: lijn 300 doortrekken via de route van lijn 3 naar Burgers’ Zoo, wel wil ik hiervan dan een eindpuntlijn maken. De haltes Ravelstraat en Peter van Anrooylaan zullen daardoor vervallen. Lijn 300 zal dan met trolley 2.0-materieel gereden worden.
De route van lijn 8 zal opgaan in lijn 302. Lijn 302 wil ik verleggen via Alteveer en Openluchtmuseum. De reistijd zal dus langer worden, maar rechtstreekse reizigers kunnen gebruik blijven maken van lijn 231. Deze langzamere route biedt wel meer reismogelijkheden. Vanuit Beekbergen en Apeldoorn kun je rechtstreeks naar Rijnstate en het Openluchtmuseum. Ook wil ik lijnen 302 en 331 aan elkaar koppelen tot lijn 302 Nijmegen – Elst – Arnhem – Apeldoorn. Ook Arnhem Zuid (veel mensen die hier naar het werk gaan) krijgt dus betere reismogelijkheden ten opzichte van Arnhem Noord en Apeldoorn.
Over lijn 300 had ik het eerder al.
Juist lijn 302 is de drukkere lijn uit Apeldoorn voor wat ik begreep. Juist deze lijn slachtofferen lijkt me dan juist niet praktisch. De koppeling met lijn 331 begrijp ik wel en is ook al eens eerder door de provincie of stadsregio geopperd.



Als ik een schotje voor de boeg mag doen (nee, ik heb geen kaart):
Arnhem Malburgen-Oost + Huissen
Ik ben het met je eens wat betreft lijnen 3, 33 en 300 die elkaar te veel in de weg zitten. Het liefst zou ik zien dat men langs de Loostraat/Huissensedijk een busbaan aanlegt tot de Erasmussingel. Lijnen 33 en 300 kan dan hierover rijden en via de Groningensingel naar WKC Kronenburg en dan via het Gelredome (snelste route) naar Arnhem CS. Lijnen 33 en 300 vormen in de daluren samen een kwartiersdienst, waardoor die elkaar dus mooi aanvullen. Lijn 3 wordt dan verlengt van 't Duifje naar Huissen Stadswal (wat al langer geopperd wordt). Op deze manier hebben lijnen 33/300 en lijn 3 hun eigen functie op Arnhem-Huissen, waarbij 33 en 300 de snelle route naar Arnhem CS verzorgen en de 3 het centrum beter bediend. Lijn 300 rijdt doordeweeks overdag door via station Velperpoort naar Elsweide/HAN (direct, dus niet via station Presikhaaf) en IJsseloord-II.

Arnhem-Zuid
Door de bovengenoemde route van lijnen 33 en 300 heeft Vredenburg-Zuid (Groningensingel) en een bediening. Lijn 11 kan daardoor eindigen bij Holthuizen (deze halte wordt weer in gebruik genomen), lijn 4 neemt de route naar station Zuid over. Lijn 11 kan dan de bediening van Malburgen-West overnemen van lijn 14. Dit zodat enerzijds lijn 14 versneld kan worden (voor Elden en Elst-West) en lijn 11 niet te weinig gaat bedienen. Lijn 11 kan dan gekoppeld worden aan lijn 9.

Arnhem-Noord
Aangezien men in Alteveer-Cranevelt de oude route weer terug willen overnemen voor wat ik begreep (in beide richtingen over de Peter van Anrooylaan-Kluizeweg rijdend), kan dit mogelijkheiden bieden. Lijn 8 kan in deze wijk dan geschrapt worden. Lijn 3 kan dan verlengd worden via de Brandts Buysweg (haltes lijn 8) naar een nieuwe OV-hub bij de afrit van de Apeldoornseweg (evt. uitgebreid tot een transferium dat Golflinks kan vervangen). Ook lijn 7 wordt hierna verlengd door bij de halte Roerdomplaan via de Doctor Schaepmanlaan en de Beukenlaan (vergt wel aanpassingen aan de Beukenlaan) te rijden. Lijn 7 naar daarbij dus ook de bediening van het CIOS over. De lijn(en) uit Apeldoorn krijgen op de Apeldoornseweg dan ook een halte, waardoor reizigers uit Apeldoorn hier op lijn 3 naar het museum, dierentuin of ziekenhuis of op lijn 7 naar het CIOS kunnen overstappen. Lijnen 3 en 7 kunnen eventueel op elkaar doorrijden (buiten de spits, wanneer ze dezelfde frequentie hebben altijd en in de spits 2 van de 4-6x.) voor een doorgaande verbinding Geitenkamp-Ziekenhuis.

Lijn 8 kan dan opnieuw opgezet worden, waarbij voortaan via de haven (overnemen route lijn 12) en station Presikhaaf naar de Paasberg gereden wordt om vervolgens de route in Arnhemse Allee op te pakken en te eindigen bij halte Schuttersbergplein (overstapmogelijkheid op lijn 7). Op deze manier blijft de bediening van de haven op peil en krijgen reizigers vanuit de sprinter uit Zutphen zelfs de mogelijkheid om op Presikhaaf al over te stappen voor het havengebied, wat reistijd kan schelen. Deze lijn kan dan doorgekoppeld worden aan lijn 9 om ook lijn 9 een goede verbinding met het centrum te geven.

De lijn(en) uit Apeldoorn worden doorgekoppeld op lijn 331. Het trajectdeel tussen CS en Velp-Zuid van de 331 vervalt dan (zie volgend kopje).

Arnhem-Oost en Velp
Lijn 1 wordt opnieuw geknipt. Het gedeelte uit Velp wordt vastgemaakt aan lijn 2, waarbij lijn 2 via de Turfstraat gaat rijden. Hierbij ontstaat bijna een centrumring. De haltes Eusebiuskerk en Rozet worden hierdoor nog beter bereikbaar vanuit een groot gedeelte van de stad (nu nog eigenlijk alleen maar vanaf het CS en de haven). Dit vergroot de bereikbaarheid van het centrum. Het gedeelte vanuit De Laar behoudt nog steeds de Beekhuizenseweg als eindhalte, maar gaat voortaan rijden via Het Broek en Velp-Zuid (vervangt daarbij lijnen 6 en 331). Binnen de huidige nummering is de meest voor de hand liggend dat deze lijn nummer 6 gaat overnemen. Vormt tussen Elderveld (halte Hollandweg) en Presikhaaf (halte Waalstraat) een dubbele frequentie met lijn 5.

Lijn 43 krijgt ook een andere route. In plaats van via Velp-Zuid gaat deze de route van lijn 8 in Velp-Noord overnemen (voor Velp-Zuid kan op de halte Beekhuizenseweg overgestapt worden op bovengenoemde trolleylijn 6) en rijdt vervolgens via de Daalhuizerweg en Elsweide/HAN verder weer de gebruikelijke route via de haven naar het centraal station te nemen. Door deze wijziging blijft Velp-Noord bediend en heeft als bijkomend effect dat studenten vanuit Rheden/Dieren een rechtstreekse busverbinding met de scholen in Velp-Noord en met de HAN krijgen.

Lijn 352 gaat doordeweeks overdag buiten de vakantieperioden doorrijden naar Elsweide/HAN via station Velperpoort en Presikhaaf. De bediening van Elsweide/HAN door lijn 6 vervalt dus en wordt overgenomen door lijnen 300, 352 en 43, waarbij de laatste de gehele week door blijft rijden en Elsweide dus ook 's avonds, in het weekend en in de vakanties een busverbinding houdt in de wijk.

Arnhem-West
Lijn 10 vervalt en lijn 105 neemt de bediening van Papendal over. Hierdoor krijgt lijn 105 enkele verdichtingsritten tussen Arnhem CS en Papendal om de bediening op peil te houden.

Bij behoudt van nummers krijg je dan:
1 - De Laar-Oost - WKC Kronenburg - Centrum-Zuid - CS - Velperpoort - Velp
2 - {ongebruikt}
3- Hub-Noord - Openluchtmuseum - Burgers' Zoo - Rijnstate - CS - Centrum - Malburgen-Oost - Het Duifje - Huissen
4 - Station Zuid - WKC Kronenburg - Malburgen-Oost - Het Duifje
5 - Schuytgraaf - Elderveld - CS - Centrum - Het Broek - Presikhaaf/Over Het Lange Water
6 - De Laar-West - Elderveld - CS - Centrum - Het Broek - Velp-Zuid
7 - Hub-Noord - Geitenkamp - Velperpoort - Centrum - CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Rijkerswoerd
8 - Arnhemse Allee - Paasberg - Station Presikhaaf - Haven - Centrum-Zuid - CS - Hoogkamp - Bakenberg - Schaarsbergen - IPC
9 - {ongebruikt}
10 - {ongebruikt}
11 - CS - Malburgen-West - Vredenburg - Holthuizen

33 - Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Huissen - Angeren - Doornenburg - Gendt - Haalderen - Bemmel - Lent - Nijmegen CS
300 - (IJsseloord II - Elsweide/HAN - Velperpoort -) Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Huissen - Bemmel - P+R Ressen - Nijmegen CS (- Heyendaal)
302 - Apeldoorn - Beekbergen - Arnhem Hub-Noord - Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Elst - Oosterhout - Nijmegen CS (- Heyendaal)
352 - Ede-Wageningen - Wageningen Campus - Wageningen - Renkum - Oosterbeek - Arnhem CS (- Centrum - Velperpoort - Station Presikhaaf - Elsweide/HAN)


Indien je de nummers opschoont en daarbij ook sorteert op de trolleys eerst, zou je dat kunnen aanpassen tot (ik kort ook even in tot de eindbestemmingen):
1 - Rijkerswoerd - Geitenkamp/Hub-Noord
2 - Huissen - Burgers' Zoo/Hub-Noord
3 - De Laar-Oost - Velp
4 - De Laar-West - Velp-Zuid
5 - Schuytgraaf - Presikhaaf
6 - Station Zuid - Het Duifje
7 - Centraal Station - Holthuizen
8 - Arnhemse Allee - Schaarsbergen IPC

300 - Apeldoorn - Nijmegen CS (- Nijmegen Heyendaal)
301 - (Arnhem IJsseloord II -) Arnhem CS - Nijmegen CS (- Nijmegen Heyendaal)
302 - (Arnhem Elsweide/HAN -) Arnhem CS - Ede-Wageningen
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn twee puntjes die mij direct te binnen schieten:

- Rozendaal heeft met de huidige dienstregeling een verbetering van zijn bediening gezien. Die lijn rijdt weer de hele week door van vroeg tot redelijk laat. In jouw plan komt Rozendaal helemaal niet voor, waardoor dit de enige gemeente van Nederland zal worden die geen openbaar vervoer heeft. Klopt dit en wat is de redenering erachter?
- Houd je bij het verleggen van lijn 105 rekening met de busknoop bij de rotonde in Otterlo? Nu past een retourtje Arnhem - Otterlo precies in een uur. Als die ook nog Papendal moet bedienen kost dat enkele minuten extra, maar misschien ook een extra bus die dan 25 tot 55 minuten staat te niksen in Arnhem, of ergens aan doorgekoppeld moet worden. Aangezien lijn 108 (Apeldoorn - Ede) het dorp zelf niet bedient, maar de 105 wel is dit een interessante overstap, die je niet naar de gallemiezen moet willen helpen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik heb niet extreem veel verstand van doorkoppelingen, maar wat betreft de 105, momenteel rijden er niet veel lijnen vanuit Veluwe-Zuid. Maar als Arnhem-Nijmegen en Veluwe-Zuid zijn samengevoegd hoeft zo'n bus echt niet 25 tot 55 niets te doen.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

SuperGhost schreef: za 16 dec 2023, 23:28 Arnhem-Zuid
Door de bovengenoemde route van lijnen 33 en 300 heeft Vredenburg-Zuid (Groningensingel) en een bediening. Lijn 11 kan daardoor eindigen bij Holthuizen (deze halte wordt weer in gebruik genomen), lijn 4 neemt de route naar station Zuid over. Lijn 11 kan dan de bediening van Malburgen-West overnemen van lijn 14. Dit zodat enerzijds lijn 14 versneld kan worden (voor Elden en Elst-West) en lijn 11 niet te weinig gaat bedienen. Lijn 11 kan dan gekoppeld worden aan lijn 9.
Zou het een idee zijn om lijn 33 dan Malburgen-West te laten bedienen? Ja, dan wordt deze lijn wat langzamer, maar dan behoudt Malburgen-West wel de verbinding met het busstation van Kronenburg terwijl als je lijn 11 naar Holthuizen dit laat doen, heb je geen halte die echt in de buurt van het winkelcentrum en busstation ligt.

Verder begreep ik niet helemaal wat je plan is met lijnen 3 en 7 in Arnhem-Noord...
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Van/naar Rijnpoort hoef je maar 1 weg over te steken van/naar het winkelcentrum. Heb ik vaak genoeg gedaan toen de 4 nog reed en ik zelf in Malburgen-West woonde.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Klopt zeker, het is niet ver, maar ik denk dan nog steeds dat de 33 fijner is, voor de mensen vanuit Malburgen-West, voor overstappen.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

ArrivaBas schreef: zo 17 dec 2023, 08:18 Er zijn twee puntjes die mij direct te binnen schieten:

- Rozendaal heeft met de huidige dienstregeling een verbetering van zijn bediening gezien. Die lijn rijdt weer de hele week door van vroeg tot redelijk laat. In jouw plan komt Rozendaal helemaal niet voor, waardoor dit de enige gemeente van Nederland zal worden die geen openbaar vervoer heeft. Klopt dit en wat is de redenering erachter?
- Houd je bij het verleggen van lijn 105 rekening met de busknoop bij de rotonde in Otterlo? Nu past een retourtje Arnhem - Otterlo precies in een uur. Als die ook nog Papendal moet bedienen kost dat enkele minuten extra, maar misschien ook een extra bus die dan 25 tot 55 minuten staat te niksen in Arnhem, of ergens aan doorgekoppeld moet worden. Aangezien lijn 108 (Apeldoorn - Ede) het dorp zelf niet bedient, maar de 105 wel is dit een interessante overstap, die je niet naar de gallemiezen moet willen helpen.
Lijn 105 komt in dezelfde concessie terecht, dus er hoeft geen korte kering op zichzelf meer te zijn op Arnhem CS, maar de bus kan vervolgens weer voor andere lijnen gebruikt worden. Dat haalt die noodzaak al weg. Met het integreren van lijn 10 in lijn 105 bespaar je netto dus bussen.

Rozendaal heeft nu tijdelijk een bus ja, het is denk ik een kwestie van tijd voordat die weer verdwijnt. Bovendien rijdt lijn 8 met 1x p/u buiten de spits nu ook niet erg frequent. Als laatst behoud Rozendaal direct buiten de dorpskern wel een bushalte waar de nieuwe lijn 43 dan rijdt. Deze lijn rijdt frequenter en bediend het Arnhemse centrum beter en dat maakt het denk ik in totaal juist aantrekkelijker. Voor grotere kernen als bijv. Ewijk volstaat een halte net buiten het dorp, waarom zou dat voor Rozendaal niet kunnen? Probleem met destijds het vervallen van de 8 was juist dat ook Velp-Noord geen bus meer had en Rozendaal dus ook niet direct buiten de dorpskern een bushalte had, dat probleem is juist weggenomen door de 43 door Velp-Noord te laten rijden.
Heel_Holland_Spot schreef: zo 17 dec 2023, 16:05 Zou het een idee zijn om lijn 33 dan Malburgen-West te laten bedienen? Ja, dan wordt deze lijn wat langzamer, maar dan behoudt Malburgen-West wel de verbinding met het busstation van Kronenburg terwijl als je lijn 11 naar Holthuizen dit laat doen, heb je geen halte die echt in de buurt van het winkelcentrum en busstation ligt.

Verder begreep ik niet helemaal wat je plan is met lijnen 3 en 7 in Arnhem-Noord...
Had gekund, maar heb ik bewust niet voor gekozen. Dit omdat lijn 300 buiten de spits slechts 2x p/u rijdt en dan samen met lijn 33 een kwartiersdienst biedt. Door lijn 33 dezelfde route te geven, krijgt je dus ook in het dagdal een mooie kwartiersdienst Huissen-Kronenburg-Arnhem CS.

Lijn 11 stopt wellicht niet op WKC Kronenburg zelf, maar weldegelijk in de buurt. Halte Rijnpoort ligt gewoon aan de overzijde van de straat. Daarnaast heeft Malburgen-West aan de rand van de wijk ook nog de haltes Fonteinkruidstraat, Transferium en Gelredome liggen met bussen die wel op het busstation zelf stoppen.

Het idee met lijnen 3 en 7 is om een OV-knoop in Arnhem-Noord te maken waar behalve tussen de lijnen onderling (die eventueel deels op elkaar zouden kunnen doorrijden) ook een overstapmogelijkheid van/naar Apeldoorn te creëren. Dit maakt o.a. het CIOS, Openluchtmuseum, Burgers' Zoo en het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit Apeldoorn en Beekbergen. Er is ook veel weiland daar, dus je zou het zelfs kunnen uitbreiden tot een transferium
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Alleen speelt in het geval van Rozendaal mee dat als je de bus buiten de dorpskern laat halteren, dat grondgebied van Velp is (gemeente Rheden) en het (tijdelijk) verdwijnen van openbaar vervoer politiek nogal gevoelig kan liggen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Wat overigens ook weer niet helemaal klopt; tussen de rotonde bij de Daalhuizerweg en de kruising met de Dennenweg is de Ringallee namelijk op Rozendaals grondgebied. De huizen aan Velpse zijde vallen daarentegen dan weer wel onder Velp.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dan behoudt Rozendaal dus 3 haltes, namelijk de haltes Bergweg, Rozendaalselaan en Rhedens Lyceum liggen dan immers op Rozendaals grondgebied.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Interessante gedachtespinsels die zeker waard zijn om op voort te borduren. Zeker het idee om de lijnen 33 en 300 via Kronenburg te laten rijden spreekt mij erg aan. Wellicht is het inderdaad wel handig om de lijnen 33 en 300 tussen Kronenburg en Arnhem Centraal verschillende routes te geven, zodat er meer bediend kan worden. Lijn 300 is dan logischerwijs aangewezen op de busbaan, die het snelste is en lijn 33 krijgt dan inderdaad de route van de huidige 14 aangewezen. Indien de lijnen 33 en 300 beiden via Kronenburg worden gestuurd is het wel onverstandig om lijn 3 niet via JF te laten rijden. Bij doortrekken van lijn 3 naar Huissen blijft Huissen de verbinding met het centrum behouden. Bediening van het centrum via CS is vanuit Huissen gezien een beetje om. Lijn 14 kan vanaf Kronenburg weer via Monchyplein gaan rijden om vervolgens via de Gelderse Rooslaan naar NM te rijden. Met de komst va lijn 300 op de busbaan wordt lijn 11 vrijgespeeld, lijn 7, 300 en 331 is voor de busbaan voldoende. Ook de bediening van Vredenburg wordt door lijn 33 overgenomen (lijn 300 rijdt er wel maar stopt niet). Lijn 11 kan Centrum Zuid gaan bedienen en zal rijden tot Holthuizen. Het idee van lijn 4 richting Zuid is een goede. Verbinding met Huissen lijkt mij overbodig gezien de bediening van Kronenburg door lijn 33 en 300.

Op die manier een krijg je de volgende lijnvoering, eventuele doorkoppelingen bij CS buiten beschouwing gelaten:
Lijn 2: De Laar Oost - Kronenburg - Monchyplein - Centrum Noord - CS
Lijn 3: Huissen - Monchyplein - Centrum Noord - CS
Lijn 4: Het Duifje - Kronenburg - Arnhem Zuid - Schuytgraaf
Lijn 7: Rijkerswoerd - Kronenburg - Gelredome - Rijnstraat - CS
Lijn 11: Holthuizen - Monchyplein - Centrum Zuid -CS
Lijn 14: Nijmegen - Elst - Kronenburg - Monchyplein - Rijnstraat - CS
Lijn 33: Nijmegen - Bemmel - Gendt - Huissen - Kronenburg - Wilgenlaan - Rijnstraat - CS
Lijn 300: Nijmegen - Bemmel - Huissen - Kronenburg - Gelredome - Rijnstraat - CS

Wat betreft de bediening van Het Dorp: Gezien de grote hoeveelheid mensen met een beperking die daar wonen, werken of om andere redenen daar naartoe moeten lijkt mij het geheel onbereikbaar maken per bus maatschappelijk onverantwoord. Een grote bus is niet nodig en een hoge frequentie ook niet. Om die reden stel ik voor om lijn 10 in kleine vorm te behouden. De tijd die de lijn op CS overhoudt kan prima benut worden om Klarendal te bedienen. De kosten voor een klein busje zijn te overzien, ook als het niet heel ruim bezet is.

Wat betreft de lijnen 105 en 302. De lijnen krijgen in de voorstellen om respectievelijk Papendal en Openluchtmuseum te gaan bedienen. Beide lijnen hebben een streekfunctie en beide lijnen vervullen ook nog eens hoofdverbindingen tussen steden. Het zijn geen lijnen die parallel lopen aan significant snellere treinverbindingen, zoals bij 14 en 331 het geval is. Om die reden is het belangrijk beide lijnen hun snelheid te laten behouden.
Papendal zal dan toch bediend moeten worden door een aparte buslijn. Er zijn plannen om in Wolfheze aan de zijde van de Amsterdamseweg nieuwe woningen te bouwen, met eventueel ook een verbinding naar het Papendalterrein. Is dat het geval dan biedt dat een gelegenheid voor een busverbinding. Lijn 9 is daar de meest logische kandidaat. Eventueel moet IPC dan bediend worden door lijn 231. Zoveel om is dat niet, gezien het feit dat de Apeldoornseweg tamelijk onbetrouwbaar is gezien de gevoeligheid voor drukte.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Lijn 9 naar Papendal (en Wolfheze) klinkt niet per se als de rechtstreekse/snelste verbinding, of schilt het niet zo in de rijtijd?
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

De snelste route is uiteraard volledig de Amsterdamseweg af, maar momenteel rijdt de huidige lijn 10 ook niet rechtstreeks over de Amsterdamseweg. De route van lijn 9 en dan naar Papendal zal weinig schelen ten opzichte van de huidige route. In het verleden nam ik de betreffende lijn (voorheen lijn 109) vrijwel dagelijks en in die tijd reed de lijn rechtstreeks over de Amsterdamseweg en eigenlijk waren slechts enkele ritten in de spits geheel gevuld. De rest vaan de ritten stelden qua bezetting niet zoveel voor. Het is niet voor niets dat Breng de latere lijn 110 inmiddels weer heeft opgeheven. Aangezien Het Dorp dus kennelijk geen grote bussen meer kan ontvangen zal daar gezien de maatschappelijke noodzaak toch een klein busje moeten blijven bestaan. Dat betekent dat lijn 9 het beste alternatief is richting Papendal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Roeland »

Hoe wil je lijn 9 dan laten rijden? niet meer naar Schaarsbergen?
Volgens mij is bijna iedereen op dit forum het erover eens dat je Papendal het beste door lijn 105 kunt laten bedienen. Lijn 105 is niet zo'n drukke lijn en heeft nog voldoende capaciteit over in de tegenspits voor de Papendalse reizigers.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Dat bijna iedereen het erover eens is, betekent niet dat ik dat ook ben. Lijn 105 is inderdaad niet extreem druk, maar een rondje Papendal kost al minimaal 4 minuten per richting. Lijn 10 zit in de spits goed gevuld met reizigers voor Papendal. Het is niet voor niets dat Breng in de spits lijn 110 heeft laten rijden om rechtstreeks te vervoeren naar Papendal in plaats van via Het Dorp. In de spits is lijn 105 ook goed gevuld, dus dat gaat dan echt niet passen. Tot slot is lijn 105 een lijn die bedoeld is om zo snel mogelijk kernen te verbinden. Papendal bedienen komt niet met die functie overeen. Lijn 9 kan vanuit Schaarsbergen naar Papendal rijden. Dat kost 5 minuten langer dan via Het Dorp, maar ik begrijp dat via Het Dorp binnenkort geen grote bussen meer mogelijk zijn. Alternatieven zijn de door anderen genoemde lijn 105 of weer een aparte lijn voor Papendal. In de spits is voor dat laatste zeker voldoende vraag, maar daarbuiten niet. Een laatste alternatief is een lijn naar Papendal via de oude route van lijn 1 naar Oosterbeek. Dat is wellicht minder om dan lijn 9 via Schaarsbergen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Roeland »

Ik krijg uit bovenstaande tekst geen idee hoe jij dan de 9 wilt laten rijden. Vanaf Schaarsbergen via de N311 en de N310 naar Papendal en dan naar Station?
En hoe wil je dan de vervallen haltes aan de Bakenbergseweg bedienen?

En hoe vol ziet die 105 dan in de tegenspits ('s ochtends vanaf Arnhem Station naar Otterlo, 's middags naar Arnhem Station)?
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Volgens mij wordt bedoeld: lijn 9 vanaf Koningsweg afbuigen naar Papendal en dan Wolfheze. Dan vervallen er geen haltes aan de Bakenbergseweg. Alleen haltes op IPC - Koningsweg vervallen dan, wat dan (deels) kan worden opgevangen door lijn 231 (wat me zeer onwenselijk lijkt).

Voor lijn 9 zijn er nu 5 haltes na de Koningsweg. 3 van deze haltes kunnen niet worden vervangen door lijn 231, eentje (IPC) kan dan wel worden vervangen en Deelen, Hoenderloseweg kan wellicht een stukje worden verplaatst en kan dan wel worden bediend door lijn 231.

Conclusie: het lijkt me een beter idee om 105 Papendal aan de laten doen, geen verbinding Wolfheze-Papendal dus (wat me niet per se een gemis lijkt), en lijn 231 niet om te laten rijden.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Roeland schreef: wo 17 apr 2024, 17:05 Ik krijg uit bovenstaande tekst geen idee hoe jij dan de 9 wilt laten rijden. Vanaf Schaarsbergen via de N311 en de N310 naar Papendal en dan naar Station?
En hoe wil je dan de vervallen haltes aan de Bakenbergseweg bedienen?

En hoe vol ziet die 105 dan in de tegenspits ('s ochtends vanaf Arnhem Station naar Otterlo, 's middags naar Arnhem Station)?
In de tegenspits niet, maar dan begrijp ik uw plan niet tijdens de spits. Lijn 105 kan dat niet aan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Roeland »

Nou goed dan, ik zal het dan maar een keer heel uitgebreid uitschrijven.
Lijn 9 is een prima lijn, die moet je niet gaan opzadelen met een onnodige omweg waardoor Arnhem - Schaarsbergen met de fiets sneller wordt dan met de bus. Daarmee jaag je de huidige reizigers massaal de bus uit.

De spitsrichting voor lijn 105 is: 's ochtends Otterlo --> Arnhem CS, 's middags Arnhem CS --> Otterlo.
In de tegenspits (dus 's ochtends Arnhem --> Otterlo, 's middags Otterlo --> Arnhem) zit lijn 105 nog lang niet vol.
De spitsrichting voor Papendal is juist omgekeerd: 's ochtends Arnhem CS --> Papendal, 's middags Papendal --> Arnhem CS.

Wanneer lijn 105 een lusje via Papendal rijdt, dan zit die in beide spitsen mooi vol:
De ritten Otterlo --> Arnhem CS:
* 's ochtends met de huidige reizigers Otterlo --> Arnhem CS
* en in de middag (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg naar Arnhem rijdt) met reizigers Papendal --> Arnhem CS
En de andere richting, de ritten Arnhem CS --> Otterlo:
* 's ochtends (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg vanuit Arnhem rijdt) met reizigers Arnhem CS --> Papendal
* en in de middag met de huidige reizigers Arnhem CS --> Otterlo

Het enige uitzoekpunt is dan nog of alle 105-ritten via Papendal moeten rijden, of alleen de tegenspitsritten (alleen 's ochtends de ritten vanaf Arnhem CS, en 's middags alleen de ritten naar Arnhem CS.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik heb nog nooit met lijn 10 gereisd, maar ik denk dat er de hele dag wel mensen heen willen, anders reed de huidige lijn 10 toch ook wel alleen in de spits door naar Papendal?

Dus ik denk doordeweeks alle ritten. Ook nog eens voordelig voor mensen vanuit Otterlo naar Papendal, voor zoveel als dat er zijn. :)
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten