S-Bahn Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Op deze regenachtige herfstmiddag heb ik maar even een mogelijk S-bahnnet voor de regio Amsterdam in elkaar geknutseld. Ziehier het resulaat:

Afbeelding

Uitgangspunt is een minimale frequentie van 6x/u op elke lijn.

S1: Buikslotermeerplein - Uithoorn/Aalsmeer
Buikslotermeerplein - v. Hasseltweg - Amsterdam C. - Rokin - Vijzelgracht - Ceintuurbaan - Europaplein - Zuid - Buitenveldert - Kalfjeslaan - Zonnestein - Amstelveen Centrum - Sportlaan - Middenhoven - Sacharovlaan - Westwijk - Uithoorn/Aalsmeer

S2: Buikslotermeerplein - Hoofddorp
Buikslotermeerplein - Zuid als S1 - Amstelveenseweg - Riekerpolder - Schiphol Plaza - Hoofddorp

De S1 en de S2 maken gebruik van de nieuwe Noord/Zuidlijn. Na station Zuid gaat de S1 verder over de opgepimpte Amstelveenlijn waar drastisch gesnoeid is in het aantal haltes. Na Westwijk gaat een deel van de voertuigen naar Aalsmeer en het andere deel naar Uithoorn. De S2 gaat na station Zuid over de NS-sporen door via de halte Riekerpolder naar Schiphol en Hoofddorp. Een eventuele verlening naar Nieuw-Vennep en Leiden over het NS-net is mogelijk.

S3: Amsterdam C. - Utrecht C.
Amsterdam C. - Nieuwmarkt - Waterlooplein - Weesperplein - Wibautstraat - Amstel - v/d Madeweg - Duivendrecht hoog - Bijlmer/ArenA - Bullewijk - Holendrecht - Abcoude - Loenersloot - Breukelen - Maarssen Noord - Maarssen - Lage Weide - Zuilen - Utrecht C.

S4: Amsterdam C. - Weesp
Amsterdam C. - Holendrecht als S3 - Reigersbos - Gein - Driemond - Weesp

S3 en S4 maken gebruik van de bestaande Oostlijnmetro. Van CS tot Holendrecht vervallen de bestaande haltes Spaklerweg (te weinig reizigers) en Strandvliet (te dicht op Bijlmer en Duivendrecht) om de reistijd voor doorgaande reizigers te verkorten. De S3 gaat na Holendrecht over de NS sporen door naar Utrecht Centraal met stops op de nieuwe stations Loenersloot, Maarssen-Noord en Lage Weide. De S4 gaat na Holendrecht via Gein verder over nieuw spoor naar station Weesp. Dit idee heeft ooit wel eens de tekentafels gehaald maar is daar vanaf geveegd door te hoge kosten/te lage reizigersprognose. Ik blaas het nieuw leven in om van station Weesp een grote multimodale knoop te kunnen maken.

S5: Flevopark - Schiphol Plaza
Flevopark - Zeeburgerdijk - Mauritskade - Weesperplein - Vijzelgracht - Leidseplein - Overtoom - Surinameplein - Lelylaan - Meer en Vaart - Belgiëplein - Badhoevedorp - Schiphol Plaza

De S5 is een geheel nieuwe lijn die aansluit bij de plannen voor een Oost/Westlijn. De tracékeuze voor het traject Meer en Vaart - Schiphol is afhankelijk van de plannen voor een 2e terminal bij Schiphol. Ik heb de lijn nu via Nieuw-Sloten naar de huidige plaza laten lopen, maar via de Aker naar de 2e terminal is natuurlijk ook mogelijk. Vanaf Flevopark is het mogelijk de lijn te verlengen naar IJburg en eventueel Almere via de nieuwe IJmeerverbinding.

S6: Uitgeest - Gaasperplas
Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Wormerveer - Koog a/d Zaan - Koog Bloemwijk - Zaandam - Sloterdijk - Vlugtlaan - v. Galenstraat - Lelylaan - Sneevlietweg - Amstelveenseweg - Zuid - RAI - v/d Madeweg - Duivendrecht extra laag - Diemen Zuid - Verrijn Stuwartweg - Ganzenhoef - Kraaiennest - Gaasperplas

De S6 volgt van Uitgeest tot Sloterdijk de bestaande NS-spoorlijn. Bij Sloterdijk loopt de lijn over de GVB ringlijn verder naar het eindpunt Gaasperplas. De stations Postjesweg, Heemstedestraat (beide te dicht op andere haltes) en Overamstel (te weinig reizigers) laat ik vervallen om de reistijd voor doorgaande reizigers te verkorten.

S7: v. Hasseltweg - Hoofddorp
v. Hasseltweg - Papaverweg - Klaprozenweg - Melisaweg - Minervahaven - Neptuneshaven -Isolatorweg - Sloterdijk - Vlugtlaan - v. Galenstraat - Lelylaan - Sneevlietweg - Riekerpolder - Schiphol Plaza - Hoofddorp

De S7 loopt vanaf het nieuwe Noord/Zuidlijn station v. Hasseltweg via de IJoevers naar de Isolatorweg alwaar aansluiting is op de bestaande Ringlijn. Dit is gebaseerd op een visie van de Gemeente Amsterdam m.b.t. de IJoevers. Na Sloterdijk volgt de lijn het tracé van de S6. Bij de Sneevlietweg takt de lijn af richting Riekerpolder – Schiphol – Hoofddorp, gelijk aan het tracé van de S2.

S8: Haarlem C. - Weesp
Haarlem C, - Spaarnwoude - Halfweg - Geuzenveld - Sloterdijk - Haarlemmerplein - Amsterdam C. - Rietlandpark - Zeeburgerdijk - Sciencepark - Diemen - Weesp

Deze lijn volgt het bestaande NS spoor tussen Haarlem en Weesp. Het traject Amsterdam C. - Weesp wordt mogelijk verdubbeld zodat de S8 hier zijn eigen infra kan krijgen. Het station Zeeburgerdijk is een verplaatsing van Muiderpoort om een overstap op de S5 mogelijk te maken. Vanaf Haarlem kan de lijn eventueel worden doorgetrokken naar IJmuiden of Beverwijk en verder.

Binnen de regio Amsterdam stopt de NS alleen nog maar op de stations Zaandam, Sloterdijk, Centraal, Amstel, Duivendrecht laag, Bijlmer Schiphol en Zuid (en RAI, alleen bij grootschalige evenementen). De stoptrein Rotterdam - Amsterdam bijvoorbeeld stopt na Breukelen alleen nog maar op Bijlmer en Amstel. Een stoptrein Amersfoort-Amsterdam gaat na Weesp rechtstreeks door naar Amsterdam Centraal. Het tramnet van Amsterdam dient vooral als aanvulling op de S-bahn.

Er zitten natuurlijk wat infrastucturele beperkingen in zoals rond Schiphol en op de Zaanlijn. Verder moeten er hier en door nog wat boogjes en fly-overs komen.

Zo schiet het maar lek :lol:
Laatst gewijzigd door JWM op za 03 okt 2009, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Een hele korte reactie: Weesp - Haarlem is met de huidige infra van Amsterdam C een onmogelijke opgave, dat vergt namelijk het hele emplacement van Amsterdam C oversteken. Dan wil je liever iets van de onderkant (uit de richting Amstel dus) naar Haarlem laten rijden, dat kruist veel minder. Je haalt als ik het goed begrijp van Amsterdam C alleen wat stoptreinen naar Uitgeest weg (of blijft dat rijden naast de 6x/uur rijdende S6?), dan krijg je er nooit 6x/uur zo'n overkruisbeweging door.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ziet er prima uit, hoewel ik wel denk dat de S-bahn nu de functie van de metro gaat overnemen. Verdwijnt die in jouw plan ook?
Wel heb je praktisch alle nodige verbindingen erin gezet. En ik neem aan dat je de S6 en de S3 een gelijke cross-platform overstap op elkaar laat geven zodat de reizigers van/naar de Zuidas en van/naar het Bijlmer-Arenagebied een goede verbinding hebben? (die verbinding wordt namelijk steeds belangrijker)

Laatst heb ik zelf ook een S-bahn ontworpen voor Amsterdam, die niet gek veel verschilt met bovenstaand plan. Aangezien ik geen geavanceerde tekenprogramma's heb op mijn laptop, volgt hier een beschrijvinkje:
S11 Purmerend-Buikslotermeerplein-CS-Rokin-Museumplein-Haarlemmermeerstation-Amstelveenseweg- Stadshart-Poortwachter-Uithoorn
S12 CS-Rokin-Museumplein-Haarlemmermeerstation-Anderlechtlaan-Schiphol P40-Schiphol Plaza-Hoofddorp- Spaarne Ziekenhuis
S21 Uithoorn-Zaandam-Haarlemmerplein-Leidseplein-Vijzelgracht-Weesperplein-Rietlandpark-IJburg-Almere
S22 CS-Rietlandpark-Muiderpoort-Diemen-Diemen Zuid-Duivendrecht-Zuid-Amstelveenseweg-Anderlechtlaan-Schiphol P40-Schiphol Plaza
S31 IJmuiden/Heemstede-Haarlem-Sloterdijk-Haarlemmerplein-CS-Muiderpoort- Amstel-Duivendrecht-Bijlmer-Holendrecht-Utrecht C
S32 Vleuten-Utrecht Terweijde-Utrecht C-(via Maliebaan aansluiting)-Utrecht Universiteit
S33 Bilthoven-Utrecht Overvecht-Utrecht C-Utrecht Lunetten-Houten Castellum

Hierbij heb ik gepoogd om de metro als zelfstandig net te behouden, zoveel mogelijk verbindingen te maken, en toch het net zoveel mogelijk ontvlochten te houden.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door tsov »

Ik zou nooit de haltes Spaklerweg en Overamstel allebei laten vervallen. Dan zit dan hele bedrijventerrein in één klap zonder OV. Verder ziet er leuk uit, maar als je toch utopisch bezig bent zou ik S5 en S7 beiden doortrekken naar IJburg en Almere ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:Een hele korte reactie: Weesp - Haarlem is met de huidige infra van Amsterdam C een onmogelijke opgave, dat vergt namelijk het hele emplacement van Amsterdam C oversteken. Dan wil je liever iets van de onderkant (uit de richting Amstel dus) naar Haarlem laten rijden, dat kruist veel minder. Je haalt als ik het goed begrijp van Amsterdam C alleen wat stoptreinen naar Uitgeest weg (of blijft dat rijden naast de 6x/uur rijdende S6?), dan krijg je er nooit 6x/uur zo'n overkruisbeweging door.

Ik ga er vanuit dat alle stoptreinen binnen het netwerk gïntegreerd zijn in dit S-Bahn netwerk. Op het NS-net rijden alleen nog treinen als Intrecity door de Amsterdamse regio. Weesp - Haarlem kan misschien opgelost worden met een flyover, wellicht ten westen van Sloterdijk. Of je maakt er Uitgeest - Weesp en Haarlem-Gaasperplas van. Ik weet niet wat infrastuctureel handiger uitkomt.
Ardan schreef:Ziet er prima uit, hoewel ik wel denk dat de S-bahn nu de functie van de metro gaat overnemen.
Ja, de metro gaat hier volledig in op. Ik heb in het kaartje alleen de knooppunthaltes aangegeven.
Ardan schreef:En ik neem aan dat je de S6 en de S3 een gelijke cross-platform overstap op elkaar laat geven zodat de reizigers van/naar de Zuidas en van/naar het Bijlmer-Arenagebied een goede verbinding hebben? (die verbinding wordt namelijk steeds belangrijker)
Er is ook een rechtstreekse Intercity tussen Zuid en Bijlmer. Daarnaast blijft de cross-platform op v/d Madeweg inderdaad gehandhaafd.
Ardan schreef:Aangezien ik geen geavanceerde tekenprogramma's heb op mijn laptop
Dit kaartje is ook maar gemaakt met Paint :lol:
tsov schreef:Ik zou nooit de haltes Spaklerweg en Overamstel allebei laten vervallen.
Ik ben uitgegaan van een iets lagere haltedichtheid. Maar inderdaad is beide laten vervallen misschien wat veel van het goede. Er zijn overigens plannen om dit gebied flink onder handen te nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, met woonwijken, zodat het argument te weinig reizigers dan ook wat minder verspitst. Enige noemenswaardige metrostation wat wel mag verdwijnen is Verrijn Stuartweg (aantal passagiers in de spits is hooguit 100 man, de meeste scholieren lopen vanaf Diemen Zuid en ik haat dat metrostation)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Verrijn Stuart zit aan een doodlopend einde van een lijn dus weinig doorgaande reizigers hebben er "last" van. Maar wat mij betreft kan het ook wel weg. Venserpolder is volgensmij ook erg rustig en heb ik vervangen door een nieuwe halte onder station Duivendrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

Een hele korte reactie: Weesp - Haarlem is met de huidige infra van Amsterdam C een onmogelijke opgave, dat vergt namelijk het hele emplacement van Amsterdam C oversteken.
Ik denk dat je eerst moet kijken naar de wenselijkheid van zo'n verbinding, en dan moet kijken naar de technische mogelijkheden en naar de consequenties van de rangeerbewegingingen naar bijv. de Watergraafsmeer. Uiteindelijk kun je de kruising (tunneltje) fysiek redelijk makkelijk in het Westerpark kwijt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door playertwo »

Dit plan ziet er al beter uit, dan het pak papier van Rover dat die voor Amsterdam bedacht hadden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

JWM schreef:Op deze regenachtige herfstmiddag heb ik maar even een mogelijk S-bahnnet voor de regio Amsterdam in elkaar geknutseld. Ziehier het resulaat:

Afbeelding
[...]
Zo schiet het maar lek :lol:
Ik mis eigenlijk nog een lijn Weesperplein/Amstel - Zuid - Schiphol. Met de argumentatie bij de voorgestelde lijnen zie ik niet zo snel een mogelijkheid om een lijn te verleggen.
JWM schreef:De stoptrein Rotterdam - Amsterdam bijvoorbeeld stopt na Breukelen alleen nog maar op Bijlmer en Amstel.
Ik zou Holendrecht niet overslaan. Bij dat station stappen erg veel mensen in en uit. Eigenlijk worden vrijwel alle stations van dat ding goed gebruikt. Die s4000 is sowieso een beetje vreemde eend in de bijt; het is over de gehele lengte een stoptrein, maar zowel in halteringscomfort als frequentie is 'ie heel lastig op te waarderen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Fles »

Ik had het al eerder willen posten, maar ik vind de graagte waarmee Duitse concepten hier in Nederland de modus operandi schijnen te moeten worden, toch een beetje eng. Ik neem tenminste aan dat je dit serieuzer bedoelt dan "zomaar een hallucinatie" :|
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ok, dan noemen we het gewoon: 'Gewestelijk Expressnet' :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Chauf21 schreef:Ik mis eigenlijk nog een lijn Weesperplein/Amstel - Zuid - Schiphol.

Vooral Amstel-Zuid is inderdaad een vervelende. Al is dit grotendeels gelijk aan het ontvlechtingsplan voor de metro van de gemeente Amsterdam.
Chauf21 schreef:Ik zou Holendrecht niet overslaan. Bij dat station stappen erg veel mensen in en uit. Eigenlijk worden vrijwel alle stations van dat ding goed gebruikt. Die s4000 is sowieso een beetje vreemde eend in de bijt; het is over de gehele lengte een stoptrein, maar zowel in halteringscomfort als frequentie is 'ie heel lastig op te waarderen.
Wat bedoel je met halteringscomfort?

Interessant voor de discussie Holendrecht is natuurlijk te weten waar die reizigers instappen en waar ze naar toe reizen. Als het hoofdzakelijk mensen zijn die in Breukelen (/met overstap Maarssen) en Abcoude zijn ingestapt gaan die er niet op achteruit net zoals alle reizigers die op Holendrecht overstappen op de metro naar Bullewijk. Zo groot zou de relatie Gouda/Woerden <> Holendrecht zelf nou toch ook weer niet zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf sterk de indruk dat de treinserie gebruikt wordt als 'Expressmetro'. Vandaag weer eens ingezeten, en het is de tweede achtereenvolgende keer dat ik mensen het 'Voetbalstadion ArenA' moet uitleggen. Dat is in principe een doelgroep die helemaal niet eens met de NS zou hoeven/moeten reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ardan schreef:S21 Uithoorn-Zaandam-Haarlemmerplein-Leidseplein-Vijzelgracht-Weesperplein-Rietlandpark-IJburg-Almere
De logica van Uithoorn -> Zaandam -> Haarlemmerplein snap ik even niet :P

Verder zie ik de S Sneevlietweg -> Zaandam heeelemaal zitten :D Effe een rechtstreekse woon-werkverbinding :pos:. Haarlem-Weesp wordt een lastige over bestaand NS-spoor. Je moet dan heel Amsterdam Centraal overkuisen en dat vinden de andere treintjes niet zo leuk :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

^^ Dat moet je dus ongelijkvloers doen. Kan in het Westerpark gerealiseerd worden met een tunneltje onder de spoordijk. Kost wel een klein beetje extra ruimte. Ach er zijn ergere dingen in de wereld... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

JWM schreef:
Chauf21 schreef:Ik zou Holendrecht niet overslaan. Bij dat station stappen erg veel mensen in en uit. Eigenlijk worden vrijwel alle stations van dat ding goed gebruikt. Die s4000 is sowieso een beetje vreemde eend in de bijt; het is over de gehele lengte een stoptrein, maar zowel in halteringscomfort als frequentie is 'ie heel lastig op te waarderen.
Wat bedoel je met halteringscomfort?

Interessant voor de discussie Holendrecht is natuurlijk te weten waar die reizigers instappen en waar ze naar toe reizen. Als het hoofdzakelijk mensen zijn die in Breukelen (/met overstap Maarssen) en Abcoude zijn ingestapt gaan die er niet op achteruit net zoals alle reizigers die op Holendrecht overstappen op de metro naar Bullewijk. Zo groot zou de relatie Gouda/Woerden <> Holendrecht zelf nou toch ook weer niet zijn?
Het is zeker interessant om te bekijken hoe groot die relatie Abcoude - Holendrecht is. Qua afstand is het niet veel, fietsbaar zelfs denk ik, dus dan zou die S3 wel goed uitkomen.

Ik heb, op basis van eigen waarnemingen, de indruk dat vrij veel mensen die bij Holendrecht uitstappen bij de nabijgelegen voorzieningen moeten zijn (AMC, kantoren). De relatie Gouda/Woerden - Holendrecht zou best wel eens een aardige kunnen zijn. En waarschijnlijk kan je dat nog wel doortrekken naar Rotterdam - Amsterdam Amstel; de s4000 is, zeker in de spits, erg druk met forenzen die pendelen tussen -laat de ballen maar vallen- de Noord- en Zuidvleugel.

Daarmee kan ik ook gelijk dat halteringscomfort uitleggen: ervan uitgaande dat iedereen zo min mogelijk stops wil hebben op z'n reis kan je in sommige sterk verspitste gebieden wel aardig uit de voeten met een soort zonetreinen. Je kan dan in één gebied op veel stations stoppen om vervolgens non-stop naar het eindpunt te karren. Met de s4000 heb je eigenlijk niet echt één bepaald herkomststation of één bepaald bestemmingsstation. Mocht je de s4000 dus willen uitbreiden, heeft een stoptrein Rtd-Gd -> intercity Asb, Asa, Asd niet zo veel zin. Evenmin als een intercity Rtd, Rta, Gd (,Wd) -> stoptrein Holendrecht-Asd. Om de Breukelenroute op te waarderen, zou je dus voor een frequentieverhoging van de volledige stoptrein moeten gaan, maar dat betekent dus wel dat je bij iedere boom gaat stoppen. Op een x-trein Rtd, Rtn, Rta, Capelle, Nwk, Gd, Wd, Holendrecht, Asb, Asa, Asd zit ook niemand te wachten, want dat is ook zo onduidelijk als wat ;)

(vergeef me dat ik de afkortingen van Capelle en Holendrecht even niet weet)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Suus »

Cps en Ashd :P

De s4000 is een heel rare trein. Hij is belangrijk voor de Abcoude - Amsterdam CS verbinding, met vele stops, en voor Gouda Goverwelle - Rotterdam CS verbinding, met vele stopt. Daartussen rijdt hij elke keer 10 tot 15 minuten non-stop, wat best opmerkelijk is voor een stoptrein/sprinter. Hakken is echter ook niet mogelijk, want hij heeft wel zijn eigen stukje infrastructuur die niet door andere passagierstreinen wordt gebruikt. Je zou hooguit versterkende ritten kunnen inzetten. Ik zou graag de trein die nu in de spits doorrijdt vanaf Breukelen naar Amsterdam ook buiten de spits willen zien, Abcoude is er met de afgelopen dienstregeling namelijk wel op achteruit gegaan als enige station aan die lijn.

Een ander, misschien raar idee, is een keervoorziening bij Abcoude, en dan het technisch mogelijk maken dat een van de metrolijnen na Holendrecht via het NS-spoor verder rijdt naar Abcoude. Het is nu niet zo dat de relatie Gein - Holendrecht twaalf tot zestien metro's per uur nodig heeft, Reigersbos en Gein zijn nu eenmaal normale woonwijken met een klein winkelcentrum. Holendrecht - Bijlmer is wel altijd druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Wat zou er mis zijn met een IR Rotterdam C. - Alexander - Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer - Amstel - Amsterdam C.? Tussen Rotterdam en Gouda en tussen Breukelen en Amsterdam vervangt de S-Bahn de tussenliggende stops gewoon 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Suus »

Nou, het probleem is dat mensen vanaf al die stations in Amsterdam naar al die stations bij Rotterdam willen. Er zit niet echt een vaste stroom mensen in die trein. De stations die je noemt zijn wel de drukste, maar eigenlijk telt elk station mee bij die serie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Volgensmij wordt de relatie Abcoude-Capelle Schollevaar nu schromelijk overschat...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Geert »

Maar er is wel een relatie Capelle Schollevaar -> Rotterdam Alexander+Rotterdam Centraal (vv). Op dat traject is er buiten de s4000 niet zoveel (alleen de s9700 die 2x/uur in de spits rijdt). Evengoed voor Abcoude -> Amsterdamse stations (vv): op die verbinding rijdt alleen de s4000 aangevuld met spitstrein s17400. Maar reizigers van die Amsterdamse stations willen wel weer naar stations als Cps, en reizigers uit Rotterdam naar Abcoude, Holendrecht etc... Dat is een beetje het probleem. Er is niet tussen elk station op de verbinding een onderlinge relatie, maar je moet wel op alle stations stoppen om alle reizigers te bedienen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Wat is er opeens zo mis met overstappen? Nieuwerkerk a/d IJssel <> Vleuten of Breukelen <> Zoetermeer Oost gaat nu toch ook niet rechtstreeks?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Wat zou er mis zijn met een IR Rotterdam C. - Alexander - Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer - Amstel - Amsterdam C.?
Met zo veel stops minder zou die verbinding ruim 10 minuten sneller kunnen zijn - dan is die net zo snel als de huidige s2100 en dus de snelste -toeslagloze- verbinding Amsterdam-Rotterdam! Niet verwonderlijk overigens, daar is dat spoorlijntje tussen Woerden en Breukelen ooit juist speciaal voor aangelegd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

JWM schreef:Volgensmij wordt de relatie Abcoude-Capelle Schollevaar nu schromelijk overschat...
JWM schreef:Wat is er opeens zo mis met overstappen? Nieuwerkerk a/d IJssel <> Vleuten of Breukelen <> Zoetermeer Oost gaat nu toch ook niet rechtstreeks?
Ga voor de gein eens met dat ding mee tussen Rtd en Asd (liefst in de spits) en verwonder je over het aantal mensen dat rustig langer dan driekwartier in die stoptrein zit. En op zich is de route ideaal: je kan (vrijwel) voor de deur bij een station opstappen en je wordt tot in het centrum van de werkgebieden in Amsterdam gebracht.
Je bedoelt met overstappen dat mensen van een stoptrein naar een intercity/interregio kunnen overstappen? Als je naast de IR ook een stoptrein laat rijden, kan het nog wel; dan wordt voor een gedeelte van de reizigers een tweede reismogelijkheid geboden. De rest blijft dan aangewezen op het stoptreintje of kan sneller-maar met overstappen reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten