Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Ik vind 4x per uur een sneltrein plus 2x per uur een intercity erg veel voor de tak naar Den Helder.
Ik ook, daarom zijn het ook maar 2 sneltreinen (die als stoptrein rijden t/m Castricum) en 2 intercity's (die alleen tussen Den Helder en Schagen overal stoppen). :wink:
Bij die sneltrein had ik er bijgezet dat van de 4 er 2 in Den Helder beginnen, de andere 2 beginnen dus 'pas' in Alkmaar. Ik denk dat je daar even overheen gelezen had.
Western Soldier schreef:Wat je plannen tussen Deventer en Zwolle zijn is mij ook niet helemaal duidelijk. Je wilt de intercity daar niet meer laten stoppen, maar dan zal er toch een andere trein moeten terugkomen. Ben ik op zich voorstander van, maar ik mis de invulling daarvan.
Die viel buiten de lijnen die ik noemde (wilde niet te groot beginnen), maar aangezien je er om vraagt, ik dacht in eerste instantie aan de versnelde IC met daarnaast 2x een sprinter Zwolle - Arnhem Centraal, doordeweeks overdag aangevuld met 2x een sprinter Dieren-Tiel of Dieren-Venlo, die dan zowel de sprinter Zwolle-Arnhem als de sprinter Arnhem-Eindhoven aanvult tot een kwartiersdienst op Dieren-Arnhem en een 10-minutendienst op Arnhem-Elst. De sprinter uit Zwolle komt dan vlak voor de IC uit Zwolle aan in Arnhem en de sprinter naar Eindhoven vertrekt in Arnhem direct na die IC.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Durashift »

Western Soldier schreef: (..)
Sneltrein: Den Helder - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar Noord - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal e.v.
(..)
Hm, als je D-H Zuid en Anna Paulowna overslaat, waarom Alkmaar Noord dan niet? Verschillen de telcijfers dan zodanig veel van elkaar? Kan mij niet voorstellen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

@SuperGhost: Wat is het stoppatroon van de ICs en Sneltreinen tussen Zaandam/Schiphol en Utrecht Centraal?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SLToilet »

Puur egoïstisch bekeken vanuit Tilburg Reeshof kan het best interessant zijn. Ook al is er geen rechtstreekse trein met Eindhoven zal je korte overstappen hebben, bovendien kom je ook met dit schema eindelijk af van het altijd maar moeten overstappen op Tochtgatteh... 's-Hertogenbosch, wat deels te maken heeft met de krappe trappartijen en gebrek aan vrij te gebruiken warme wachtruimtes daar. Viersporig tot aan Geldermalsen voor de extra treinen is nu al geen overbodige luxe meer maar er zal moeten worden afgeweken van het 7:30m-patroon op Utrecht-Den Bosch om bij Zaltbommel uit te komen (vandaar de stops bij Houten/Geldermalsen?). Verder ben ik erg benieuwd hoe de treinen op de HSL verder naar Brabant rijden en wat voor infra daarvoor moet worden aangepast...
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:@SuperGhost: Wat is het stoppatroon van de ICs en Sneltreinen tussen Zaandam/Schiphol en Utrecht Centraal?
Zelfde als nu, zowel voor IC als sneltrein. Het verschil zit hem vooral op Utrecht-Arnhem (IC's non-stop, sneltreinen op Driebergen, De Klomp en Ede-W) en Utrecht-'s-Hertogenbosch (IC's non-stop, sneltreinen alternerend Houten en Geldermalsen)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Oké, en dus geen rechtstreekse sneltrein tussen Alkmaar/Heiloo/Castricum/Zaandam/Amsterdam Sloterdijk <-> Amsterdam Bijlmer? Als je dan voor een sneltrein-formule kiest, zijn dit dan niet interessante relaties om met een sneltrein te bedienen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Durashift schreef:
Western Soldier schreef: (..)
Sneltrein: Den Helder - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar Noord - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal e.v.
(..)
Hm, als je D-H Zuid en Anna Paulowna overslaat, waarom Alkmaar Noord dan niet? Verschillen de telcijfers dan zodanig veel van elkaar? Kan mij niet voorstellen.
Alkmaar Noord heeft 2x zoveel reizigers als Den Helder Zuid en Anna Paulowna. Daarnaast ben ik nog steeds met het herontwerp van de dienstregeling bezig en daarin komt het wat tijd betreft beter uit om een sneltrein naar Hoorn te laten rijden in plaats van de sprinter, hierdoor heeft het mijn voorkeur om voor de duidelijkheid ook de sneltrein naar Den Helder te laten stoppen te Alkmaar. De sprinter keert in dat geval in Alkmaar. Doordat het mij opgevallen was dat de splitsing bij Hoorn een behoorlijk eind van het station af is, is het met een wissel mogelijk om tussen de aansluiting aldaar en Hoorn zelf te kruisen. Om die reden heb ik de sneltrein uit Alkmaar ook doorgetrokken naar Hoorn Kersenboogerd. Even in een schematisch opzichtje.

Sneltrein: Hoorn Kersenboogerd - Hoorn - Obdam - Heerhugowaard - Alkmaar Noord - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Beverwijk - Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
Sprinter: Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal

Overigens zou ik met intercity's ook stoppen te Ede-Wageningen. Ede-Wageningen is behoorlijk belangrijk voor studenten van Wageningen en heeft mede daardoor bovendien ruim meer reizigers dan Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist bij elkaar. Daarnaast vraag ik mij af of je echt 4x per uur een sneltrein nodig hebt. Leg de dienst naar Duitsland gewoon in een eigen pad en laat die dan inderdaad niet stoppen te Ede-Wageningen, maar om Ede-Wageningen geen snelle verbindingen te geven met het westen vind ik toch ver gaan.

Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen - Berlijn 1x per 2 uur (ICE)
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen - Keulen 1x per uur (geen ICE)
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen - Frankfurt 1x per 2 uur (ICE)

Op die manier heb je 2x per uur een non stop trein. Ik denk dat er voldoende vraag is om dit aantal treinen te hebben overdag. In de avonduren kan je deze dan uitsnijden, dat gebeurd nu ook al redelijk vroeg.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Uitbreidingen infra
- Integrale viersporigheid Utrecht - De Haar
- Dive-under oostzijde Ede-Wageningen
Waar heb je die nou weer voor nodig? Ervan uitgaande dat op Utrecht de sneltrein 4 minuten na de IC vertrekt, en de sprinter 1 minuut na de sneltrein, past 4x4x4 prima op de huidige infra op Utrecht - De Haar (als je er tenminste van uitgaat dat de Betuweroute bedoeld is voor goederenvervoer tussen Randstad en Duitsland).
En als je in Ede het eilandperron gebruikt voor de kerende sprinter Ede - Arnhem heb je toch geen dive-under nodig?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Daarnaast vraag ik mij af of je echt 4x per uur een sneltrein nodig hebt.
Als je toch geen 4 sneltreinen nodig hebt, kun je net zo goed kiezen voor een 6 IC/Sneltrein + 6 SPR systeem. Daarmee gaan Veenendaal West en Veenendaal Centrum er qua frequentie niet op achteruit, en liggen de reismogelijkheden meer verspreid over het uur.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Nog steeds zijn het in mijn plan 8 verbindingen per uur. Als je de verdeling goed doet, betekent het dat er ongeveer een 7,5 minutendienst vanuit Arnhem is. Ede-Wageningen zelf heeft niet meer dan 4x per uur nodig, dus als je de IC elk kwartier laat rijden en de sneltrein en IC(E) naar Duitsland elk kwartier uit Arnhem naar Utrecht laat rijden is daar de verdeling gelijkmatig verdeeld. De sneltrein doet er maar 4 minuten langer over dan de intercity en is dus voor een aantal verbindingen een betere overstap dan de eerst volgende intercity. Op die manier heb je dus toch een nette verdeling. Vanuit Nijmegen heb je dan 6x een intercity (2x met overstap) en 2x per uur een sneltrein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Als je ze in Arnhem Centraal in een 7,5 minutendienst laat vertrekken en 6 van de 8 treinen door laat rijden richting Nijmegen, heb je op Arnhem Centraal 4 sporen nodig voor de kerende treinen, dat zijn er nu maar 2, heb je een idee hoe je dat wilt doen?

Bovendien betekent vertrekken in een 7,5-minutendienst, dat de treinen in Utrecht Centraal in een 10/11/4/5-interval liggen. Dan ga je de sprinters toch nooit meer netjes in een kwartiersdienst krijgen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Ik heb de treinen van Arriva aan elkaar gekoppeld, de treinen uit Doetinchem rijden door als sneltrein naar Tiel en de stoptrein uit Tiel rijdt als stoptrein naar Arnhem Presikhaaf, waar ik dan een keersituatie als te Wijchen in gedachten heb, hiermee hoop ik dan bovendien de spoorlijn uit Tiel een kwaliteitsinjectie te geven, in mijn ogen moet er hoe dan ook vanuit Tiel de mogelijkheid zijn om ongelijkvloers te kruisen met treinen van/naar Nijmegen bij Elst, dus daarmee wordt het stuk enkelspoor bij Vork ook meteen dubbelsporig. Op die manier wordt het aantal kerende sprinters/stoptreinen beperkt en bovendien is nog altijd het plan om ook 4 in fasen op te delen.

Mogelijk dat ik het niet helemaal duidelijk had aangegeven, maar vanuit de richting Zwolle heb ik ook een intercity, sneltrein en sprinter. De sneltrein uit Zwolle rijdt ook door naar Nijmegen met stop te Elst. Als de stoptrein uit Tiel ook te Arnhem Zuid stopt heeft alleen Nijmegen Lent een vermindering. De sprinter uit 's-Hertogenbosch zal dan ook weer keren te Nijmegen, waarmee ook een kerende trein in Arnhem Centraal minder is. De enige treinen die ik nu heb keren zijn:

1. Stoptrein Winterswijk
2. Sprinter Breukelen (evt Hoofddorp indien mogelijk)
3. Sneltrein Rotterdam Centraal (via de binnensporen bij Vaartsche Rijn is die verbinding mogelijk).

Maar ik ben nog bezig met herontwerp, dus kan zijn dat her en der nog wijzigt. Tussen Nijmegen en Arnhem is dus het volgende aantal treinen

1. Intercity Nijmegen - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Utrecht Centraal - Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk - Zaandam - Alkmaar
2. Intercity Nijmegen - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid - Schiphol Airport
3. Intercity Zwolle - Deventer - Arnhem Centraal - Nijmegen e.v.
4. Sneltrein Zwolle - Wijhe - Olst - Deventer - Zutphen - Dieren - Arnhem Centraal - Nijmegen e.v.
5. Sneltrein Doetinchem - Zevenaar - Arnhem Centraal - Elst - Tiel
6. Sprinter Deventer - Zutphen - Arnhem Centraal - Nijmegen
7. Stoptrein Arnhem Presikhaaf - Arnhem Centraal - Elst - Tiel
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

En het tweede deel van mijn vraag?

Bovendien betekent vertrekken in een 7,5-minutendienst, dat de treinen in Utrecht Centraal in een 10/11/4/5-interval liggen. Dan ga je de sprinters toch nooit meer netjes in een kwartiersdienst krijgen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Met 4 sporen tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Centraal wordt het een 12/18 ligging, waarbij 2 sprinters langer stilstaan te Driebergen-Zeist, waardoor er tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Centraal een strakke kwartierdienst ontstaat. Stilstand is nodig om de sneltreinen bij Vaartsche Rijn de binnensporen op te laten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Oké... en wat is nou het voordeel van jouw dienstregeling op Utrecht-Arnhem t.o.v. een 6/6-systeem en 4/4/4-systeem met strakke 10- of 15-minutendiensten?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Het voordeel wat ik probeer te halen is dat er maatwerk word geleverd. Mijn inschatting is dat in principe 6 treinen genoeg is voor Arnhem en Nijmegen, omdat Ede-Wageningen een druk station is wil ik de intercity's er laten stoppen. 4x per uur is gezien het reizigersaantal voldoende. De 2 sneltreinen zijn bedoeld om de lokale reizigers uit de intercity's te halen, zodat de intercity's echt alleen de lange afstandsreizigers vervoeren. Door zoveel treinen uit Duitsland te laten komen hoop ik bovendien in die treinen ruimte te scheppen voor onze binnenlandse reizigers dat ik daarmee hoop dat die ook de gewone intercity's verlichten. Binnen Duitsland kunnen de treinen dan ook een binnenlandse dienst vervangen waarmee de treinen daar ook niet onrendabel worden. Het gaat mij dus om het te leveren maatwerk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Je zegt dingen zoals:
Western Soldier schreef:Mijn inschatting is dat in principe 6 treinen genoeg is voor Arnhem en Nijmegen,
4x per uur is gezien het reizigersaantal voldoende
Daarnaast vraag ik mij af of je echt 4x per uur een sneltrein nodig hebt
Dat snap ik niet helemaal. Je relateert de reizigersvraag aan de frequentie. Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat toch om de treincapaciteit? 4 kortere sneltreinen kan net zo voldoende zijn als 2 langere sneltreinen. Echter vanuit het oogpunt van de reiziger is 4 treinen beter dan 2 treinen: er zijn zo immers meer reismogelijkheden tussen aankomst en bestemming. Of zie jij dit anders?

Verder heb je het over het leveren van maatwerk met de trein. Dat vind ik een interessante filosofie! Als ik auto met OV vergelijk zit daar wat mij betreft het grootste verschil tussen de twee modaliteiten. Auto is hét maatwerk-vervoersmiddel: een reis die precies aansluit op de behoefte van de individuele reiziger. OV is juist het tegenovergestelde: het richt zich op het bundelen van de individuele behoeftes van reizigers tot één grote stroom, die per individu bekeken misschien niet de beste reis oplevert, maar wel overall de beste reis biedt, en daarmee (in theorie) veel efficiënter en goedkoper is dan de auto. Alleen aan de onderkant van de OV-markt, op het niveau van buurtbussen, spitsbussen en flexbussen is sprake van maatwerk. Hoe zie jij dit dan? Wat is volgens jou het grootste verschil tussen auto en OV?

En tenslotte nog: Wat is de prijs die je wilt betalen voor maatwerk met de trein? Is het oké dat de dienstregeling voor de reiziger een stuk complexer wordt, door ongelijke intervallen? En is het oké om méér geld uit te geven aan nieuwe infrastructuur, terwijl die door evenveel of zelfs minder treinen gebruikt wordt als een niet-maatwerk dienstregeling?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Als ik even mag inbreken, dan denk ik voor Arnhem - Utrecht aan het volgende:

2x ICD Arnhem Centraal - Utrecht Centraal (non-stop)
4x IC Arnhem Centraal - Ede-Wagingen - Utrecht Centraal
4x SP (Rhenen -) Veenendaal Centrum - Veenendaal West - Maarn - Driebergen-Zeist - Bunnik - Utrecht Vaartsche Rijn - Utrecht Centraal
2x SP Ede-Wageningen - Veenendaal-De Klomp - Maarn - Driebergen-Zeist - Bunnik - Utrecht Vaartsche Rijn - Utrecht Centraal
2x SP Arnhem Centraal - Oosterbeek - Wolfheze - Ede-Wageningen

Hoe:
Als je de sprinter richting Rhenen één minuut eerder laat vertrekken dan de IC in Utrecht, kan deze na een inhaling tijdens de stop op Vaartsche Rijn volgens mij zonder nogmaals ingehaald te worden de Veenendaallijn oprijden. Dit is wel deels afhankelijk of Driebergen-Zeist een beetje snelle wissels krijgt.

De sprinter naar Ede-Wageningen dient wel ingehaald te worden op Driebergen-Zeist, mijn voorstel is om dat door de Intercity Direct te laten doen. Deze sprinter kan wellicht ook iets later vertrekken van Utrecht Centraal om zo de reistijd tussen Veenendaal-De Klomp en Utrecht niet te lang te maken (hier treed namelijk wel een reistijdsverlenging op, mogelijk dat deze voor De Uithof weer wordt goedgemaakt door de stop op Utrecht Vaartsche Rijn). Mogelijk kan je door beperkingen aan de infrastructuur niet 4x/uur naar Rhenen rijden. Dan zullen twee treinen op Veenendaal Centrum moeten keren.

Volgens mij kan je op deze manier het terugsteken wat nu voor sommige reizen nodig is elimineren. Het faciliteren van (meer) snellere treinen naar het buitenland is goed mogelijk door deze in de ICD-paden te leggen. Ook blijven alle huidige verbindingen met minstens dezelfde frequentie behouden. En als toegift krijgen zowel Ede en Arnhem kortere reistijden naar Utrecht. Een nadeel van de Intercity Direct is wel dat de treindienst naar Veenendaal Centrum en naar Ede-Wageningen een 10/20-verdeling krijgt, waardoor de aansluitingen van de busdiensten niet mooi uitvallen, en doordat er twee sprinters per uur op Driebergen-Zeist ingehaald moeten worden hebben Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Vaartsche Rijn geen mooie 10/10/10 verdeling.

En ik heb nog niet naar de verdere doorbinding buiten deze lijn gekeken, maar het ligt voor de hand dat de vier IC's die in Ede-Wageningen stoppen naar Nijmegen rijden en zo samen met de IC Zwolle - 's-Hertogenbosch een bijna perfecte tienminutendienst tussen Arnhem en Nijmegen vormen. De ICD aan de kant van Utrecht zal waarschijnlijk naar Amsterdam Centraal gestuurd moeten worden vanuit de klantwens van de internationale reiziger. De sprinters aan de kant van Utrecht rijden door naar Breukelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Maar dan krijg je wel een ongelijke verdeling voor zowel Veenendaal als Ede (beiden 10-20). Dat lijkt me niet echt wenselijk, zeker Ede niet. Dan lijkt het me nog beter om gewoon een kwartiersdienst per IC te nemen met daar tussendoor 2x een ICD/ICE

Bovendien: als NS ervan uit gaat dat op Utrecht-Amsterdam C/Schiphol 8x p/u nodig wordt, hoe ga je dat combineren? Dan is haast op Utrecht-Arnhem ook 8x p/u nodig. Of je moet 2 van de 8 naar Rhenen ombuigen, dan kun je er met 6 naar Arnhem af.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Maar 2x per uur een sprinter is te weinig voor Veenendaal-De Klomp en ook voor Driebergen-Zeist richting Arnhem is dat te weinig. Ik reis wekelijks 3 tot 4 keer per week op en neer naar Amsterdam vanuit Arnhem Centraal of Ede-Wageningen.

Zowel in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist stappen er behoorlijk wat mensen in en uit. Richting Utrecht is het wel praktisch altijd meer behalve aan de spitsranden, dan is het richting Arnhem drukker. Daarnaast is het opvallend dat het in de ICE tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal makkelijker is om een zitplaats te vinden dan in de intercity's in de spits. De intercity's hebben soms nog plaats aan de Arnhem kant, maar ook regelmatig niet.

Vanuit Arnhem Centraal is er echter standaard nog ruim zitplaats in het hele achterste treinstel terwijl ik in Ede-Wageningen helemaal achterin moet kijken of daar nog een zitplaats is. Zowel in Veenendaal-De Klomp als Driebergen-Zeist moet is het voor mensen die daar als laatsten instappen staan tot Utrecht Centraal.

Wat betreft de verdeling. Als er 8 treinen per uur gaan maakt het niet heel veel meer uit of het altijd 7/8/7/8 is of iets ruimer. Het gaat erom dat mensen in Arnhem en Nijmegen dan wanneer ze ook naar het station gaan niet meer hoeven te kijken hoe laat de trein gaat, maar dat er altijd binnen enkele minuten een trein naar Utrecht Centraal gaat. Als mensen dat gevoel hebben dan maakt de exacte verdeling ook niet meer uit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Het doel was de verschillende diensten zo snel mogelijk aan te bieden zonder dat er meer infrastructuur nodig is dan er nu ligt. Meer treinen dan in mijn voorstel zorgt er volgens mij bijna altijd voor dat de reistijd van bepaalde groepen significant toeneemt, tenzij je weer in beton gaat investeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Cas »

Zowel Veenendaal als Driebergen-Zeist hebben naar mijn mening genoeg reizigerspotentieel om een betere verbinding dan een sprinter te krijgen. Als er toch maatregelen als viersporigheid tot De Haar worden rondgegooid, zou een zonetrein-achtig idee Veenendaallijn - (Driebergen-Zeist) - Utrecht CS mogelijk een oplossing zijn. Zo hoeft de doorgaande IC niet twee keer te stoppen in wat praktisch 'een regio' is, maar behouden Veenendaal (en D-Z) hun snelle verbinding met Utrecht (en de Uithof, als er op D-Z gestopt wordt).
Bunnik en Maarn zijn mogelijk de minst ontwikkelende/groeiende gebieden in de regio en zijn overstaptechnisch ook niet bepaald relevant, dus de sprinter Utrecht-Ede lijkt me daarvoor meer dan genoeg.

Dat neemt niet weg dat dit een idiote investering zou vergen voor de voordelen die het brengt, dus Suus' idee lijkt me nog altijd het best. De twee half-IC stations/gebieden steken flink boven de rest van de stations uit en verdienen eigenlijk meer dan een sprinter, maar met de huidige infrastructuur wordt dat nou eenmaal lastig.
請勿靠近車門
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Het is één regio, maar dan heeft Veenendaal-De Klomp geen snelle verbinding nog steeds. Voor Utrecht is dan de trein naar Rhenen een optie, maar voor Arnhem niet. Ook vanuit Arnhem zijn er echt wel genoeg reizigers voor Veenendaal-De Klomp, maar juist om die reden dat ik de intercity's wel snel wil houden is een sneltrein een oplossing. De sneltrein heeft dan reizigers voor Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist en de intercity's voor het doorgaande verkeer. De sneltrein wordt ongetwijfeld ook door doorgaande reizigers gebruikt. De sprinter tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen zit nu ook vaak goed gevuld en dat is echt niet omdat Oosterbeek en Wolfheze ineens zoveel reizigers hebben. Voornamelijk van Ede-Wageningen naar Arnhem Centraal, omdat de stoptrein van de Valleilijn een krappe aansluiting heeft op de voorgaande intercity, die in de praktijk regelmatig niet wordt gehaald. Ik zie standaard hordes mensen naar de sprinter lopen, ook dat zijn niet allemaal reizigers voor Wolfheze en Oosterbeek. Die mensen kiezen dus ook niet voor een intercity als een langzamere sprinter eerst gaat en ook als eerst aankomt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Suus schreef:Als ik even mag inbreken, dan denk ik voor Arnhem - Utrecht aan het volgende:

2x ICD Arnhem Centraal - Utrecht Centraal (non-stop)
4x IC Arnhem Centraal - Ede-Wagingen - Utrecht Centraal
4x SP (Rhenen -) Veenendaal Centrum - Veenendaal West - Maarn - Driebergen-Zeist - Bunnik - Utrecht Vaartsche Rijn - Utrecht Centraal
2x SP Ede-Wageningen - Veenendaal-De Klomp - Maarn - Driebergen-Zeist - Bunnik - Utrecht Vaartsche Rijn - Utrecht Centraal
2x SP Arnhem Centraal - Oosterbeek - Wolfheze - Ede-Wageningen
Ik heb ooit een dienstregeling gemaakt waar ongeveer dit in zit! Vanuit Utrecht Centraal gezien:
- 6x IC/ICE in 10/10/10, waarvan 4x stoppend in Ede-Wageningen en 2x non/stop
- 6x SPR in 10/10/10, waarvan 2x naar Veendaal Centrum, 2x naar Rhenen, 2x naar Arnhem Centraal.

De SPR naar Arnhem Centraal wordt in Ede-Wageningen ingehaald door de ICE. De SPR-stop valt dus precies in het gat van 10/20 dat de IC's daar hebben. Bussen kunnen dus gewoon in een 10-minuteninterval aansluiten en sluiten 2x/uur aan op een SPR i.p.v. een IC.

Met 4-sporen Utrecht - Driebergen-Zeist is er verder geen inhaling of lange haltering nodig.
Zonder 4-sporen Utrecht - Driebergen-Zeist kan ook, maar dan moeten de SPRs door de ICs ingehaald worden in Driebergen-Zeist.

Door de SPRs naar de Veenendaallijn enkele minuten te verschuiven, kan de inhaling in Driebergen-Zeist 4 van de 6x wellicht voorkomen worden, zoals Suus ook al aangaf, maar ik zie liever een strakke 10-minutendienst.

Dat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp per se IC-status moeten hebben, ben ik het niet mee eens. Beide stations zijn sub-optimaal gelegen. Zeist zou m.i. meer baat hebben bij een tramverbinding die aantakt op de Uithoflijn. Voor Veenendaal ligt de Veenendaallijn veel gunstiger. Eventueel zou je nog een soort zonetrein-constructie kunnen bedenken waarbij 2 van de 4 SPRs naar Veenendaal niet stoppen in Bunnik en Maarn (en Vaartsche Rijn?) en zo netjes in een 15/15 uitkomen bij Veenendaal West. In de richting van Arnhem zou Veenendaal prima aangetakt kunnen worden op Ede-Wageningen, daar zijn ook meer verbindingen in de richting van bijvoorbeeld Amersfoort.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Met de plannen voor 8x p/u naar Arnhem is toch helemaal geen extra infra nodig? De sprinters passen met inhaling te Driebergen (wat bij ETMET al in de plannen zat) er gewoon tussen en die verbouwing van Driebergen is al aan de gang als ik me niet vergis. Er is immers aan beide kanten van Driebergen maar één station waar de IC's ook langs rijde, maar niet stoppen (Maarn en Bunnik).
Als je de sprinters dan door de intercity's laat inhalen, dan heeft Driebergen dan zelfs 8 verbindingen per uur naar Utrecht (4x sprinter, 4x sneltrein) en gaat de verbinding naar Arnhem er ook op vooruit (van 2 naar 4 per uur). Ook De Klomp gaat dan vooruit (ook van 2 naar 4, zowel ri. Arnhem als ri. Utrecht).

Ik denk dat die 4+4+4-variant helemaal niet zo slecht is. Alleen voor Ede-Wageningen zou dat ten opzichte van ETMET minder zijn (4 i.p.v. 6 IC's), maar dat vind ik nog wel te rechtvaardigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten