Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door DrechtBlub »

SLToilet schreef:Een aantal bijzondere keuzes wel zoals dat er op Tbu zowat altijd wordt gestopt, maar eigenlijk ook weer logisch gezien het aantal reizigers. Ik zou het weleens willen visualiseren om te zien hoe het geheel dan in elkaar steekt. Zeker die aparte stop-intercity naar Maastricht Randwyck is leuk gevonden. Praktisch? Qua aantal reizigers misschien wel. Leuk idee blijft het zeker.
Thom91 schreef:9400 Intercity 1xuur Ymuiden - Heerlen - Amsterdam CS - Duivendrecht - Amsterdam zuid - Schiphol - Hoofddorp - Leiden CS - Den haag HS - Rijswijk - Delft - Schiedam - Rotterdam CS - Rotterdam Blaak - Rotterdam Lombardijen - Barendrecht - Dordrecht - Lage Zwaluwe - Breda - Tilburg Universiteit - Tilburg - Best - Eindhoven - weert - Roermond - SIttart - Maastricht - Maastricht randwijck (niet ZA-ZO)

Dit is wel een mooie _O-

En zeven keer per uur Zwolle - Arnhem. :lol:

Een ding is zeker, Almere en Lelystad zijn de grote verliezers in dit plan! :mrgreen:
Deze "stop" intercity heb ik hierbij ingevoegd voor verschillende redenen, een extra intercity op veel drukke trajected, verbinding van een aantal kleinere stations, die ook niet ZO klein zijn op het intercity netwerk, voor snellere verbindingen door de week. Maastricht randwijck is misschien onlogisch, maar toch ook niet, als dat station ok een goede verbinding bied met treinen naar belgie, ik zie daar toch wel een mogelijke (kleinere) maar niet minieme reizigersstroom in. (hierbij word ook samen met alle andere treinen een ongeveer scheve 12 minuten diesnt naar randwijck gerealiseerd)

Lelystad heeft toch wel 5 keer per uur een sprinter(waarvan 4 naar zwolle), en ook 5 keer per uur een IC (waarvan ook 4 keer per uur naar zwolle). Das toch nog niet eens zo slecht zou ik zeggen.

Zeven keer per uur zwolle arnhem ligt meer in de groei die deze 2 steden ondervind. het is toch een beetje de randstad van het noord/oosten wat daar tussen ligt.

Tbu is meer een centraal punt tussen wijken en de scholen in tilburg, en heeft een grote reizigersstroom. dat station zou eigenlijk nu al IC moeten zijn (met wat uitbreiden, anders past t toch niet)
reisthijs schreef:
wilburg22 schreef:3xuur
Ik kom deze opmerkelijke frequentie meerdere keren tegen, waarom?

In het algemeen: de ideeën achter deze lijstjes lijken me veel interessanter dan de lijstjes zelf.
Simpel, 20 minuten verkort wachttijden op lijnen waarbij de trein op 30 minuten altijd overvol zit, maar waar 15 minuten net niet rendabel zou zijn.
SuperGhost schreef:
Bee schreef:De stations in Nederland zijn in veel betere staat dan waar ook ter wereld en het eerste station zonder abri moet ik ook nog tegenkomen.
In Ruurlo (waar ik vaak kom) staat geen abri meer op het perron sinds dit jaar. Er staat wel een glazen hokje naast het station, maar daar is het niet verstandig om te wachten, want zodra de trein komt gaan de spoorbomen dicht en kun je het perron niet meer op. Volgens mij is bij Vorden de abri op het perron ook weggehaald (wat ik even niet zeker). Dit heeft o.a. ermee te maken dat die eilandperrons te smal zijn en je daardoor bijna niet langs de abri's kon, dus zijn die weggehaald.

Maar zelfs als er een abri stond (en dit geldt dus ook voor de vele stations waar wel een abri'tje staat), dan kunnen de reizigers in de spits daar helemaal niet schuilen als het regent, want zo'n abri heeft bij lange na niet genoeg capaciteit om iedereen droog te laten wachten.
Ik vind niet dat alle stations perse 12 bakken moeten kunnen dragen, maar op zijn minst 4-6 abris op kleinere stations per perron moet toch niet zo lastig zijn? dat doen ze op de nieuwe stations op de merwedelingelijn ook.
Bee schreef:
deadlock schreef:
Bee schreef:De stations in Nederland zijn in veel betere staat dan waar ook ter wereld en het eerste station zonder abri moet ik ook nog tegenkomen.
Dus dat betekent dat er geen ruimte is voor verbetering?
Er is altijd ruimte voor verbetering maar er is ook zoiets als overdrijven. Je kan ook tot je enkels in de modder wachten op een trein die eens in de twee uur komt op minder dan 20 kilometer van de Nederlandse grens.
Intressant dat dat kan in 2015, maar toch, dan denk ik, jahoor het kost ook zoveel om er op zijn minst een houten platformspje neer te zetten daar :roll:. daarbuiten is dat niet de NS's zijn zaakje :roll:
Ik blub in het Drecht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door deadlock »

Valt de groei van Arnhem en Zwolle samen met een reisbehoefte tussen deze twee steden?
In Zwolle is trouwens nauwelijks groei.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

wilburg22 schreef:9400 Intercity 1xuur Ymuiden - Heerlen - Amsterdam CS - Duivendrecht - Amsterdam zuid - Schiphol - Hoofddorp - Leiden CS - Den haag HS - Rijswijk - Delft - Schiedam - Rotterdam CS - Rotterdam Blaak - Rotterdam Lombardijen - Barendrecht - Dordrecht - Lage Zwaluwe - Breda - Tilburg Universiteit - Tilburg - Best - Eindhoven - weert - Roermond - SIttart - Maastricht - Maastricht randwijck
Wacht even dat ding gaat van IJmuiden naar Heerlen? :')
Daarna terug naar Amsterdam om vervolgens naar Maastricht te gaan. :lol:

Ik geloof dat Heerlen toch heel iets anders is dan Haarlem. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

En bij Duivendrecht staat er een takelwagen klaar om de trein een verdieping naar beneden te brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:En bij Duivendrecht staat er een takelwagen klaar om de trein een verdieping naar beneden te brengen.
Ja, grote plannen. :Y
Vergeet niet dat alleen een verdieping naar beneden brengen niet helpt he. Je moet ook nog 90 graden draaien dwars door het station heen. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door chemie »

Waar een wil is, is een weg. Moet kunnen :D
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Of de intercity rijdt via Science Park en maakt gebruik van de aansluiting bij Muiderstraatweg/Diemen om zo op de goede manier door Duivendrecht te komen. Dat verklaart ook meteen waarom die intercity niet op Amstel stopt. Feit blijft wel dat ik het ook een rare route vindt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Yanaike schreef:Of de intercity rijdt via Science Park en maakt gebruik van de aansluiting bij Muiderstraatweg/Diemen om zo op de goede manier door Duivendrecht te komen. Dat verklaart ook meteen waarom die intercity niet op Amstel stopt. Feit blijft wel dat ik het ook een rare route vindt.
Dan vind ik minstens dat die op Amsterdam Muiderpoort moet stoppen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Science Park, Leiden, Tbu, Eindhoven, Randwyck.. Voeg daar Delft Zuid nog aan toe en noem het de University Express! :Y
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

reisthijs schreef:Science Park, Leiden, Tbu, Eindhoven, Randwyck.. Voeg daar Delft Zuid nog aan toe en noem het de University Express! :Y
Nee mis Nijmegen Heyendaal en Groningen. :Y

En Amsterdam Zuid en Holendrecht trouwens ook. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Leuk dat Lelystad vier sprinters en IC's naar Zwolle heeft maar volgens mij gaat de massa naar de Metropoolregio Amsterdam..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Zugführer »

reisthijs schreef:Science Park, Leiden, Tbu, Eindhoven, Randwyck.. Voeg daar Delft Zuid nog aan toe en noem het de University Express! :Y
Die wordt vast heeeel belangrijk voor de samenwerking tussen die universiteiten! (las laatst ergens dat één van de belangrijkste redenen om een intercity tussen Eindhoven en Aachen te laten rijden toch wel het feit was dat ze beiden een technische universiteit hadden)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door marvinkok »

Hee! Vergeet Drienerlo niet! Delft, Eindhoven en Twente werken nu al intensief samen in het 3TU-verband.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Tijd voor een andere aanpak van dit topic:
Spoiler: show
Voor wie het begrip niet begrijpt:
Volknoop Vol-knoop (MV: Volknopen): Een moment waarop OV-verbindingen of treinverbindingen (afhankelijk van de context) uit alle richtingen in een kort tijdsbestek aansluiting bieden op alle andere diensten die op dit station stoppen, om zo snelle aansluitingen te bieden en hiermee de reistijd voor reizigers tussen twee routes te verkorten.

Busknoop Bus-knoop (MV: Busknopen): Een volknoop voor het busverkeer, het treinverkeer doet hier niet per sé aan mee.
Ons land kent een hoop intercity-routes, sommige intercity-achtiger dan de andere, maar er is er maar één die helemaal niet de Randstad aandoet: de serie s3600. Iedere 30 minuten verbindt deze trein Zwolle via de regio Arnhem/Nijmegen en drie van de vier grote Brabantse steden met Roosendaal. De s3600 is uniek in zijn route, en daarom zou ik in het kader van het wishful thinking de s3600 centraler in het spoorwegnet willen zetten. Rond de stopplaatsen van de s3600 zou ik volknopen in willen stellen, zoals nu al het geval is in Zwolle en Zutphen, maar bijvoorbeeld helemaal niet in plaatsen als Deventer. Daarom zou ik dus het volgende willen voorstellen als route voor de serie 3600:
Zwolle
Aansluiten op de huidige volknoop rond 15/45 minuten na het uur.

(Wijhe en Olst blijven behouden als IC-stop)

Deventer
Betere aansluiting op de IC-treinen naar Apeldoorn en Twente, lange stop voor de stoptrein Apd - Es (of knipppen) zodat er overgestapt kan worden van Sprinter naar IC. Dit kan makkelijk, omdat de IC hier rond 15/45 langskomt. Wel is een uitbreiding van de perroncapaciteit nodig, om zo cross-platform overstappen tussen de IC-treinen mogelijk te maken.

Zutphen
Aansluiten op de huidige volknoop, rond 00/30.

(Dieren blijft behouden als IC-stop, vanwege het feit dat rond het stopmoment van de IC de sprinter in de andere richting ook in Dieren is maakt dit een prima moment voor bussen om op aan te sluiten)

Arnhem
De huidige stoptijd zorgt voor goede aansluitingen vanuit Zwolle, maar niet vanuit Nijmegen. Vanwege het enkelspoor naar Winterswijk en de drukte op de route Utrecht - Arnhem - Nijmegen. is hier echter niet veel aan te doen.

Nijmegen
Door het bouwen van een tweede tunnel zou de aansluiting naar de Maaslijn kunnen verbeteren (door een kortere looproute is een aansluiting van 4 minuten geen obstakel). Afhankelijk van de impasbaarheid tussen Arnhem en Nijmegen kan er ook een betere aansluiting geboden worden op de sprinter Arnhem - Nijmegen - 's-Hertogenbosch.

(Oss blijft behouden als IC-stop)

's-Hertogenbosch
Hier komt de trein met de versnelling van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen rond 00/30, hetgeen een prima moment is om een busknoop te creëren op het station. De aansluitingen die er nu zijn blijven behouden maar schuiven een kwartier op.

Tilburg, Breda en Etten-Leur blijven behouden als IC-stop, tussen Tilburg en Breda zit deze trein vlak achter/vlak voor de IC Eindhoven - Den Haag, die drie minuten na vertrek in Tilburg aankomt (beiden ri. Breda), zodat aansluitingen die voor die treinen ook makkelijk voor de serie s3600 kunnen gelden

Roosendaal
Hier valt de s3600 binnen een volknoop met de treinen van en naar Zeeland en de sprinterdiensten naar Dordrecht en de Randstad.

De dienstregeling is dan als volgt:
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

0:19 Zwolle (voknoop)
0:29 Wijhe
0:35 Olst
0:44 Deventer (volknoop)
0:58 Zutphen (volknoop)
1:08 Dieren (busknoop)
1:22 Arnhem
1:36 Nijmegen (afhankelijk van impasbaarheid volknoop)
1:52 Oss (geen bussen meer over om een busknoop voor de krijgen)
2:05 's-Hertogenbosch (busknoop)
2:22 Tilburg (IC-busknoop samen met de serie 1900)
2:37 Breda (IC-Busknoop samen met de serie 1900)
2:45 Etten-Leur (Busknoop)
2:54 Roosendaal (Knoop)
Door het aanpassen van de s3600 (naast het versnellen) ontstaat er een snellere verbinding tussen het noorden, het oosten en het zuiden van het land. Een gebied dat minder druk bebouwd is dan het westen, maar dat door snelle aansluitingen toch dezelfde overstaptijd kan bieden als twee hoogfrequente treindiensten die op elkaar aansluiten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Ga weg met je busknopen, het is het 'hou zou jij het doen op het spoor?' topic. Niet 'Hoe zou jij het doen op de weg?' topic!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Als het OV in zijn geheel beter is wordt de trein vanzelf drukker, dus meer geld in het laatje voor nieuwe infrastructuur. Voor dit plan is in theorie alleen een extra perron nodig in Deventer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Hainje »

Thom91 schreef:Ga weg met je busknopen, het is het 'hou zou jij het doen op het spoor?' topic. Niet 'Hoe zou jij het doen op de weg?' topic!
OV is een keten! Daar hoort natransport ook gewoon bij. :P
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:Ga weg met je busknopen, het is het 'hou zou jij het doen op het spoor?' topic. Niet 'Hoe zou jij het doen op de weg?' topic!
Vind je het nou echt nodig om zo'n grote bek op te hangen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Ik heb nog even verder zitten puzzelen, en met de volknoop uit mijn idee hierboven krijg je op de lijn naar Twente ook nog de sprinter Apeldoorn - Enschede in de bestaande Boemelknoop rond 15/45, dat is nu niet zo. In ruil daarvoor verdwijnt dan wel de sprinter naar Zwolle uit de knoop in Hengelo, maar de dienstregeling daarvan hangt af van de uitwerking van de elektrificatie. Deze blijft wel in de knoop in Zwolle, dus dat zit nog netjes.

Code: Selecteer alles

ST70: Serie 7000 (Sprinter Zl - Es)
ST79: Serie 7900 (Sprinter Apd - Es)

          IC   ST70 ST79 IC   ST70 ST79
Deventer  0:16      0:23 0:46      0:53
Almelo    0:42 0:44 0:59 1:12 1:14 1:29
Hengelo A 0:53 0:58 1:13 1:23 1:28 1:43
Hengelo V 0:55 1:02 1:17 1:25 1:32 1:47
Enschede  1:02 1:12 1:27 1:32 1:42 1:57 
Laatst gewijzigd door Z2N op wo 28 jan 2015, 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Zugführer »

Kijk, dit zijn de posts die wel leuk zijn om te lezen :D
Er gaat wel iets mis in je codeblokje volgens mij, de stoptrein die om 0:59 in Almelo is moet om 0:23 uit Deventer vertrekken, nu staat het er andersom.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Nu je het zegt, het gaat daar inderdaad fout, nu krijg ik de s7900 niet meer in knoop Zwolle gevlochten... :?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Zugführer »

Maar ik wilde Zwolle toch al een tweede knoop geven op het andere kwartier, dus dat maakt niet zoveel uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Volgens mij zit je de s7000 en de s7900 een beetje door elkaar te halen, in je tabel heb je ze in ieder geval verwisseld :P s7000 is Apeldoorn-Enschede en s7900 is Zwolle-Enschede.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:Arnhem
De huidige stoptijd zorgt voor goede aansluitingen vanuit Zwolle, maar niet vanuit Nijmegen. Vanwege het enkelspoor naar Winterswijk en de drukte op de route Utrecht - Arnhem - Nijmegen. is hier echter niet veel aan te doen.
Welke aansluiting in Arnhem is er goed vanuit Zutphen/Zwolle dan? Ik vind dat de 3600 juist vrij slecht aansluit in Arnhem:
- Richting Utrecht: 11 minuten bij een kwartiersdienst (vrij slecht dus)
- Richting Zevenaar: 13 minuten bij een kwartiersdienst (vrij slecht dus)
- Richting Elst: 9 minuten (redelijk gezien de lage frequentie van die trein)
- Richting Oosterbeek/Wolfheze: 17 minuten (vrij matig dus)
- Richting Duitsland: 17 minuten

Welke aansluiting is er dus goed te noemen?
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 28 jan 2015, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SLToilet »

Tussen Tilburg en Breda ontstaat er ook wellicht een conflict tussen de 3600 en 13600. Die kan weer mooi worden opgelost lijkt me. Om :08 komt de 5200 in Tbu, waar om :19 de sprinter uit Ut stopt (en theoretisch vijf minuten verder ligt als de trein ook in Gz is gestopt), rond :25 de 3600 passeert en rond :28 de 1900 passeert. De sprinter twee of drie minuten vervroegen kan of de 5200 rijdt naar Bd, waarbij de aansluitingen van Tbr en Gz drastisch veranderen. Of allebei de series rijden door naar Bd, even afgezien van de goederentreinen natuurlijk.

De 13600 zit dan min of meer in de Bredase knoop en krijgt een betere aansluiting op Rsd, de 5200 biedt aansluiting op de 900. En zowel Ehv als Ht zijn dan goed bereikbaar vanuit Tbr en Gz.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten