S-Bahn Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor JWM » Do 08 Okt 2009, 21:01

Daar had ik dus die lijn Noord-Hoofddorp via West op gebasseerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12017
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 08 Okt 2009, 21:03

Hmm ik had dat rapport inderdaad ook gezien, en wat mij betreft is het vooral een visiedocument. Er staan wat tramlijnen op die ik heel merkwaardig vind, en er is ook geen tracé voor de doortrekking van metro 50 vastgelegd, die wijkt namelijk in ieder scenario af.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11688
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Do 08 Okt 2009, 21:46

Ik mis in jullie opsomming van plannen de tweede oeververbinding met Almere waar een ei over gelegd gaat worden in OV-Saal. Welke variant het wordt weet ik niet, maar de kans op een extra verbinding met Almere is wel groot.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12017
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Vr 16 Okt 2009, 10:39

Structuurvisie Amsterdam 2040:

Afbeelding
(c) DRO-Amsterdam
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37784
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 16 Okt 2009, 22:43

Ontvlechting Metronetwerk amahoela. Ik ben dan wel een gebruiker van metro 53, maar van mij mogen ze hem afschaffen, op voorwaarde dan Van Der Madeweg een volledige overkapping krijgt. Dan kan de 54 elke 5 minuten rijden, en gaat de 50 naar Gaasperplas. Zijn de mensen van de 53 tenminste ook af van dat verschrikkelijke koffiehok daar (ongeveer 20x zo klein als dat van Gein).
Rame à l'approche

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 17 Okt 2009, 13:22

Volgensmij is dat in het ontvlechtingsplan metro ook de bedoeling. Gaasperplas blijft dan wel gewoon een eindpunt dus het koffiehokprobleem is daarmee nog niet uit de wereld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37784
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 17 Okt 2009, 13:23

Kijk eens naar die structuurvisie 2040, en je ziet dat weer allemaal is teruggedraait. Zwalkende bestuurders :roll:
Rame à l'approche

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 17 Okt 2009, 13:25

Neuh, ik denk dat de afdeling verkeer en de afdeling ruimtelijke ontwikkeling gewoon nog niet elkaars plannen hebben gezien. :mrgreen:

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10587
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Do 24 Jun 2010, 00:54

Ik duik even met snorkel en zuurstofflessen het stoffige archief in, om dit topic op te hengelen...
Ben beetje bezig geweest met wishful thinking.
Hieronder een kaartje, inmiddels heb ik alweer het idee om lijn S32 door te trekken naar Woerden Molenvliet P+R.
Afbeelding
Frequenties:
S11 Purmerend-Schiphol elke 7,5 minuut, Schiphol-Hoofddorp elke 15. In de spits Purmerend-Schiphol elke 5 minuten.
S12 CS-Uithoorn elke 10 minuten.
S21 CS-Schiphol elke 10 minuten.
S22 Uitgeest-Almere elke 15 minuten. In de spits Haarlemmerplein-Almere elke 7,5 minuut.
S31 Utrecht-Breukelen elke 15 minuten. Breukelen-Holendrecht elk half uur. Holendrecht-Haarlem elke 10 minuten. In halfuurspatroon eindigt vanuit Amsterdam een rit afwisselend in Haarlem, IJmuiden, of Heemstede. Die takken hebben dus een halfuursdienst. De bediening van Halfweg en Zwanenburg is als volgt: de ritten Haarlem-Utrecht stoppen op beide stations, de ritten IJmuiden-Holendrecht stoppen alleen in halfweg en de ritten Heemstede-Holendrecht stoppen alleen in Zwanenburg. In spitsuren rijden de ritten IJmuiden-Holendrecht door naar Utrecht, waardoor op dat traject een 20-10-frequentie komt (de kwartiersritten Breukelen-Utrecht vervallen nu). In de spits bedienen de ritten Haarlem-Utrecht ook de stations Maarssen Plutoniumweg en Contactweg, dit zijn spitsstations.
S32 Woerden-Houten elke 10 minuten.
S33 Baarn-Universiteit elk half uur, Bilthoven-Universiteit elke 10 minuten. In de spits Utrecht C-Universiteit elke 5 minuten.

Nachtnet:
S11 Purmerend-Hoofddorp station elk half uur. Stopt niet op de Johan Huizingalaan, in Slochter, Ilpendam en Watergang.
S12 CS-Uithoorn elk uur, CS-Amstelveen Centrum elk half uur.
S21 rijdt alleen CS-Duivendrecht, elk uur.
S22 alleen Zaandam-Almere, elk uur, do-vr-za elk half uur.
S31 Haarlem-Utrecht elk half uur, stopt slechts elk uur in Abcoude en Breukelen, de stations Spaarnwoude, Zwanenburg, Loenen en Maarssen West worden niet bediend.
S32 Woerden-Houten elk uur.
S33 alleen Bilthoven-Utrecht C, elk uur.

Natuurlijk is dit slechts fantasie. De lijnen 21, 31, 32 en 33 lijken mij nog het meest makkelijk écht te realiseren. Lijn 11 en 12 zullen wel nooit gebouwd worden. En lijn 22... ach...
Het huidige metronet laat ik trouwens gewoon bestaan. De NZ wordt in dit plan tussen BMP en Rokin viersporig :mrgreen:
Voor wat betreft de trein:
De s4000 begint weer op Centraal, en stopt niet op Muiderpoort, Duivendrecht, Holendrecht en Abcoude. Deze stations worden 'gedegradeerd' tot S-bahnstation.
De spitssprinter Asd-Veenendaal vervalt en rijdt alleen Utrecht-Veenendaal.
Utrecht Terwijde en Vleuten 'degraderen' ook tot S-bahnstation, net als Haarlem Spaarnwoude, Maarssen, Utrecht Zuilen, Utrecht Lunetten, Bilthoven en Science Park. Het Stichtse Lijntje degradeert in zijn geheel.

(en waarom trouwens het woord 'Stedenbaan' op de kaart? Gewoon, ik kon geen goed Nederlands woord verzinnen voor S-bahn. RegioRail had op zich ook gekund.
Hier is trouwens hetzelfde gaande als in het Ruhrgebiet, waar de lijnen S11, S12 en S13 door de S-bahn Köln gereden worden en de andere door de S-bahn Rhein/Ruhr. Lijn S32 en S33 hier, zijn van Utrecht, evenals de kwartiersdiensten tot Breukelen op de S31. De rest is van de 'S-bahn Amsterdam'.

Schiet u maar! :D
2018 (31-10):
Trein 9257 km · S-Bahn 467 km · Metro 667 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 601 km · Funiculaire 2 km · Bus 729 km · Veer 20.2 km

Oud forumgebruiker

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 24 Jun 2010, 11:03

een verbinding naar IJmuiden via een traject dat aan de rand/buiten het dorp loopt is al eerder onrendabel gebleken... De halte Geuzenveld zie ik ook niet veel in.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op Do 24 Jun 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4693
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Jun 2010, 11:05

Ardan schreef:S31 Utrecht-Breukelen elke 15 minuten.
Waarom slechts een kwartierdienst naar Breukelen? 20/10 in de spits lijkt me helemaal een slecht idee.
Daarom liever gewoon een 10-minutendienst net als de rest van de Utrechtse Stedenbaan, en dat natuurlijk ook koppelen aan de 10-minutendienst tussen Utrecht en Driebergen-Zeist.

Ardan schreef:Breukelen-Holendrecht elk half uur.
Verder zo min mogelijk treinen laten keren in Breukelen (wat ik altijd al een vreemd eindpunt heb gevonden, zo dicht bij de agglomeratie Amsterdam), maar minstens doorrijden naar Amsterdam Bijlmer (voor aansluiting op de metro, zuidtangent en de IC's naar Schiphol).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

mattie156
Berichten: 37
Lid geworden op: Za 17 Dec 2011, 21:22

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor mattie156 » Za 17 Dec 2011, 22:27

Hier een toevoeging voor de stedenbaan.
Ik had niet meer ruimte dus andere varianten/uitbreidingen kunnen volgen.
Ik kan het plaatje niet Uploaden maar hier een uitbreiding voor stedenbaan Amsterdam
Hier zijn de lijnen en haltes.

S1: Amsterdam Zuid NS - Haarlem NS
*Amsterdam Zuid NS
*Metrostation Amstelveenseweg
*Schiphol NS
*Schiphol Handelskade (in treintunnel)
*Hoofddorp NS
*Hoofddorp Floriande Centrum
*Hoofddorp Floriande-Overbos
*Hoofddorp Spaarnepoort (Spaarne Ziekenhuis) (aan N205)
*Vijfhuizen Oost (aan N205)
*Haarlem Spaarnwoude NS
*Haarlem Waarderpolder
*Haarlem NS
Amsterdam Zuid - Hoofddorp Spaarnepoort 1x/p 7,5 min
Hoofddorp Spaarnepoort - Haarlem NS 1x/p 15 min.

S2 Ring Amsterdam Rechtsom/S3 Ring Amsterdam Rechtsom (Haltes zijn rechtsom weergegeven)
*Amsterdam Centraal
*Rietlandpark
*Muiderpoort NS
*Science Park NS
*Diemen NS
*Diemen Sniep
*Diemen Zuid NS
*Duivendrecht NS
*RAI NS
*Zuid NS
*Amstelveenseweg Metro
*Heemstedestraat Metro
*Lelylaan NS
*De Vlugtlaan Metro
*Sloterdijk NS
*Haarlemmerplein
*Amsterdam Centraal.
1x/p 10 min Linksom.
1x/p 10 min Rechtsom.

S3 Purmerend Overwhere NS - Almere Oostvaarders NS/Utrecht Centraal
*Purmerend Overwhere NS
*Purmerend NS
*Purmerend Weidevenne NS
*Zaandam Kogerveld NS
*Zaandam NS
*Amsterdam Sloterdijk NS
*Haarlemmerplein
*Amsterdam Centraal
*Rietlandpark
*Muiderpoort NS
*Amsterdam Science Park NS
*Diemen NS
*Weesp NS
---Tak 1------------------------------------------------------- Tak2------------------------------------------
*Muiderberg *Naarden Noord
*Almere Poort NS *Naarden-Bussum NS
*Almere Holland *Bussum Centrum
*Almere Muziekwijk NS *Bussum Zuid NS
*Almere Centrum NS *Hilversum Noord NS
*Almere Parkwijk NS *Hilversum NS
*Almere Tussen *Hilversum Sportpark NS
*Almere Buiten NS *Hollandsche Rading NS
*Almere de Seizoenen *Utrecht Overvecht NS
*Almere Oostvaarders NS *Utrecht de Vechten (dicht bij Oudenoord/Nijenoord)
*Utrecht Centraal
Purmerend Overwhere - Zaandam 1x/p 15 min
Zaandam - Weesp 1x/p 7,5 min
Weesp - Almere Oostv. 1x/p 7,5 min.
Weesp - Utrecht Centraal 1x/P 15 min

samsam538
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor samsam538 » Za 16 Jun 2018, 21:22

Om een echte S-bahn te maken moet je net als op grote Duitse stations de sprintertreinen ondergronds richting Amsterdam Centraal laten gaan. Dus een viersporige tunnel van Amsterdam Singelgracht aansluiting onder de Haarlemse Houttuinen richting CS. Op centraal bevinden de sporen zich boven de Noord/Zuidlijn zodat er snel overgestapt kan worden op de Noord/Zuidlijn. Daarna vervolgt het ondergrondse traject zich onder het Oosterdok en de Nieuwe Vaart om uiteindelijk bovengronds uit te komen bij Muiderpoort.

De perrons van CS kunnen dan worden verbreed en heeft dan voldoende plek om de intercity's en internationale treinen af te handelen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8868
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Za 16 Jun 2018, 21:25

Lekker bumpie hoowrrr.... :D
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Jef400
Berichten: 4607
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Jef400 » Za 16 Jun 2018, 21:35

Feit is wel dat dit plan een hoop stof doet opwaaien.
Leven, en laten leven.

en-es
Berichten: 671
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor en-es » Za 16 Jun 2018, 22:18

Ja, na 7 jaar een topic omhoog kicken geeft veel stof.

Durashift
Berichten: 2722
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 16 Jun 2018, 23:06

Ik begrijp dat wel. NZL gaat volgende maand in gebruik gesteld worden. Hoogste tijd voor een nieuw spoorgraaf project, toch? :wink: *trein*

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2225
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 17 Jun 2018, 07:46

Utrecht misschien ;)?

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5842
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 17 Jun 2018, 08:13

Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4693
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Ma 18 Jun 2018, 10:47

Een S-Bahn is in principe echt iets anders dan een metro.
Het huidige sprinter-netwerk lijkt wel een beetje op een S-Bahn, we missen hier alleen lijnnummering en tariefintegratie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10587
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 18 Jun 2018, 12:18

Duitsers noemen ons gehele spoornetwerk wel eens één grote S-Bahn. Elk half uur een trein per lijn is daar natuurlijk ongehoord..

Even wat anders: dit topic gaat naar de ideeënhoek. Ik ben ook benieuwd naar de reden van de schop van zeven jaar..
2018 (31-10):
Trein 9257 km · S-Bahn 467 km · Metro 667 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 601 km · Funiculaire 2 km · Bus 729 km · Veer 20.2 km

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1226
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor SLToilet » Ma 18 Jun 2018, 18:00

dylanwild94 schreef:Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.


In Rotterdam dekt de metro anders eigenlijk veel beter de lading van de term "S-Bahn", in Amsterdam lijken de sprinters iets meer die functie te hebben omdat de metro geografisch veel beperkter is. In Rotterdam is het sprinternetwerk daar te summier voor terwijl de metro een heel sterk regionaal-geörienteerde functie heeft.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 207
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor luka23 » Ma 18 Jun 2018, 20:03

Dit zal al helemaal van toepassing zijn als de Oude Lijn omgebouwd wordt tot "metro".
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12017
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Ma 18 Jun 2018, 20:47

SLToilet schreef:
dylanwild94 schreef:Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.


In Rotterdam dekt de metro anders eigenlijk veel beter de lading van de term "S-Bahn", in Amsterdam lijken de sprinters iets meer die functie te hebben omdat de metro geografisch veel beperkter is. In Rotterdam is het sprinternetwerk daar te summier voor terwijl de metro een heel sterk regionaal-geörienteerde functie heeft.

Het probleem is dat de railnetwerken in Nederland niet passen binnen de internationaal gedefinieerde kaders voor metro-, tram-, trein- en S-bahn-netwerken. In Zwitserland is er een hanteerbare definitie voor een S-bahn opgesteld:
Existenz von Durchmesserlinien
Durchschnittsgeschwindigkeit von ca. 50 km/h
Einheitliche Tarife
Einheitliches Erscheinungsbild und Kommunikation gegenüber den Kunden
Koordination und Vernetzung mit anderen Verkehrsunternehmen

Als je het huidige sprinternetwerk van Amsterdam vergelijkt met voorgaande criteria dan:
- Doorgaande lijnen "over het centraal station heen": Present
- Gemiddelde exploitatiesnelheid 50 km/h: Klopt ongeveer
- Eenheidstarief: Niet met onderliggend openbaar vervoer
- Duidelijke formule voor de reiziger: Voor de reiziger is de sprinterformule eenduidig genoeg
- Coördinatie en verknoping met andere vervoersbedrijven: Ontbreekt volledig.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1506
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: S-Bahn Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Ma 18 Jun 2018, 21:09

Wat versta je precies onder het 'Sprinternetwerk van Amsterdam'? Als je kijkt naar alle sprinterseries die Amsterdam aan doen, dan krijg je een netwerk dat reikt tot Zwolle, Rhenen, Rotterdam en Den Haag.

Heeft de S-Bahn in Zwitserland één tariefsysteem met onderliggend openbaar vervoer? En is er in Zwitserland coördinatie en verknoping met andere vervoersbedrijbven? En dan bedoel ik vooral metro-, tram- en busbedrijven. Want er is natuurlijk wel coördinatie tussen het 'Sprinternetwerk van Amsterdam' en andere treinen, al is het alleen maar omdat die treinen toevallig ook van NS zijn.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten