Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door tjoektjoek »

De sporen rondom Utrecht Centraal zijn al een tijdje niet in verbouwing geweest, dus naar Amsterdams gebruik fantaseer ik het volgende.

Op dit moment kan het aantal sporen van Utrecht Centraal niet meer eenvoudig worden uitgebreid vanwege de beperkte ruimte (Stadskantoor ten westen, fietsenstalling ten oosten van het station). Om de groeiende aantal reizigers naar Utrecht Science Park te bedienen en een lang gekoesterde wens van mij om Utrecht - Breda aan te leggen stel ik het volgende voor.

Ik neem het spoornetwerk van Zürich als voorbeeld. De kerende IC-treinen uit Gouda of Amersfoort gaan nu doorrijden door een tunnel onder Utrecht en gebruiken spoor 8 en 12. De treinen uit Breda worden bediend op spoor 9 en 11 (tunnel vanaf Opstelterrein Zuid tot aan Houten West). De lijnvoering op de nieuwe spoorlijnen wordt grofweg het volgende:
  • IC Den Haag/Rotterdam - Utrecht Centraal (spoor 8/12) - Utrecht Science Park - (Zeist) - Amersfoort - en verder (8x per uur)
  • IC Breda - Oosterhout - Utrecht Centraal (spoor 9/11) - Hilversum - Almere Centrum (2-4x per uur)
  • SPR Breda - Oosterhout - Raamsdonkerveer - Werkendam - Gorinchem West - Vianen - Nieuwegein Oost - Utrecht Centraal - ... - Baarn (2x per uur)
  • SPR Dordrecht - ... - Gorinchem - verbindingsboog naar spoorlijn Utrecht-Breda - Vianen - Nieuwegein Oost - Utrecht Centraal - Amersfoort - en verder (2x per uur)
Voordelen
  • A27 wordt ontlast en spoorverbinding voor steden en dorpen langs de A27
  • (kortere) Goederenroutering Noordoost Europa (Rotterdam - Betuweroute - Amersfoort)
  • Spoorverbinding voor Utrecht Science Park en station in Zeist
  • Scheiding treintype tussen Amersfoort en Utrecht
  • Geen doorgaande/kerende treinseries meer in Utrecht Centraal die capaciteit gebruiken
  • Directe verbinding Dordrecht - Utrecht, Breda - Utrecht - Hilversum
  • Uitwijkroute wanneer HSL Schiphol - Rotterdam - Breda eruit ligt (algehele reparatie)
Nadelen
  • kost tientallen miljarden
  • stikstofuitstoot
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

Ik ben bang dat twee perronsporen vanuit Gouda in de toekomst mogelijk te weinig is, ook als de treinen doorgaand zijn. In de (verre) toekomstplannen wordt gesproken over meer dan 8 intercity's per uur op deze corridor.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door MaartenD »

Volgens mij hebben alle ondergrondse plannen in het verleden (in het buitenland) getoond dat je altijd te weinig perrons inplant. *)
Dus plan iig 2 perrons meer dan je denkt nodig te hebben. Uitbreiding naderhand is bijna altijd vrijwel onmogelijk of erg duur.

*) Behalve misschien Belgrado Centar.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door tjoektjoek »

Dit huidige plan omvat geen ondergrondse perrons. De tunnels beginnen bij opstelterrein Zuid.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door tjoektjoek »

Bemined schreef: za 02 mar 2024, 22:09 Ik ben bang dat twee perronsporen vanuit Gouda in de toekomst mogelijk te weinig is, ook als de treinen doorgaand zijn. In de (verre) toekomstplannen wordt gesproken over meer dan 8 intercity's per uur op deze corridor.
Zou het gebruik van spoorfases de capaciteit verhogen. Zo kan een trein op spoor 8a aankomen en meteen daarachter op spoor 8b. Waardoor de treinen kort achter elkaar kunnen vertrekken.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

Puur spoortechnisch kan dat, maar qua reizigersstromen wordt dat heel onhandig vanwege de belachelijk lange perrons die je dan nodig hebt.
joukevn
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 mar 2024, 08:18

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door joukevn »

Dat zou alleen werken bij een onregelmatige interval, anders staat trein 3 alsnog buiten het perron te wachten. Bij een frequentie van bv. 12 treinen p/u is er niet echt ruimte om met de interval te spelen omdat ze nog steeds langs hetzelfde perron in Gouda moeten. Misschien zou dit opgelost kunnen worden door Moordrecht Aansluiting aan te passen waardoor treinen uit Rtd en Gvc elkaar daar kunnen passeren, en één van de twee Gouda kan passeren over de (al bestaande) snelle passeersporen. Dan zouden sommige treinen vanuit Rtd/Gvc nog enkele minuten reistijd winnen, wat zeker voor doorgaande treinen ri Enschede/Zwolle een fijne verbetering zou zijn.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

Het idee wat men destijds geopperd had was 4 snelle non-stop ICs Rotterdam- Utrecht en 4 sneltreinen met stop te Alexander, Gouda en eventueel Woerden. De ic vertrekt dan 2,5min voor de sneltrein uit Rotterdam en komt 2,5min na de vorige sneltrein aan in Utrecht. De IC uit Den Haag zou dan waarschijnlijk wel de normale opvolgtijd hebben.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

Bemined schreef: za 02 mar 2024, 22:09 Ik ben bang dat twee perronsporen vanuit Gouda in de toekomst mogelijk te weinig is, ook als de treinen doorgaand zijn. In de (verre) toekomstplannen wordt gesproken over meer dan 8 intercity's per uur op deze corridor.
In TBOV2040 ja... Terwijl daar geen financiële dekking tegenover staat en de financierbaarheid van alles richting 2030-2035 ook al erg spannend is.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

We hebben het hier over nieuw aan te leggen spoorlijnen, dan heb je het ook al snel over 2040 als je nu nog in de ideeënfase zit.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

Je mist mijn punt. Je kunt geen spoorlijnen/-uitbreidingen aanleggen van geld dat er niet is. In theorie kan je wel starten met studies maar ook daar zijn regels voor dat je pas serieus diepgaand mag studeren als een deel gefinancierd is. Gegeven de afwezigheid van financiering en doorlooptijden
rijden er in 2040 in ieder geval niet 8 snelle treinen per uur tussen Utrecht en Rotterdam en zelfs voor 2050 is dat erg twijfelachtig. Als de groei van het aantal IC's op Gouda-Utrecht beperkt blijft tot 12 per uur en alles doorrijdt naar Utrecht Sciencepark dan zou dat overigens nou net weer wel goed op twee sporen moeten passen met perronopvolgingen van minimaal 4,5 minuut.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

Volgens mij mis je zelf het punt. Dit is het ideeënforum, niet het reële plannen forum. Als er geen financiering is komen die extra lijnen er geheel niet en speelt de discussie over extra perrons ook niet. Het beschikbaar zijn van financiering is dus sowieso een basisvoorwaarde voor dit subforum.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: di 05 mar 2024, 11:44 Het beschikbaar zijn van financiering is dus sowieso een basisvoorwaarde voor dit subforum.
Ehm, nee. Dit forum is nu juist bedoeld om lekker ins Blaue hinein over ideeën te fantaseren zonder je zorgen te maken over wat dat wel niet kan kosten. Geen van de ideeën die hier geopperd worden zal het ooit tot de realisatiefase schoppen. Het filosoferen over wat er zou kunnen is de essentie van dit subforum.
🗣
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Bemined »

Dat is precies wat ik bedoel, dit forum is bedoeld (of wordt in de praktijk zo gebruikt) om ideeën te plaatsen die uitgaan van dat er een geldboom op de binnenplaats van de Inktpot groeit. Als ideeën zonder financiële onderbouwing niet mogen kan dit forum net zo goed dicht.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding sporen Utrecht Centraal (en spoorlijn Utrecht-Breda, Utrecht-Science Park-Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

Mag ik dan niet kritisch zijn op welke plannen er allemaal als uitgangspunt worden genomen door reageerders? De topicstarter had voor zijn wilde idee genoeg aan niet extra investeringen buiten zijn idee. :pos: Die extra investeringen kwamen plotseling ergens anders vandaan als soort van serieus iets om rekening mee te houden terwijl daar heel veel op af te dingen valt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten