Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Vinny » Do 07 Jul 2016, 22:01

Op oude spoorkaarten is Lage Zwaluwe een hogere status toegekend dan stations in de omgeving. Kennelijk vond men het vanuit de historie wel een belangrijk station. Wellicht wegens de havens bij Moerdijk?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1981
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Chrysa » Do 07 Jul 2016, 22:03

Wat voor kaarten? En kan ik die ergens online bekijken?

Het spoorlijntje Moerdijk - Oosterhout komt ook nog langs het station, maar daar wordt al sinds de jaren 50 niemand meer over vervoert. Ik weet ook niet hoeveel overstappers er toen waren.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Do 07 Jul 2016, 22:37

Ik zit nog even te rekenen met Zeeland. Laat ik beginnen met aannames:

Ik kies voor een sprinter Roosendaal - Goes (stopt overal) en een IC Roosendaal - Vlissingen (stopt in Bergen op Zoom, Goes en vanaf Goes overal). Ik kies voor een goede overstap van sprinter op IC en vv in Goes, ik kies voor een niet al te lange kering in Vlissingen (want dan kun je je tijdswinst ook echt inzetten om materieel te besparen) en ik wil overstapknopen maken in Roosendaal.

Ik kom dan verrassend goed uit. Roosendaal - Goes is 40 minuten, wat betekent dat een retour in anderhalf uur past en je ook nog beide sprinters tegelijk aan het perron in Roosendaal hebt staan (vertrek Roosendaal .17; Goes .57-.03; Roosendaal .43). Als je dan de IC exact een kwartier later legt komt hij, met zijn rijtijd die nu 56 minuten is, keurig in de knopen uit: Roosendaal .32; Goes .04; Vlissingen .26-.34; Goes .56; Roosendaal .28. Enige kanttekening is dat je niet in beide richtingen op spoor 4 in Roosendaal kan staan, dus daar zou je dan je knoop op aan moeten passen.

Op deze manier lijkt het me redelijk kansrijk. In de avonduren zou je er dan voor kunnen kiezen om je IC niet te rijden maar de sprinter door te leggen naar Vlissingen, dat scheelt ook weer bakkilometers denk ik. Je kan dan kiezen voor een lange stop in Goes (en vanaf daar de tijd van de IC) of een korte stop in Goes maar ik weet niet of je dan in de war komt met busoverstappen die niet meer uitkomen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1981
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Chrysa » Do 07 Jul 2016, 22:51

Ik ken de reizigersaantallen niet, maar zou het niet handiger zijn om een van die treinen door te laten rijden naar Breda? Dan krijg je aansluiting op de 1900.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Do 07 Jul 2016, 22:57

Daar kun je allerlei keuzes in maken. Ik neem aan dat de IC sowieso richting Randstad gaat, de sprinter zou door kunnen naar Breda (en dan nog verder denk ik, want die 18 minuten rijtijd is verre van ideaal omdat je dan automatisch op een kering van zo'n 25 minuten uitkomt).

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Widejo » Wo 13 Jul 2016, 13:07

Mag van mij zo ingevoerd worden voor 2017. Met een SPR Goes - Breda zou je de 3600 stop in Etten-Leur kunnen schrappen. Weet niet wat de effecten zijn qua tijden. Maar is de koppeling SPR Goes - Roosendaal met SPR Roosendaal - Dordrecht niet meer voor de hand liggend?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor SLToilet » Za 15 Okt 2016, 21:37

Om maar eens terug te komen op de lijnvoering rond Roosendaal: hier heb ik een zelfbedacht plannetje ervoor...
Uitgaande van het bestaande spoor, met enkele nieuwe stations (dat wel), en een lopende proef met ERTMS ergens halverwege de jaren '20 (want: snelheidsverhoging naar 160 voorbij Roosendaal) en al het overige in dienstregeling 2017, komt er het volgende uit:

- Inkorting 2200 tot Ddr, dan kan in de Randstad een dikke dubbeldekker de dienst blijven uitmaken.
- Nieuwe serie 2700 tussen Rtd en Vs, die met kleiner, bij de vraag in Zeeland passend materieel gereden wordt (enkeldeks, zoals koploper of FLIRT) met ERTMS.
- Gewijzigde tijden 3600, versnelling van deze serie voorbij Nijmegen, uitgaande van gescheiden infra bij Vught.
- Gewijzigde vertrektijden 5100.
- Nieuwe serie 5300 tussen Bd en Gs, gereden met driedelige FLIRT of SNG met ERTMS.

2200: dezelfde tijden zoals nu, maar dan tot Dordrecht.
2700 (1x/uur na 20:00, ontheffing concessie-eisen):
Rtd 7:48 Vs 8:19
Rtb 7:51 7:51 Vss 8:22 8:22
Ddr 8:03 8:04 Mdb 8:25 8:26
Rsd 8:26 8:27 Arn 8:30 8:30
Bgn 8:34 8:35 Gs 8:38 8:39
Gs 8:50 8:51 Bgn 8:54 8:55
Arn 8:59 8:59 Rsd 9:03 9:04
Mdb 9:03 9:04 Ddr 9:26 9:27
Vss 9:07 9:07 Rtb 9:39 9:39
Vs 9:11 Rtd 9:42

5300 (1x/uur na 20:00):
Bd 7:57 Gs 7:53
Bdw 8:00 8:00 Bzl 7:57 7:57
Etl 8:05 8:05 Krg 8:01 8:01
Etn 8:08 8:08 Kbd 8:05 8:05
Hvn 8:12 8:12 Rb 8:08 8:08
Rsd 8:21 8:29 Bgz 8:15 8:15
Rsdz 8:32 8:32 Bgn 8:18 8:19
Wow 8:36 8:36 Wow 8:24 8:24
Bgn 8:41 8:42 Rsdz 8:28 8:28
Bgz 8:45 8:45 Rsd 8:31 8:39
Rb 8:52 8:52 Hvn 8:48 8:48
Kbd 8:55 8:55 Etn 8:52 8:52
Krg 8:59 8:59 Etl 8:55 8:55
Bzl 9:03 9:03 Bdw 9:00 9:00
Gs 9:07 Bd 9:03

5100
Ddr 7:18 Rsd 7:40
Ddzd 7:21 7:21 Odb 7:47 7:47
Zlw 7:30 7:30 Zvb 7:53 7:53
Zvb 7:36 7:36 Zlw 7:59 7:59
Odb 7:42 7:42 Ddzd 8:07 8:07
Rsd 7:50 Ddr 8:11

3600
Nm 8:06 8:07 Rsd 8:37
Oss 8:22 8:23 Etn 8:46 8:46
Ht 8:36 8:37 Bd 8:55 8:56
Tb 8:52 8:53 Tb 9:08 9:09
Bd 9:06 9:07 Ht 9:24 9:25
Etn 9:14 9:14 Oss 9:36 9:37
Rsd 9:25 Nm 9:53 9:54

Totale zitplaatscapaciteit per uur in Zeeland was 748/uur/richting, wordt 292+506=798, uitgaande van 2 FLIRTS en 2 ICM4 (of opvolger). Qua capaciteit scheelt het dus niet veel, maar de dienstregeling is veel beter voor de Zeeuwen. Wel kost het meer manuren aan machinisten en conducteurs, dat is nog even de waarschuwing die ik wou meegeven :Y .

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 16 Okt 2016, 11:05

Wat ik me afvraag: De Provincie Zeeland wil snellere verbindingen met de rest van het land. Is het dan niet een idee eerst in de spits IC's met halteringen te Vlissingen, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal te rijden?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor SLToilet » Zo 16 Okt 2016, 12:34

Dan ontstaan er twee verschillende uitdagingen, afhankelijk van de manier waarop men dat wil invoeren:

Als bestaande IC en die versnellen: sprinters nodig.
Als nieuwe treinserie: aanpakken gruwelijke overcapaciteit die VIRM's uit de bestaande treinserie met zich meebrengen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor reisthijs » Ma 17 Okt 2016, 11:04

SLToilet schreef:- Nieuwe serie 2700 tussen Rtd en Vs, die met kleiner, bij de vraag in Zeeland passend materieel gereden wordt (enkeldeks, zoals koploper of FLIRT) met ERTMS.
Bij een enkeldeks IC met ERTMS denk ik in de eerste plaats aan ICNG. Dat heeft bovendien als groot voordeel dat je de Zeeuwse IC aan de ICD Amsterdam-Rotterdam kan koppelen!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Yanaike » Ma 17 Okt 2016, 12:59

@SLToilet: Ga je nog uit van de tijden van dienstregeling 2016 in je plan? Als dat zo is, zie ik zo op het eerste oog in ieder geval dat serie 2700 en serie 1900 (IC Den Haag - Venlo) elkaar behoorlijk in de weg zitten tussen Rotterdam Centraal en Lage Zwaluwe.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor SLToilet » Ma 17 Okt 2016, 13:07

Nee, ik ga uit van dienstregeling 2017. Wat overblijft van de 1900 rijdt dan over de HSL, daar ben ik dan ook van uitgegaan. Ook de Benelux heb ik niet echt rekening mee gehouden gezien deze in een later stadium ook over de HSL gaat rijden. Wél met andere diensten op de lijnen in de omgeving. Het enige wat krenkt met de huidige signalering is dat net voor Roosendaal vanuit Zeeland de sprinter de IC in de weg gaat zitten. Vandaar ook die wachttijden in Roosendaal.

reisthijs schreef:Bij een enkeldeks IC met ERTMS denk ik in de eerste plaats aan ICNG. Dat heeft bovendien als groot voordeel dat je de Zeeuwse IC aan de ICD Amsterdam-Rotterdam kan koppelen!


Daar ben ik zeker voorstander van :Y , in de kortste uitvoering weliswaar, die dan e.v.t. t.h.v. Roosendaal verlengd kan worden. Ik zal eens kijken hoe de dienst er dan benoorden Rtd eruit zal zien op de HSL...

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor SLToilet » Ma 17 Okt 2016, 13:41

Hier een voorbeeldje van hoe het dan zou kunnen. Binnen 2:04 van Vlissingen naar Amsterdam Centraal met de ICNG! Ik heb hier echter wel als basis de dienstregeling van 2017, dus de snelheid op de HSL kan nog wat omhoog, hetzij 3 tot 4 minuutjes korter. Ik stuitte wel op het feit dat de twee diensten bijna aan het bumperkleven waren. Ook heb ik vanwege de capaciteit (een sprintertje om precies te zijn) de IC-Direct uit Breda omgeleid naar Asdz en kan zo de 1600 naar Es gaan overnemen, anders paste het niet. Het vormt een nogal vreemde route. Liever zie ik nog mogelijkheden om de twee diensten om te wisselen en dan de serie uit Vs door te laten rijden tot Alm/Lls/Llsl ( :Y ) /Zl

Asd 7:06 Asdz 7:17
Shl 7:20 7:21 Shl 7:23 7:24
Rtd 7:47 7:48 Rtd 7:50 7:51
Rtb 7:51 7:51 Bd 8:15
Ddr 8:03 8:04
Rsd 8:26 8:27
Bgn 8:34 8:35
Gs 8:50 8:51
Arn 8:59 8:59
Mdb 9:03 9:04
Vss 9:07 9:07
Vs 9:11

Vs 8:19
Vss 8:22 8:22
Mdb 8:25 8:26
Arn 8:30 8:30
Gs 8:38 8:39
Bgn 8:54 8:55
Rsd 9:03 9:04
Ddr 9:26 9:27
Rtb 9:39 9:39 Bd 9:15
Rtd 9:42 9:43 Rtd 9:38 9:40
Shl 10:08 10:09 Shl 10:05 10:06
Asd 10:23 Asdz 10:13

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Yanaike » Ma 17 Okt 2016, 15:32

Kun je dan niet op de een of andere manier een kwartier schuiven met de ICD Breda (en dan dus waarschijnlijk ook met de ICD Den Haag Centraal - Eindhoven)? Ik weet niet of dat past met de IC Zwolle - Roosendaal tussen Breda en Tilburg, maar als het lukt kan je ICD Vlissingen de ICD Amsterdam-Rotterdam overnemen en dan heb je op die manier een kwartiersdienst Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal en vanaf daar 2x/u naar Breda en 2x/u naar Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen met crossplatform overstap op de ICD naar Breda/Tilburg/Eindhoven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Z2N » Ma 17 Okt 2016, 15:38

Ik zie nog wel wat puntjes waar je naar zal moeten kijken, met name inzake halteringstijden. Op de grote Randstedelijke stations heb je niet voldoende aan één minuut, zeker niet met een IC met minder, en smallere deuren (de ICNG krijgt luchtdichte enkelbladsdeuren zoals de ICE of TGV). Ook is het ombuigen van de 900 naar Amsterdam Zuid een no-go, en is Zeeland eerder gebaat met een koppeling aan de treinserie 1000 naar Amsterdam Centraal

Yanaike schreef:Kun je dan niet op de een of andere manier een kwartier schuiven met de ICD Breda (en dan dus waarschijnlijk ook met de ICD Den Haag Centraal - Eindhoven)? Ik weet niet of dat past met de IC Zwolle - Roosendaal tussen Breda en Tilburg, maar als het lukt kan je ICD Vlissingen de ICD Amsterdam-Rotterdam overnemen en dan heb je op die manier een kwartiersdienst Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal en vanaf daar 2x/u naar Breda en 2x/u naar Dordrecht/Roosendaal/Vlissingen met crossplatform overstap op de ICD naar Breda/Tilburg/Eindhoven.
.
Op basis van de dienstregeling 2016 zou het passen, maar in de dienstregeling 2017 schuift de ICD Amsterdam - Breda een kwartier op vanwege de aansluiting op de 3600 in Breda.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor reisthijs » Ma 17 Okt 2016, 15:48

Z2N schreef:Ik zie nog wel wat puntjes waar je naar zal moeten kijken, met name inzake halteringstijden. Op de grote Randstedelijke stations heb je niet voldoende aan één minuut, zeker niet met een IC met minder, en smallere deuren (de ICNG krijgt luchtdichte enkelbladsdeuren zoals de ICE of TGV).
Als dat klopt is dat wel vreemd, het was juist de bedoeling dat de halteringstijden bij ICNG kort moeten kunnen zijn. Al zou je dat misschien ook kunnen bereiken met meer deuren, in plaats van brede.

En één van de argumenten van NS om te kiezen voor een maximumsnelheid van 200km/h (en niet meer) was, dat er dan breder deuren zouden kunnen zijn dan bij een snellere trein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Ma 17 Okt 2016, 16:34

Een specifieke eis van ICNG waren dubbelbladsdeuren. De artist impression toonde wat anders, maar die is sowieso niet leidend.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Z2N » Ma 17 Okt 2016, 18:03

Het was ook niet alleen de artist impression, ook de infographic had het in de kenmerkenlijst voor de ICNG specifiek over een drukdicht interieur. En drukdicht en dubbelblad combineert niet zo goed... (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor julsteren » Ma 17 Okt 2016, 23:17

M6 in België heeft gigantische dubbelbladsdeuren en gaat over de HSL met 200 km/u, is dat dan niet luchtdicht? Ik dacht dat dat moest :X

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Gekko123 » Di 18 Okt 2016, 08:45

Die rijtuigen M6 die 200 rijden is ook een compleet verhaal op zich, naar ik gehoord heb. In ieder geval hebben ze eerst maanden lang niet harder mogen rijden dan 160, maar wat daar nou precies de reden van was weet ik ook niet.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Di 18 Okt 2016, 09:44

De rijtuigen zouden te veel gaan wiebelen boven de 170 km/uur.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Klaasje » Di 18 Okt 2016, 10:35

Suus schreef:Een specifieke eis van ICNG waren dubbelbladsdeuren. De artist impression toonde wat anders, maar die is sowieso niet leidend.

In het gevolgde type aanbesteding kan je afwijken van de eisen als je dat op een goede manier oplost. Dus als je veel of extra brede schuifdeuren hebt dan mag dat ook.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor SLToilet » Di 18 Okt 2016, 11:03

Wel interessant om over de deuren te lezen: hebben ze ooit aan een tussenoplossing gedacht? Twee enkelbladsdeuren met in het midden een 'dicht' stukje van pakweg tien centimeter? De deuren openen ieder in hun eigen richting. Als dat kan voorkomen dat je meer dan een minuut staat te wachten tot een op het oog oneindige stroom reizigers in Rtd uitstapt, dan is dat mij veel waard.

jelmerrr
Berichten: 15
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor jelmerrr » Ma 14 Nov 2016, 15:30

Over het Wishful thinking: mag je dan wel oude spoorlijnen heractiveren of?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor reisthijs » Ma 14 Nov 2016, 15:55

De spelregels staan op de eerste pagina van dit topic :wink:
Alles mag, zolang de rails er nog liggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten