Pagina 20 van 32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 20:10
door Meltrain
Je zou er nog voor kunnen kiezen om in zuideleijke richting de HSL-treinen over de binnensporen en de "normale" treinen over de buitensporen de tunnel in te sturen. De HSL-treinen stoppen niet in Blaak, dus kun je die eventueel in de buurt van Stadion nog naar het buitenspoor sturen om vanaf daar naar de HSL te gaan. Mochten de IC's er dan nog te dicht op zitten, zouden die eventueel ook kunnen gaan stoppen te Rotterdam Zuid.
SuperGhost schreef:Ik zou (naast plannen die al uitgevoerd gaan worden) het volgende dan nog graag zien:
4-sporig
- Zwolle - Wezep Aansluiting (uit elkaar halen Zwolle-Amersfoort en Zwolle-Lelystad)
Eigenlijk had dat bij de aanleg van de Hanzelijn gelijk gedaan moeten worden... :(
Nu moet er eerst een heel nieuwe brug ontworpen en gebouwd worden voordat dit kan.

2-sporig maken
- Voorst-Empe (maakt doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn mogelijk)
Dt snap ik niet. Het grootste probleem is toch juist dat er in Zutphen niet genoeg ruimte is om de twee treinen elkaar te laten kruisen? De knoop in Zutphen zal hoe dan ook in stand gehouden dienen te worden, dus schuiven met treinen lijkt me ook niet mogelijk.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 20:42
door Bemined
Bij veel locaties uit dit voorstel gaat het vooral om gelijktijdigheid en niet om capaciteit. De capaciteit voor het aantal treinen is vaak wel aanwezig, maar de gelijktijdigheid ontbreekt waardoor enkele treinen een langere stop moeten krijgen. Bijvoorbeeld bij Zwolle, het aantal treinen rechtvaardigt geen viersporige brug hier, maar vanwege de knoop rijden er nu vier treinen kort achter elkaar en vervolgens is er 20 minuten rust. Met ERTMS zal men de opvolgtijd mogelijk nog wat verkorten (kan op zich met ATB ook trouwens) wat de tijdwinst nog verder doet afnemen.

Als viersporigheid weinig zou kosten is het natuurlijk fijn, het maakt het ontwerpen van de dienstregeling altijd eenvoudiger. Maar als de investering hoog is moet je kritisch gaan kijken naar wat de winst is, vaak is die maar beperkt, of zelfs geheel afwezig doordat er verderop een knelpunt ligt. Viersporigheid gaat namelijk niet altijd zo goed samen met knooppunten, zoals de situatie in Rotterdam dus als je Delft - Schiedam zou verdubbelen. Je hebt zo'n enorme wirwar aan fly-overs en dive-unders nodig bij een knooppunt wil je volledige vrijheid hebben bij viersporigheid, dat is gewoon niet te doen.

Probeer je maar eens in te beelden hoe Gouda - Utrecht er uit zou zien als de intercity's en sprinters hier geheel vrij zouden moeten liggen, inclusief viersporigheid richting Rotterdam/Den Haag, keermogelijkheid te Gouda Goverwelle en de aftakkingen naar Bodegraven en Breukelen. Of een station Amersfoort met viersporigheid op Vathorst - Utrecht, Barneveld - Amersfoort en Hilversum - Amersfoort, inclusief gelijktijdigheid voor alle huidige treinseries. Dat wordt gewoon zo'n enorme wirwar van sporen dat er geen beginnen aan is. Je zult dus altijd dit soort knooppunten houden, en die knooppunten zijn bepalend of viersporigheid wel of niet nuttig zal zijn.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 21:22
door Wubbo
Voor Zwolle - Hattemerbroek Aansluiting (splitsing lijnen naar Amersfoort en Lelystad) is volgens mij het aanleggen van twee extra wisselsetjes, net ten zuiden van de huidige wissels, veel effectiever. Daardoor kun je beide sporen in beide richtingen gebruiken, en doordat je ze toch altijd tegelijk in Zwolle wil hebben is er toch nooit een trein in de tegenrichting. Is in ieder geval veel goedkoper, en doet voorlopig hetzelfde.

Gouda is trouwens typisch zo'n punt waar je eigenlijk al te weinig perronsporen hebt. Dat maakt dat de huidige [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] compleet vast ligt en je Bleizo niet kan openen zonder trucs uit te halen in je dienstregeling. Had je een extra perronspoor (in beide richtingen) gehad, had je dat probleem niet gehad.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 13:08
door SuperGhost
Meltrain schreef:
2-sporig maken
- Voorst-Empe (maakt doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn mogelijk)
Dt snap ik niet. Het grootste probleem is toch juist dat er in Zutphen niet genoeg ruimte is om de twee treinen elkaar te laten kruisen? De knoop in Zutphen zal hoe dan ook in stand gehouden dienen te worden, dus schuiven met treinen lijkt me ook niet mogelijk.
Dit is een plan van de provincie Gelderland. De bedoeling is dan dat de trein uit Winterswijk na aankomst in Zutphen direct doorrijdt naar Apeldoorn om zo een betere en snellere verbinding met de Randstad te krijgen. De trein naar Apeldoorn vertrekt dan in Zutphen ruim 10 minuten eerder. De treinen uit Winterswijk en uit Apeldoorn staan dan niet tegelijk langs het spoor, waardoor zo'n doorgaande trein wel mogelijk is (ze kunnen dan beiden vanaf 2a vertrekken en spoor 1b gebruiken om de trein naar Oldenzaal op 2b te passeren). Hiervoor moeten de treinen dan elkaar wel kruisen bij Voorst-Empe, wat nu nog enkelsporig is. Daarvoor dient dat 2e (perron)spoor dus.
Bij dit idee zit ook een baanvakversnelling op Zutphen-Apeldoorn. De hele bedoeling is dat in Apeldoorn dan niet op de 'spits'-IC aangesloten wordt, maar op de Twentse IC van een kwartier eerder. Op die manier wordt de reistijd 15 minuten korter en wordt er buiten de spits 2x p/u een goede overstap geboden i.p.v. 1x p/u of zelfs helemaal niet.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 13:30
door chemie
Als die trein in Zutphen 10 minuten eerder vertrekt, valt die trein dan niet uit de knoop van Zutphen?

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 14:52
door Ardan
Van en naar Winterswijk verandert er niets, van en naar Apeldoorn help je de boel wel om zeep ja.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 16:00
door SuperGhost
Inderdaad ja, maar dat vindt men (de provincie) niet erg, omdat Gelderland al wil investeren in een (hoog)frequente snelbus Arnhem-Apeldoorn die sneller moet zijn als de route via Zutphen, waardoor die reizigers er ook op vooruit zouden gaan. (de huidige snelbus is geloof ik al even snel).

Gelderland gaat dan wel om Voorst en Klarenbeek heen, maar vind de voordelen voor de Achterhoek en Zutphen groter én bespaart daarmee geld omdat er minder materieel nodig is.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 17:32
door regenmaker
In de huidige situatie tussen Zutphen en Apeldoorn al niet gunstig. Hij mag dan mooi aansluiten op de trein naar de randstad, maar op de stadsbus in Apeldoorn wordt super slecht aangesloten. De stadsbus moet namelijk goed aansluiten op de intercity vanuit de randstad. Het beste zou zijn als alle treinen in Apeldoorn inclusief de stadsbussen tegelijk aankomen en vertrekken, maar dat zal we niet mogelijk zijn.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 18:23
door SuperGhost
Dat krijg je dan dus wel (indien Gelderland dat plan doorzet) :wink:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 18:33
door regenmaker
Ja, maar er was toch minder geld vanuit het Rijk voor regionale verbindingen? Hoe gaan ze dat in Zutphen oplossen?

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 18:38
door SuperGhost
Dat is de vraag, wellicht omdat het op langere termijn dus een bezuiniging is dat ze het wellicht zo inboeken.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:54
door Meltrain
SuperGhost schreef: Gelderland gaat dan wel om Voorst en Klarenbeek heen, maar vind de voordelen voor de Achterhoek en Zutphen groter én bespaart daarmee geld omdat er minder materieel nodig is.
En Lochem en West-Twente, want vanuit die trein vervalt dus de overstap op de trein naar Apeldoorn. (Tenzij de trein van/naar Oldenzaal dus ook eerder aankomt in Zutphen en er later vertrekt.)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:58
door regenmaker
Wat ik graag zou willen, is gewoon het spoor Apeldoorn - Zutphen opbreken en lijn 114 terug. Maar dat zal wel niet gebeuren. -o-

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:35
door Meltrain
Zodat alle reizigers een langere reistijd krijgen en met zijn allen opgepropt in een bus staan in plaats van in een trein kunnen zitten? :roll:
Waarom zou je dat willen? :?

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:39
door SuperGhost
Meltrain schreef:
SuperGhost schreef: Gelderland gaat dan wel om Voorst en Klarenbeek heen, maar vind de voordelen voor de Achterhoek en Zutphen groter én bespaart daarmee geld omdat er minder materieel nodig is.
En Lochem en West-Twente, want vanuit die trein vervalt dus de overstap op de trein naar Apeldoorn. (Tenzij de trein van/naar Oldenzaal dus ook eerder aankomt in Zutphen en er later vertrekt.)
2 minuutjes is iets te krap dan ja. Vandaar ook dat ik in mijn lijstje had gezet dat het dubbelspoor bij Laren-Almen verlengd moet worden zodat er rijdende inhaling plaats kan vinden en daardoor dus 1 minuutje gewonnen kan worden.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:39
door regenmaker
Meltrain schreef:Zodat alle reizigers een langere reistijd krijgen en met zijn allen opgepropt in een bus staan in plaats van in een trein kunnen zitten? :roll:
Waarom zou je dat willen? :?
Stopt de bus praktisch voor mijn huis, hoef ik niet meer naar het station als ik naar Zutphen wil. :P
Dus mijn reistijd neemt af. (A)
Vroeger nam ik wel eens de 114, mooie tijden. ;)
Is al weer 10 jaar geleden. :o

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:59
door Karl
Fijn dat ook hier wederom blijkt dat het een gemiste kans is dat bij de verbouwing van Rotterdam C perronspoor 1 niet is ingeruild voor een eilandperron 1 en 3. Uiteraard met bijbehorende aanpassingen aan het emplacement.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 01:30
door Ardan
@knoop Zutphen: Als er een doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn komt (die er nog tot diep in de jaren 1970 was trouwens, en echt vroegâh zelfs door naar Amsterdam), dan kom je er gewoon niet omheen dat er een perronnetje bij moet komen in Zutphen, én dat je daar toch zeker tien minuten gaat stilstaan. In feite de huidige situatie maar dan hoef je niet meer over te stappen. Je kunt hooguit nog wat halve minuutjes sprokkelen met baanvaksnelheidsverhoging, maar dan sta je met de huidige vertrektijden juist weer langer te apegapen in Klarenbeek en Vorden.

Zutphen-Vorden gaat trouwens echt verhoogd worden van 120 naar 130, zodat de overstappen in Zutphen van/naar de IC wat minder krap worden. Het zal hooguit een halve tot een hele minuut schelen maar soms is het nu toch wel rennen op de overstap Winterswijk -> IC Arnhem.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 20:28
door SuperGhost
@Ardan: misschien moet je de hele plannen lezen, er komt dan juist een extra perronspoor bij Voorst-Empe, zodat daar gekruist wordt en je juist niet lang hoeft stil te staan in Zutphen.

Tijden zullen dan ongeveer zo worden:
..., .15 Vorden, .24-.26 Zutphen, .30 Voorst-Empe, ...
..., .30 Voorst-Empe, .34-.36 Zutphen, .45 Vorden, ...

In dit plan van Gelderland heb je in Zutphen helemaal geen extra perronspoor nodig. Je krijgt dan 'gewoon':
spoor 1a: SPR-Wijchen (.24-.36)
spoor 1b: - (wordt dan gebruikt om vanaf W'wijk op 2a binnen te kunnen komen en v.v.)
spoor 2a: ST-Apeldoorn (.24-.26) + ST-Winterswijk (.34-.36)
spoor 2b: ST-Oldenzaal (.23-.36)
spoor 3: IC-Roosendaal (.26-.28) + IC-Zwolle (.32-.34)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 20:48
door Ardan
Ja ik weet dat men graag wil dat er dan meer bussen gaan rijden tussen Apeldoorn en Arnhem maar om daarom nou meteen de knoop om zeep te helpen.. er zullen ongetwijfeld meer reizigers zijn die in Zutphen die overstap maken dan alleen de reizigers Apeldoorn-Arnhem v.v.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:01
door Yanaike
Die knoop is vanuit de richting Apeldoorn helemaal niet nodig. Apeldoorn - Deventer heb je al per trein, Apeldoorn - Hengelo heb je al per trein en Apeldoorn - Arnhem is veel rechtstreekser per bus (reistijden zijn nu al ongeveer gelijk, maar kunnen dan nog verder verbeterd worden). Bovendien staat er tegenover dat reizigers vanuit Winterswijk/Lichtenvoorde/Ruurlo tot wel 30 minuten sneller in de randstad kunnen zijn en reizigers vanuit Zutphen 15 minuten. Met andere woorden: bijna geen nadeel maar wel een hoop voordeel.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:21
door MdJ
Dat vraag ik mij af. Met een beetje goede wil ga je Vem-Apd in 13 minuten rijden, waardoor je exact op de vetrektijd van de IC gaat aankomen. Waarvan de IC weer vast ligt door de knoop te Zl.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:31
door Yanaike
Voor zo ver ik begrepen heb is het hele idee juist dat de SPR Winterswijk - Apeldoorn in Apeldoorn gaat aansluiten op de ICs waardoor er niet meer hoeft aangesloten te worden op de spits IC.
Dat vraag ik mij af. Met een beetje goede wil ga je Vem-Apd in 13 minuten rijden, waardoor je exact op de vetrektijd van de IC gaat aankomen.
Dit lijkt me dus sowieso niet het geval.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:49
door MdJ
Waarom is dat niet het geval?
.00/30 V Vem = .13/43 A Apd.. = .17/47 V Apd.

IC naar Amf vertrek om 13/43, aankomst uit Amf .17/47. Dus 0 min aansluiting.

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:50
door SuperGhost
Ik denk dat die tijdenuitwerking wel meegenomen wordt in het onderzoek? Tenminste, het laatste dat ik hierover gelezen had was dat Gelderland dit plan nu samen met ProRail liet onderzoeken en uitwerken.