Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Ik zit nog wel eens te dromen over hoe ik een OV-net zelf in elkaar gezet zou hebben. Vanavond liep ik ook weer een beetje erover te mijmeren, dus ik dacht, misschien een leuk discussiedraadje voor hier op het forum!

Wat is de bedoeling?
Simpel: ontwerp een compleet nieuwe dienstregeling en lijnvoering voor het Nederlandse spoorwegnet.
Laat jouw lijnvoeringen zien door middel van kaarten, dienstregelingstabellen, noem maar op, je bedenkt maar wat. Gebruik nuttige voorbeelden uit het buitenland, nieuwe treinconcepten, whatever.. het is jouw feestje!
Er zijn wel een aantal spelregels.
- Je mag alleen de HUIDIGE spoorweginfrastructuur gebruiken. Het openen van nieuwe spoorlijnen is dus niet toegestaan, met uitzondering van de reeds in aanleg zijnde Hanzelijn. Wél mag je spoorlijnen verdubbelen, verbouwen en/of elektrificeren.
- In navolging op de vorige regel: onder spoorweginfrastructuur wordt al het aanwezige spoor in Nederland bedoeld. Dus óók goederenspoor, museumlijnen of dienstverbindingsbogen! Even for the record zouden dit eventuele nieuwe personenspoorlijnen zijn:
Groningen
*Uithuizermeeden-Eemshaven (veerboot Borkum!)
*Delfzijl-haven
*Veendam-Stadskanaal en verder
Drenthe
*Hoogeveen-VAM (waarom je dat zou willen, tsja, maar het is wel een spoorweg)
*Coevorden-Nordhorn en verder
Overijssel
*Goederensporen in Zwolle, Almelo, Hengelo en Delden
*Museumlijn Haaksbergen-Boekelo
Gelderland
*Museumlijn Apeldoorn-Dieren
*Betuweroute Rotterdam-Zevenaar
*incl. bogen Ht / Ut - Zevenaar en Rtd - Ah / Nm
*Goederenlijntje Tiel
*Nijmegen-Groesbeek (jaa, er ligt nog spoor, dus...)
*Goederenspoor Arnhem/Duiven - Het Broek
Utrecht
*Blauwkapel-Lunetten (incl. boog Maliebaan-Bilthoven)
*Amersfoort-Leusden
*Maarssen-Lage Weide
Noord-Holland
*Goederensporen Amsterdam C - Westpoort
*boog Amsterdam Bijlmer-ArenA - Diemen Zuid
*boog Diemen Zuid - Amsterdam Science Park
*Museumlijn Hoorn-Medemblik
*Santpoort-Noord - IJmuiden
*boog Heemstede-Aerdenhout - Bloemendaal
*Den Helder Zuid - havens was er dacht ik ook nog..
Zuid-Holland
*Rotterdam C-Marconiplein
*Rotterdam Lombardijen/Barendrecht - Maasvlakte
*Rotterdam-Zevenaar (Betuweroute)
*Den Haag HS-Voorburg
*Den Haag Ypenburg-Leidschendam
*Raccordementen Dordrecht en Zwijndrecht
Zeeland
*Museumlijn Goes-Hoedekenskerke
*Oude en Nieuwe Sloelijn
*Terneuzen-Sas van Gent
Noord-Brabant
*Boxtel-Uden
*Lage Zwaluwe-Moerdijk
*Raccordement Oss
Limburg
*Weert-Neerpelt
*Museumlijn Schin op Geul-Kerkrade en dinges
*Maastricht-Lanaken
*Raccordement Sittard

-Het is niet toegestaan stations te sluiten, tenzij je een vervangend station ervoor opent. Uiteraard ben je vrij om nieuwe stations te openen. Denk bij het heropenen van museumlijnen alsjeblieft niet aan cultureel erfgoed en dat soort blablabla. Wat zou je doen als je er een reizigersdienst op zou zetten?
-Het zou leuk zijn als je jouw lijnen toelicht met frequenties en rijtijden (dienst van x uur tot x uur)
-Blijf wel realistisch. Elke 10 minuten een IC Koudum-Molkwerum - Mantgum is misschien leuk als jij er toevallig woont, maar heeft verder totaal geen zin.

Nou mensen..................................................
......................................................................
..............................................komt u maarrrr!

(ga zelf ook even aan de slag... duurt wel een paar dagen voor ik mijn dingen verwerkt heb :P )
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 08 dec 2010, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Zoek maar eens hier in het forum op twintigminutendiensten en je vindt al allerlei toekomstbeelden van mij ;-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Restauratierijtuigen terug in alle treinen
Dagtrajectkaarten
Goederen op een compleet apart net

*O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Een investering staat met vlag en wimpel bovenaan mijn investeringslijstje: Dubbelspoor tussen Leiden Centraal en Woerden. Geen discussie over mogelijk, liever vandaag dan morgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Ik zou er voor kiezen om bij Zaandam de overweg te vervangen door daar een 2e fly-over aan te leggen voor het spoor. Vind het zo raar dat er nu 1 spoor over de Provinciale weg heen gaat met een overweg, en 1 spoor over de fly-over richting Purmerend.
Het scheelt weer 1 of 2 minuten in de rijtijd doordat er daar maar met 40km/u de overweg gepasseerd kan worden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Dexter »

Ik zou een hoogfrequente IC-ringlijn Ehv - Tb - Bd - Ddr - Rtd - Gv - Ledn - Shl - Asd / Asdz - Ut - Ht - Ehv invoeren die alternerend via Asd en Asdz zou rijden en die dag en nacht zou rijden.

Verder zou ik het vleugeltreinconcept opnieuw invoeren en zelfs uitbreiden, bv: Rtd 2 (stellen) / Gvc (2 stellen) - Ut (combineren) - Zl (splitsen in 2 treindelen voor Lw en Gn) - Lw (splitsen: 1 stel Harlingen, 1 stel Stavoren) / Gn (splitsen: 1 stel Roodeschool, 1 stel Delfzijl). Dan moeten uiteraard wel de Noordelijke Nevenlijnen onder de draad zijn gebracht.

De s800 zou ik met 3 stellen rijden: 1 stel uit Hdr, 1 stel uit Ekz, die in Amr met een 3e stel combineren tot een trein met eindbestemmingen Ehv / Mt / Hrl. Ik zou de Miljoenenlijn heropenen en elektrificeren en de twee stellen van de IC in Std splitsen, ze tegengesteld aan elkaar een rondje Std - Hrl - Mt - Std laten rijden en in Std weer laten combineren.

Ik zou de Maaslijn ook electrificeren en een Noord-Zuid-IC van Gn / Lw via Zl, Dv, Zp, Ah, Nm, Vl en Rm naar Mt / Hrl invoeren.

Tussen Asdl en Asdz en Dmnz en Dmn zou ik verbindingsbogen aanleggen en een Ring-S-Bahnlijn rond Amsterdam invoeren.

(Nu ga ik stoppen want ik begin door te draven...)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Kan je wel zeggen Dexter, je wil mijn huis slopen :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Eerste uitgewerkte gedachtenspinsel van mijn kant: het Ponlijntje.
Wilde het koppelen aan een treinserie die in Amersfoort eindigt, en het enige dat ik nu even gauw kon bedenken was de Valleilijn.
Afbeelding
Afbeelding
Hoewel, als ik iets langer nadenk, kan ik het beter verwerken in het S-bahnnet van de Randstad... *droomt verder* (waarbij ik denk ik in slaap ga vallen :') )
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Daniel »

Zeg, kan dat Amersfoort Dorrestein niet één overweg eerder vanaf Amf gezien :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Eerste uitgewerkte gedachtenspinsel van mijn kant: het Ponlijntje.
Wilde het koppelen aan een treinserie die in Amersfoort eindigt, en het enige dat ik nu even gauw kon bedenken was de Valleilijn.
Dat ding uit Enkhuizen, die nu naar Schothjorst gaat natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Jammere is alleen dat er heel weinig mensen in de buurt van Leusden-Zuid wonen. Als ik geld over de balk mocht gooien, zou ik de spoorlijn bij de A28 afbuigen, en dan in een tunnel onder de Noorderinslag leggen. Dan bereik je veel meer inwoners van Leusden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

Oh en ik zou het spoor winterklaar maken 8-) :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Caspar »

Oke nog wat dingen:
- Een toilet op ieder treinstel, waar altijd water in zit.
- Verwarming installeren in wachtruimtes op de perrons.
- Smullers vervangen door locale exploitanten van snackbars.
- Ieder uur een trein naar Keulen en Frankfurt.
- Reserveringsplicht voor Thalys afschaffen.
- Balietoeslag van Hispeed afschaffen bij een langere wachttijd dan 10 minuten! (waarom niet eigenlijk?)
- Op zondag ochtend eerder treinen vanuit Enkhuizen/Hoorn naar Amsterdam, ipv de vroegste om 7.50u.
- Zaandam- Wormerveer 4 sporig maken, zodat de IC naar Den Helder eindelijk eens kan doorrijden.
Oud forumgebruiker

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Fles schreef:Dat ding uit Enkhuizen, die nu naar Schothjorst gaat natuurlijk :P
Effe 8 bakken VIRM naar Amersfoort Dor-re-stein (?!?!) :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Fles »

ziggy schreef:
Fles schreef:Dat ding uit Enkhuizen, die nu naar Schothjorst gaat natuurlijk :P
Effe 8 bakken VIRM naar Amersfoort Dor-re-stein (?!?!) :lol:
Boeiend, en anders trap je het achterste setje in Amf af.

In België gebeurt het ook hoor, de IC Quévy - Brussel past in Genly en Frameries ook totaal niet langs de perrons. Wordt gewoon omgeroepen dat je voor die bestemmingen in treinstel met nummer X moet gaan zitten. Maar ja. DAAR hebben ze nog doorloopkoppen _O_ :lol:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Volgens mij past "herinvoering van de doorloopkop" ook wel in de categorie "wishful thinking". :wink:

Het achterste stel kan je natuurlijk gewoon naar Schothorst blijven sturen. Of naar Harderwijk, hoeven ze daar niet meer te zeuren om een IC.

Verder had ik nog wat ideeën:
*Onzin-IC's (Utrecht-Leiden, Utrecht-Almere enz.) afschaffen en vervangen door stoptreinen.
*Herinvoering stoptrein Utrecht-Arnhem en dus ook geen IC-stop meer in Veenendaal-de klomp.
*Zandvoort wordt weer het beginpunt van de IC's naar Maastricht/Heerlen
*Op drukke tijden/verbindingen P-treinen laten rijden (naar Belgisch voorbeeld, dus soms 'vreemde' routes). Dat zijn dan extra sneltreinen die het IC-netwerk aanvullen. Denk dan bijvoorbeeld aan Leiden-Utrecht-Geldermalsen; Eindhoven-Utrecht-Amsterdam Bijlmer-Almere-Lelystad of Utrecht-Zoetermeer-Den Haag HS-Delft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Ik zie voor Utrecht - Leiden liever een IC Utrecht C. - Woerden(?) - Alphen - Leiden C, en daarnaast een sprinter Utrecht - Alphen, die daar wordt gekoppeld aan een sprinter Gouda - Alphen. Zo hebben de mensen langs de Gouwelijn altijd een trein naar Leiden zonder afwijkende patronen, is er een kwartierdienst tussen Leiden en Alphen, een trein die Bodegraven blijft aandoen en een kwartierdienst Woerden - Utrecht C (andere kwartier rijdt dan een stoptrein Den Haag - Utrecht).

De sprinter Leiden - Alphen - Utrecht heeft dan in Woerden een crossplatform overstap op de s4000, zodat er ook elk kwartier een stoptreinverbinding tussen Gouda en Utrecht mogelijk is. Woerden wordt gewoon het nieuwe Weesp 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thomas »

Ardan schreef:Noord-Brabant
*Boxtel-Uden
*Lage Zwaluwe-Moerdijk
*Raccordement Oss
Lage Zwaluwe-Oosterhout Weststad
Limburg
*Weert-Neerpelt
*Museumlijn Schin op Geul-Kerkrade en dinges
*Maastricht-Lanaken
*Raccordement Sittard
Roermond-Dalheim (-Mönchengladbach)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Kan je wel zeggen Dexter, je wil mijn huis slopen :shock:
Oeps, sorry! Dan wordt het natuurlijk een onzichtbare, geruisloze ondergrondse verbindingsboog. En wilde je nog een halte voor de deur? :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Ik zie voor Utrecht - Leiden liever een IC Utrecht C. - Woerden(?) - Alphen - Leiden C, en daarnaast een sprinter Utrecht - Alphen,
Precies mijn voorstel dus eigenlijk maar dan andersom. Ik zou de stoptrein zien als basisdienst, dat is nauwelijks een verslechtering te noemen in vergelijking met de huidige "IC", scheelt echt maar een paar minuutjes. Die basisdienst rijdt dan dus altijd, en op vaste tijden. Dat er iets moet veranderen aan die rare situatie die er nu is op Alpen-Gouda ben ik helemaal met je eens. Spitstreinen moeten de gewone dienst aanvullen, niet vervangen.

De snellere verbinding Utrecht-Leiden kan ook best buiten de spits rijden als daar genoeg vraag voor is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door mb90 »

Ardan schreef:Zuid-Holland
*Rotterdam C-Marconiplein
Voor diegene die rond Rotterdam willen brainstormen. De bovenstaande aansluiting is niet meer te bereiken. Het spoor ligt er nog wel bij het Marconiplein, maar de aansluiting er naartoe is opgebroken. :wink:
Wel kan eventueel de volgens mij nog niet genoemde boog Schiedam Centrum - Rotterdam Noord nog gebruikt worden.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door BR628 »

Fles schreef:Goederen op een compleet apart net
Keep on dreaming :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Daniel »

Fles schreef:
ziggy schreef:
Fles schreef:Dat ding uit Enkhuizen, die nu naar Schothjorst gaat natuurlijk :P
Effe 8 bakken VIRM naar Amersfoort Dor-re-stein (?!?!) :lol:
Boeiend, en anders trap je het achterste setje in Amf af.

In België gebeurt het ook hoor, de IC Quévy - Brussel past in Genly en Frameries ook totaal niet langs de perrons. Wordt gewoon omgeroepen dat je voor die bestemmingen in treinstel met nummer X moet gaan zitten. Maar ja. DAAR hebben ze nog doorloopkoppen _O_ :lol:
Man, de overwegen op dat lijntje liggen zo kort op elkaar dat een IRM-IV daar al amper tussenin past :P Neem 12 bakken en je kunt zowat door de trein tot in station Amersfoort lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:V
Verder had ik nog wat ideeën:
*Onzin-IC's (Utrecht-Leiden, Utrecht-Almere enz.) afschaffen en vervangen door stoptreinen.
*Op drukke tijden/verbindingen P-treinen laten rijden ..... Eindhoven-Utrecht-Amsterdam Bijlmer-Almere-Lelystad ...
Sterke combinatie.. Het lijkt me niet echt een geweldig idee het los van elkaar te beschouwen. Al is het maar omdat de modelsplit op de relatie Almere-Utrecht bedroevend is (10% ov!) vergeleken met de relatie Almere-Amsterdam.(40% ov)
Bee schreef:Ik zie voor Utrecht - Leiden liever een IC Utrecht C. - Woerden(?) - Alphen - Leiden C, en daarnaast een sprinter Utrecht - Alphen, die daar wordt gekoppeld aan een sprinter Gouda - Alphen. Zo hebben de mensen langs de Gouwelijn altijd een trein naar Leiden zonder afwijkende patronen, is er een kwartierdienst tussen Leiden en Alphen, een trein die Bodegraven blijft aandoen en een kwartierdienst Woerden - Utrecht C (andere kwartier rijdt dan een stoptrein Den Haag - Utrecht).

De sprinter Leiden - Alphen - Utrecht heeft dan in Woerden een crossplatform overstap op de s4000, zodat er ook elk kwartier een stoptreinverbinding tussen Gouda en Utrecht mogelijk is. Woerden wordt gewoon het nieuwe Weesp 8-)

Gaat één van die stoptreinen dan net als de s5700 tien minuten stilstaan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

BR628 schreef:
Fles schreef:Goederen op een compleet apart net
Keep on dreaming :N
De vrachtwaggel... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten