Pagina 19 van 32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 12:11
door SuperGhost
Die knoop Apeldoorn<->Zwolle wordt al geboden: 2x p/u in de spits en 1x p/u buiten de spits. Daarvoor zou een betere optie zijn die 'spits'-IC voortaan tussen de spitsen in ook 2x p/u te laten rijden i.p.v. 1x p/u. Dan is dat probleem al helemaal weg.

De enige die overbleven, zijn de verbindingen Holten<->Zwolle, die slechts 3 minuutjes erop vooruit gaat ten opzichte van de huidige verbinding via Wierden (Rijssen zal via Wierden altijd 9 minuten sneller blijven, alleen verliest die snellere verbinding dan de overstappen in Zwolle) en Wierden/Holten/Rijssen<->Arnhem.

Voor die stations is het het absoluut niet waard, omdat dit slechts een handje vol reizigers betreft en de benadeelde reizigers een veelvoud daarvan zou betekenen.

Vergeet bijv. niet dat trein Enschede-Zwolle de overstappen ri. Groningen/Amersfoort in Zwolle zal verliezen en in de avond en in het weekend ook de knoop Hengelo verloren gaat en dat is de snelste verbinding tussen de economische regio's Arnhem-Nijmegen en Twente.
Dit zijn al tientallen keren meer reizigers dan de reizigers dan die paar reizigers Holten<->Zwolle en Holten/Rijssen/Wierden<->Arnhem.

Daarnaast telt dan ook nog weer mee dat de IC naar Zwolle nog vaker vertraagd zal raken (want een iets vertraagde IC uit Enschede zal deze trein vertragen), waardoor de knoop Zwolle onder druk komt voor die trein én door de erg korte kering te Zwolle deze ook weer met vertraging terug zal keren richting Roosendaal (waardoor ook de IC naar Enschede weer vertraagd zal raken). Die vertraagde IC levert in Zutphen dan ook weer problemen op (1 perron voor de IC's in beide richtingen), waardoor de IC uit Arnhem vaker te laat zal kunnen binnenkomen (door een vertraagde IC uit Zwolle die dan langs het perron staat) en ook hier overstappers gevolgen zullen ondervinden. Uiteindelijk gaan dus ook de overstappen Arnhem->Ruurlo/Twente/Groningen erop achteruit door een verminderde punctualiteit bij de krappe knopen te Zutphen en Zwolle.

Het is het absoluut niet waard als je het mij vraagt.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 12:33
door deadlock
SuperGhost schreef:Die knoop Apeldoorn<->Zwolle wordt al geboden:
1x per 2 uur binnen en buiten de spits, tenzij je 12 minuten 'een overstap' vindt.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 13:16
door SuperGhost
Apeldoorn->Deventer heb je het dan over: daar moet gewoon nog eens goed gekeken worden naar hoe er omgegaan moet worden met de IC-Berlijn. Die trein voorkomt nu nog dat de kerende IC nu goed kan aansluiten. Dit is echter geen onoplosbaar probleem. Bij een IC naar Berlijn zou de IC naar Roosendaal 1 minuutje eerder weg kunnen uit Deventer en de IC naar Zwolle 1 minuutje later en probleem opgelost.

Deventer->Apeldoorn werkt het wel goed. Het is dus gewoon de kwestie dat pad even goed te herbezien, maar dat is geen onoverkomelijk probleem en veel minder problematisch dan de belangrijke knopen in Zwolle en Hengelo maar (deels) uit elkaar trekken.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 13:21
door deadlock
Hmm, ik heb liever alternerend treinen van A naar B (3600 die keert als stoptrein naar Groningen bijvoorbeeld en in Meppel aansluit op de stopper naar Leeuwarden) dan heel veel gepruts met knopen die de dienstregeling gigantisch vertragen. De 140 doet er toch al snel een half uur langer over op dit moment dan nodig.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 13:45
door Wubbo
SuperGhost schreef:Het is het absoluut niet waard als je het mij vraagt.
Op wie reageer je nu? Ik ging er van uit dat je op mij reageerde, maar in je betoog staan zoveel zaken die ik totaal niet kan matchen met wat ik wil, dat ik er nu over twijfel. Anders zal ik nog inhoudelijk reageren.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 14:31
door SuperGhost
Dat was op jou ja. Die 'andere' zaken, zijn zaken die als gevolg komen van het weer terugbrengen van de oude knoop te Deventer en waar je dus rekening mee moet houden met de afweging.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 16:43
door Wubbo
Dan moet je me toch uitleggen hoe je tot je conclusies bent gekomen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik iets met de trein Zwolle - Enschede ga doen (dat was wel een plan van Yanaike waar ik op gereageerd heb), dus gebeurt er ook niks met de overstappen in Zwolle.

Waar ik eerder in dit topic achterkwam, is dat de huidige sprinter Apeldoorn - Enschede qua overstappen heel vervelend ligt. Ik ben toen door gaan denken wat er zou gebeuren als je hem qua tijden wel goed wil gaan leggen, en tot de conclusie gekomen dat dat niet kan zonder gevolgen. Je zou die trein het liefst iets willen versnellen tussen Deventer en Wierden, zodat je in Deventer een knoop met de 3600 kunt maken. Dat zou dan alleen een volledige knoop moeten worden, waarvoor je niet alleen de 3600 moet versnellen maar ook de infra van Deventer incl Snippeling aan moet pakken. Dat heb ik alleen niet verder uitgewerkt. Een andere optie zou het vervallen van de stops in Olst en WIjhe wellicht kunnen zijn, dan kun je de knoop in Deventer wellicht net maken. Moet je wel een extra stoptrein rijden.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 17:13
door SuperGhost
Oke, dus je wilt een knoop van de IC Zwolle<->Roosendaal met de sprinter Apeldoorn<->Enschede?

Dat is wel een interessante, ben benieuwd hoe je daar uit komt.
Wellicht dat je de perrons in Deventer wat aan moet passen (wissels verleggen, perron verlengen?) zodat je net zo'n knoop kunt krijgen als in Hengelo, maar dan moeten perronsecties 3a en 4b wel iets verlengd worden tot minimaal 220 meter (huidige max.lengte van de inzet binnen de 3600). Dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn (betreft resp. 8 en 7 meter). De 3600 kan dan nog in capaciteit groeien door de huidige inzet (7bakken ICR, 7 bakken ICM, 6 bakken VIRM en 6 bakken NID) te vervangen door stammen van 8 bakken VIRM of 8 bakken NID.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 19:43
door Wubbo
Qua tijden lijkt die knoop inderdaad wel redelijk mogelijk. De 3600 blijft dan zo ongeveer liggen waar hij ligt, de 7000 krijgt een iets langere stop (3 minuten) en moet dan versneld worden op het stuk richting Wierden, volgens mij zijn daar wel mogelijkheden voor. Qua infra moet ik inderdaad even goed kijken naar de perronfases, 8 bakken past net niet. Daarnaast heb ik nog een paar wissels nodig om parallel in- en uitrijden mogelijk te maken, of seinverdichting om op 2 minuten afstand te rijden op het stuk tot Snippeling. Aan de Olst-zijde van Deventer ligt de gewenste functionaliteit aan wissels al. Uitdaging wordt nog het inpassen van de 140 en de kerende IC uit Apeldoorn, die zou qua tijdligging wel eens goed in de weg kunnen zitten.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 31 jan 2015, 19:57
door Ardan
Wat ik wel eens zie gebeuren (ik woon pal aan het spoor tussen station Deventer en Snipperling) is dat in de richting Deventer soms erg kort gevolgd wordt door de trein uit de richting Zutphen links te laten rijden. De andere kant op is dat echter niet mogelijk omdat er na Snipperling richting Twente geen overloop ligt, alleen richting Zutphen.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: za 30 apr 2016, 15:48
door huibf
Ardan schreef: Afbeelding
Met welk programma tekenen jullie dit zoal ? Ik ben benieuwd....

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 19:47
door Zugführer
Paint *O*
Toch?

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 15:51
door SLToilet
Vroeger deed ik zulke dingen altijd in Paint, ik ging er zelfs vrij ver mee, probeerde het ook mooi afgerond te laten lijken, ook door elementen te pakken van het internet, de letter O vetgedrukt was vaak een mooie voor haltes maar in een nog grotere versie ook voor bochten, ging ik in GIMP de kleur aanpassen en zo kon ik een enorme kaart maken met zeven lijnen kris-kras binnen de ringlijn van de Amsterdamse metro die dan weer vertakten tot plaatsen als Assendelft, Haarlem, Uithoorn, Abcoude en Nieuw-Vennep, en Almere had er twee waarbij er ook eentje naar het Gooi ging. Maar het zijn slechts herinneringen sinds de betreffende computer al vijf jaar geleden naar de schroot ging, helaas. Ik had blijkbaar ook geen idee van wat rendabel is maar ambitieus was het zeker :D

Maar tegenwoordig gebruik in Inkscape zolang ik niet de omgeving wil laten zien, dat is toch wat makkelijker op die schaal.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 17:45
door Gideon
Waarom gaat 6S niet verder naar Utrecht Centraal i.p,v, Goude Gouvernel?

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 12:29
door CamilleKreemers
Als ik de keuzes mocht maken voor het spoor zou ik voor het volgende gaan:
  • In de randstad worden alle spoortrajecten 4-sporig. Hierdoor wordt het mogelijk om IC's en sprinters los te leggen van elkaar. De sprinters hoeven dan niet op stations te wachten tot de IC gepasseerd is. De snelheid van het spoornetwerk neemt hierdoor toe, wat meer reizigers trekt richting het spoor. Wellicht hoeven hierdoor niet meer treinstellen worden aangekocht, omdat de ritduren van treinseries omlaag gaat.
  • In het traject Zwolle - Amersfoort zou ik een stuk driesporig traject aanleggen in de regio Harderwijk, zodat er 4 sprinters/uur Amersfoort - Harderwijk kunnen rijden. Hierdoor neemt voor dit lint de kwaliteit van het netwerk toe. Ook hierdoor worden meer reizigers getrokken. In de zomervakantie kan overwogen worden om aan de randen van de openingstijden van Walibi en Dolfinarium extra IC-stops te maken, zodat in de drukke periode het OV een alternatief voor de auto wordt.
  • De huidige dieseltrajecten worden in het kader van een beter milieu geëlektrificeerd. Hierdoor neemt de luchtkwaliteit toe in het platteland.
  • Stukken enkelspoor in minimaal HRN en trajecten waar meer dan 2x/uur gereden wordt, worden verdubbeld tot dubbelspoor. Hierdoor kan de kwaliteit toenemen in het netwerk.
Ik ben overigens bekend met het gegeven dat dit miljoenen kosten gaat.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 13:05
door Suus
Volledige viersporigheid overal is echt niet nodig. Met gedeeltelijke viersporigheid zoals nu op de as Utrecht - Rotterdam/Den Haag (daar mist alleen nog een cruciaal stukje op Utrecht Centraal - Leidsche Rijn) kan je ook al een zeer uitgebreide dienstregeling maken. Bovendien wil ik niet weten hoeveel zand er tussen Woerden en Gouda gestort moet worden voor viersporigheid, ik denk honderd miljoen miljard kuub ofzo.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 17:13
door SuperGhost
Ik zou (naast plannen die al uitgevoerd gaan worden) het volgende dan nog graag zien:
6-sporig maken
- Oostzijde Zwolle (1 ri. Deventer, 1 ri. Wierden, 2 ri. Meppel, 2 ri. Emmen)
- Sloten aansluiting - Hoofddorp

4-sporig
- Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist (IC + SPR-sporen, minde krap + minder reistijd voor sprinters)
- Arnhem Zuid - Elst Betuweroute aansluiting (IC + SPR-sporen, is gewoonweg veel te krap straks)
- Zwolle - Wezep Aansluiting (uit elkaar halen Zwolle-Amersfoort en Zwolle-Lelystad)
- Zwolle - Herfte Aansluiting (losliggend maken Zwolle-Coevorden)
- Delft Zuid - Schiedam Centrum (laatste ontbrekende stukje straks, daarna ook verdelen in IC- en SPR-sporen)
- Almere Centrum - Almere Oostvaarders
- 's-Hertogenbosch - Vught Aansluiting

3-sporig
- Geldermalsen Aansluiting - Geldermalsen (vrijleggen Geldermalsen - Dordrecht)
- Apeldoorn - aansluiting (vrijleggen Apeldoorn-Zutphen)

2-sporig maken
- Zevenaar - Doetinchem
- Laren-Almen (rijdende kruising mogelijk maken)
- Westzijdes Vorden en Lichtenvoorde-Groenlo (om lichte vertragingen op te kunnen vangen)
- Voorst-Empe (maakt doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn mogelijk)
- Ede Centrum + Barneveld Centrum - Barneveld Zuid (kwartiersdienst mogelijk maken)
- extra dubbelspoor Maaslijn-Noord (kwartiersdienst tot Venlo mogelijk maken + versnelling mogelijk maken)
- Bodegraven + Alphen-Oost (verlengen, zodat er een sprinter + IC kan gaan rijden)

Dive-unders + fly-overs
- Arnhem Velperbroek aansluiting (Arnhem->Zutphen + Zevenaar->Arnhem)
- Betuweroute aansluiting (cargo's Nijmegen->Meteren + treinen Arnhem->Nijmegen)
- Barneveld Aansluiting (Barneveld->Amersfoort + Amersfoort->Apeldoorn)
- Vught Aansluiting (Tilburg->'s-Hertogenbosch + 's-Hertogenbosch->Eindhoven)
- Meteren (cargo's 's-Hertogenbosch ->Zevenaar + treinen Geldermalsen->'s-Hertogenbosch)
- Geldermalsen (Utrecht->Tiel + 's-Hertogenbosch->Utrecht)
- Zutphen (Winterswijk->Apeldoorn van/naar 3a kunnen brengen zonder trein van/naar Oldenzaal te hoeven kruisen, zo kan de overstap Lochem<->Apeldoorn blijven bestaan bij zo'n doorgaande trein)
- Hilversum (Utrecht->Hilversum + Hilversum->Amersfoort)

Snelheidsverhogingen
- Nijmegen Heyendaal - Blerick (van 125 naar 140)
- Apeldoorn - Zutphen (van 100 naar 130)
- Zevenaar - Winterswijk (van 100 naar 130)
trajecten die nog geen 140 zijn en daar naartoe zouden moeten (ook zonder ERTMS):
- Utrecht - Boxtel
- Tilburg - Boxtel
- Amersfoort - Apeldoorn
- Deventer - Wierden
- Utrecht - Gouda
- Zaandam - Castricum
trajecten die na ERTMS naar (volledig) 160 of meer zouden moeten:
- Duivendrecht - Zevenaar Grens (waar mogelijk 200 i.v.m. ICE)
- Utrecht - Eindhoven
- Zwolle - Groningen
- Zwolle - Leeuwarden
- Amersfoort - Apeldoorn
- Utrecht - Gouda
- Amersfoort - Zwolle (m.u.v. bocht Harderwijk)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 17:16
door Hainje
SuperGhost schreef:Ik zou (naast plannen die al uitgevoerd gaan worden) het volgende dan nog graag zien:
- Vught Aansluiting (Tilburg->'s-Hertogenbosch + 's-Hertogenbosch->Eindhoven)
Dit staat toch al op de planning? Weet even niet wat de naam van het project ook alweer was. In ieder geval iets met een 3 dacht ik.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 17:19
door SuperGhost
Volgens mij heb je gelijk, mijn fout :wink:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 17:22
door Hainje
SuperGhost schreef:Volgens mij heb je gelijk, mijn fout :wink:
Beste paard van stal struikelt ook wel eens. :lol:

Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 17:38
door Suus
Wubbo heeft volgens mij wel eens uitgebreid betoogd waarom het verdubbelen van Delft Zuid - Schiedam Centrum weinig nuttig is zolang je het emplacement van Rotterdam Centraal niet gaat verbouwen. Het emplacement is nu zo ingericht dat je vanaf de twee lage sporen niet de fly-over over kan. Dan kan de indeling van Rotterdam Centraal die bij de niet-kopmakende treinen bijna helemaal zonder kruisende bewegingen is ook wel bij het afval.

Ik voorzie dan ook dat er vanaf maart 2017 zeer lange tijd twee werkloze sporen zijn vanaf Rotterdam Centraal t/m Schiedam Centrum.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 18:23
door Wubbo
Klopt. Overigens vind ik al die plannen voor baanvakken prachtig, maar met uitzondering van een setje vrije kruisingen (die echt helpen) is volgens mij de capaciteit van de stations de meest beperkende factor. Ik zou niet weten hoe je een zessporige Schipholtunnel effectief kan benutten als je niet station Schiphol daarbij ook uitbreidt (die wordt dan tiensporig denk ik), plus een uitbreiding van Hoofddorp (sowieso een must, past nu al niet daar) en waarschijnlijk Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid (die moet dan zessporig worden).

Ik zit wat te klooien op basis van de plannen van Yanaike en kom daarbij nog niet hele spannende infra-aanpassingen tegen (naast wat seinverdichting en wat dingen op enkelsporige baanvakken, die gebouwd zijn voor kwartierdiensten en waar je dus altijd de soep in loopt met tienminutendiensten of twintigminutendiensten), behalve op de stations. Dat begint al bij Uitgeest en eindigt bij Sittard, en dan moet ik nog heel veel stations uitwerken.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 19:08
door Yanaike
Wat betreft de opmerkingen over Rotterdam Centraal ben ik het niet helemaal eens. Je zou de twee zuidelijke sporen tussen Schiedam en Rotterdam Centraal prima kunnen gebruiken zonder het hele emplacement bij Rotterdam aan te passen. Het enige nadeel is dat de hoge snelheidstreinen dan de sporen voor de sprinters moeten kruisen. Kortom: het kan wel, het is alleen niet heel praktisch.

En ik ben het ook niet helemaal eens met Wubbo's opmerking dat het vooral de stations zijn die aangepast moeten worden. In mijn plan bijvoorbeeld staan de SPRs Uitgeest - Amsterdam Centraal 4 minuten stil op Wormerveer. Als je 4-sporigheid zou hebben tussen Uitgeest en Wormerveer zou de SPR 4 minuten sneller kunnen zijn. Dus, meer sporen leidt in veel gevallen tot snellere sprinters. Maar in de meeste gevallen zijn aanpassingen op stations en goede afstemmingen qua tijden veel effectiever voor een goede dienstregeling.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 19:24
door Suus
Aangezien zowel de sprinters als de normale intercity's (samen 8) over het binnenspoor gaan in de tunnel en de treinen naar de HSL (en de Benelux) over het buitenspoor (samen 6) zou je in 2017 dan 14 kruisbewegingen per uur krijgen terwijl die er nu niet zijn. Je kan ook veel minder makkelijk twee treinen tegelijk de tunnel in sturen, terwijl dat nu heel gebruikelijk is. Als je door een deel van de treinen uit Delft wel van de fly-over gebruik wil laten maken heb je vanuit Rotterdam naar Delft feitelijk nog altijd maar een spoor beschikbaar en de andere kant op opeens drie door de ligging van de wissels.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 19:58
door Bemined
Integrale viersporigheid Den Haag - Dordrecht is feitelijk onmogelijk zonder aanpassingen in Rotterdam, want de twee lage sporen van de Hoekse Lijn voegen zich te Rotterdam samen (er is geen gelijktijdigheid vanaf de sporen 1/2/3 mogelijk richting zuid). Daarnaast moet je niet vergeten dat vanwege de cross-platformoverstap tussen de sprinter Den Haag - Dordrecht en de intercity Leiden - Dordrecht te Den Haag HS de sprinters via de westelijke sporen rijden, dus via de sporen 1 en 3. Op Rotterdam - Dordrecht rijden de sprinters echter via de sporen 2 en 3, doordat de sporen 1 en 4 aansluiting geven op de HSL en Havenspoorlijn. Je moet dus ergens van spoor wisselen wil je de viersporigheid maximaal kunnen benutten.