Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Za 11 Dec 2010, 02:03

Ja, en de tramnetten die er in Nederland en België waren staan er niet op.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Za 11 Dec 2010, 08:58

Ja, ik heb ook al wat gevonden, maar ik zoek eigenlijk wat meer gestileerds zodat ik er makkelijk een lijnennet in kan kleuren. Dat is met deze kaart lastig denk ik. Eigenlijk zoek ik gewoon de spoorkaart zoals die in het spoorboekje enzo stond, in een hoge resolutie :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Vinny » Za 11 Dec 2010, 10:29

Caspar schreef:Geel en rood is opgeruimd?

Rood zal afgebroken betekenen, en is niet geheel waar. De spoorlijn Haarlemmermeerstation - Bovenkerk ligt er nog gewoon en zou dus eigenlijk paars moeten zijn (of zelfs groen, al weet ik niet of een museumtram telt als treinverbinding)
Het geel zal waarschijnlijk betekenen dat het nog te reactiveren valt.

Er staan trouwens wel meer opmerkelijkheden op de kaart. Wie haalt ze eruit?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3232
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Ronald » Za 11 Dec 2010, 12:17

@Milco1995: Ik heb je plannen nog niet tot in detail bekeken, maar de volgende dingen vallen me op:

Milco1995 schreef:* Sprinter 5800 Amsterdam Centraal – Amersfoort Vathorst naar Zwolle verlengen.
* Sprinter 5600 hierdoor opheffen.

Hier maak je geen vrienden mee. Je onderschat het belang van de rechtsteekse verbinding tussen de stoptreinstations op de Noord-Veluwe met Utrecht. Ik zou liever de s5600 non-stop laten rijden tussen Amersfoort en Utrecht (zoals het een aantal jaren geleden was).

Milco1995 schreef:* Het liefste zie ik treinserie 140 / 240 en 9200 aan elkaar gekoppeld; via Amsterdam Centraal. Hetzelfde met treinserie 100 en 9300.

Los van de praktische (on)haalbaarheid niet zo'n zinvol idee. Het nut is beperkt en door de vertragingsgevoeligheid van beide treinseries niet zo handig.

Milco1995 schreef:* Op meer sprinters en evt. sneltreinen Mat’64 inzetten: perfect oud materieel!

Aangezien de meeste reizigers comfort verkiezen boven nostalgie moeten we niet de tijd gaan terugzetten. SLT is in feite prima materieel voor het doel waar het voor is ontworpen (los van de storingen en de wc-discussie natuurlijk).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Za 11 Dec 2010, 13:14

Vroeger, lang voordat ik geboren was volgens mij, reed de stoptrein tussen Zwolle en Amersfoort alternerend verder naar Amsterdam of naar Utrecht (beide 1x per uur). Amersfoort zou volgens mij een perfect station zijn om met stoptreinen te doen wat er met intercities ook gebeurt, ware het niet dat je stoptreinen dan eerder richting Ede moet sturen in plaats van Apeldoorn.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Karl » Za 11 Dec 2010, 15:30

Sowieso kan dat wel meer gebeuren, denk aan Weesp (daar wel), maar ook bijvoorbeeld aan Woerden.

Ik zou de Oude Lijn tussen Rijswijk en Schiedam viersporig maken en tussen Schiedam en Rotterdam zessporig. Den Haag Carrefour de grond uit (of in) stampen en samen met meer perrons in Leiden heb je dan IC's die stoppen op Leiden - Den Haag Cf - Rotterdam C - Dordrecht, waarbij de stoptreinen op al die stations een naadloze aansluiting (crossplatform) geven op de IC.

Roosendaal zou ik voor de helft een Belgisch station maken (en dat stuk spoor tot daar aan toe mag Infrabel beheren), zodat je tot daar gewoon Belgische bediening hebt. Hetzelfde geldt voor een extra spoor bij Maastricht. Grensverbindingen van/naar Duitsland mogen wat mij betreft ook een stuk beter. Een IC Groningen - Duitsland zou de regio niet misstaan.

In heel Nederland mag het spoorwegnet wel wat robuuster (niet alles meer via Amf, Ut), wat sneller (wisselstraten, 200 km/h; stoptreinstations uit IC's halen) en wat gestrekter (Zwolle - Gn; Tb - Ehv)...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Za 11 Dec 2010, 15:58

Waarvoor heb je meer perrons nodig in Leiden? Je hebt nu twee eilandperrons die waarschijnlijk, zo niet de langste perrons van Nederland hebben. Er zijn weinig stations waar je een bakbordje voor 20 of meer bakken aantreft :P
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Karl » Za 11 Dec 2010, 16:05

Ik dacht dat Sittard dat had, maar je hebt wel gelijk wat betreft de vraag naar perroncapaciteit. Maar dan nog zou ik er een reizigerspassage (brug, tunnel) bij willen hebben om reizigers beter te verspreiden en zodat de loopafstanden korter zijn. Verder blijft crossplatform overstappen wel sneller/comfortabeler dan van een A naar B gedeelte lopen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Daan » Za 11 Dec 2010, 16:07

Voor de mensen die op een kaart willen tekenen; misschien is dit iets? http://www.bueker.net/trainspotting/maps_benelux.php

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Dexter » Za 11 Dec 2010, 16:31

Milco1995 schreef:* Het liefste zie ik treinserie 140 / 240 en 9200 aan elkaar gekoppeld; via Amsterdam Centraal. Hetzelfde met treinserie 100 en 9300.

Dan krijgen we volgens jouw visie dus een BeNeDuLux en een Thalice. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.

Milco
Berichten: 3548
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Milco » Za 11 Dec 2010, 16:49

Dat zou ik wel leuk vinden, en handig voor mensen die van Duitsland naar bijvoorbeeld Rotterdam reizen.
En dat je hiermee vertragingen kan krijgen weet ik, internationale treinverbindingen zijn altijd vertraagd, maar in het binnenland hebben we ook genoeg vertragingen.

En ik zie het liefste ook de 5500 naar Hilversum rijden, en daar keren, evt. korte kering.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Karl » Za 11 Dec 2010, 17:10

Zijn die mensen niet meer gediend met een goede overstap naar Rotterdam te Amf of Ut...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Dexter » Za 11 Dec 2010, 17:23

Ik hoop eigenlijk dat de plannen voor een HSL Oost/Geupgrade lijn Ut - Ah - Duitsland weer uit de diepvries worden gehaald. De HSL Zuid is wat mij betreft alleen al een succes voor reisjes naar Antwerpen, Brussel, Parijs en zuidelijker.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3232
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Ronald » Za 11 Dec 2010, 19:47

Dexter schreef:De HSL Zuid is wat mij betreft alleen al een succes voor reisjes naar Antwerpen, Brussel, Parijs en zuidelijker.


Wat mij betreft niet. Als ik spontaan besluit morgen naar Antwerpen te gaan met de Thalys, kan ik alleen via internet boeken en moet ik vanaf Rotterdam Centraal voor een enkele reis € 39,00 neertellen :shock: . Dan vindt ik de Benelux (€11,80 met VDU/Railplus en een kaartje dat ik uit de automaat kan halen tegen betere voorwaarden, zoals geen verplichte reservering) vele malen succesvoller :| .

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Za 11 Dec 2010, 21:11

Daan schreef:Voor de mensen die op een kaart willen tekenen; misschien is dit iets? http://www.bueker.net/trainspotting/maps_benelux.php
Die is me eigenlijk niet gestileerd genoeg, lastig om daar spoorlijnen in een keer van een bepaalde kleur te voorzien.

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor hidihi » Za 11 Dec 2010, 21:15

Op de HSL elke 10 minuten een hogesnelheidstrein laten rijden en niet met die Ansaldo Beda's maar met echte hogesnelheidstreinen die 330 km per uur rijden.
De Oostelijke HSL uit de kast halen en het liefst ook upgreaden tot 330 km maar 200km is ook goed, dan kunnen die Ansaldo Beda's toch ergens gedumpt worden.
Ze zijn bezig om de lijn Den Bosch Utrecht te verbreden, misschien kunnen ze in plaats daarvan een Hogesnelheidsbaan neer leggen en op het oude traject zo laten en daar de stoppers en de goederentreinen laten rijden.
Ze zijn van plan het traject Den Haag Rotterdam te verbreden, maar ik zal het liefste het traject zo laten en vanuit de HSL zuid een aftakking naar Den Haag te maken, dan heeft Den Haag een HSL verbinding met Rotterdam en Amsterdam.

Ai ik denk iets te ver vooruit laten we verder kijken met de Huidige situatie.

Ik zou graag willen onderzoeken of er overdag op doordeweekse dagen structurele verhoging van de frequentie mogelijk is voor 80% van het spoor, dus treinen die nu eens in de 30 minuten gaan naar een frequentie van 20 minuten tillen en treinen die nu eens in het kwartier gaan elke 10 minuten laten rijden.

De trajecten waar ik een trein zou willen zien is:
Stopper Rotterdam CS- Maasvlakte met de nieuwe stations(Waalhaven, Vondelinge plaat, Botlek, rozenburg, Europoort en Maasvlake 1& 2)

Stopper Dordrecht CS -Maasvlakte met de nieuwe stations(Waalhaven, Vondelinge plaat, Botlek, rozenburg, Europoort en Maasvlake 1& 2)

Stopper Rotterdam CS- Arnhem CS over de Betuwe Route met de nieuwe/veranderde stations (H.I.Ambacht Papendrecht, Sliedrecht, Gorichem, Tiel)

Stopper Oosterhout-lage Zwaluw met de nieuwe stations (Oosterhout, Geerttruidenberg(in de buurt), Made,(in de buurt),Hoge zwaluwe)

IC Antwerpen,Weert

Opwekken traject Nijmegen Kleve(stopper)

Stopper Emmen- Bad bentheim met de nieuwe stations(Emlichheim, Hoogstede, Neuenhaus)

Voor de trajecten Oosterhout-Lage Zwaluwe, Kleve Nijmegen en Bad Bentheim-Emmen moeten grote gedeeltes spoor beveiligd worden waardoor de maximale snelheid omhoog kan, vanwege de kleine plaatsen op dit traject is een kleine trein van +-70 passagiers nodig.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Karl » Za 11 Dec 2010, 21:24

Ik had ook nog een idee om de Randstadrail in Zoetermeer en het nieuwe station BleiZo (?) te verleggen naar de kruising met de HSL, zodat je een stoptrein Shl - Hfd - nieuw station - Rtd kan laten rijden, a la München - Ingolstadt - Nürnberg.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor hidihi » Zo 12 Dec 2010, 00:02

Karl schreef:Ik had ook nog een idee om de Randstadrail in Zoetermeer en het nieuwe station BleiZo (?) te verleggen naar de kruising met de HSL, zodat je een stoptrein Shl - Hfd - nieuw station - Rtd kan laten rijden, a la München - Ingolstadt - Nürnberg.


Ach een rechtstreekse HSL trein normaal tarief vanaf Den Haag naar Rotterdam en Amsterdam zou toch niet voor lege treinen zorgen?
Over de upgraden van de kleine lijntjes kunnen we discussiëren, het is met het opwekken van lokale lijntjes altijd afwachten, maar die kleine lokale spoor lijntjes draaien de laatste jaren toch steeds beter?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Dexter » Zo 12 Dec 2010, 16:10

Karl schreef:Ik had ook nog een idee om de Randstadrail in Zoetermeer en het nieuwe station BleiZo (?) te verleggen naar de kruising met de HSL, zodat je een stoptrein Shl - Hfd - nieuw station - Rtd kan laten rijden, a la München - Ingolstadt - Nürnberg.

Was dat niet ook het oorspronkelijke plan om daar een multimodaal overstapknooppunt RR/ZoRoBus/HSL/NS/auto van te maken? Het HSL-viaduct ter plaatse van de kruising met de A12 en de spoorlijn Gvc - Gd is al versterkt uitgevoerd voor het geval er ooit op een dag perrons aan opgehangen moeten worden, zoals bij Amsterdam Sloterdijk Hemboog.

@Hidihi: Als je een een aansluiting van de HSL uit Asd / Rtd op het bestaande spoor naar Gvc bedoeld, denk ik niet dat dat veel zoden aan de dijk zou zetten qua reistijd. Waarschijnlijk ben je via het bestaande spoor nog eerder in Gvc.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 12 Dec 2010, 10:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Lyntus » Zo 12 Dec 2010, 19:22

Ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik doe toch mee met mijn eigen kaartje.
Ik zou zelf ( als eerste in ieder geval ) het hoofdrailnet verkleinen. Als belangrijke lijnen in het HRN zou ik dan hebben:
Amsterdam CS - Utrecht - Leeuwarden & Groningen
Amsterdam CS - Den Haag - Rotterdam
Amsterdam CS - Utrecht - Woerden/Gouda - Rotterdam
Amsterdam CS - Amersfoort - Apeldoorn
Amsterdam CS - Utrecht - Arnhem - Nijmegen - Oss - 's-Hertogenbosch - Eindhoven
Amsterdam CS - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Eindhoven
Amsterdam CS - Rotterdam - Dordrecht- Breda - Tilburg - Eindhoven
En die lijnen kunnen dan natuurlijk ook vanaf andere punten beginnen.

Regionale lijnen staan in het kaartje hieronder.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lyntus op Zo 12 Dec 2010, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Dec 2010, 19:37

Ik zou de sneltrein herinvoeren en van IC's echt IC's maken. Dus ook in Heerenveen niet meer stoppen. En ook niet in Hilversum. Assen mag wel, maar alleen omdat het een provinciehoofdstad is.

Amsterdam Centraal komt terug als bestemming voor het noorden en oosten van het land.

Alle spoorlijnen worden opgewaardeerd om er 160 te kunnen rijden. De boog bij Harderwijk wordt eruit gehaald.. Enkele spoorlijnen worden 'ausgebaut' voor 200km/u. Ausbau voor: Utrecht-Arnhem, Utrecht-Eindhoven, Utrecht-Groningen, Utrecht-Gouda. Er worden alleen nog maar dubbeldeks Velaro's aangeschaft als intercitymaterieel ;) Stations worden zo ingericht dat er op dezelfde manier aangekomen en vertrokken kan worden als in Duitsland. Gewoon met 80 langs het perron schuiven dus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Zo 12 Dec 2010, 19:41

Waarom een ontzettend lelijk woord gebruiken als je gewoon het Nederlandse woord uitbouwen kan gebruiken?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Dec 2010, 19:42

Om een parallel te trekken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Fles » Zo 12 Dec 2010, 21:44

Waarom is een woord meteen "lelijk" als het niet Nederlands is?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Zo 12 Dec 2010, 21:50

Niet elk niet-Nederlands woord is lelijk, maar ausgebaut is lelijk. :)
Rame à l'approche


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten