Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Heb je hierin ook gekeken naar kruisende paden? Want als je treinen om 8/23/38/53 laat vertrekken komen diezelfde treinen (in een symmetrische dienstregeling) om 52/37/22/7 binnen, en dat is te krap. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Dat voldoet wel precies aan de normen (vertrek na aankomst is 1 minuut). Ik zit nog een beetje met de tijden op Gouda in mijn maag, want die 4 minuten tussen vertrek sprinter en vertrek IC (beide uit Den Haag en op hetzelfde perron gegeven dat ook die Rotterdamse sprinter er nog staat) is te krap. Die sprinter kan volgens mij 1 minuut eerder, dan blijft alleen het probleem-Bleizo over (maar daar was in 2007 natuurlijk nog geen sprake van).
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Vier minuten v-v in een perronopvolging kan, mits de halteertijden niet meer dan een minuut is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

En dat gaat die Haagse IC niet halen in Gouda waar het de enige IC naar Utrecht is, is mijn inschatting.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Met ICM niet nee. Met VIRM of ICNG wellicht.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Laat ik eerst maar even een simpelere variant uitwerken voor Gouda: het idee van een sprinter den haag c - gouda, die na gouda linea recta doorrijdt naar Utrecht C, non stop dus. Deze trein vervangt de huidige serie [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] en rijdt tot 20u op werkdagen. De [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] stoppen dan niet meer te Gouda (behalve s avonds en in het weekend). De trein rijdt of in sprinter materiaal of in ICM. Ik weet niet of een ICM het sprintertraject in de zelfde snelheid kan rijden als een sprintertrein, maar ICM lijkt me handig vanwege de aanwezigheid van een toilet en meer comfort. Alle andere treinen blijven op dezelfde locaties stoppen als nu.
Voordeel is dat je vanuit Zoetermeer niet meer hoeft over te stappen om snel naar Utrecht te gaan. En reizigers uit het Oosten zijn sneller in Den Haag C. Nadeel is dat de rechtstreekse verbinding Amersfoort - Gouda verdwijnt. Maar da's slechts een kleine relatie, en de overstap op Utrecht is zo gebeurd.

Vertrekstaat Gouda blijft dus dezelfde als nu. De [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] vertrekt om .07 en .37 vanaf Gouda en komt om .26 en .56 binnen op Utrecht C.

Treinpaden:
Gouda - Gouda Goverwelle: vrij, want de sprinter van .03 en .33 halteert al in Goverwelle als de [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] nog moet vertrekken, en de IC [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] verttrekt 2 minuten ná de [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Den Haag Centraal19800[/serie] wat voldoende opvolgafstand is.
Woerden: er is om .16 en .46 gewoon een treinpad vrij richting Utrecht C. De [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] moet dan wel 1 minuutje later vertrekken vanuit Woerden naar Utrecht C. Op de terug komt de trein om .15 en .45 door Woerden, en dan is er gewoon een treinpad vrij.
Utrecht C: er is telkens 9 minuten keertijd. Maar eventueel kan de trein ook keren op een andere serie.
Den Haag C: er is telkens 10 minuten keertijd.
Afbeelding
Ik moet dan later even doorrekenen of de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] inderdaad Gouda kan overslaan dan.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Als het op den haag C niet past, dan zou je gewoon volledig de huidige tijden kunnen aanhouden, en b.v. niet stoppen op Den Haag Ypenburg (zodat je wel bleizo aan kunt doen). Of niet stoppen op zoetermee oost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat het past in Utrecht. Met de nieuwe dienstregeling vertrekken vanuit Utrecht Centraal de volgende treinen richting Woerden.

:00 [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] Gvc
:03 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] Rtd
:10 s7800 Gvc
:14 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] Gvc
:18 [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] Rtd
:24 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] Ledn
:27 [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] Wd
:30 [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] Gvc
:33 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] Rtd
:40 s7800 Gvc
:44 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] Gvc
:48 [serie=Intercity|2016|Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Amsterdam Centraal600[/serie] Rtd
:54 [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] Ledn
:57 [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] Wd

Daartussen moet nog ruimte zijn voor goederentreinen, waarvan ik vermoed dat die paden rond :06 en :36 uit Utrecht vertrekken. Aangezien de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal nog steeds slechts dubbelsporig is, zie ik niet hoe je nog meer treinen daar kan laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Het zou wel passen als de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] simpelweg komt te vervallen. De 9800 moet dan wel ten allen tijde stoppen op Utrecht Leidsche Rijn want anders wordt dat station helemaal niet meer bediend. Het vervallen van de frequentie van de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] kan dan worden gecompenseerd door de reeds geplande sprinter Leiden CS - Utrecht CS. Echter denk ik dat het simpeler is om simpelweg te wachten met mijn plan tot leidse rijn - utrecht verdubbeld is.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

EDIT: oeps ik heb verkeerd gekeken.

De serie s7800 ken ik niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Dat is het nieuwe nummer van de sprinter Gvc - Ut :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Om 2 minuten opvolgtijd tussen 2 IC's te halen moet je nog wat aan de seinen doen, dat lukt je nu waarschijnlijk niet. Grootste bottleneck is waarschijnlijk Utrecht C zelf, want daar kom je in een spaghetti van treinen uit (met vertrek van de trein naar Leiden en aankomst uit Rotterdam cq Den Haag en Den Haag).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:Dat is het nieuwe nummer van de sprinter Gvc - Ut :)
Heb je een vertrekstaat van de nieuwe dienstregeling op Utrecht CS richting Woerden? Of beter nog: kun je me vertellen waar ik dit vinden kan.

Anders kan ik natuurlijk nooit zien of het op utrecht gaat passen.

Doorkoppeling naar Tiel kan overigens ook, als het op utrecht centraal niet past. Dan heb je wel een beetje een gek treintje; stoptrein den haag c - gouda, intercity gouda - utrecht, en stoptrein utrecht - tiel. Maar het kan wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

De internationale reisplanner is je vriend :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Of de nationale, die doet het ook goed genoeg. Over een week kun je ook gewoon weer naar de actuele vertrektijden kijken, dat helpt ook. Ik heb gelukkig lang niet alle nieuwe tijden in mijn hoofd :).
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

Zal nog wel even duren ook voordat ik de nieuwe tijden ken hier op Lage Zwaluwe. Er was een nette kwartiersdienst naar Dordrecht en een nette halfuursdienst naar Breda/Roosendaal, maar die heeft NS vakkundig om zeep geholpen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Bij mij maar 2 treinen per uur (behalvei n de spits dan) dus ik denk dat als er al iets verschoven is, ik er gauw genoeg achter kom.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door waldo79 »

Ik begrijp daaruit dat het teveel moeite is om even op ns.nl de nieuwe dienstregeling op te zoeken :N
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door samsam538 »

Uit het eindrapport van Prorail " Evaluatie reductie netwerkcomplexiteit" van 2017 staat het volgende:
Zo zijn er in de afgelopen jaren onder andere grove ontwerpschetsen gemaakt voor onderstaande locaties, maar haalden deze plannen het niet in
verband met een tekort aan tijd, ruimte of (meestal) geld.
  • 6 sporen Amsterdam Zuid
  • Noordlink: IC's om Weesp heen ipv door Weesp *
  • Vrije kruising Tongelre aansluiting *
  • Vrije kruising Velperbroek *
  • Vrije kruising Den Haag HS *
  • Viersporige Hemtunnel *
  • Viersporige IJsselbrug Zwolle
  • Vorkaansluiting Amersfoort
  • Vrije kruising Snippeling met 2 extra perronsporen Deventer
  • 2 extra perronsporen Hengelo
  • 2 extra perronsporen Weesp
  • Tailtracks in oa Zaandam, Zwolle, Amsterdam C
  • Extra perronspoor Rotterdam C
  • Spoor 17 in Rotterdam (vrijleggen goederen buitenom)
  • Extra perronspoor Meppel en extra perronspoor in Zwolle
  • Extra perronspoor en snelheidsverhoging Roosendaal
  • Vrijleggen Marienberglijn in Almelo
  • Vrijleggen Zutphen lijn in Apeldoorn
  • Versnellen Amersfoort — Bentheim*
  • Verbinding Almere— Bijlmer (met vrije kruising bij Diemen Zuid)*
  • Verbinding vanaf de HSL naar Zeeland (met wissels bij Lage Zwaluwe)
De plannen met een sterretje erachter, lijkt mij nodig om meer/sneller treinen te laten rijden. Welke punten lijken volgens jullie nuttig?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Als ik heel eerlijk ben: eerst kijken naar wat een gewenste dienstregeling is, en daarna pas kijken welke maatregelen daarbij passen. Dus niet rederen vanuit de infra (daar is Rail 21 op geklapt), maar vanuit de reizigersvraag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Kuch kuch, hier komt een hoop stof vanaf zeg. Ik vraag me wel af in hoeverre niet eerst een nieuwe lijst moet worden samengesteld.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Laat ik dan een opzetje proberen doen met plannen voor 8x p/u een trein op de drukste assen:

Alkmaar Eindhoven
Dienstregeling :
2x Intercity Den Helder - Maastricht
2x Intercity Alkmaar - Aachen Hbf
vormen samen een kwartiersdienst, rijden non-stop op Schagen-Alkmaar en Alkmaar-Zaandam
2x Sneltrein Enkhuizen - Goes (stopt extra op Geldermalsen, Tilburg Universiteit)
2x Sneltrein Enkhuizen - Breda (stopt extra op Houten, Tilburg Reeshof)
vormen samen een kwartiersdienst en liggen in 's-Hertogenbosch verknoopt met de intercity/sneltreinen uit Oss. Vormt samen met bovenstaande intercity's een 7-8 minutendienst op Zaandam-'s-Hertogenbosch
Completering noordelijk deel:
4x Sneltrein (2x vanaf Den Helder -) Alkmaar - Hoofddorp (stoptrein t/m Castricum)
In Zaandam verknoopt met de sneltreinen Enkhuizen-Breda(-Goes)
4x Sprinter Uitgeest - Breukelen - Rotterdam Centraal
completering zuidelijk deel:
2x Intercity Zwolle - Eindhoven (stopt niet meer te Wijhe, Olst, Dieren)
2x Sneltrein Oss - Weert (stoptrein tussen Oss-'s-Hertogenbosch en Eindhoven-Weert)
in 's-Hertogenbosch verknoopt met de sneltreinen Enkhuizen-Breda(-Goes)
2x Sprinter Den Haag Centraal - Tiel
2x Sprinter Leiden Centraal - 's-Hertogenbosch
2x Arnhem Centraal - Eindhoven

Uitbreidingen infra:
- Verlenging dubbelspoor rond de stations op Den Helder-Schagen
- Ongelijkvloerse invoeging Beverwijk->Alkmaar
- Gedeeltelijke viersporigheid Uitgeest-Zaandam (rijdend kunnen inhalen van sprinters)
- Viersporigheid Zaandam-Sloterdijk
- Integrale viersporigheid Utrecht-Geldermalsen + dive-under/fly-over 's-Hertogenbosch->Utrecht te Geldermalsen
- Perrons aan de intercitysporen te Houten.
- Vorkconstructie aansluiting 's-Hertogenbosch of Vught
- Viersporigheid 's-Hertogenbosch - Vught aansluiting


Den Haag - Schiphol - Arnhem
dienstregeling
2x Intercity Den Haag Centraal - Schiphol - Nijmegen
2x Intercity Den Haag Centraal - Schiphol - Arnhem C - Frankfurt-Basel SBB (0,5x) / Dortmund Hbf-Berlin Hbf (0,5x)
4x Intercity Den Haag Centraal - Zwolle - Groningen (2x) / Leeuwarden (2x)
2x Sneltrein Hoofddorp - Wijchen (stoptrein op Nijmegen-Wijchen)
2x Sneltrein Hoofddorp - Winterswijk (stoptrein op Doetinchem-Winterswijk)
De intercity's rijden voortaan non-stop tussen Utrecht C en Arnhem C en vormen een kwartiersdienst. De sneltreinen extra op Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen. De sneltreinen vormen tussen Schiphol en Utrecht C een 7,5 minutendienst met de intercity's en tussen Arnhem en Nijmegen een 10-minutendienst met de intercity's Den Haag-Nijmegen en Zwolle-Eindhoven en liggen op Amsterdam Zuid verknoopt met de intercity's Den Haag - Zwolle.
4x Sprinter Den Haag C - Leiden C - Haarlem (2x) / Hoorn Kersenboogerd (2x)
4x Sprinter Amsterdam Zuid - Weesp - Almere Centrum (2x) / Utrecht C (2x)
4x Sprinter Uitgeest - Breukelen - Rotterdam Centraal
4x Sprinter Breukelen - Veenendaal Centrum, 2x door naar Rhenen
4x Sprinter Amersfoort - Arnhem Centraal

Uitbreidingen infra
- 3e eilandperron Amsterdam Zuid
- Integrale viersporigheid Utrecht - De Haar
- Perrons aan intercitysporen Driebergen-Zeist
- Dive-under oostzijde Ede-Wageningen
- aanpassing dive-under westzijde Arnhem Centraal (dubbelsporig maken + aftakking van/naar spoor 7)


Flevo- en Hanzelijn
dienstregeling
4x Intercity Den Haag Centraal - Zwolle - Groningen (2x) / Leeuwarden (2x)
4x Intercity Vlissingen (2x) - Dordrecht - Almere Oostvaarders (stopt extra in Duivendrecht, stoptrein vanaf Almere Centrum)
4x Sneltrein Dordrecht - Haarlem - Almere Oostvaarders, 2x door naar Zwolle (stoptrein vanaf Almere Centrum)
2x Intercity Utrecht Centraal - Lelystad Centrum (stopt alleen in Hilversum, Almere Centrum en Almere Buiten)
4x Sprinter Amsterdam Zuid (2x) / Zandvoort aan Zee (2x) - Weesp - Almere Centrum

Uitbreidingen infra
- Viersporigheid Almere Centrum - Almere Oostvaarders
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Onderbouwing? :roll:
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Er wordt ook niet verteld wat de bedoeling is met de treinen over de HSL als die niet meer in Amsterdam Centraal passen. Nu hoeft dat ook niet als het wishful thinking is maar dan is het ook niet meer dan dat.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Ik vind 4x per uur een sneltrein plus 2x per uur een intercity erg veel voor de tak naar Den Helder. Past het überhaupt? Als het zou passen vind ik een sneltrein+sprinter voor die tak wel beter dan hoe het nu is. De intercity heeft nu een lange stop te Alkmaar door het koppelen/splitsen van de eventueel toegevoegde treinstellen. Een sneltrein+sprinter betekent meer treinen en dus per trein minder reizigers wat in mijn ogen zou moeten zorgen voor de mogelijkheid om kortere treinen in te zetten, zodat de stop in Alkmaar korter kan worden en bovendien de stations Den Helder Zuid en Anna Paulowna door de sneltrein kunnen worden overgeslagen. De sneltrein rijdt dan naar Amsterdam Centraal, de sprinter naar Hoofddorp.

Het opzetje ziet er dan zo uit:
Intercity: Alkmaar - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal e.v. (4x)
Sneltrein: Den Helder - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar Noord - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal e.v.
Sprinter: Den Helder - Alkmaar - Zaandam - Schiphol Airport - Hoofddorp (indien gewenst is het uiteraard mogelijk om naar Leiden Centraal door te rijden.

Wat je plannen tussen Deventer en Zwolle zijn is mij ook niet helemaal duidelijk. Je wilt de intercity daar niet meer laten stoppen, maar dan zal er toch een andere trein moeten terugkomen. Ben ik op zich voorstander van, maar ik mis de invulling daarvan. Ook voor Dieren zal een oplossing moeten komen. Ik kom zelf maar met een opzetje voor de IJssellijn, waarmee je dat zou kunnen doen, maar dan moet er een sneltrein bij. Als de sneltrein er is, is stoppen te Zutphen voor de intercity niet meer noodzakelijk als je de sneltrein het pad geeft van de huidige intercity waarbij de sneltrein dus ook in de knoop van Zutphen valt.

Intercity: Zwolle - Deventer - Arnhem Centraal e.v.
Sneltrein: Zwolle - Wijhe - Olst - Deventer - Zutphen - Dieren - Arnhem Centraal e.v.
Sprinter: Liefst Deventer - Arnhem e.v., het is volgens mij mogelijk als spoor 3 te Deventer wordt opgedeeld in deelsporen, waarbij de kerende treinen uit het westen op de a-zijde stopt.
Station Zutphen zal hoe dan ook grondig op de schop moeten voor een dergelijke dienstregeling
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten