S-Bahn Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Daar had ik dus die lijn Noord-Hoofddorp via West op gebasseerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

Hmm ik had dat rapport inderdaad ook gezien, en wat mij betreft is het vooral een visiedocument. Er staan wat tramlijnen op die ik heel merkwaardig vind, en er is ook geen tracé voor de doortrekking van metro 50 vastgelegd, die wijkt namelijk in ieder scenario af.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ik mis in jullie opsomming van plannen de tweede oeververbinding met Almere waar een ei over gelegd gaat worden in OV-Saal. Welke variant het wordt weet ik niet, maar de kans op een extra verbinding met Almere is wel groot.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

Structuurvisie Amsterdam 2040:

Afbeelding
(c) DRO-Amsterdam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Suus »

Ontvlechting Metronetwerk amahoela. Ik ben dan wel een gebruiker van metro 53, maar van mij mogen ze hem afschaffen, op voorwaarde dan Van Der Madeweg een volledige overkapping krijgt. Dan kan de 54 elke 5 minuten rijden, en gaat de 50 naar Gaasperplas. Zijn de mensen van de 53 tenminste ook af van dat verschrikkelijke koffiehok daar (ongeveer 20x zo klein als dat van Gein).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Volgensmij is dat in het ontvlechtingsplan metro ook de bedoeling. Gaasperplas blijft dan wel gewoon een eindpunt dus het koffiehokprobleem is daarmee nog niet uit de wereld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Suus »

Kijk eens naar die structuurvisie 2040, en je ziet dat weer allemaal is teruggedraait. Zwalkende bestuurders :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door JWM »

Neuh, ik denk dat de afdeling verkeer en de afdeling ruimtelijke ontwikkeling gewoon nog niet elkaars plannen hebben gezien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik duik even met snorkel en zuurstofflessen het stoffige archief in, om dit topic op te hengelen...
Ben beetje bezig geweest met wishful thinking.
Hieronder een kaartje, inmiddels heb ik alweer het idee om lijn S32 door te trekken naar Woerden Molenvliet P+R.
Afbeelding
Frequenties:
S11 Purmerend-Schiphol elke 7,5 minuut, Schiphol-Hoofddorp elke 15. In de spits Purmerend-Schiphol elke 5 minuten.
S12 CS-Uithoorn elke 10 minuten.
S21 CS-Schiphol elke 10 minuten.
S22 Uitgeest-Almere elke 15 minuten. In de spits Haarlemmerplein-Almere elke 7,5 minuut.
S31 Utrecht-Breukelen elke 15 minuten. Breukelen-Holendrecht elk half uur. Holendrecht-Haarlem elke 10 minuten. In halfuurspatroon eindigt vanuit Amsterdam een rit afwisselend in Haarlem, IJmuiden, of Heemstede. Die takken hebben dus een halfuursdienst. De bediening van Halfweg en Zwanenburg is als volgt: de ritten Haarlem-Utrecht stoppen op beide stations, de ritten IJmuiden-Holendrecht stoppen alleen in halfweg en de ritten Heemstede-Holendrecht stoppen alleen in Zwanenburg. In spitsuren rijden de ritten IJmuiden-Holendrecht door naar Utrecht, waardoor op dat traject een 20-10-frequentie komt (de kwartiersritten Breukelen-Utrecht vervallen nu). In de spits bedienen de ritten Haarlem-Utrecht ook de stations Maarssen Plutoniumweg en Contactweg, dit zijn spitsstations.
S32 Woerden-Houten elke 10 minuten.
S33 Baarn-Universiteit elk half uur, Bilthoven-Universiteit elke 10 minuten. In de spits Utrecht C-Universiteit elke 5 minuten.

Nachtnet:
S11 Purmerend-Hoofddorp station elk half uur. Stopt niet op de Johan Huizingalaan, in Slochter, Ilpendam en Watergang.
S12 CS-Uithoorn elk uur, CS-Amstelveen Centrum elk half uur.
S21 rijdt alleen CS-Duivendrecht, elk uur.
S22 alleen Zaandam-Almere, elk uur, do-vr-za elk half uur.
S31 Haarlem-Utrecht elk half uur, stopt slechts elk uur in Abcoude en Breukelen, de stations Spaarnwoude, Zwanenburg, Loenen en Maarssen West worden niet bediend.
S32 Woerden-Houten elk uur.
S33 alleen Bilthoven-Utrecht C, elk uur.

Natuurlijk is dit slechts fantasie. De lijnen 21, 31, 32 en 33 lijken mij nog het meest makkelijk écht te realiseren. Lijn 11 en 12 zullen wel nooit gebouwd worden. En lijn 22... ach...
Het huidige metronet laat ik trouwens gewoon bestaan. De NZ wordt in dit plan tussen BMP en Rokin viersporig :mrgreen:
Voor wat betreft de trein:
De s4000 begint weer op Centraal, en stopt niet op Muiderpoort, Duivendrecht, Holendrecht en Abcoude. Deze stations worden 'gedegradeerd' tot S-bahnstation.
De spitssprinter Asd-Veenendaal vervalt en rijdt alleen Utrecht-Veenendaal.
Utrecht Terwijde en Vleuten 'degraderen' ook tot S-bahnstation, net als Haarlem Spaarnwoude, Maarssen, Utrecht Zuilen, Utrecht Lunetten, Bilthoven en Science Park. Het Stichtse Lijntje degradeert in zijn geheel.

(en waarom trouwens het woord 'Stedenbaan' op de kaart? Gewoon, ik kon geen goed Nederlands woord verzinnen voor S-bahn. RegioRail had op zich ook gekund.
Hier is trouwens hetzelfde gaande als in het Ruhrgebiet, waar de lijnen S11, S12 en S13 door de S-bahn Köln gereden worden en de andere door de S-bahn Rhein/Ruhr. Lijn S32 en S33 hier, zijn van Utrecht, evenals de kwartiersdiensten tot Breukelen op de S31. De rest is van de 'S-bahn Amsterdam'.

Schiet u maar! :D
Ik doe ook maar wat
Oud forumgebruiker

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

een verbinding naar IJmuiden via een traject dat aan de rand/buiten het dorp loopt is al eerder onrendabel gebleken... De halte Geuzenveld zie ik ook niet veel in.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op do 24 jun 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:S31 Utrecht-Breukelen elke 15 minuten.
Waarom slechts een kwartierdienst naar Breukelen? 20/10 in de spits lijkt me helemaal een slecht idee.
Daarom liever gewoon een 10-minutendienst net als de rest van de Utrechtse Stedenbaan, en dat natuurlijk ook koppelen aan de 10-minutendienst tussen Utrecht en Driebergen-Zeist.
Ardan schreef:Breukelen-Holendrecht elk half uur.
Verder zo min mogelijk treinen laten keren in Breukelen (wat ik altijd al een vreemd eindpunt heb gevonden, zo dicht bij de agglomeratie Amsterdam), maar minstens doorrijden naar Amsterdam Bijlmer (voor aansluiting op de metro, zuidtangent en de IC's naar Schiphol).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door mattie156 »

Hier een toevoeging voor de stedenbaan.
Ik had niet meer ruimte dus andere varianten/uitbreidingen kunnen volgen.
Ik kan het plaatje niet Uploaden maar hier een uitbreiding voor stedenbaan Amsterdam
Hier zijn de lijnen en haltes.

S1: Amsterdam Zuid NS - Haarlem NS
*Amsterdam Zuid NS
*Metrostation Amstelveenseweg
*Schiphol NS
*Schiphol Handelskade (in treintunnel)
*Hoofddorp NS
*Hoofddorp Floriande Centrum
*Hoofddorp Floriande-Overbos
*Hoofddorp Spaarnepoort (Spaarne Ziekenhuis) (aan N205)
*Vijfhuizen Oost (aan N205)
*Haarlem Spaarnwoude NS
*Haarlem Waarderpolder
*Haarlem NS
Amsterdam Zuid - Hoofddorp Spaarnepoort 1x/p 7,5 min
Hoofddorp Spaarnepoort - Haarlem NS 1x/p 15 min.

S2 Ring Amsterdam Rechtsom/S3 Ring Amsterdam Rechtsom (Haltes zijn rechtsom weergegeven)
*Amsterdam Centraal
*Rietlandpark
*Muiderpoort NS
*Science Park NS
*Diemen NS
*Diemen Sniep
*Diemen Zuid NS
*Duivendrecht NS
*RAI NS
*Zuid NS
*Amstelveenseweg Metro
*Heemstedestraat Metro
*Lelylaan NS
*De Vlugtlaan Metro
*Sloterdijk NS
*Haarlemmerplein
*Amsterdam Centraal.
1x/p 10 min Linksom.
1x/p 10 min Rechtsom.

S3 Purmerend Overwhere NS - Almere Oostvaarders NS/Utrecht Centraal
*Purmerend Overwhere NS
*Purmerend NS
*Purmerend Weidevenne NS
*Zaandam Kogerveld NS
*Zaandam NS
*Amsterdam Sloterdijk NS
*Haarlemmerplein
*Amsterdam Centraal
*Rietlandpark
*Muiderpoort NS
*Amsterdam Science Park NS
*Diemen NS
*Weesp NS
---Tak 1------------------------------------------------------- Tak2------------------------------------------
*Muiderberg *Naarden Noord
*Almere Poort NS *Naarden-Bussum NS
*Almere Holland *Bussum Centrum
*Almere Muziekwijk NS *Bussum Zuid NS
*Almere Centrum NS *Hilversum Noord NS
*Almere Parkwijk NS *Hilversum NS
*Almere Tussen *Hilversum Sportpark NS
*Almere Buiten NS *Hollandsche Rading NS
*Almere de Seizoenen *Utrecht Overvecht NS
*Almere Oostvaarders NS *Utrecht de Vechten (dicht bij Oudenoord/Nijenoord)
*Utrecht Centraal
Purmerend Overwhere - Zaandam 1x/p 15 min
Zaandam - Weesp 1x/p 7,5 min
Weesp - Almere Oostv. 1x/p 7,5 min.
Weesp - Utrecht Centraal 1x/P 15 min
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door samsam538 »

Om een echte S-bahn te maken moet je net als op grote Duitse stations de sprintertreinen ondergronds richting Amsterdam Centraal laten gaan. Dus een viersporige tunnel van Amsterdam Singelgracht aansluiting onder de Haarlemse Houttuinen richting CS. Op centraal bevinden de sporen zich boven de Noord/Zuidlijn zodat er snel overgestapt kan worden op de Noord/Zuidlijn. Daarna vervolgt het ondergrondse traject zich onder het Oosterdok en de Nieuwe Vaart om uiteindelijk bovengronds uit te komen bij Muiderpoort.

De perrons van CS kunnen dan worden verbreed en heeft dan voldoende plek om de intercity's en internationale treinen af te handelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Hainje »

Lekker bumpie hoowrrr.... :D
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Feit is wel dat dit plan een hoop stof doet opwaaien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door en-es »

Ja, na 7 jaar een topic omhoog kicken geeft veel stof.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik begrijp dat wel. NZL gaat volgende maand in gebruik gesteld worden. Hoogste tijd voor een nieuw spoorgraaf project, toch? :wink: *trein*
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Michael 1988 »

Utrecht misschien ;)?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Een S-Bahn is in principe echt iets anders dan een metro.
Het huidige sprinter-netwerk lijkt wel een beetje op een S-Bahn, we missen hier alleen lijnnummering en tariefintegratie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Ardan »

Duitsers noemen ons gehele spoornetwerk wel eens één grote S-Bahn. Elk half uur een trein per lijn is daar natuurlijk ongehoord..

Even wat anders: dit topic gaat naar de ideeënhoek. Ik ben ook benieuwd naar de reden van de schop van zeven jaar..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door SLToilet »

dylanwild94 schreef:Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.
In Rotterdam dekt de metro anders eigenlijk veel beter de lading van de term "S-Bahn", in Amsterdam lijken de sprinters iets meer die functie te hebben omdat de metro geografisch veel beperkter is. In Rotterdam is het sprinternetwerk daar te summier voor terwijl de metro een heel sterk regionaal-geörienteerde functie heeft.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door katvis »

Dit zal al helemaal van toepassing zijn als de Oude Lijn omgebouwd wordt tot "metro".
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Vinny »

SLToilet schreef:
dylanwild94 schreef:Amsterdam heeft in prencipe al een S-Bahn. Echter noemen we dat metro.
In Rotterdam dekt de metro anders eigenlijk veel beter de lading van de term "S-Bahn", in Amsterdam lijken de sprinters iets meer die functie te hebben omdat de metro geografisch veel beperkter is. In Rotterdam is het sprinternetwerk daar te summier voor terwijl de metro een heel sterk regionaal-geörienteerde functie heeft.
Het probleem is dat de railnetwerken in Nederland niet passen binnen de internationaal gedefinieerde kaders voor metro-, tram-, trein- en S-bahn-netwerken. In Zwitserland is er een hanteerbare definitie voor een S-bahn opgesteld:
Existenz von Durchmesserlinien
Durchschnittsgeschwindigkeit von ca. 50 km/h
Einheitliche Tarife
Einheitliches Erscheinungsbild und Kommunikation gegenüber den Kunden
Koordination und Vernetzung mit anderen Verkehrsunternehmen
Als je het huidige sprinternetwerk van Amsterdam vergelijkt met voorgaande criteria dan:
- Doorgaande lijnen "over het centraal station heen": Present
- Gemiddelde exploitatiesnelheid 50 km/h: Klopt ongeveer
- Eenheidstarief: Niet met onderliggend openbaar vervoer
- Duidelijke formule voor de reiziger: Voor de reiziger is de sprinterformule eenduidig genoeg
- Coördinatie en verknoping met andere vervoersbedrijven: Ontbreekt volledig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: S-Bahn Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Wat versta je precies onder het 'Sprinternetwerk van Amsterdam'? Als je kijkt naar alle sprinterseries die Amsterdam aan doen, dan krijg je een netwerk dat reikt tot Zwolle, Rhenen, Rotterdam en Den Haag.

Heeft de S-Bahn in Zwitserland één tariefsysteem met onderliggend openbaar vervoer? En is er in Zwitserland coördinatie en verknoping met andere vervoersbedrijbven? En dan bedoel ik vooral metro-, tram- en busbedrijven. Want er is natuurlijk wel coördinatie tussen het 'Sprinternetwerk van Amsterdam' en andere treinen, al is het alleen maar omdat die treinen toevallig ook van NS zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten