Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:Gouda is hooguit een voorstadje van Rotterdam.
Ja, je hebt je afkeer van plaatsen in/aan het Groene Hart inmiddels wel duidelijk kenbaar gemaakt. Na eerst Bodegraven te hebben afgebrand, richt je nu je pijlen op Gouda. Die arme mensen. Wat hebben die je ooit misdaan?

Over de maar niet aflatende sprinter/intercity-discussie: je moet natuurlijk niet alleen naar reizigersaantallen kijken, maar ook naar de functie van een bepaald station in het OV-netwerk. Alexander is naast een treinstation ook een metro- en busstation. Zodoende zorgt een IC-stop voor goede verbindingen tussen het hierop aantakkende OV en het spoor naar de rest van het land. Voor Gouda valt te bepleiten dat het een knooppunt is in het spoornet: de hier eindigende 8600, en de hier stoppende 4000 en 7700 zorgen voor een overstap op treinen naar alle vier de grote steden.

Natuurlijk kun je deze plaatsen overslaan als IC-stop en mensen voortaan in Sprintertjes vervoeren, waardoor ze langer onderweg zijn en voor bestemmingen verder weg voortaan extra moeten overstappen. Maar volgens mij had jij aan dat laatste nou juist het schurft; des te verbazingwekkender vind ik je pleidooien voor het schrappen van de IC-stops op deze stations.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:
pedaalemmerzak schreef:Gouda is hooguit een voorstadje van Rotterdam.
Ja, je hebt je afkeer van plaatsen in/aan het Groene Hart inmiddels wel duidelijk kenbaar gemaakt. Na eerst Bodegraven te hebben afgebrand, richt je nu je pijlen op Gouda. Die arme mensen. Wat hebben die je ooit misdaan?
Ik heb helemaal geen afkeer van het Groene hart, het is een prachtig landelijk gebied. Maar de enige BELANGRIJKE steden in het gebied (dwz met een interlokale functie) zijn Alphen ad Rijn en Zoetermeer. En dus niet Woerden, Bodegraven en Gouda. Die laatstee drie zijn voorstadjes met enkel een lokaal belang. Geen enkele interlokale functie.

Over de maar niet aflatende sprinter/intercity-discussie: je moet natuurlijk niet alleen naar reizigersaantallen kijken, maar ook naar de functie van een bepaald station in het OV-netwerk. Alexander is naast een treinstation ook een metro- en busstation. Zodoende zorgt een IC-stop voor goede verbindingen tussen het hierop aantakkende OV en het spoor naar de rest van het land. Voor Gouda valt te bepleiten dat het een knooppunt is in het spoornet: de hier eindigende 8600, en de hier stoppende 4000 en 7700 zorgen voor een overstap op treinen naar alle vier de grote steden.
Ik ben wel meer vóór het behouden van Alexander als IC stop dan Gouda, vanwege idd de overstap op de metro en omdat dit station al aan het eindpunt ligt van de treinen. Maar 2 IC stops ber uur lijkt mij meer dan voldoende aangezien eht een relatief klein station is. 4 IC stops per uur is simpelweg decadentie ten top. Met het behouden van de stops in mijn geposte plan kun je nog steeds van overal in het oosten van Rdam met 1 overstap snel naar Utrecht reizen. Alleen is de frequentie iets minder decadent en luxe, ten behoeve van de DOORGAANDE reiziger.


Ook in Gouda blijven er 4 IC stops per uur, blijven ALLE overstappen redelijk van de sprinters op de ICs, en vervallen er helemaal geen verbindingen. Nogmaals ,reageer eens met feiten ipv onderbuikgevoelens. Dat heb ik namelijk ook gedaan !
Natuurlijk kun je deze plaatsen overslaan als IC-stop en mensen voortaan in Sprintertjes vervoeren, waardoor ze langer onderweg zijn en voor bestemmingen verder weg voortaan extra moeten overstappen. Maar volgens mij had jij aan dat laatste nou juist het schurft; des te verbazingwekkender vind ik je pleidooien voor het schrappen van de IC-stops op deze stations.
De relatie Gouda - steden in het noorden/oosten van het land is minimaal te noemen. Het overgrote merendeel van de opstappers in Gouda moet in Rotterdam, Utrecht of in mindere mate Den Haag zijn. Bovendien hoeft er helemaal niemand per se met de sprinter, want er blijven naar Rdam en Den Haag C 2 ICs per uur rijden en naar Utrecht zelfs het luxe, decadente aantal van 4 ICs per uur.
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

^^
pedaalemmerzak schreef:[...]Toon jij maar eens aan dat dat niet zo is in mijn plan, dan praten we verder. Keiharde feiten ipv speculatie alstublieft[...]
Kom maar op met die reizigersaantallen van en naar Gouda.
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door MarkNL »

pedaalemmerzak schreef:Ook in Gouda blijven er 4 IC stops per uur, blijven ALLE overstappen redelijk van de sprinters op de ICs, en vervallen er helemaal geen verbindingen. Nogmaals ,reageer eens met feiten ipv onderbuikgevoelens. Dat heb ik namelijk ook gedaan !
Het argument van Alargule dat Gouda en behoorlijke knooppuntfunctie heeft lijkt mij niet bepaald een onderbuikgevoel maar ook gewoon een feit.
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Behalve een hoop met uitroeptekens benadrukte oneliners en lege hulzen verpakt als feiten, heb ik ook nog geen bronnen gezien die pedaalemmerzak's verhaal* onderbouwen.

* ik moet wel zeggen dat ik enige moeite heb de essentie daarvan te doorgronden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

De kern Gouda heeft bijna net zoveel inwoners als de kern Alphen aan den Rijn, het verschil is misschien een paar duizend. Het verschil is dat Alphen tegenwoordig een enorme gemeente is waar ook nog Boskoop, de Hazerwoude's, Koudekerk, Zwammerdam, Benthuizen en Aarlanderveen in liggen. Gouda is wel een oudere stad en heeft daardoor meer voorzieningen dan Alphen, zoals een volwaardig ziekenhuis.

Dan de intercitystop van Gouda. Ja, het zijn er veel, wat deels het gevolg is van de uitstekende positie in het netwerk. Ik begrijp dat de stop in Gouda frusterend kan zijn voor doorgaande reizigers. Maar als je kijkt naar de reizigersaantallen en de dienstregeling kan je die volgens mij prima verantwoorden.

Reizigers van/naar de sprinterstations tussen Gouda en Rotterdam en Gouda en Den Haag hebben door deze dienstregeling ondanks de overstap toch een snelle reis van/naar Utrecht.

Daarnaast heeft Gouda nog een overstap tussen Alphen en Rotterdam en Boskoop en Waddinxveen naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarnaast is Gouda nog een belangrijk punt in het busnetwerk voor de plaatsen die niet op de trein zijn aangesloten.

Oftewel: De goede verbindingen van Gouda zorgen voor hoge reizigersaantallen uit Gouda zelf en voor veel overstappende reizigers uit de regio. Het verminderen van het aantal intercitytreinen zal misschien een aantal reizigers een paar minuten winst opleveren, maar het enorme aantal reizigers dat Gouda heeft zal juist veel meer reistijd moet accepteren. Daarmee zet je de bijl in een van de succesvolste verbeteringen van de dienstregeling 2007 en de belangrijke rol die de trein in de zuidvleugel van de Randstad moet spelen, op de A12 en A20 is het namelijk elke dag hopeloos aanschuiven.
Laatst gewijzigd door Suus op do 01 dec 2016, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Gekko123 »

Ik ben het eens met Suus. Niet alleen maak ik zelf zeer regelmatig gebruik van station Gouda als overstapstation, tevens is mijn ervaring dat ik ongeacht het tijdstip met minimaal 15-20 andere mensen de overstap maak sprinter op IC of andersom.

Daarnaast gaat het je niet echt helpen die paar minuten tijdwinst echt om te zetten in reistijdverkorting. Allereerst zijn die 2 minuten te verwaarlozen, daarnaast weet ik toch al dat mensen die op bijvoorbeeld Rotterdam Centraal staan te wachten op een trein naar Utrecht Centraal sowieso de eerste de beste ic pakken. Of die nu wel of niet te Gouda zal stoppen. Zeker als het reistijdverschil tussen de wel in Gouda stoppende trein en de trein die daar niet stopt verwaarloosbaar is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

Alargule schreef:Behalve een hoop met uitroeptekens benadrukte oneliners en lege hulzen verpakt als feiten, heb ik ook nog geen bronnen gezien die pedaalemmerzak's verhaal* onderbouwen.

* ik moet wel zeggen dat ik enige moeite heb de essentie daarvan te doorgronden.
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203
Ik heb er hier wel een die zijn verhaal geheel onderuit haalt. Stappen maar 21.000 mensen per dag in/uit een trein op Gouda :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

MarkNL schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ook in Gouda blijven er 4 IC stops per uur, blijven ALLE overstappen redelijk van de sprinters op de ICs, en vervallen er helemaal geen verbindingen. Nogmaals ,reageer eens met feiten ipv onderbuikgevoelens. Dat heb ik namelijk ook gedaan !
Het argument van Alargule dat Gouda en behoorlijke knooppuntfunctie heeft lijkt mij niet bepaald een onderbuikgevoel maar ook gewoon een feit.
En zelfs nog door hem gepleit om Alexander boven Gouda te verkiezen :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

JeffreyMeijer schreef: Ik heb er hier wel een die zijn verhaal geheel onderuit haalt. Stappen maar 21.000 mensen per dag in/uit een trein op Gouda :roll:
Sterker nog, dat zijn mensen die in/uit het station stappen. Daar komen alle overstappers dus nog bij.

Hier is trouwens een nieuwere link.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Gouda had in 2006 18834 reizigers en in 2015 21298 reizigers. Dat is een behoorlijke toename, en dan weten we nog niets over overstappers.

Overigens "Alexander kan wel als intercitystop omdat het aan het eind van een lijn ligt" is natuurlijk ook onzin, de treinen eindigen dan wel allemaal in Rotterdam Centraal, maar er zijn daar zat overstappers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Tot mijn verbazing blijkt Laan van NOI een stuk minder reizigers te hebben dan Gouda. Dus misschien zit er wel wat in 4 ICs per uur per richting.

Maar ik blijf 8 ics per uur naar Utrecht toe echt veel te veel vinden voor Gouda. Sommige ICs zitten maar een paar minuten tussen.
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

De enige manier hoe je maar 4 ICs naar Utrecht hebt maar toch 4 naar Rotterdam/Den Haag houdt is combineren/splitsen in Gd.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

pedaalemmerzak schreef:Maar ik blijf 8 ics per uur naar Utrecht toe echt veel te veel vinden voor Gouda. Sommige ICs zitten maar een paar minuten tussen.
Dat klopt, en dat komt door de keuze om overstappen te bieden in Utrecht.

Ik heb die hele Gouda-discussie net doorgescand maar kom terug op mijn eerdere punt: heeft er nou al iemand een uitwerking gemaakt waarbij blijkt dat doorrijden ook daadwerkelijk past in Gouda op een manier waarbij die reistijdwinst ook te incasseren is? Mij is het niet gelukt, en zeker bij alternerend wel/niet stoppen (met direct als effect dat een strakke kwartierdienst niet meer mogelijk is, zoals Yanaike terecht opmerkte) wordt dat een crime.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:4 minuten vind ik al een flinke reistijdwinst.

[...]
Je reageert maar op de helft van mijn post.

Ik heb nog steeds geen reactie op:
Yanaike schreef:- Je krijgt daarmee een scheve verdeling over het halfuur: de ICs moeten dan vertrekken in een 19/11 ligging vanuit ofwel Rotterdam of vanuit Utrecht en dat levert dan weer complicaties op voor het inpassend krijgen van de SPRs die je waarschijnlijk wel netjes in een 15/15 ligging wilt hebben.
- Bovendien levert het ook complicaties op bij de reiziger. Je zult op de een of andere manier moeten communiceren naar de reiziger dat die ene IC niet stopt in Rotterdam Alexander en Gouda en die andere IC wel.
Bij dat laatste wil ik aan toevoegen dat, dit soort dingen
pedaalemmerzak schreef:behalve na 21u als 2800 niet rijdt
de dienstregeling voor de reiziger nog extra onnodig complex maken.
De door jouw aangegeven problemen bestaan niet, want ik heb reeds aangetoond dat de overstappen vanuit de sprinters op de ICs naar Utrecht blijven bestaan te Gouda. Toon jij maar eens aan dat dat niet zo is in mijn plan, dan praten we verder. Keiharde feiten ipv speculatie alstublieft
Weet ik veel? In je plan noem je alleen maar serienummers zonder linkjes naar bijbehorende wikipedia pagina's o.i.d. Ik ken niet alle serienummers uit mijn hoofd en het kost mij te veel moeite en tijd om precies uit te vogelen hoe je plan in elkaar zit. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er net zo veel overstapmogelijkheden blijven bestaan met minder IC stops in Gouda.
pedaalemmerzak schreef:Ik snap sowieso niet waarom iedereen op dit forum wil dat elke intercity bij elke stoeptegel stopt.
Ik wil niet dat elke intercity op elke stoeptegel stopt. Ik ben voorstander van een duidelijk/helder systeem. Alternerend wel/niet stoppen in Gouda maakt de dienstregeling onnodig complex, levert scheve intervallen op tussen treinen en zorgt ervoor dat een grote groep reizigers minder frequente verbindingen heeft voor een reistijdwinst van slechts 4 minuten.

Nogmaals, het schrappen van IC-stops als Gouda moet geen doel op zich zijn, maar hooguit een oplossing voor een probleem.

Het probleem is niet: Er stoppen 8 ICs per uur in Gouda

Nee, het probleem is: Kennelijk is de reistijd van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal te lang.
Los van de vraag of dit echt zo is, zijn er meerdere oplossingen te bedenken om dit probleem op te lossen. Het schrappen van de IC-stop in Gouda is één oplossing maar levert, zoals al vaak genoemd, nieuwe complicaties op. Andere oplossingen zijn misschien veel effectiever (meer reistijdwinst). Zoals bijvoorbeeld het verhogen van de maximale snelheid (en het daarmee creëren van een soort semi-HSL) of het verbeteren van voor- en na-transport.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Er is een ding dat wel klopt: 4 IC's Utrecht-Gouda is genoeg voor de overstappers. Die sprinters rijden immers maximaal 4x/uur, en sluiten in 2017 allemaal aan op de IC's van/ naar Rotterdam. Die andere IC's zijn voor die overstappers overbodig.

Ikzelf zie voor dit traject vooral iets in een model met zonetreinen: bijvoorbeeld een Sprinters Den Haag/Rotterdam - Gouda die non-stop doorrijden naar Utrecht. Daar zal wel meer viersporigheid voor nodig zijn, maar dat mag in dit topic.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

Wubbo schreef: Ik heb die hele Gouda-discussie net doorgescand maar kom terug op mijn eerdere punt: heeft er nou al iemand een uitwerking gemaakt waarbij blijkt dat doorrijden ook daadwerkelijk past in Gouda op een manier waarbij die reistijdwinst ook te incasseren is? Mij is het niet gelukt, en zeker bij alternerend wel/niet stoppen (met direct als effect dat een strakke kwartierdienst niet meer mogelijk is, zoals Yanaike terecht opmerkte) wordt dat een crime.
Mijn voorstel heb ik ooit globaal doorgerekend (dat was in 2007, toen de "binnendoor sprinter" nog een andere tijdligging had.
In mijn voorstel rijden de Haagse IC's op dezelfde tijden als nu.
De Rotterdamse IC's rijden tussen Utrecht en Gouda eveneens dezelfde tijden als nu, maar stoppen niet meer in Gouda. De tijden tussen Gouda en Rotterdam schuiven dan 3 minuten.
In mijn voorstel rijdt er ieder kwartier (avond/weekend 2x/uur) een sprinter Den Haag - Gouda (Goverwelle) op ongeveer de huidige tijden. Kan iets schuiven door Bleizo.
Daarnaast rijdt er alle dagen ieder kwartier een sprinter R'dam - Woerden, die op Gouda cross-platform overstap geeft op de Haagse IC, en tegelijkertijd wordt ingehaald door de Rotterdamse IC. Twee van deze sprinters rijden na Woerden door naar Utrecht, twee naar Amsterdam. Maar zoals gezegd: toen ik dit ooit op papier zette, had die sprinter op Woerden - Amsterdam nog een andere tijdligging.

Alternerend stoppen op Gouda moet je niet doen, daardoor krijg je een scheve en onnavolgbare dienstregeling.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Eindigde je sprinter uit Den Haag dan altijd op Goverwelle? Sowieso, hoe ziet het spoorgebruik tussen Gouda en Goverwelle eruit want ik heb het idee dat er daar drie treinen op twee sporen rijden - of je Rotterdamse sprinter moet lang halteren in Gouda. Daarnaast: hoe zit goederen hierin? Vanaf Woerden achter de Rotterdamse IC en dan vanaf Gouda achter de sprinter?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Yanaike schreef:
pedaalemmerzak schreef:4 minuten vind ik al een flinke reistijdwinst.

[...]
Je reageert maar op de helft van mijn post.

Ik heb nog steeds geen reactie op:
Yanaike schreef:- Je krijgt daarmee een scheve verdeling over het halfuur: de ICs moeten dan vertrekken in een 19/11 ligging vanuit ofwel Rotterdam of vanuit Utrecht en dat levert dan weer complicaties op voor het inpassend krijgen van de SPRs die je waarschijnlijk wel netjes in een 15/15 ligging wilt hebben.
Niks te. De ICs naar utrecht in Gouda vertrekken in een 13/18 minuten interval tussen de ICs patroon. Da's een klein beetje scheef maar niet schots en scheef ;)
ICs vertrekken op dezelfde tijden als nu uit R'dam en Den Haag, maar komen eerder in utrecht of hun andere eindpunt aan. Dan vertrekken ze weer op het zelfde tijdstip van hun eindpunten (utrecht of het noorden/oosten van het land) en komen enkele minuten eerder in R'Dam/Den Haag C aan.
- Bovendien levert het ook complicaties op bij de reiziger. Je zult op de een of andere manier moeten communiceren naar de reiziger dat die ene IC niet stopt in Rotterdam Alexander en Gouda en die andere IC wel.
In andere landen is het heel normaal dat je per trein moet bekijken waar deze stop en waar niet. Waarom zou dat in NL niet kunnen? Bovendien is het nu ook al zo: sommige treinen stoppen wel, andere niet in Duivendrecht, Lelylaan, Leiden C, Laan van Noi etc. Vroeger had je zelfs nog veel meer 'moeilijke' dienstregelingen dan nu, b.v. wel/niet stoppen te voorburg of delft. Reizigers zijn niet achterlijk en plannen hun reis veelal van tevoren met ns.nl of een andere reisplanner, en dat ding stuurt hun sowieso de juiste trein in. Voor opportunistische reizigers die ter plekke hun trein kiezen (dit geldt voor vele forenzen) is het simpel opgelost: vermelding 'stopt ook te Alexander en Gouda' of vermelding 'STOPT NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS'. Zo gaat dat nu ook al, zonder enig probleem. Als er in koeienletters 'IC utrecht centraal, amersfoort, apeldoorn, deventer, STOP NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS' staat, en je wil naar gouda en stapt toch in, dan vind ik dat een gevalletje natuurlijke selectie ;) Mag je lekker terug op utrecht C.

Bij dat laatste wil ik aan toevoegen dat, dit soort dingen
pedaalemmerzak schreef:behalve na 21u als 2800 niet rijdt
de dienstregeling voor de reiziger nog extra onnodig complex maken.
Joehoe, we leven in 2016. Mensen hebben zo'n apparaatje op zak wat een 'smartphone' heet. En daarmee kun je niet alleen bellen maar ook met de NS app de juiste trein uitkiezen. 1999 belde ;)
En als je al staat te wachten op de trein die niet komt he. Dus de trein van .09 naar utrecht C op gouda. Die rijdt s avonds niet, maar dan mag je WELGETELD 3 MINUTEN wachten op de volgende trein, want die stopt dan wél in gouda. ;)
De door jouw aangegeven problemen bestaan niet, want ik heb reeds aangetoond dat de overstappen vanuit de sprinters op de ICs naar Utrecht blijven bestaan te Gouda. Toon jij maar eens aan dat dat niet zo is in mijn plan, dan praten we verder. Keiharde feiten ipv speculatie alstublieft
Weet ik veel? In je plan noem je alleen maar serienummers zonder linkjes naar bijbehorende wikipedia pagina's o.i.d. Ik ken niet alle serienummers uit mijn hoofd en het kost mij te veel moeite en tijd om precies uit te vogelen hoe je plan in elkaar zit. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er net zo veel overstapmogelijkheden blijven bestaan met minder IC stops in Gouda.
Tsja als je zelf geen zin hebt om het uit te zoeken dan ga ik het niet voor je voorkauwen. Ga naar de OV wiki pagina van station Gouda, daar kun je zo alle treinen netjes in een rijtje zien staan.
Er blijft altijd een overstap van 2 of hooguit 5 minuten op een IC.
pedaalemmerzak schreef:Ik snap sowieso niet waarom iedereen op dit forum wil dat elke intercity bij elke stoeptegel stopt.
Ik wil niet dat elke intercity op elke stoeptegel stopt. Ik ben voorstander van een duidelijk/helder systeem. Alternerend wel/niet stoppen in Gouda maakt de dienstregeling onnodig complex, levert scheve intervallen op tussen treinen en zorgt ervoor dat een grote groep reizigers minder frequente verbindingen heeft voor een reistijdwinst van slechts 4 minuten.

Nogmaals, het schrappen van IC-stops als Gouda moet geen doel op zich zijn, maar hooguit een oplossing voor een probleem.

Het probleem is niet: Er stoppen 8 ICs per uur in Gouda

Nee, het probleem is: Kennelijk is de reistijd van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal te lang.
Los van de vraag of dit echt zo is, zijn er meerdere oplossingen te bedenken om dit probleem op te lossen. Het schrappen van de IC-stop in Gouda is één oplossing maar levert, zoals al vaak genoemd, nieuwe complicaties op. Andere oplossingen zijn misschien veel effectiever (meer reistijdwinst). Zoals bijvoorbeeld het verhogen van de maximale snelheid (en het daarmee creëren van een soort semi-HSL) of het verbeteren van voor- en na-transport.
[/quote]
Ik ben helemaal vóór het verhogen van de maximumsnelheid van de ICs. Maar als dat ding overal moet stoppen dan heeft dat geen zin. Het is niet of of maar en en; als het ding niet hoeft te stoppen op gouda dan kun je echt flinke reistijdwinst boeken bij een hogere maximumsnelheid.
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

pedaalemmerzak schreef:
Tsja als je zelf geen zin hebt om het uit te zoeken dan ga ik het niet voor je voorkauwen. Ga naar de OV wiki pagina van station Gouda, daar kun je zo alle treinen netjes in een rijtje zien staan.
Waarom moet Yanaike extra naar een andere pagina gaan? Als U gewoon ipv 2000 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] schrijft weten we allemaal wat U bedoelt. Het weglaten van de s vind ik ronduit onbeschoft.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:Er is een ding dat wel klopt: 4 IC's Utrecht-Gouda is genoeg voor de overstappers. Die sprinters rijden immers maximaal 4x/uur, en sluiten in 2017 allemaal aan op de IC's van/ naar Rotterdam. Die andere IC's zijn voor die overstappers overbodig.

Ikzelf zie voor dit traject vooral iets in een model met zonetreinen: bijvoorbeeld een Sprinters Den Haag/Rotterdam - Gouda die non-stop doorrijden naar Utrecht. Daar zal wel meer viersporigheid voor nodig zijn, maar dat mag in dit topic.
Ik vind dit trouwens ook een heel erg goed idee. Vooral op de as den haag c - utrecht, omdat je daar plaatsen als Zoetermeer hebt die dan geen IC stop meer hoeven (is nu nog niet zo maar staat wel op de planning). Op de as r'dam - utrecht lijkt zo'n zonetrein me niet nodig.

Een goede oplossing hiervoor lijkt me om de [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] (sprinter den haag c - goverwelle, die overdag ma-vr rijdt) niet meer te eindigen in Goverwelle maar linea recta te laten doorrijden naar utrecht C, zonder tussenstop, of eventueel met een tussenstop te woerden. Het ding moet dan over de IC sporen op utrecht-woerden dus ik weet niet of stoppen te Woerden mogelijk is. Ik weet ook niet of deze extra trein past op het traject gouda-woerden. Je zou denken van wel.
Dan kan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] (den haag c- utrecht c) haar stop te Gouda schrappen. De ICs van/naar rotterdam blijven dan wél allemaal stoppen te gouda.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op do 01 dec 2016, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

baladid schreef:
pedaalemmerzak schreef:
Tsja als je zelf geen zin hebt om het uit te zoeken dan ga ik het niet voor je voorkauwen. Ga naar de OV wiki pagina van station Gouda, daar kun je zo alle treinen netjes in een rijtje zien staan.
Waarom moet Yanaike extra naar een andere pagina gaan? Als U gewoon ipv 2000 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] schrijft weten we allemaal wat U bedoelt. Het weglaten van de s vind ik ronduit onbeschoft.
Hoe krijg je dat linkje dan?

Ik dacht namelijk dat die dat automatisch deed?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Ah je moet er een s voor zetten ! Mea culpa.

Ik zal mijn berichten aanpassen. ;)
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door baladid »

225 berichten zou normaal gesproken moeten betekenen, dat men de zin "Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.", die boven het venster staat, waar het bericht ingevoert wordt ook 225 keer gezien heeft – al weet ik niet hoe dat mobiel of op tapatalk is.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

baladid schreef:225 berichten zou normaal gesproken moeten betekenen, dat men de zin "Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.", die boven het venster staat, waar het bericht ingevoert wordt ook 225 keer gezien heeft – al weet ik niet hoe dat mobiel of op tapatalk is.
Ik wist het niet.

Maar mijn originele bericht is aangepast en alle nummers zijn nu een linkje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten