Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Ik denk niet dat ik iemand verbaas als ik zeg dat ik in deze discussie maar eens de schaar heb gezet. 10 meldingen in één topic, dat ook nog eens bedoeld is om in te fantaseren, ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn. Discussies worden pas leuke discussies als er verschillende meningen zijn (als er geen verschillende meningen zijn is het namelijk geen discussie). Je kan het met die mening niet eens zijn, maar dan gebruik je argumenten om die persoon te overtuigen en ga je niet zielig lopen doen omdat anderen het niet met je eens zijn. Als dat al te veel is gevraagd, vraag ik me af wat je doet op een forum (dat immers bedoeld is voor discussies, anders wordt het saai).

Zo, dat moest er even uit. Wie de schoen past trekke hem aan (en wie de schoen niet past zette hem bij de schoorsteen, als je dan ook nog een mooi liedje zingt krijg je misschien wel een cadeautje in je schoen van de Sint).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

SLToilet schreef:Ik denk (lees: ik weet zeker) dat reizigers zich niet graag laten vervoeren in bussen, dan heb ik ze liever in de tram van Lombardijen naar CS, maar nog beter in de metro, dan zou voor de Blaaktunnel de noodzaak weggenomen worden voor een nooddienstregeling. Jammer dat er geen concrete plannen daarvoor zijn.

Qua prijs valt het best mee om wat wissels aan te leggen (het zijn er immers geen 230 zoals vroeger bij Ut), de brandveiligheid verbeteren teneinde de dienstregeling te kunnen handhaven is wel wat duurder ja, evenals het aanleggen van nieuwe perrons daar waar de sporen allemaal op mekaar liggen. Maar als we toch bezig zijn Rtst tot volwaardig station om te bouwen is het aanpassen voor calamiteiten een kleine moeite.

Maar bussen vallen bij mij niet in de smaak om hiermee reizigers bruut te onderbreken van een treinreis in het geval van calamiteiten. We moeten niet bang zijn om te investeren in minder uitval en een kortere reistijd. Andere landen doen veel meer moeite om treinen om te leiden of andere railgebonden oplossingen om de reizigers van dienst te zijn, wij zijn in die zin best gemakzuchtig. Ik zou er een gezwel van krijgen als ik tussen Amsterdam en Parijs reis met de Thalys om vervolgens met een bus te moeten worden vervoerd tussen Rtd en een volgend station (oke die rijdt dan via Utrecht maar ik betaal geen 100 euro om vervolgens tot Brussel-Zuid voor 90 procent op een karrespoor te moeten treinen.

Zoals ik zei ik ben zeker voor je plan als Rotterdam Stadion dan wordt geopend als volwaardig reizigersstation. Maar niet enkel voor calamiteiten. Dat is simpelweg de afweging niet waard.

Ik denk dat in combinatie met de busverbinding die ik net noemde, dit station genoeg reizigers kan trekken om rendabel te zijn. Net zoveel als Rotterdam Zuid, waarschijnlijk (wat ook niet echt super handig ligt, maar goed het wordt wel gebruikt). De perrons moeten wel lang genoeg zijn om ICs te laten stoppen in het geval van een wedstrijd in de Kuip; in de normale dienstregeling zouden er uiteraard enkel sprinters stoppen. Wellicht kunnen enkele sprinters het station zelfs overslaan (en dan gelijk ook het niet super aantrekkelijke Rotterdam Zuid, en eventueel Barendrecht en/of Dordrecht Zuid) om dan te fungeren als een soortement Sneltrein.

Stoppen te Zwijndrecht en Lombardijen lijkt me overigens ten allen tijde belangrijk, aangezien dit belangrijkere stations zijn.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

IC's? Nergens voor nodig joh. Gebeurt nu ook niet en gaat prima. Alleen die sprinters en evt extra treinen vanuit Rotterdam CS zoals nu is toch ook goed?

Oh, en probeer niet enorme lappen tekst te quoten maar alleen het relevante stuk, leest een stuk prettiger.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Chrysa schreef:IC's? Nergens voor nodig joh. Gebeurt nu ook niet en gaat prima. Alleen die sprinters en evt extra treinen vanuit Rotterdam CS zoals nu is toch ook goed?

Oh, en probeer niet enorme lappen tekst te quoten maar alleen het relevante stuk, leest een stuk prettiger.
Bij RAI stoppen wel ICs in het geval van evenementen. Trekt dat zo veel meer mensen dan de Kuip bij een wedstrijd?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

:') :') :')

RAI trekt waarschijnlijk meer mensen uit het hele land (Huishoudbeurs, autorai en weet ik veel wat er nog meer zit.), terwijl Feyenoord-wedstrijden toch voor het grootste deel Rotterdammer zijn en de rest waarschijnlijk uit dezelfde streek komt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Chrysa schreef::') :') :')

RAI trekt waarschijnlijk meer mensen uit het hele land (Huishoudbeurs, autorai en weet ik veel wat er nog meer zit.), terwijl Feyenoord-wedstrijden toch voor het grootste deel Rotterdammer zijn en de rest waarschijnlijk uit dezelfde streek komt.
Er speelt altijd iemand tégen feijenoord, hè. Die mensen moeten er ook komen.

Maar goed prima, dan alleen sprinters.
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Treincombi.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

Daar gaat al de praktische uitvoerbaarheid. Als er treincombi's zijn, dan is Rotterdam Stadion zonder extra perron dus miljoeneninvestering praktisch onbereikbaar. Terwijl je juist daar je vervoersvraag op wilt stemmen. Dat werkt niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Treincombi.
Maar dat is speciaal vervoer en valt buiten de reguliere hoofdrailnetexploitatie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Het was in antwoord op hoe antifeyenoorders bij de Kuip komen. Dat, of een buscombi.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

pedaalemmerzak schreef:Ik dacht dat het hele idee van station Bleizo was, dat de IC daar voortaan zou gaan stoppen? En dat er geen sprake meer was van stoppen op Zoetermeer.
Of die IC dan ook nog in gouda moet stoppen of niet... Ik vind een wat minder frequente IC bediening van Gouda op zich wel gewenst. Maar als het operationeel niet uit kan dan kun je er net zo goed gewoon blijven stoppen.
Ik zou eerder zeggen: laat de Rotterdam-IC altijd Gouda voorbijrijden, en laat de Den Haag-IC altijd op Gouda stoppen.
Redenen:
* De R'dam IC is doorgaans aanzienlijk drukker dan de Haagse IC
* op Gouda - R'dam is de sprinter maar een paar minuten langzamer dan de IC, maar op Gouda - Den Haag scheelt dat veel meer
* dan stoppen beide IC's tussen de Centraal Stations één keer: de Haagse IC stopt op Gouda, en de R'damse IC stopt op Alexander
* wanneer in Gouda de sprinters naar Den Haag 3 minuten na de IC vertrekken, ontstaat er voldoende ruimte voor sprinterbediening van BleiZo
* Wanneer de R'damse IC niet meer in Gouda stopt, wordt de overstap in R'dam op de sprinter naar Lombardijen e.v. ruimer

Hierbij moet je dan aan de sprinters het volgende aanpassen:
* de sprinter Gouda - R'dam rijdt voortaan altijd (ook 's avonds) 4x/uur
* doorkoppeling sprinters op Gouda kan wijzigen
* bij voorkeur: 4x/uur sprinter Woerden - Gouda - Rotterdam, die 4x/uur in Gouda goed aansluit op de IC Den Haag
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Op Gouda-Rotterdam is de sprinter 5 minuten langzamer dan de IC, op Gouda-Den Haag is de sprinter 7 minuten langzamer.
Ik vind die twee trajecten dus erg op elkaar lijken, moeiljik te zeggen of een IC op aan van die trajecten minder nodig is.

Ik zou liever kijken of je stops kan alterneren, bijvoorbeeld om en om de Rotterdamse of Haagse IC in Gouda laten stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:Op Gouda-Rotterdam is de sprinter 5 minuten langzamer dan de IC, op Gouda-Den Haag is de sprinter 7 minuten langzamer.
Ik vind die twee trajecten dus erg op elkaar lijken, moeiljik te zeggen of een IC op aan van die trajecten minder nodig is.

Ik zou liever kijken of je stops kan alterneren, bijvoorbeeld om en om de Rotterdamse of Haagse IC in Gouda laten stoppen.
Alternerend stoppen lijkt mij het besteja , want 8 ICs per uur op sommige momenten richting utrecht centraal is echt een beetje veel van het goede. Voorwaarde is echter dat het nut heeft om het station gouda over te slaan; als de trein dan elders langer moet wachten, kun je er net zo goed blijven stoppen.

Het uitgangspunt moet m.i. zijn dat de 'lange' intercities die tot in het noorden/oosten van het land rijden, niet in Gouda stoppen, en de 'kortere' ICs wél. In het informatiesysteem kan een stop in Gouda worden aangegeven met 'IC, stop ook in Alexander en Gouda'; geen vermelding is geen stop. Dan is het voor de reiziger ook duidelijk.

Ik zou zeggen (op gouda richting utrecht cs):
.09 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] stopt altijd te Alexander en Gouda
.12 [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] stopt niet te Gouda, behalve na 21 u als 2000 niet rijdt
.24 [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] stopt niet te Alexander en Gouda, behalve na 21u als 2800 niet rijdt
.27 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] stopt altijd te Gouda
.39 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] stopt altijd te Alexander en Gouda
.42 [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] stopt niet te Gouda, behalve na 21 u als 2000 niet rijdt
.54 [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] stopt niet te Alexander en Gouda, behalve na 21u als 2800 niet rijdt
.57 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] stopt altijd te Gouda

de [serie=Intercity (vleugeltrein van (1)1700)|2016|Gouda - Rotterdam Centraal12800[/serie] stopt uiteraard altijd in Gouda (want dat is het eindpunt) en in Alexander

Op deze manier:
- zijn er altijd 2 ics per uur Alexander - Utrecht
- zijn er altijd 4 ics per uur Gouda - Utrecht
- zijn er altijd 2 ics per uur Gouda-Rotterdam
- zijn er altijd 2 ics per uur Gouda-Den Haag
- de overstap van de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] op de IC naar utrecht wordt 5 minuten in plaats van slechts 2 minuten wat toch al erg krap was voor b.v. mensen die slecht ter been zijn. niet zo'n grote ramp dus.
- de overstap vanuit de [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] blijft behouden

Zou 2 ics per uur voldoende zijn voor Alexander en Gouda naar rotterdam centraal? Anders kunnen de 500 en 12500 toch op beide stations blijven stoppen. Of eventueel enkel op gouda en niet op alexander, of eentje op Alexander en eentje op Gouda. Maar nonstop Rotterdam-Utrecht is wel een mooie verbinding. Dat maakt de reistijd een stuk korter.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op do 01 dec 2016, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

Om het anders te formuleren:
Je wilt tussen 6 en 21 uur de directe treinverbindingen...
Gouda-Amersfoort
Gouda-Zwolle
Gouda-Steenwijk
Gouda-Heerenveen
Gouda-Leeuwarden
Gouda-Assen
Gouda-Groningen
Gouda-Schothorst
Gouda-Apeldoorn
Gouda-Deventer
Gouda-Almelo
Gouda-Hengelo
Gouda-Enschede
... en vice versa afschaffen?
Laat liever de 2000 en de 2800 doorrijden – zo creëer je ook snelle treinen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag, maar je kunt wel nog naar Gelderland, Overijssel, Fryslân, Groningen en Drenthe zonder overstappen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Klinkt mij ook voor de hand liggender. In feite worden de 2000 en 2800 dan IC-pendels tussen twee grote steden, zoals de 2600 dat ook moet worden. En Goudinezen kunnen hun kaasjes direct naar de markten in het noorden en oosten blijven brengen *O*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Gouda heeft niet eens een directe verbinding met Schiphol! Schande! Kamervragen! :mrgreen:'
"Laat je ledematen bewegingen maken"
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

reisthijs schreef:Gouda heeft niet eens een directe verbinding met Schiphol! Schande! Kamervragen! :mrgreen:'
Behalve in de nacht van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

baladid schreef:Om het anders te formuleren:
Je wilt tussen 6 en 21 uur de directe treinverbindingen...
Gouda-Amersfoort
Gouda-Zwolle
Gouda-Steenwijk
Gouda-Heerenveen
Gouda-Leeuwarden
Gouda-Assen
Gouda-Groningen
Gouda-Schothorst
Gouda-Apeldoorn
Gouda-Deventer
Gouda-Almelo
Gouda-Hengelo
Gouda-Enschede
... en vice versa afschaffen?
Laat liever de 2000 en de 2800 doorrijden – zo creëer je ook snelle treinen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag, maar je kunt wel nog naar Gelderland, Overijssel, Fryslân, Groningen en Drenthe zonder overstappen.
Geen van deze verbindingen zijn echt relevante relaties vanuit Gouda, behalve wellicht Amersfoort. Gouda is geen grote stad maar een middelgrote voorstad van Rotterdam, en het is dus niet meer dan logisch dat men moet overstappen om aan de andere kant van het land te komen.
Amersfoort is nog van enigszins belang vanuit Gouda, maar niet onoverkomelijk dat men even moet overstappen op utrecht centraal.
Steden van vergelijkbare grootte of zelfs groter dan Gouda (b.v. Zoetermeer) hebben ook geen enkele rechtstreekse verbinding met jouw genoemde steden. Leiden heeft dan wel weer rechtstreekse verbindingen met het Noorden, maar ook niet met Amersfoort/Apeldoorn/Deventer/Twente etc.

Wat moet die 2600 worden dan? Een trein die enkel tussen Rotterdam en Utrecht pendelt lijkt me een stuk minder zinvol dan een trein die rechtstreeks naar Utrecht rijdt, en dan door naar het noorden en oosten van ons land. Dan vul je het stuk rdam - utrecht namelijk nog met reizigers uit het achterland, plus de directe reizigers utrecht-rdam. Ik denk dat een IC pendeltje een stuk minder vol gaat zitten dan een trein die nog doorrijdt.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

Ik zeg ook niet dat je deze verbindingen per sé moet hebben. Ik zou ze alleen niet zonder noodzaak willen verbreken.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Waarom zou je Gouda en Rotterdam Alexander überhaupt willen overslaan met een deel van de ICs?

- Je krijgt daarmee een scheve verdeling over het halfuur: de ICs moeten dan vertrekken in een 19/11 ligging vanuit ofwel Rotterdam of vanuit Utrecht en dat levert dan weer complicaties op voor het inpassend krijgen van de SPRs die je waarschijnlijk wel netjes in een 15/15 ligging wilt hebben.
- Bovendien levert het ook complicaties op bij de reiziger. Je zult op de een of andere manier moeten communiceren naar de reiziger dat die ene IC niet stopt in Rotterdam Alexander en Gouda en die andere IC wel.
- Gouda is een belangrijke overstapknoop. Overslaan van Gouda met een deel van de ICs betekent minder (snelle) verbindingen tussen Utrecht Centraal en de SPR-stations tussen Gouda-Den Haag Centraal, tussen Utrecht-Centraal en de SPR-stations tussen Gouda-Rotterdam Centraal en zelfs tussen Utrecht Centraal en de SPR-stations tussen Gouda-Alphen a/d Rijn.
- Rotterdam Alexander is ook een belangrijke overstapsknoop. Overslaan van Rotterdam Alexander met een deel van de ICs betekent minder (snelle) verbindingen tussen bijvoorbeeld Kralingse Zoom en Utrecht Centraal.
- De reistijdwinst zou slechts 4 minuten zijn voor de ICs Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal en slechts 2 minuten voor de ICs Utrecht Centraal - Den Haag Centraal. Als je echt reistijdwinst wil boeken zou ik eerder zoeken naar manieren om de maximale snelheid te verhogen tussen Utrecht Centraal en Rotterdam/Den Haag of bijvoorbeeld de ICs op Utrecht Centraal sneller te laten keren.

Kortom, deze hele discussie komt voor mij heel erg over naar het zoeken van een oplossing voor een niet bestaand probleem. Het schrappen van Gouda als IC-stop zou geen doel op zich moeten zijn, maar eerder een middel om een bepaald probleem op te lossen.
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:[...]

Kortom, deze hele discussie komt voor mij heel erg over naar het zoeken van een oplossing voor een niet bestaand probleem. Het schrappen van Gouda als IC-stop zou geen doel op zich moeten zijn, maar eerder een middel om een bepaald probleem op te lossen.
Welkom in pedaalemmerzakland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

4 minuten vind ik al een flinke reistijdwinst.

Alexander heeft nog minder reizigers dan Gouda, is dus echt geen IC stop waard voor meer dan 2x per uur. De sprinters zijn maar enkele minuten langzamer dan de ICs. http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203

Gouda wordt momenteel overbediend door ICs. Dit zorgt ervoor dat de reistijd super langzaam is voor de vele doorgaande reizigers waarbij het aantal Gouda-reizigers in het niet valt. Je kunt wel zeggen ja maar dan wordt de reistijd voor Gouda-reizigers langer. Maar 1) dat is niet zo, dat heb ik al aangetoond namelijk want er blijven altijd ICs stoppen te gouda en 2) als dat al zo is dan kun je met die redenering elke IC wel overal laten stoppen natuurlijk. Waarom zou de IC niet stoppen in Woerden is super reistijdwinst voor Woerdenaren. Waarom niet in Capelle Schollevaer is super reistijdwinst voor die inwoners. Etcetera. Een IC is hoogwaardig openbaar vervoer dat alleen op noodzakelijke plaatsen stopt.



De door jouw aangegeven problemen bestaan niet, want ik heb reeds aangetoond dat de overstappen vanuit de sprinters op de ICs naar Utrecht blijven bestaan te Gouda. Toon jij maar eens aan dat dat niet zo is in mijn plan, dan praten we verder. Keiharde feiten ipv speculatie alstublieft ;)
In principe blijven er op alle relaties snelle overstappen mogelijk. Echter worden die in een kleiner aantal ICs gepropt zodat de doorgaande ICs capaciteit houden voor DOORGAANDE reizigers (i.e. veel belangrijker dan lokaal verkeer van/naar Gouda).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik snap sowieso niet waarom iedereen op dit forum wil dat elke intercity bij elke stoeptegel stopt.

Het heet een interCITY, dus hoogwaardig vervoer tussen STEDEN. Gouda is hooguit een voorstadje van Rotterdam. Als Gouda in de middle of nowhere zou liggen zou het een belangrijke plaats zijn, maar het ligt tussen allerlei veel grotere steden in.

Anders laten we toch lekker alle treinen lekker stoppen op alle stations? Hebben jullie ook je zin. MAar daarmee jaag je meer mensen de trein uit, dan erin. Mensen willen snel van A naar B in een directe, liefst zo min mogelijk stoppende trein. De ICs hebben de afgelopen jaren alleen maar stops er bij gekregen. Kijk maar naar de IC Vlissingen - Amsterdam C. Stopte vroeger niet op Blaak, Schiedam C, Delft, Laan van NOI. Nu stopt dat ding bij al die non-stations, om over de vele stops binnen Zeeland maar te zwijgen. De enige écht nuttige stop die ik hier tussen zie is Delft waarvan ik het vroeger belachelijk vond dat de IC er niet stopte (universiteit, etc.). De rest is allemaal bereikbaar via de andere stations.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Zugführer »

Delft is geen grote stad, hooguit een voorstadje van Den Haag. Daar hoeven echt niet alle intercity's te stoppen hoor. Ik stel voor dat de intercity van Amsterdam naar Vlissingen straks nog maar 1,5 keer per uur in Delft stopt en de intercity van Den Haag naar Eindhoven op de oneven dagen ook niet meer halteert in Delft. Doorgaande reizigers tussen Den Haag en Eindhoven profiteren zo 50% van de tijd van een maar liefst 2 minuten snellere verbinding.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Zugführer schreef:Delft is geen grote stad, hooguit een voorstadje van Den Haag. Daar hoeven echt niet alle intercity's te stoppen hoor. Ik stel voor dat de intercity van Amsterdam naar Vlissingen straks nog maar 1,5 keer per uur in Delft stopt en de intercity van Den Haag naar Eindhoven op de oneven dagen ook niet meer halteert in Delft. Doorgaande reizigers tussen Den Haag en Eindhoven profiteren zo 50% van de tijd van een maar liefst 2 minuten snellere verbinding.
In Delft staat een internationaal hoog aangeschreven technische universiteit. Deze trekt dagelijks vele reizigers van over heel Nederland én daar buiten.

In Gouda zijn er alleen lokale voorzieningen. De enige uitzondering is de Driestar Hogeschool, maar dat staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot de TU Delft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten