Pagina 4 van 4

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 21:33
door ArrivaBas
S-Bahnen zijn in Zwitserland en Oostenrijk (m.u.v. Zürich en Wenen) voornamelijk losstaande eilandjes van regionale treinen. Zeker in Oostenrijk steken weinig S-Bahnen deelstaatsgrenzen over. Deze systemen zijn aldaar over het algemeen bij aanwezigheid van een Verkehrsverbund in eenzelfde tarief als het onderliggend busnetwerk geïntegreerd.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 22:07
door trolly
In de omgeving van Amsterdam liggen nog een paar grotere plaatsen, die door het provinciaal railbedrijf in hoge frequentie worden bediend. In het hele gebied dat door dat bedrijf bediend wordt kan je met dezelfde onhandige electronische kaart uit de voeten, ook in bus en tram, en vaak sluiten buslijnen redelijk aan op het railnet. Dat kan je uiteraard met een germanisme S-Bahn noemen, maar persoonlijk vind ik "trein" beter. Verder zie ik geen reden om op zoek te gaan naar een probleem voor de hier aangedragen oplossing.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: di 19 jun 2018, 10:53
door reisthijs
We noemen het hier "sprinter", dat begint toevallig ook met een S dus kan je daar prima S-nummers voor gebruiken. Een nieuwe naam is niet echt nodig.

Het gebrek aan integratie met het OV in de agglomeratie Amsterdam vind ik wel een probleem waarvoor een dergelijke oplossing wenselijk is. Dat komt mede door die gebrekkige chipkaart (die een kort ritje met de trein erg duur maakt, in vergelijkin met bus/team/metro).

De trein kan hier een veel grotere rol gaan spelen dan nu het geval is. Zeker met hogere frequenties zoals nu worden voorgesteld voor de westtak (de zogenaamde "airport-sprinter".

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: di 19 jun 2018, 17:46
door Cas
Dat instaptarief van 2,30 lijkt me een keuze van de NS en niet iets inherents aan de OV-chipkaart, toch? Juist met een geintegreerd systeem tussen vervoerders zou tariefintegratie makkelijker moeten zijn.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: di 19 jun 2018, 20:12
door Vinny
Als het Zwitserse model zou worden overgenomen dan zou de stadsregio de bevoegdheid hebben om de NS regionale vervoersbewijzen te laten accepteren en de bijbehorende tarieven voor verplaatsingen binnen het vervoersgebied dwingend voor te schrijven.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 09:38
door CamilleKreemers
ik vraag me af of je niet een Randstedelijke S-bahn moet maken. Door alles te scheiden (dus IC/S-bahn) kun je wellicht de IC versnellen EN de Sprinters verhogen in frequentie om meer reizigers te trekken. Zo werken ze vaak wel in Duitsland met treinen. Ook vind ik de verwevenheid van alle Randstedelijke steden best groot.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 10:20
door Roeland
Volgens mij heb je al een beetje een S-bahn achtig netwerk in de Randstad:
Neem in de Noordvleugel de sprinters tussen:
* Hilversum / Almere - Weesp - Amsterdam / Schiphol
* Uitgeest - Amsterdam - Breukelen

Rond Utrecht:
* Woerden - Utrecht - Houten - Geldermalsen
* Breukelen - Utrecht - Rhenen

En in de Zuidvleugel:
* Gouda - Den Haag CS
* Den Haag CS - Rotterdam - Dordrecht

Alleen de tariefintegratie tussen NS en de regionale vervoerders blijft in Nederland een bijna onoverwinbare hobbel...

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 18:42
door Cas

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 18:44
door Aking
Wordt die naam überhaupt ergens publiekelijk gebruikt? :')

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 18:53
door Cas
Werkelijk nergens, en het hele gepraat over een 'metro-achtig' systeem is natuurlijk compleet overdreven. Veel meer dan een verhoging van de frequentie (geloof ik) en een paar extra stationnetjes die wel redelijk gebruikt worden is het niet.

Binnen de stad zal de trein nou eenmaal praktisch nooit een realistisch vervoersmiddel zijn met de huidige opzet van de NS; een stad is te klein om genoeg stations te hebben (Het enige wat ik kan bedenken in Utrecht wat ik met de trein zou doen is LR/Terwijde-Vaartsche Rijn/Lunetten, en ik heb mijn twijfels bij de grootte van die vervoersstromen :') ).
Óf de stad is te klein om genoeg stations en diepte te hebben om iets uit te halen, óf er is een tram/metrosysteem dat de taak van de sprinters grotendeels overneemt.
Alleen in Amsterdam zie ik de sprinters nog iets doen, maar dan moeten ze inderdaad wel meer in het stedelijk weefsel worden geintegreerd en moet er tariefintegratie zijn.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 19:51
door Yanaike
Wat dacht je van: Leidsche Rijn/Terwijde - Vaartsche Rijn - Uithof?

En een 'S-Bahn' is toch niet alleen bedoeld voor binnen de stad, maar ook om de voorsteden met de stad te verbinden? Maarssen, Breukelen en Houten profiteren ook van de sprinter.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 22:30
door Vinny
CamilleKreemers schreef:ik vraag me af of je niet een Randstedelijke S-bahn moet maken. Door alles te scheiden (dus IC/S-bahn) kun je wellicht de IC versnellen EN de Sprinters verhogen in frequentie om meer reizigers te trekken. Zo werken ze vaak wel in Duitsland met treinen. Ook vind ik de verwevenheid van alle Randstedelijke steden best groot.
Beleidsmatig is er in voorzien met R-net. Het heeft de twee belangrijkste kritiekpunten niet opgelost: de aansluitingen tussen sprinters en het onderliggende openbaar vervoer (goede overstappen) én een geïntegreerd tariefsysteem, zodat reizen tussen twee naast elkaar gelegen sprinterstations buitenproportioneel duur is en dan ook niet als "hoofdgraad" in het stedelijk vervoersnetwerk kan dienen.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: do 21 jun 2018, 08:36
door reisthijs
Dat beleid is alleen van toepassing op lijnen die in opdracht van stadsregio of provincie rijden (en niet eens alle provincies in de Randstad..), handig want er zijn ook zo lekker veel regionale treindiensten in de Randstad (A)

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: do 21 jun 2018, 13:24
door Cas
Yanaike schreef:Wat dacht je van: Leidsche Rijn/Terwijde - Vaartsche Rijn - Uithof?

En een 'S-Bahn' is toch niet alleen bedoeld voor binnen de stad, maar ook om de voorsteden met de stad te verbinden? Maarssen, Breukelen en Houten profiteren ook van de sprinter.
Als dat kon zou dat een optimale verbinding zijn, maar helaas ligt er geen spoor naar de Uithof en weet ik niet of je halverwege de Uithoftram wil proberen in te stappen, nadat de tram al bomvol zit. Dan kom je weer uit op de overstap op Centraal, en richting Centraal is de bus de fijnere optie. Als er een spoor lag en er doorgaande treinen waren, zou het prachtig zijn, maar helaas is dat er niet.
Voor de voorsteden is het inderdaad wel goed, vooral Houten heeft volgens mij een zeer goed gebruikte sprinterdienst. Naar Maarssen/Breukelen was er blijkbaar niet genoeg vraag voor een consistente kwartiersdienst, dus of de vraag daar zo groot is betwijfel ik ook lichtelijk.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 07:18
door SLToilet
Betreffende Maarssen en Breukelen is de oorzaak niet moeilijk te vinden: hier rijden naast sprinters ook veel intercity's die sneller zijn (dankzij de vier sporen) en omdat het volgende IC-station de eerste belangrijke locatie bedient (Amsterdam Bijlmer-Arena/Utrecht Centraal) heb je alleen lokaal verkeer te verwerken bezuiden Breukelen. Die sprinters worden nooit genomen door doorgaande reizigers. En als dan alleen Abcoude (dorpje), Breukelen (deel slaat af naar Woerden) en Maarssen (wel iets groter maar ook uitgestrekter met een kanaal ertussen, met bussen naar Utrecht waar het leeuwendeel moet zijn) overblijven heb je niet veel om het lijf. Holendrecht en Zuilen laat ik buiten beschouwing omdat die eerste groep vaak sneller is door een metro te pakken en over te stappen op Bijlmer-Arena. De tweede heeft z'n geografische ligging tegen (dichtbij Utrecht Centraal, veel bussen, ietwat onontgonnen) en is ook een tijdlang geslachtofferd geweest voor aanpassingen aan het spoor.

De sprinter heeft echter nog kans op groei, maar die moet vooral komen van verstedelijking op Holendrecht en Zuilen.

Re: S-Bahn Amsterdam

Geplaatst: do 28 jun 2018, 11:32
door Sixhaven
Cas schreef:Alleen in Amsterdam zie ik de sprinters nog iets doen, maar dan moeten ze inderdaad wel meer in het stedelijk weefsel worden geintegreerd en moet er tariefintegratie zijn.
Tot de afschaffing van de Strippenkaart was er deels tariefintegratie. Je kon zonder problemen je Strippenkaart afstempelen op Muiderpoort, cross-platform overstappen op de metro en uitstappen op Zuid (WTC), om maar wat te noemen. Tegenwoordig moet je omchecken op Amstel, waarbij je dus opnieuw een basistarief betaalt. Over het algemeen ben ik goed te spreken over de OV-chipkaart, maar dit is wel een verslechtering.

Ik zou het uitrollen van Gemaksabonnementen zoals U-OV die rond Utrecht aanbiedt toejuichen. Met een abonnement gratis in alle OV, inclusief trein in de regio Amsterdam. Dat zou voor veel forensen een uitkomst bieden.