Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Thom91 schreef:Ik vind vooral gewoon veel meer snelheidsverhoging. Doortrappen met die handel, het blijft geen feest. Zelfs in dat zuidelijke Derde wereldland onder ons kan het. Amen.
Daarom het goede nieuws: in mijn plannen wordt de snelheid tussen Den Haag en Rotterdam Centraal, Breda, Eindhoven en Venlo en tussen Amsterdam (vanaf Amstel) tot aan Sittard verhoogd naar 200. De rest van de provincie, inclusief het Maaslijntje krijgen dan 160 daar waar mogelijk (vrijwel overal dus, behalve over de Dieze-flyovers en de bocht aan de westzijde van Eindhoven en een paar andere kleine dingetjes die waar mogelijk worden rechtgetrokken). De snelheid op de HSL was dan 300, waardoor er in 44 minuten kan worden gereisd van Rotterdam Centraal naar Eindhoven met een speciale hogesnelheidstrein, gerekend met een grove schatting van drie minuten extra per station om op te trekken, af te remmen passagiers uit te wisselen (dat optrekken en afremmen kan ook sneller dan nu het geval is):
Rotterdam Centraal-Breda: 18 minuten
Breda-Tilburg: 10 minuten
Tilburg-Eindhoven: 16 minuten (met flauwere bocht bij Boxtel)
En als bonus: Eindhoven-Helmond in 8 minuten
Thom91 schreef:Met 160 wordt het al lastig om het er doorheen te duwen maar zeker met 200 zal je alle stations moeten aanpassen omdat je daar niet met 200 km/h langs de perrons mag razen.
Met een beetje ERTMS plus zelfrijdende treinen kunnen er ook perronschermdeuren worden toegepast op de perrons. Of gewoon een enorm schuifding, wat onder de grond vandaan komt als er geen trein stilstaat bij het perron. In Duitsland komt het volgens mij ook voor dat er van die perrons zijn waar met 200 langsgereden wordt. En bij 300 komt het voor dat er zijperrons worden gemaakt, zoals bij Noorderkempen.
160 moet al helemaal geen probleem zijn, daar weten ze in Nieuw-Vennep alles vanaf.
deadlock schreef:Die flauwe bochten zijn ook nergens voor nodig, in Frankrijk scheuren ze met 140 door zo'n bocht als wij hier bij Harderwijk hebben liggen.
Thom91 schreef:Ik vind vooral gewoon veel meer snelheidsverhoging. Doortrappen met die handel, het blijft geen feest. Zelfs in dat zuidelijke Derde wereldland onder ons kan het. Amen.
Daarom het goede nieuws: in mijn plannen wordt de snelheid tussen Den Haag en Rotterdam Centraal, Breda, Eindhoven en Venlo en tussen Amsterdam (vanaf Amstel) tot aan Sittard verhoogd naar 200. De rest van de provincie, inclusief het Maaslijntje krijgen dan 160 daar waar mogelijk (vrijwel overal dus, behalve over de Dieze-flyovers en de bocht aan de westzijde van Eindhoven en een paar andere kleine dingetjes die waar mogelijk worden rechtgetrokken). De snelheid op de HSL was dan 300, waardoor er in 44 minuten kan worden gereisd van Rotterdam Centraal naar Eindhoven met een speciale hogesnelheidstrein, gerekend met een grove schatting van drie minuten extra per station om op te trekken, af te remmen passagiers uit te wisselen (dat optrekken en afremmen kan ook sneller dan nu het geval is):
Rotterdam Centraal-Breda: 18 minuten
Breda-Tilburg: 10 minuten
Tilburg-Eindhoven: 16 minuten (met flauwere bocht bij Boxtel)
En als bonus: Eindhoven-Helmond in 8 minuten
Allemaal vrij bochtig uitgezonderd Tilburg - Breda, maar dat is dan weer heel kort.
Ik dacht meer aan Assen - Hoogeveen, Meppel - Zwolle, Apeldoorn - Amersfoort etc.
Thom91 schreef:Ik vind vooral gewoon veel meer snelheidsverhoging. Doortrappen met die handel, het blijft geen feest. Zelfs in dat zuidelijke Derde wereldland onder ons kan het. Amen.
Daarom het goede nieuws: in mijn plannen wordt de snelheid tussen Den Haag en Rotterdam Centraal, Breda, Eindhoven en Venlo en tussen Amsterdam (vanaf Amstel) tot aan Sittard verhoogd naar 200. De rest van de provincie, inclusief het Maaslijntje krijgen dan 160 daar waar mogelijk (vrijwel overal dus, behalve over de Dieze-flyovers en de bocht aan de westzijde van Eindhoven en een paar andere kleine dingetjes die waar mogelijk worden rechtgetrokken). De snelheid op de HSL was dan 300, waardoor er in 44 minuten kan worden gereisd van Rotterdam Centraal naar Eindhoven met een speciale hogesnelheidstrein, gerekend met een grove schatting van drie minuten extra per station om op te trekken, af te remmen passagiers uit te wisselen (dat optrekken en afremmen kan ook sneller dan nu het geval is):
Rotterdam Centraal-Breda: 18 minuten
Breda-Tilburg: 10 minuten
Tilburg-Eindhoven: 16 minuten (met flauwere bocht bij Boxtel)
En als bonus: Eindhoven-Helmond in 8 minuten
Allemaal vrij bochtig uitgezonderd Tilburg - Breda, maar dat is dan weer heel kort.
Ik dacht meer aan Assen - Hoogeveen, Meppel - Zwolle, Apeldoorn - Amersfoort etc.
Die tussen Rotterdam Centraal en Breda is natuurlijk via de HSL en met 300km/u en dat eigenlijk al net na alle fly-overs bij Lombardijen tot aan Lage Zwaluwe (de rest is dan 200, zelfs door station Blaak). De bocht in Breda-west is ongeveer 2 kilometer lang en moet op die snelheid ook wel te doen zijn.
deadlock schreef:300km/u is alleen best heel nutteloos en zo gigantisch duur dat het niet loont in Nederland. Met 160 en 200 valt er wél heel veel te halen.
Probleem met 300 willen rijden is alleen dat het, ook met wishful thinking, gewoon helemaal niets oplevert terwijl het wel allemaal 3 keer zo duur wordt aan alleen al de infrakant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ja daar had ik misschien beter over na moeten denken :D Maar uitgezonderd dat soort nutteloze stations die eigenlijk al geen bestaansrecht hebben geldt het wel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Al die lijstjes zeggen me totaal niets. Wishful thinking ok, maar nu is het een " dump hier jouw persoonlijke totaal fictieve treinserielijst"-topic aan het worden, waarbij er zo goed als geen realiteit meer in acht wordt genomen.
Absoluut niet persoonlijk bedoeld overigens!
Een aantal bijzondere keuzes wel zoals dat er op Tbu zowat altijd wordt gestopt, maar eigenlijk ook weer logisch gezien het aantal reizigers. Ik zou het weleens willen visualiseren om te zien hoe het geheel dan in elkaar steekt. Zeker die aparte stop-intercity naar Maastricht Randwyck is leuk gevonden. Praktisch? Qua aantal reizigers misschien wel. Leuk idee blijft het zeker.
7x p/u Arnhem-Zwolle is inderdaad lachwekkend. Arnhem-Zutphen is in de spitsrichting wel druk, maar zo enorm druk nu ook weer niet. Een deel van de oplossing daar zou al zijn om de IC op lengte te brengen (maximale inzet is nu 6 bakken VIRM of NID, dus dat kan nog verdubbeld worden mits enkele perrons op lengte worden gebracht!)
Ik denk dat er verder momenteel nog te veel naar treinseries wordt gekeken en niet naar de infra zelf of naar de status van stations (waar zouden wel/niet IC's moeten stoppen en waarom).
Het eerste dat ik zou doen, zou de kwaliteit van de kleinere stations verbeteren. Regelmatig is dat niet meer dan een kale stoep met een kleine abri (soms is zelfs die niet aanwezig!) in regelmatig een gure omgeving. Dat is geen uithangbord voor het OV. Zeker in landelijke gebieden, waar het OV het toch qua snelheid niet wint, zou juist de uitstraling en comfort extra van belang zijn. Dit terwijl juist daar de stations vaak in de meest erbarmelijke staat zijn en de frequenties het laagst zijn (waardoor reizigers dus vaak langer moeten wachten op de stations en dus de kwaliteit v/h station dubbel zo belangrijk is). Een gedeeltelijke overkapping van de perrons (bij station bij een zeer verspitste richting voldoet ook alleen het perron van de opstaprichting) en een kleine verwarmde wachtruimte op/bij het perron zou wat mij betreft toch wel een minimum moeten zijn.
Bee schreef:De stations in Nederland zijn in veel betere staat dan waar ook ter wereld en het eerste station zonder abri moet ik ook nog tegenkomen.
In Ruurlo (waar ik vaak kom) staat geen abri meer op het perron sinds dit jaar. Er staat wel een glazen hokje naast het station, maar daar is het niet verstandig om te wachten, want zodra de trein komt gaan de spoorbomen dicht en kun je het perron niet meer op. Volgens mij is bij Vorden de abri op het perron ook weggehaald (wat ik even niet zeker). Dit heeft o.a. ermee te maken dat die eilandperrons te smal zijn en je daardoor bijna niet langs de abri's kon, dus zijn die weggehaald.
Maar zelfs als er een abri stond (en dit geldt dus ook voor de vele stations waar wel een abri'tje staat), dan kunnen de reizigers in de spits daar helemaal niet schuilen als het regent, want zo'n abri heeft bij lange na niet genoeg capaciteit om iedereen droog te laten wachten.
Bee schreef:De stations in Nederland zijn in veel betere staat dan waar ook ter wereld en het eerste station zonder abri moet ik ook nog tegenkomen.
Dus dat betekent dat er geen ruimte is voor verbetering?
Er is altijd ruimte voor verbetering maar er is ook zoiets als overdrijven. Je kan ook tot je enkels in de modder wachten op een trein die eens in de twee uur komt op minder dan 20 kilometer van de Nederlandse grens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.